📺 نکات کلیدی ثبت برند لوازم خانگی در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (1 امتیاز)

ثبت برند لوازم خانگی امروزه یکی از مهم‌ترین اقدامات است که هر صاحب برند لوازم خانگی باید آن را انجام دهد. اینکه برند را با نام قانونی ثبت کنید مزایای زیادی برای­ شما در پی دارد! مثلاً دیگر کسی نمی­‌تواند نام برند شما را برای محصولات خود انتخاب کند یا مشتریان اعتماد بیشتری به شما جهت خرید محصولات‌­تان خواهند کرد.

امروزه برای اینکه به کسب‌وکار فروش لوازم خانگی خود هویت بخشیده و آن را برای مشتری قابل اطمینان‌­تر کنید نیاز است تا اقدام به ثبت برند لوازم خانگی‌­تان نمایید.

اهمیت ثبت برند لوازم خانگی

لوازم خانگی یکی از ضروریات زندگی برای انسان‌­ها است. این لوازم مجموعه‌­ای از وسایل مختلف مانند وسایل آشپزخانه که شامل وسایل پخت‌وپز، وسایل نظافت شامل جارو برقی، ماشین لباس‌شویی و وسایل سرگرمی که شامل تلویزیون، سیستم‌های پخش صوت و … هستند. هر کدام از وسایلی که نام بردیم توسط شرکت­هایی خاص تولید و روانه بازار می­شوند.

بسیاری از این شرکت‌­ها به صورت قانونی اقدام به ثبت برند لوازم خانگی کرده‌­اند اما بسیاری از افراد همچنان بدون ثبت برند به کارشان ادامه می­‌دهند. به برندهایی مانند اسنوا، امرسان یا پارس خزر توجه کرده‌­اید؟ این برندها با ثبت قانونی نام برندشان توانستند بین مردم خوش بدرخشند و اکنون کمتر کسی است که نام آن‌ها را نشنیده باشد.

صاحبان تولیدی­‌های لوازم خانگی که اقدام به ثبت برند نکرده‌­اند شاید هنوز از عواقب این کار با خبر نیستند. این افراد در صورت عدم ثبت قانونی نام برند، اگر نامی برای محصولات خود انتخاب کنند، تولیدی دیگری می‌­تواند همان نام برند را برای خود انتخاب نماید و این تولیدی به این دلیل که نام‌اش را به صورت قانونی به ثبت نرسانده کار خاصی در مقابل تولیدی دیگر از دستش بر نمی‌­آید.

حتی اگر تولیدی دیگر اقدام به ثبت قانونی نام برای خود کند، از آن پس مالک نام همان تولیدی خواهد بود هر چند تولیدی از مدت­‌ها قبل نامی را برای خود برگزیده باشد.

مزایای ثبت برند لوازم خانگی

یکی از مهم‌ترین مزایا در ثبت برند لوازم خانگی همانطور که در قبل گفتیم افزایش اعتبار نزد مشتریان است. هم اکنون برندهایی مانند اسنوا یا امرسان به این دلیل که در زمان درست اقدام به ثبت برند کرده‌­اند می‌توانند با رقیب­‌های خارجی خود مانند ال‌جی یا سامسونگ از جهت اعتبار نزد مشتریان رقابت کنند. هم‌اکنون نام آن‌ها بر سر زبان خیلی­‌ها جاری است.

این شرکت‌­ها کافی بود که از ثبت برند خودداری کنند، آن موقع شاید دیگر کسی برندی قانونی با نام امرسان یا اسنوا نمی­شناخت و اعتبار و محبوبیت این برندها این‌قدر افزایش پیدا نمی‌­کرد. اگر شما جزو صاحبین تولیدی­‌هایی هستید که قصد صادرات محصولات­‌ خود را دارید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید ثبت برند لوازم خانگی­‌تان است.

شما برای بازاریابی بین­‌المللی تولیدات­‌تان نیاز دارید نام برند موردنظر را به مردم معرفی کنید تا آن‌ها جذب محصولات‌­تان شده و از شما خرید کنند. در مورد بازاریابی گفتیم، اگر نام برند لوازم خانگی‌­تان را به ثبت برسانید، آن موقع به راحتی می­‌توانید اقدام به تبلیغات مختلف برای محصولات‌­تان کنید. هر چند در صورت عدم ثبت قانونی برند هم می­‌توان چنین کاری انجام داد.

اما از آن‌جا که با این کار به صورت قانونی اقدام به بازاریابی می‌­کنید، دیگر کسی نمی‌­تواند از لحاظ قانونی به نام برندی که در تبلیغات به کار برده‌­اید شکایت کند یا نام برند را برای خود برگزیده و تبلیغات محصولات‌اش را با نام برندی که شما انتخاب کرده­‌اید انجام دهد.

برند لوازم خانگی

مزایای ثبت برند لوازم خانگی

مزیت ثبت برند لوازم خانگی در وب سایت‌های فروش لوازم خانگی

در بسیاری از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های لوازم خانگی اینترنتی، دسته‌بندی محصولات بر اساس برند است و اگر شما نام برندتان را قانونی ثبت نکرده باشید ممکن است وب‌سایت مربوطه از فروش محصولات‌تان خودداری کند. پس ثبت برند امکان قرارگیری تولیدات‌تان در بین محصولات فروشگاه‌های اینترنتی را هم به وجود می‌آورد.

