راهکار بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده (نکات و توضیحات کامل)
امتیاز شما به این مطلب ؟

موضوعی که در این مقاله قصد داریم راجع به آن صحبت کنیم پیگیری پرونده مالیاتی برای بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده است. براساس مالیات بر ارزش افزوده هر گونه خدمات و کالایی که در کشور ایران و در مرزهای جغرافیایی مالیاتی این کشور رؤیت می‌شود شامل مالیات و عوارضی است که درصد آن در سازمان امور مالیاتی از 3 درصد شروع شده و تا به الان به 9 درصد نیز رسیده است.
این میزان شامل 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض است و مؤدیان باید آن را پرداخت کنند. از این رو مؤدیان در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد. به طور کلی جرایم از دیدگاه سازمان امور مالیاتی به دو طبقه یا دسته کلی جرایم بخشودگی و جرایم غیرقابل بخشودگی تقسیم می‌شوند.
اما آیا می‌دانید سازمان امور مالیاتی چه نوع جرایمی را برای مؤدیان تعیین کرده است؟ راهکارهای دریافت بخشودگی این جرایم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات به شما داده شود.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بابت ارائه خدمات، ارائه کالا یا گرفتن کالا و خدمات باید پرداخت کرده و تا 15 روز از پایان هر فصل فرصت دارند تا اظهارنامه ارزش افزوده خود را مبنی بر کل خریدها و فروش‌هایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، ارسال کنند. در نهایت پس از تهاتر کردن خرید و فروش مابه‌تفاوت آن را به دولت پرداخت کنند.

جرایم غیرقابل بخشودگی

جرایم غیرقابل بخشودگی جرایمی هستند که ناشی از کتمان درآمد یا عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات مؤدی‌ها ارقامی را کمتر از کارکرد واقعی‌شان در اظهارنامه مالیاتی ابراز می‌کنند. در این صورت سازمان امور مالیاتی به اطلاعات کامل‌تری از کسب‌وکار دسترسی پیدا کرده که این باعث می‌شود مابه‌تفاوت ابراز نشده مؤدیان را به عنوان درآمدهای کتمان‌شده در نظر بگیرند.
اگر خرید مؤدی کتمان شده باشد، خرید را با فرمولی به فروش تبدیل ‌کرده و به عنوان درآمد کتمان شده در نظر می‎گیرند. سپس مالیات درآمد کتمان شده را سازمان امور مالیاتی مطالبه کرده و 30 درصد آن مبلغ مالیات را نیز به عنوان جریمه غیرقابل بخشودگی در نظر می‎‌گیرد.

[جرایم مالیاتی غیربخشودنی

جرایم غیرقابل بخشودگی

راهکار بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده

یکی از راه‌های کاهش یا بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده، اعتراض به برگه مالیاتی است که در مراحل دادرسی و آیین دادرسی مالیاتی، مبلغ مالیات را تخفیف گرفته و کاهش داده تا جریمه کتمان درآمد نیز براساس همان مبلغ مالیات نهایی و تخفیف گرفته شده محاسبه شود و به‌الطبع، این جریمه نیز کاهش پیدا کند.
این جریمه غیرقابل بخشودگی است و مؤدی موظف است که قبل از اقدام نسبت به سایر جرایم مالیاتی اصل مبلغ مالیات و جریمه غیرقابل بخشودگی را پرداخت کند تا بتواند در ادامه درخواست بخشودگی جرایم را در ارتباط با جرایم قابل بخشودگی ارائه کند.

درصد استفاده از بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده

براساس آخرین بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی مودیانی که مالیات آن‌ها قبل از 31/3/ 99 قطعی شده باشد، این افراد اگر تا 31/4/1400 اصل مبلغ مالیات را تسویه کرده باشند، می‌توانند از 70 درصد بخشودگی جرایم قابل بخشودگی استفاده کنند و تنها 30 درصد مبلغ جرایم را پرداخت کنند.
اما مؤدیانی که پس از تاریخ 31/3/1399 مالیات آن‌ها قطعی شود، اگر تا یک ماه این مالیات را تسویه کنند، می‌توانند 100 درصد بخشودگی جرایم بگیرند و با ارسال معاملات فصلی خود و درخواست بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده، به سازمان امور مالیاتی و واحد مالیاتی خود از 100 درصد این بخشودگی استفاده کنند.

درصد بخشودگی مالیاتی ارزش افزوده

درصد استفاده از بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده

نکات بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده

در ادامه مطلب از بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده خالی از لطف نیست که این موضوع را بنیز بدانید. به مرور زمان به ازای هر ماه بعد از ماه اول پس از قطعی شدن، دو درصد از بخشودگی جرایم این مؤدیان کاسته می‌شود. به عنوان مثال اگر برگه قطعی مؤدی اول مهرماه قطعی شود و این مؤدی اول بهمن ماه مالیات خود را پرداخت کند با توجه به احتساب یک ماه اول و با 4 ماه تأخیر مالیات پرداخت شده، 4 تا دو درصد یعنی 8 درصد از جرایم را هم از وی مطالبه می‌کنند.
در این حالت مؤدی موظف است که معاملات فصلی خود را برای سامانه ارسال و سپس درخواست بخشودگی جرایم را از سازمان امور مالیاتی، در تمامی منابع مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده ارائه کند. درنتیجه رئیس سازمان امور مالیاتی با 92 درصد بخشودگی جرایم شخص موافقت کرده و سازمان امور مالیاتی فیش 8 درصد را برای مؤدی می‌فرستد و مؤدی پس از واریز 8 درصد می‌تواند بخشودگی جرایم خود را دریافت کند.

شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده

هر شخص حقوقی که شرکت تأسیس می‌کند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده است و اشخاص حقیقی نیز با توجه به مراحل مختلف اعلام شده اگر مشمول باشند باید قوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزوده را رعایت کنند، در غیر این صورت جرایم مالیاتی ارزش افزوده به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده در صورت اعتراض به برگه مالیاتی ممکن است، اعمال شود. بنابراین مؤدیان برای کاهش جرایم و بخشودگی آن‌‌ها باید مدارک و اسناد معتبری را ارائه کنند. اگر مدارک و اسناد ارائه شده معتبر بود، مشمول بخشودگی جرایم خواهند شد در غیر این صورت باید ارزش افزوده را مجدد پرداخت کرده و پرونده مربوطه دوباره توسط سازمان اداره مالیات با جزئیات بیشتری بررسی شود.

شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی

شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی

جمع‌بندی

از اینکه تا انتهای مقاله بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده با ما همراه بودید از شما سپاس‌گزاریم. در صورت وجود هر گونه ابهام در خصوص این مباحث، شرکت ثبت اریکه به بهترین شکل ممکن، پاسخگوی سؤالات شما خواهد بود. اگر نیاز به مشاوره در زمینه جرایم مالیاتی ارزش افزوده، دریافت گواهی ارزش افزوده و… دارید کارشناسان ما در خدمت شما هستند تا به صورت رایگان شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

 

 

سوالات متداول

01 آیا اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند؟
بله.
02 بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده در چه صورتی ممکن است اعمال شود؟
 بخشودگی جرایم مالیاتی ارزش افزوده در صورت اعتراض به برگه مالیاتی ممکن است، اعمال شود.
03 مالیات ب ارزش افزوده را چه افرادی موظف هستند پرداخت کنند؟
مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بابت ارائه خدمات، ارائه کالا یا گرفتن کالا و خدمات باید پرداخت کرده و تا 15 روز از پایان هر فصل فرصت دارند تا اظهارنامه ارزش افزوده خود را مبنی بر کل خریدها و فروش‌هایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، ارسال کنند.