🚨 استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی بدون این دو شرط امکان پذیر نمی‌باشد!
امتیاز شما به این مطلب ؟
3/5 - (6 امتیاز)

شاید این سؤال برای شما نیز پیش آمده باشد که استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی به چه صورت است و چه کاربردی دارد؟ هر شرکت تولیدی، بازرگانی، پیمانکاری، کارگاه‌های متوسط و کوچک یا حتی واحدهای تجاری و مغازه‌های سطح شهر، تعدادی نیروی انسانی دارند. این شرکت‌ها در قبال انجام کار به آن‌ها مبالغی را به عنوان دستمزد پرداخت می‌کنند. بخشی از این دستمزد به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده و در قبال آن سازمان متعهد است که یک‌سری خدمات را به فرد بیمه ‌شده ارائه دهد.

از این رو کارفرما باید پرونده مربوطه را تشکیل داده و اقدام به دریافت کد کارگاهی بیمه نماید. در ادامه به توضیح مزایای دریافت کد کارگاه و نحوه استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی می‌پردازیم.

کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی چیست؟

کد کارگاه عددی ده رقمی است و توسط سازمان تامین اجتماعی به کارگاهی اختصاص داده می‌شود که در آن کارفرما، به کارکنان خود دستمزد می‌دهد و آن‌ها را بیمه تامین اجتماعی می‌کند. سه رقم اول این کد نشان‌‌دهنده کد شعبه بیمه کارفرما، سه رقم بعدی زمینه فعالیت کارگاه و چهار رقم آخر نیز نشان‌دهنده شماره پرونده کارگاه در شعبه مربوطه است.

به این معنا که فرد چندمین مراجعه‌کننده از این فعالیت برای دریافت کد کارگاهی است. در برخی موارد نیز کد کارگاه 11 رقمی است که رقم 11 آن معروف به دیجیت بوده که درواقع رابطه ریاضی مشخص بین آن 10 رقم اصلی را تعیین خواهد کرد. در ادامه به اهمیت موضوع استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی می‌پردازیم.

اهمیت استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی

برای اطلاع از بیمه بودن یا نبودن کارکنان کارگاه یا شرکت می‌توانید اقدام به استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی کنید و از صحت آن اطمینان حاصل نمایید. از دیگر عوامل مهم در ضرورت دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  • جلوگیری از سوءاستفاده افراد دیگر از کد شما
  • سهولت در جمع‌آوری سوابق برای زمان بازنشستگی
  • انجام امور بیمه تنها با استفاده از کد کارگاه
  • مختص افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیران
  • کدی یکتا و منحصربفرد که فقط یک بار به شرکت اختصاص داده می‌شود.

تا چه زمانی می‌‌توان نسبت به دریافت کد کارگاه بیمه اقدام کرد؟

از تاریخ تاسیس شرکت و راه‌اندازی کسب‌وکار خود تا دو هفته یا 15 روز فرصت دارید که مدارک موردنیاز را به نزدیک‌ترین شعبه بیمه محل فعالیت ارسال کنید تا جهت بررسی و بازرسی از کارگاه اقدامات لازم انجام شود. شعبه پس از دریافت مدارک، انجام مراحل اداری و بازرسی از کارگاه، ضمن تشکیل پرونده و اختصاص کد کارگاه به شما مراتب را به صورت کتبی به شرکت شما اعلام خواهد کرد. در نهایت پس از انجام مراحل ذکر شده می‌توانید نسبت به استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی اقدام نمایید.

استعلام کد کارگاهی بیمه

دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

اشخاص حقیقی و حقوقی هر کدام می‌توانند کد کارگاه خود را دریافت کنند و نسبت به استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی اقدام کنند. اما شرایط مخصوص به هر کدام متفاوت است. در صورتی که آدرس یا فعالیت شخص حقیقی تغییر کند کد کارگاهی نیز تغییر کرده و باید نسبت به دریافت کد جدید اقدامات لازم انجام شود.

در خصوص اشخاص حقوقی به این صورت است که در ابتدای فعالیت خود یک کد کارگاهی دریافت می‌کنند و این کد تا زمان انحلال شخصیت حقوقی ثابت خواهد ماند. کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون باید طی 15 روز از تاریخ تاسیس کارگاه خود نسبت به بیمه کردن کارگران خود اقدام کنند.

مزایای دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی

با دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید.

