تغییر موضوع فعالیت شرکت
امتیاز شما به این مطلب ؟

دغدغه اکثر افراد در هنگام ثبت شرکت همیشه این بوده و هست که آیا در آینده می‌توانیم تغییر موضوع فعالیت شرکت خود را انجام دهیم یا نه ؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله امکان تغییر موضوع فعالیت شرکت وجود دارد.

تغییر در موضوع شرکت به‌ عبارت دیگر الحاق به فعالیت شرکت است که در هنگام ثبت شرکت در بند ۲ اساسنامه قید شده است. به بیان روشن‌ تر و بهتر، موضوع فعالیت شرکت به‌ نوعی از صرف سرمایه شرکت در زمینه‌ های خارجی جلوگیری می‌کند و به مدیران اجرایی یک شرکت اجازه نخواهد داد که خارج از چارچوب موضوع فعالیت کنند.

تغییر موضوع فعالیت شرکت

اگر شما به فکر تغییر موضوع شرکت هستید یا حتی شاید برخی تصمیم گرفته باشید موضوعات جدیدی را به موضوعات قبل خود اضافه یا کم کنید باید مجمع فوق‌العاده تشکیل دهید و صورتجلسه تغییر موضوع شرکت را به‌عنوان ثبت تغییرات شرکت در سامانه اداره و روزنامه رسمی آگهی کنید. اما مجمع فوق‌ العاده باید متشکل از چه کسانی باشد؟ مجمع فوق‌العاده شرکت از سهام‌داران و بازرسین شرکت تشکیل شده است که همه آن‌ها باید باهم تصمیم به تغییر موضوع شرکت خود بگیرند.

چگونه تغییر موضوع شرکت را انجام دهیم

در خصوص تغییر در موضوع شرکت باید بگوییم که این موضوع یک امر قانونی است به‌ شرط آنکه با رعایت اصول و مراحل قانونی انجام شود. اشخاص حقوقی پس از اینکه تصمیمات جدید گرفتند می‌توانند موضوعات جدیدی به موضوع قبل خود اضافه کنند یا برخی موضوعات قبلی را حذف نمایند بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی برایشان پیش بیاید. حتی آن‌ها این امکان را دارند که به‌طورکلی موضوع را عوض کنند.

برای این کار همان گونه که در بالاتر هم ذکر شد اولین گام تنظیم صورت‌جلسه در مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت است که تمامی سهام‌داران و بازرسان در آن حضور داشته باشند.

در اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد که گاهی ممکن است برای ایجاد یک تغییر یا اضافه‌کردن یک فعالیت به فعالیت‌های قبلی شرکت شما نیاز به اخذ مجوز دارید. اگر در این حالت قرار بگیرید قبل از همه چیز و ثبت صورت‌جلسه الحاق باید اول به فکر گرفتن مجوز از مراجع ذی‌صلاح باشید.

اما شاید سؤال باشد که چگونه بفهمیم موضوع ما نیاز به مجوز دارد یا خیر؟ برای این کار به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید در آنجا لیستی موجود است که اسامی کل موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز دارند را بیان نموده است.

مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت

جهت تغییر موضوع فعالیت شرکت شما نیاز به مدارک زیر خواهید داشت که عبارت‌اند از:

  1. مدارک ثبتی شرکت
  2. ارائه آخرین لیست از سهام‌داران و یا شرکای شرکت
  3. روزنامه تأسیس، کلیه روزنامه‌های تغییرات و همچنین مجوز فعالیت

پس از اینکه مجمع‌ عمومی فوق‌العاده تشکیل شد، صورت‌جلسه با ذکر نام سهام‌داران یا شرکا و میزان سهام آنان تنظیم می‌شود. پس از تنظیم صورت‌جلسه، یک‌به‌یک سهام‌داران یا شرکا آن را امضا کرده و نسبت به ارسال آن اقدام می‌کنند. جهت ثبت باید صورت‌جلسه را در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت نموده و مدارک از طریق پست ارسال شوند. اگر موضوع تغییرات الحاق شده به تأیید برسد، آگهی تغییرات صادر می‌شود. در آخر نیز این تغییرات در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر خواهد شد.

