آیا ثبت برند بدون جواز کسب امکان‌پذیر است؟
امتیاز شما به این مطلب ؟

ثبت برند چیست؟ برای ثبت برند به چه مدارکی نیاز داریم؟ آیا برای ثبت برند بدون جواز کسب امکان‌پذیر است؟ کدام سازمان‌ها مراجع قانونی ثبت برندها و علامت های تجاری در ایران هستند؟ مزایا و اهداف ثبت برند چیست؟ همواره در طول تاریخ بشر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان کشورها، مدریت مسائل اقتصادی بوده است که در شرایط و مقاطع مختلف اتفاق می‌افتند.

به منظور تصمیم گرفتن در زمینه حل مشکلات اقتصادی، باید اطلاعات کافی و جامعی در مورد آن‌ها در اختیار داشته باشیم. در نتیجه مسئولان و تصمیم‌گیران در کشورها به دنبال ساماندهی فعالان اقتصادی هستند تا بتوانند برای حل شدن مسائل اقتصادی برنامه‌ریزی کنند. یکی از مراحل سروسامان دادن فعالان اقتصادی، ثبت برندها، شرکت‌ها و شناسایی آن‌ها است.

پس از خواندن مطالب آتی، با ثبت برند بدون جواز کسب بیشتر آشنا می‌شوید. ثبت برند بدون جواز می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که در ابتدای راه خود هستند، مثل استارت‌آپ ها مفید واقع شود.

برند به زبان ساده

یک برند در واقع نوعی نماد است که بیانگر ویژگی‌ها، خصوصیات و اطلاعاتی در مورد کالاها یا خدماتی از یک شرکت بوده که محصولات و خدمات یک شرکت را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند. بعضی از ویژگی‌های متمایزکننده آن شامل نام، طرح، نمادها و علائم تجاری و غیره است.

ثبت برند

جواز کسب چیست؟

برای آشنایی با نحوه ثبت برند بدون جواز کسب، باید در ابتدا به بررسی جواز کسب ‌بپردازیم. تمامی مشاغل و حرفه‌هایی که نیاز به مهارت خاصی دارند، مثل خیاطی و آرایشگری، باید برای فعالیت و کسب‌وکار در آن مهارت تخصص داشته باشند و مجوز مربوطه را اخذ کنند.

اما برای ثبت برندها می‌توان از جوازها و پروانه‌های کسب دیگری هم استفاده کرد که متناسب با فعالیت و شغل مورد نظر، توسط مراجع ذیصلاح صادر می‌شود. پس در صورتی که جواز فعالیت دیگری به جز جواز کسب، مانند کارت بازرگانی و جواز تاسیس در اختیار داشته باشید، می‌توانید برای ثبت برند بدون جواز کسب اقدام کنید.

مرجع ثبت برند در ایران

مرجع اصلی ثبت برندها و شرکت ها در ایران، مرکز مالکیت معنوی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که مسئول رسمی ثبت و ساماندهی علامت های تجاری محسوب می‌شود. قوانین و مقررات مربوط به ثبت برندها نیز از طریق سازمان مذکور به طور رسمی اعلام شده و افراد طبق آن‌ها عمل می‌کنند.

ثبت برند بدون جواز کسب

بر اساس مصوبه‌ای که در اواخر آبان ماه سال 99 توسط مسئولان اعلام شد، اصلاحاتی را به منظور ایجاد سهولت در فرایند ثبت برندها و علامت‌های تجاری در کشور، در نظر گرفتند. بر اساس اصلاحات مذکور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید شرایطی را فراهم کند که ثبت برند بدون جواز کسب، برای هر کسی برای ثبت علائم تجاری، تا سقف یک علامت تجاری در یک یا چند طبقه مرتبط با دسته‌ای از کالاها و خدمات، میسر شود.

ثبت کردن برند بدون جواز کسب

شرایط و مدارک ثبت برند بدون جواز کسب

برای ثبت برند بدون جواز کسب، هم می‌توان به صورت مستقیم به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کرد و مراحل ثبت برند را پیمود و هم می‌توان انجام مراحل ثبت برند را به شرکت‌ها و مؤسسه‌های فعال در این زمینه مانند ثبت اریکه واگذار کرد. در ادامه مدارک ثبت برند را بیان می‌کنیم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اشخاص حقیقی

  • یک نسخه از مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) فرد متقاضی
  •  نشانی و کد پستی محل سکونت متقاضی
  • تصویر برند مورد نظر

مدرک های لازم برای ثبت برند توسط اشخاص حقوقی

  • یک نسخه از مدارک شناسایی مدیر عامل برای اشخاص حقوقی
  • نشانی و کدپستی محل اقامت شخص حقوقی
  • تصویر برند مد نظر
  • یک نسخه از روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی

مزیت‌های ثبت برند بدون جواز کسب

در دنیای امروز که بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع با شتاب زیادی در حال پیشرفت و رشد هستند، ثبت برند اهمیت فراوانی یافته است، چون مزیت‌های بسیاری را برای مشاغل به همراه خواهد داشت. به نوعی می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت ثبت برند، این است که به کسب‌وکار هویتی قانونی و رسمی می‌دهد.

بنابراین، در صورتی که محصولات و خدمات برندها توسط سایر رقبا یا افراد سودجو، مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، افرادی که متضرر شده‌اند می‌توانند نسبت به دریافت حق و حقوق‎شان به مراجع ذیربط مراجعه کنند و پیگیر مطالبات خود باشند. همچنین ثبت برند بدون جواز کسب، باعث می‌شود که نام برندها زودتر مطرح شوند و تبلیغات مؤثرتری برای محصولات خود داشته باشند.

علاوه بر آن می‌توانند خدمات و کالاهای خود را از سایر رقبا متمایز کنند. همین طور کسب‌وکارها فرصت‌های بهتری برای دریافت وام و جذب سرمایه‌گذاران در اختیار خواهند داشت، زیرا پس از ثبت برند، قابل اعتمادتر هستند و تضمین بیشتری برای ادامه فعالیت آن‌ها وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیحات لازم راجع به ثبت برند بدون جواز کسب داده شد. شما می‌توانید برای ثبت برند محصولات و خدمات مورد نظر خود از مشاوران ما راهنمایی بگیرید. کارشناسان ما در ثبت اریکه به خوبی شما در این زمینه به شما مشاوره می‌دهند تا به بهترین نحو ممکن مراحل ثبت برند را طی کنید.

ثبت برند بدون استفاده از جواز کسب

سوالات متداول

01 برای ثبت برند بدون جواز کسب به کجا باید مراجعه کرد؟
برای ثبت برند بدون جواز کسب، هم می‌توان به صورت مستقیم به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کرد و مراحل ثبت برند را پیمود و هم می‌توان انجام مراحل ثبت برند را به شرکت‌ها و مؤسسه‌های فعال در این زمینه مانند ثبت اریکه واگذار کرد.