انتخاب اسم برند✅ (ویژگی‌ها، مزایا، دلایل)
امتیاز شما به این مطلب ؟

انتخاب اسم برند همواره از آن موضوعات ساده ولی چالش‌برانگیزی است که اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت برند با آن مواجه می‌شوند. رعایت یک سری نکات باعث ماندگاری برند شما خواهد شد و اگرچه این نکات درظاهر بی‌اهمیت جلوه می‌کند اما تأثیر زیادی بر عملکرد بهتر محصول یا خدمات شما خواهد داشت. بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه در انتخاب بهتر اسم برند نقش دارد را بدانید.

 انتخاب اسم برند و دلیل اهمیت آن

انتخاب اسم برند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به محض انتخاب اسم، قرار است برند شما همیشه با آن نام شناخته شود. به جز این موضوع اسم برند جزو اولین مواردی است که در برند شما می‌تواند دیده شود. بنابراین نباید از تأثیری که می‌تواند بر ذهن مخاطب داشته باشد غافل شد. باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید که صرف انتخاب نامی خاص برای برندتان نمی‌تواند ایده خوبی باشد.
زمانی انتخاب نامی خاص برای برند شما مفید خواهد بود که مرتبط با کاری که انجام می‌دهید باشد. درغیراین‌صورت هرچقدر هم اسمی که انتخاب می‌کنید منحصربه‌فرد باشد مثمرثمر واقع نخواهد شد. بنابراین لازم است در حین انتخاب اسم برند جزئیات دیگر آن را نیز بررسی کنید تا از ویژگی‎های لازم برای تأثیرگذار واقع شدن برخوردار باشد.
در ادامه این مطلب مواردی که به انتخاب بهتر برند شما کمک می‌کند را توضیح می‌دهیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید بهترین اسم را برای برند خود انتخاب کنید.

بهترین برندها در انتخاب اسم برند به چه ویژگی‌هایی توجه می‌کنند؟

یکی از مواردی که در انتخاب اسم برند به شما کمک می‌کند بررسی برندهای مطرح و معروف است. اگرچه فرمول مشخص و دقیقی برای این موضوع وجود ندارد اما می‌توان با الهام از اسامی معروف برند، انتخاب مؤثرتری داشت. در سال ۲۰۱۰ تعدادی از محققان تحقیقاتی را رابطه با اسم برند انجام دادند و به نتایج جالبی رسیدند. آنان به این نتیجه رسیدند که مشتریان به اسامی برندهایی که یک ساختار تکرارشونده دارند واکنش بهتری نشان می‌دهند.
در برندهای محبوب خارجی مانند کوکاکولا، جلی‌بلی، کیت‌کت و در برندهای محبوب ایرانی مانند اشی‌مشی و مزمز از این ساختار استفاده می‌شود. البته نباید فراموش کنید که همیشه این موضوع صدق نمی‌کند و ممکن است برای برند شما این مورد جواب‌گو نباشد. بنابراین شما باید ترکیبی از ویژگی‌ها را در انتخاب اسم برند استفاده کنید تا بتوانید به نتیجه‌ی مطلوبی که می‌خواهید دست پیدا کنید.

به این نکته توجه کنید تا قبل از ثبت کردن برند حتماً استعلام برند را انجام دهید.

سامانه استعلام برند

توجه به برندهای معروف در انتخاب اسم برند

توجه به برندهای معروف در انتخاب اسم برند

در انتخاب اسم برند، چه ویژگی‌هایی شما را از رقبا متمایز می‌کند؟

در انتخاب اسم برند عوامل زیادی تأثیرگذار خواهد بود اما چند ویژگی هستند که می‌تواند تمایز شما را بیشتر کرده و رعایت آن‌ها باعث هویت‌ بخشیدن به برندتان می‌شود. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • اسمی که انتخاب می‌کنید معنادار و بیانگر مفهوم خدمات یا محصولات شما باشد.
  • نامی را انتخاب کنید که قابل ثبت باشد تا بتوانید از امتیازات بیشتری برخوردار شوید.
  • نامی که انتخاب می‌کنید در عین خاص بودن ساده باشد تا بتوان آن را به راحتی به خاطر سپرد.
  • نامی را انتخاب کنید که قابلیت بصری بودن داشته باشد و بتوان آن را به شیوه مناسبی طراحی کرد. برندهایی مانند اپل و ردبول به خوبی از این ویژگی بهره برده‌اند.
  • اسمی که انتخاب می‌کنید خلاقانه باشد؛ یعنی درعین سادگی محصول یا خدمات شما را متمایز کند.
  • فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توان در انتخاب اسم برند به آن توجه نمود ولیکن موارد گفته شده جزو مهم‌ترین‌ها هستند. درضمن اگر می‌خواهید کسی نتواند از اسم برندتان سوءاستفاده کند ثبت برند را فراموش نکنید تا از حق مالکیت معنوی آن بهره‌مند شوید.