  • مشمول دریافت حق اولاد
  • امکان دریافت حق مأموریت
  • مشمول استفاده از مرخصی‌های قانونی
  • داشتن ارزاق تحویلی
  •  امکان حمایت در هزینه‌های درمانی

مدارک لازم برای دریافت کد بیمه تامین اجتماعی

مدارک لازم جهت دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی برای اشخاص حقوقی و حقیقی به شرح زیر است.
برای اشخاص حقیقی

  • جواز کسب صنفی معتبر دائم یا موقت
  • پروانه تاسیس یا بهره‌برداری
  • اسناد مالکیت یا اجاره
  • تأییدیه اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره‌برداری کارگاه
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه یا کارت ملی

برای اشخاص حقوقی

  • نامه تاسیس، اظهارنامه ثبت و موافقت اصولی شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت (آخرین تغییرات)
  •  اساسنامه شرکت
  • اسناد مالیکت یا اجاره همراه کد رهگیری
  • قبض برق یا فیش تلفن
  • شماره حساب بانکی شرکت به همراه پرینت حساب از بانک
  • ارائه مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضا هیئت مدیره
  • درصورت مراجعه نماینده شرکت ارائه معرفی‌نامه
  • ارائه درخواست کتبی شرکت برای دریافت کد کارگاه
  • سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تاسیس شرکت

نحوه استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی

برای استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی می‌توانید در سامانه بیمه تامین اجتماعی اقدام به ثبت نام نمایید. همچنین با مراجعه حضوری به دفاتر شعب بیمه، از طریق اپلیکیشن بیمه تامین اجتماعی و با استفاده از کد SSD نیز می‌توانید از کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی استعلام بگیرید.

استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی با استفاده از سامانه بیمه

برای استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری باید از طریق سامانه مربوطه به نشانی eservices.tamin.ir اقدام نمایید. با ثبت نام در این سایت و وارد کردن اطلاعات هویتی حساب کاربری شما فعال خواهد شد. درنهایت با وارد شدن به بخش بیمه‌شدگان و انتخاب منوی سابقه می‌توانید اطلاعات مورد نظر را مشاهده نمایید.

مشاهده سوابق بیمه شدگان

 استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی با مراجعه حضوری به شعب بیمه

برای استعلام شماره بیمه تامین اجتماعی شرکت خود با مراجعه حضوری به شعب بیمه با ارائه مدارک شناسایی می‌توانید نسبت به آن اقدام نمایید.

استعلام شماره بیمه از طریق اپلیکیشن تامین اجتماعی

از دیگر روش‌های استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی استفاده از اپلیکیشن بیمه تامین اجتماعی است. با نصب این اپلیکیشن در تلفن همراه می‌توانید به اطلاعات بیمه‌ای خود دسترسی داشته باشید. به این نکته توجه نمایید که این اپلکیشن در حال حاضر تنها در سیستم‌عامل اندروید قابل نصب است و همچنین برای دسترسی به اطلاعات باید آخرین اطلاعات سوابق بیمه خود را وارد نمایید.

استعلام کد کارگاه بیمه

دریافت شماره بیمه با استفاده از کد USSD

از طریق کد USSD با داشتن آخرین سابقه، استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی امکان‌پذیر است. در این روش ابتدا شماره #1420*4* را شماره‌گیری نمایید، سپس از بین موارد، گزینه استعلام‌ها را انتخاب کنید. با وارد نمودن آخرین سابقه و کد ملی خود، کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی به شما نشان داده خواهد شد.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، هر کسب‌وکاری پس از ثبت شرکت و راه‌اندازی آن باید نسبت به دریافت کد کارگاه اقدامات لازم را انجام دهد. در واقع برای شرکت‌هایی که افرادی را در کار خود استخدام کرده و به آن‌ها دستمزد می‌دهند، اخذ کد کارگاه بسیار ضروری است. کد کارگاه، شماره 10 رقمی و منحصربه‌فردی است که فقط یک مرتبه به شرکت داده می‌شود.

برای استعلام کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی می‌توانید به صورت غیرحضوری از طریق سامانه بیمه، حضوری با مراجعه به شعب بیمه، از طریق اپلیکیشن بیمه و با استفاده از کد USSD اقدام نمایید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس گرفته و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه به صفحه لینک شده مراجعه کنید.