مراحل تغییر موضوع فعالیت شرکت چگونه است؟

زمانی که بخواهید موضوع فعالیت شرکت خود را تغییر دهید، باید مراحلی را گام‌به‌گام طی کنید. در این میان‌ بسته به نوع شرکت و فعالیت، این مراحل متفاوت است.

به‌طورکلی برای ثبت تغییرات و تصمیمات جدید، باید صورت‌جلسه‌ای از این موارد تهیه شده و امضای یک‌به‌یک سهام‌داران یا مدیران شرکت برسد. این صورت‌جلسه به اداره مذکور ارسال شده و پس از بررسی‌های انجام شده به ثبت خواهد رسید.

البته ثبت این تغییرات منوط بر عدم مخالفت با اساسنامه ی شرکت مذکور است. اگر همه تغییرات ذکر شده قانونی باشد، در یکی از روزنامه‌های رسمی یا کثیرالانتشار آگهی شده و سپس ثبت می‌رسد.

در ادامه به مراحل تغییر موضوع شرکت دو نوع شرکت پر طرف‌دار می‌پردازیم.

نحوه تغییر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص

اگر بخواهید نسبت به ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص خود اقدام نمایید، باید مراحل زیر را قدم‌به‌قدم طی کنید.

  • در اولین قدم مجمع‌عمومی فوق‌العاده تشکیل دهید.
  • در پایان این جلسه، صورت‌جلسه‌ای تدوین نموده و به امضای تمام اعضای هیئت‌مدیره دربیاورید.
  • سپس باتوجه‌به نظر کارشناسان برای دریافت مجوزهای مربوطه اقدام نمایید.
  • لیستی از سهام‌دارانی که در جلسه حضور داشته‌اند تهیه کرده و آن را به امضای همه آن‌ها در بیاورید.
  • در آخر اینکه، اصل صورت‌جلسه، فهرست سهام‌داران حاضر در جلسه و مجوزهای اخذ شده را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهید.

ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

اگر شرکت شما از نوع مسئولیت محدود باشد، برای ثبت تغییرات آن باید مراحل متفاوتی را بگذرانید. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • در مرحله اول مجمع‌عمومی فوق‌العاده تشکیل دهید.
  • برای جلسه فوق‌العاده ی تشکیل شده، صورت‌جلسه‌ای بنویسد. به یاد داشته باشید که تمامی شرکا با ذکر میزان سهامشان در شرکت، باید نسبت به امضای آن اقدام نمایند.
  • به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنید.
  • استعلام‌های مربوطه را اخذ کرده و به مراجع ذی‌صلاح تحویل دهید.
  • در زمان مقرر نسبت به دریافت پاسخ استعلام‌ها مراجعه کنید.
  • اصل صورت‌جلسه و استعلام‌های لازم را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهید.
  • پس از تحویل مدارک موردنیاز، دفاتر ثبت را باید به امضا برسانید.

ثبت شرکت مسئولیت محدود

مدت‌ زمان تغییر موضوع فعالیت شرکت

اگر تمام مراحل یاد شده در این مقاله را بدون فوت وقت و گام‌به‌گام انجام دهید، ثبت تغییرات شرکت شما معمولاً طی ۱۰ روز کاری امکان‌پذیر است. طی این مراحل در کمتر از این زمان ممکن نیست.

چرا که صورتجلسات باید توسط کارشناسان مربوطه در اداره ثبت شرکت‌ها بررسی شوند و از عهده مؤسسات ثبت شرکت خارج است. البته که این زمان در مقایسه با زمانی که خود شخص اقدام کند، بسیار کمتر است.

شما می‌توانید برای سرعت بخشیدن به پروسه ی تغییرات شرکت خود، از طریق شرکت ثبتی اقدام نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان به پرونده ی شما رسیدگی شود.

هزینه تغییر موضوع فعالیت شرکت

میزان هزینه ی تغییر موضوع فعالیت شرکت‌ها، به تعداد صورتجلسات بستگی دارد. چرا که برای هر صورتجلسه به طور جداگانه ثبت و روزنامه کثیرالانتشار در نظر گرفته می‌شود. به طور معمول برای تنظیم هر صورت‌ جلسه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

البته علاوه بر این مبلغ باید هزینه‌های جانبی مثل اداره پست و نوع شرکت و… را نیز مدنظر داشته باشید. با استناد به‌تمامی موارد ذکر شده قیمت نهایی باتوجه‌به نوع درخواست شما مشخص خواهد شد.

