نحوه استعلام کد اقتصادی در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.3/5 - (7 امتیاز)

اگر به فکر دریافت کد اقتصادی باشید شاید یکی از سؤالات شما این باشد که نحوه استعلام کد اقتصادی چگونه است؟ در این جا بهتر است با توضیح مختصری برای‌تان شروع کنیم. شروع فعالیت‌های اقتصادی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برخلاف زمان گذشته به نظم و رعایت نکات قانونی نیاز دارد. در حال حاضر ضوابطی برای تأیید قانونی بودن فعالیت شرکت‌های تجاری یا اشخاص حقیقی که به تجارت می‌پردازند، تعریف شده است.

این ضوابط از ارتکاب موارد تخلف و فساد جلوگیری می‌کند. یکی از این راهبردها، تعیین کد اقتصادی برای فعالان تجاری به حساب می‌آید. در ادامه به نحوه استعلام کد اقتصادی به روش‌های مختلف برای اشخاص حقیقی، فاکتور و شرکت تعاونی اشاره شده است.

اهمیت استعلام کد اقتصادی

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی است که با شناسه ملی متفاوت است. کد اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی لازم بوده و این افراد باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام به ثبت نام کنند. گاهی افراد می‌خواهند در یک شرکت خاص سرمایه‌گذاری کنند یا قراردادی ببندند، اما از قانونی بودن آن شرکت مطمئن نیستند.

برای اطمینان از قانونی بودن یک شرکت بر اساس دریافت کد اقتصادی آن، می‌توان این کد را بررسی کرد. بنابراین بهتر است ابتدا برای استعلام کد اقتصادی به سامانه مراجعه کنید. اگر یک کد اقتصادی به شما ارائه کرده‌اند، اما مطمئن نیستید این کد مربوط به کدام شرکت یا فردی است، می‌توانید کد اقتصادی شرکت مربوطه را استعلام کنید.

سامانه استعلام کد اقتصادی، سامانه‌ا‌ی است که همه افراد با مراجعه به آن می‌توانند به استعلام و پیگیری کد اقتصادی اقدام کنند. به طور کلی سامانه استعلام و بررسی کد اقتصادی نیز مانند ارائه کد اقتصادی که توسط سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.intamedia.ir انجام می‌شود، در سامانه خدمات الکترونیک مالیاتی کشور قرار داده شده است.

به همین منظور سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.evat.ir این امکان را فراهم کرده که با مراجعه به این سامانه بتوان کد اقتصادی مدنظر را استعلام کرد. لازم به ذکر است که دریافت کد اقتصادی با ارائه وکالت به وکیل نیز امکان‌پذیر است.

استعلام گرفتن از کد اقتصادی

استعلام کد اقتصادی چه مزایایی دارد؟

کد اقتصادی نوعی مجوز برای فعالیت شرکت در جهت رعایت حق و حقوق مالیاتی و جلوگیری از فعالیت‌ها و تلاش‌های ناسالم است. در حقیقت کد اقتصادی منجر به پرداخت عادلانه مالیات می‌شود. این کد برای شناسایی واحدهای اقتصادی در سازمان امور مالیاتی کاربرد دارد. کد اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی و انجام معاملات ضروری است. استفاده از کد مالیاتی باعث شفافیت مالیاتی و جلوگیری از قاچاق و پولشویی می‌شود.

هر شخصی با استعلام کد اقتصادی می‌تواند از قانونی بودن فعالیت‌های یک شرکت یا فردی مطلع شود و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کند. شما می‌توانید اطلاعات شرکت مدنظر خود را با استفاده از کد مالیاتی بررسی و ردیابی کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، کد اقتصادی شماره شناسایی افراد در سازمان مالیاتی است.

شرکت‌ها یا بنگاه‌ها در صورت داشتن این کد می‌توانند امور مالیاتی خود را تکمیل کنند. با استفاده از کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی می‌تواند با سهولت بیشتری وضعیت مؤدیان را بررسی و کنترل کنند. انجام کارهایی مانند ارزیابی دفاتر قانونی، تعطیلی دفاتر، ارزیابی قبوض، فاکتورها و… با کد اقتصادی آسان‌تر می‌شود.

استعلام کد اقتصادی فاکتور

کد اقتصادی که با نام شماره اقتصادی نیز شناخته می‌شود و شامل 12 رقم شماره است. این کد به اشخاص حقوقی و حقیقی که کسب‌وکارهایی در زمینه تولید کالا و یا عرضه خدمات دارند، متعلق است. این کد برای شناسایی مؤسسات، شرکت‌ها و افراد در حوزه مالیاتی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است شرکت‌ها پس از ثبت شرکت همگی پس از اعلام راه‌اندازی در روزنامه رسمی و نهایتاً پس از گذشت 60 روز، باید به یکی از سازمان‌های مالیاتی منطقه که نزدیک محل کارشان است، بروند. سپس پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز، در نهایت درخواست کد اقتصادی می‌کنند قبل از انعقاد هر نوع قرارداد با اشخاص حقوقی به استعلام کد اقتصادی شرکت آن‌ها نیاز است. این استعلام و بررسی صحت آن جزو ضروری‌ترین اقدامات قبل از بستن هر نوع قراردادی محسوب می‌شود.

استعلام از کد اقتصادی فاکتور

استعلام کد اقتصادی شرکت‌ها

اگر به دنبال استعلام کد اقتصادی شرکتی هستید می‌توانید با داشتن کد ملی مدیرعامل شرکت یا شخص حقوقی، به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir مراجعه کنید. برای کسب اطمینان از صحت اطلاعات و کد اقتصادی شرکت، بهتر است از سامانه ذکر شده استفاده کرده و نتیجه استعلام کد شرکت را دریافت کنید.

تفاوت بین کد اقتصادی و شناسه ملی

ممکن است برای شما سؤال باشد که کد اقتصادی و شناسه ملی چه فرقی دارد. در واقع کد اقتصادی با شناسه ملی متفاوت و تفاوت آن بین اشخاص حقیقی و حقوقی است. اشخاص حقیقی می‌توانند از شناسه ملی استفاده کنند اما اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها باید کد اقتصادی داشته باشند.

کد اقتصادی

جمع‌بندی

مرجع صادرکننده کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی و زیر نظر قوه مجریه است. کد اقتصادی 12 رقمی صادره از سوی اداره دارایی برای تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی، اخذ کارت بازرگانی و تشکیل اظهارنامه مالیاتی الزامی است. استعلام کد اقتصادی به تشخیص قانونی بودن یک شرکت کمک می‌کند. این در حالی است که در اقتصاد امروز ایران، فعالیت‌های غیرقانونی به ظاهر قانونی همچنان رواج دارد، اما سیستم‌های هوشمند بانکی و مالیاتی در تلاش هستند تا تمامی عوامل فساد را شناسایی و متخلفان را به قوه قضاییه معرفی کنند.

سوالات متداول

01 تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی چیست؟
در واقع کد اقتصادی با شناسه ملی متفاوت و تفاوت آن بین اشخاص حقیقی و حقوقی است. اشخاص حقیقی می‌توانند از شناسه ملی استفاده کنند اما اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها باید کد اقتصادی داشته باشند.
02 سامانه مالیات بر ارزش افزوده کدام است؟
www.evat.ir