مدارک ثبت برند

ویژگی‌های مهم در انتخاب اسم برند

ویژگی‌های مهم در انتخاب اسم برند

انتخاب اسم برند مناسب، چه تأثیری بر آینده برند شما دارد؟

شاید تصور کنید انتخاب اسم برند موضوع چندان مهمی نباشد اما سخت در اشتباه هستید. بخشی از آینده برند شما متأثر از نام برندتان خواهد بود. اسم برند اگر به درستی انتخاب شود می‌توان مسیر شما را هموارتر و زمان دستیابی به اهداف‌تان را کوتاه‌تر کند. همچنین اگر نام برندتان مناسب باشد هزینه‌های بازاریابی را نیز می‌تواند کاهش دهد.
زیرا شما با انتخابی مناسب و منحصربه‌فرد باعث ماندگاری بیشتر برند خود در ذهن مخاطبان هدف می‌شوید و این موضوع باعث می‌شود کسب‌وکار شما با سرعت بیشتری رونق بگیرد. اسمی که برای برند خود انتخاب می‌کنید باید به اندازه‌ای هوشمندانه باشد که فراتر از مرزها و آینده‌نگر نیز باشد. رعایت این موضوع باعث وسیع‌تر شدن محدوده زمانی و مکانی فعالیت شما می‌شود.
منظور از محدوده زمانی رعایت این اصل است که برند شما با نگاهی به آینده نام‌گذاری شود. برای مثال ممکن است حوزه فعالیت شما به مرور زمان گسترش یابد و بخواهید خدمات خود را فراتر از یک شهر یا کشور و در سطح بین‌المللی ارائه دهید. دراین‌صورت مهم است نامی که انتخاب نموده‌اید در فرهنگ‌های دیگر نیز به رسمیت شناخته شود و از مفهوم بدی برخوردار نباشد.

با انتخاب اسم برند و ثبت آن از چه مزایایی برخوردار می‌شوید؟

بعد از انتخاب اسم برند نوبت به ثبت برند می‌رسد. طی کردن مراحل ثبت برند شما را از مزایای بسیاری برخوردار می‌کند و از ضررها و آسیب‌های احتمالی به برندتان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید فرصت‌های بیشتری را برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید تا در فضای گسترده‌تری شناخته شود بهترین راه این است که برند خود را به ثبت برسانید.

  • شرکت، خدمات و محصولات شما بیشتر شناخته شده و مورد توجه عموم قرار می‌گیرد.
  •  ثبت برند شما باعث می‌شود همواره ارتقای کیفیت را برای حفظ مشتریان مورد توجه قرار دهید.
  • ثبت برند برای موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی ضروری است.
  • امکان استفاده از وام برای شما میسر می‌شود.
  • به افزایش درآمد شرکت کمک می‌کند.
  •  بازاریابی بهتری از طریق ثبت برند می‌تواند انجام شود.
  • همچنین یکی از مزیت‌های مهم ثبت برند این موضوع است که به راحتی نمی‌توان از اسم برند شما سوءاستفاده کرد. حتی اگر به هر طریقی اشخاص حقیقی یا حقوقی از برند شما به نفع خودشان استفاده نمایند شما می‌توانید از مراجع مربوطه درخواست رسیدگی و شکایت کنید.

سامانه اداره مالکیت معنوی برای ثبت برند

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید انتخاب اسم برند درست و آگاهانه تأثیر مثبتی بر برند شما می‌گذارد. بنابراین در کنار استعلام برند که یکی از مراحل ثبت برند است ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد اسم برند نیز باید بررسی شود تا بهترین اسم ممکن انتخاب شود. توجه به این نکته می‌تواند شما را از رقبا متمایز کرده و مسیر رسیدن به اهداف شما را هموارتر سازد.
اگر قصد دارید برند خود را ثبت کنید و به طورکلی راجع به جزئیات برند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می‌توانید مطالب دیگر را در بخش ثبت برند در سایت مطالعه کنید. درصورتی که سؤالاتی دراین خصوص برای شما ایجاد شد می‌توانید از مشاوره‌ی تخصصی ما نیز استفاده کنید.