نکات کلی درباره صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت شرکت

در رابطه‌ با صورت‌ جلسه ثبت تغییرات شرکت برخی نکات مهم وجود دارد که باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید:

  • تمامی صورت‌جلسه‌های تدوین شده باید بر روی سربرگ یک شخصیت حقوقی تهیه شده و ارسال شود. حتماً توجه داشته باشید که کلیه صورت‌جلسات باید به امضای اشخاص ذیل سمت برسد و توسط شخصیت حقوقی امضا و مهر شده باشد.
  • تغییرات کامل موضوع شرکت یا اصلاح مواردی از آن باید به طور دقیق در صورت‌جلسه عنوان شود.
  • اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه و تحویل به اداره پست باید ظرف مدت 3 روز انجام پذیرد تا بارکد پستی در سیستم وارد شود.
  • صورت‌جلسات باید در چندین نسخه تنظیم شوند و به امضای تمامی اعضای هیئت‌مدیره در بیایند. سپس یک نسخه از آن به اداره پست تحویل داده شود.
  • اصل روزنامه رسمی که حاوی آگهی دعوت به همراه صورت‌جلسه است، باید به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسه‌های غیرتجاری ارائه شود. فراموش نکنید که این مورد جزو موارد الزامی است.
  • مواردی که باید به همراه صورت‌جلسه به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری برسد، به شرح زیر است:
  • درج نام سهام‌داران حاضر در مجمع
  • مشخص نمودن تعداد سهام افراد در لیست
  • امضای تمام افراد حاضر
  • تأیید صحت هیئت‌رئیسه مجمع و ارسال آن

مشاوره رایگان تغییر موضوع فعالیت شرکت

مرکز مشاوره ثبتی اریکه ایرانیان با توجه به داشتن افراد مجرب ، متعهد و همچنین وکلای کاربلد پایه یک دادگستری و با توجه به تجربه های بسیار در سال های متمادی ، در زمینه تنظیم صورتجلسات و ثبت تغییرات شرکت و همچنین سایر خدمات ثبتی آماده ارائه خدمات و مشاوره به شما کارفرمایان عزیز می باشد . لذا در صورتی که نیاز به تغییر موضوع فعالیت شرکت خود دارید کافیست با مشاورین ثبت اریکه در تماس باشید تا کار شما رو بصورت تضمینی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند .

شماره های تماس جهت مشاوره رایگان :

02122659014  –   02122659445   –  09120346429    –  09120346427

نتیجه گیری

موضوع شرکت نشان‌ دهنده ی هدف آن شرکت است ، بنابراین هرگونه تغییرات و اصلاح در آن نیازمند طی مراحل و اخذ مجوزهای مربوطه است. البته این کار به‌راحتی بیان آن نیست و مستلزم طی مراحل قانونی و پیچیدة اداری است.

پیشنهاد ما به شما سپردن کار به کاردان است. تغییر موضوع فعالیت شرکت مسئله‌ای تخصصی است که نیازمند آگاهی از اطلاعات حقوقی و قانونی است؛ لذا بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی و زمان خود از ثبت اریکه ایرانیان کمک بگیرید. شما می‌توانید با مشاوران ما تماس گرفته تا در کمترین زمان ممکن تغییرات شرکت خود را ثبت کرده و فعالیت خود را از سر بگیرید.

سوالات متداول

01 مدت زمان تغییر موضوع فعالیت شرکت چقدر است ؟
اگر کار خود را به ثبت اریکه بپسارید به صورت تضمینی در کمتر از 10 روز کاری تغییر موضوع فعالیت شرکت شما انجام می شود
02 مدارک لازم برای تغییر موضوع فعالیت شرکت چیست ؟
مدارک ثبتی شرکت / ارائه آخرین لیست از سهام‌داران و یا شرکا شرکت روزنامه تأسیس، کلیه روزنامه‌های تغییرات و همچنین مجوز فعالیت