تفاوت برندینگ با ثبت برند لوازم خانگی

برندینگ با ثبت برند متفاوت است. برندینگ به تمام فرآیندی گفته می‌شود که شما از زمان انتخاب نام برند تا ارائه محصول به بازار انجام می‌دهید اما ثبت برند نام برندتان را به صورت قانونی مختص به شما می‌کند و دیگر هیچ کس نمی‌تواند از آن نام برند برای خود و محصولات‌اش استفاده کند.
اگر چنین اتفاقی افتاد و کسی با کپی نام برند یا لوگوی شما تخلف کرد، به راحتی امکان شکایت کردن را دارید و مراجع مربوطه شکایت شما را پیگیری خواهند کرد. اما اگر در همان حد برندینگ باقی مانده و ثبت برند نکنید مراجعه مربوطه اقدام خاصی برای‌تان نخواهند کرد. چرا که شما از لحاظ قانونی هیچ مدرکی مبنی بر اختصاصی بودن نام برند ندارید.

مدارک لازم برای ثبت برند لوازم خانگی

افراد به دو صورت حقیقی و حقوقی می‌توانند اقدام به ثبت برند لوازم خانگی‌شان کنند که ما در زیر مدارک مورد نیاز برای هر دو دسته را قرار می‌دهیم.
مدارک مورد نیاز افراد حقوقی

  •  کپی شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه کارت بازرگانی و کپی آن (برای ثبت برند لاتین)
  •  کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مجوز فعالیت (این مجوز می‌تواند پروانه بهره‌برداری، جواز تأسیس، کارت بازرگانی یا جواز کسب، پروانه ساخت یا هرگونه مجوز فعالیت صادره از سمت نهادهای قانونی باشد.)

مدارک مورد نیاز برای افراد حقیقی

  •  تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه کارت بازرگانی (برای ثبت لاتین)
  • کپی مجوز فعالیت

با در دست داشتن این مدارک می‌توانید به مراکز مربوطه مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام برند لوازم خانگی‌ کنید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در این خصوص، مقاله مدارک ثبت برند را مطالعه کنید.

ثبت کردن برند لوازم خانگی

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لوازم خانگی

شیوه ثبت برند لوازم خانگی

حالا که فهمیدیم که چه مدارکی برای ثبت برند نیاز است، باید با شیوه ثبت برند هم آشنا شویم. در ادامه روش ثبت برند لوازم خانگی را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  • در ابتدا باید به وب‌سایت مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه مراجعه کنید.
  • اکنون باید مشخصات مالک برند لوازم خانگی را پر کنید.
  • حالا نوبت به آپلود مدارک مورد نیاز است.
  • هم‌اکنون در صورت درستی مدارکی که ارسال کرده اید آنها را تأیید کنید.
  • حالا نوبت به پرداخت هزینه ثبت برند لوازم خانه و آشپزخانه می‌رسد.
  •  اکنون شماره اظهارنامه برند و رمزی خاص از طریق تلفن برای شما ارسال می‌شود.
  • در نهایت اگر مشکلی در مراحل تأیید برندتان صورت نگیرد، نسخه نهایی خدمت شما ارسال خواهد شد تا آن را امضا کنید. بعد از امضا کردن می‌بایست یک نسخه برابر با اصل را برای این اداره ارسال فرمایید.

مراحل ثبت برند

زمان مورد نیاز برای ثبت برند لوازم خانگی

چقدر طول می‌کشد تا فرآیند ثبت برند لوازم خانگی انجام شود؟ قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم باید بگوییم که در ابتدا حتماً اقدام به استعلام نام برند کنید تا مبادا نامی که انتخاب کرده‌اید تکراری باشد. اگر نام تکراری باشد اداره مالکیت معنوی آن را عودت داده و زمان زیادی از شما گرفته می‌شود.

بعد از اطمینان از اختصاصی بودن نام برندتان، از زمانی که شما فرم‌ها را پر کرده و اظهار نامه را برای اداره مربوطه می‌فرستید، 30 تا 40 روز کاری برای آگهی نوبت اول و 2.5 ماه برای دریافت نهایی گواهینامه زمان نیاز است. شما برای این‌که گواهینامه را دریافت کنید، به زمانی حدود 4 ماه نیاز دارید تا تمامی مراحل قانونی طی شده و به صورت رسمی شما صاحب برند خود شناخته شوید.

ثبت برند

ثبت برند لوازم خانگی

هزینه ثبت برند لوازم خانگی

برای اینکه اقدام به ثبت برند لوازم خانگی کنید نیاز است ابتدا برآورد هزینه کنید تا مبادا در بین راه از لحاظ پرداخت هزینه‌ها دچار مشکل شوید. هزینه ثبت برند لوازم خانگی با توجه به موارد مختلفی مانند مجوزهای لازم، تعداد محصولات و طبقات درخواستی (طبقه به معنی نوع کالاها یا خدماتی است که افراد حقوقی یا حقیقی برای برندشان در نظر می‌گیرند) برآورد می‌شود.
در زمینه قیمت ثبت برند کلیه واریزی‌های دولتی و قانونی هم در نظر گرفته می‌شود.

توجه کنید که هزینه ثبت برند فارسی با هزینه ثبت برند لاتین تفاوتی با هم ندارند و هر دو یکی هستند. شرکت‌هایی از جمله شرکت ما هستند که در این زمینه فعالیت کرده و به شما در زمینه ثبت برندتان به روشی مطمئن و با هزینه‌ای مناسب، کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

اکنون صفر تا صد ثبت برند لوازم خانگی را به شما توضیح دادیم. با توجه به توضیحات داده شده در مطلب این خودتان هستید که تصمیم می‌گیرید اقدام به ثبت برند کنید یا نه. توجه کنید که اگر نمی‌خواهید چنین کاری کنید پس عواقبی که از آن‌ها حرف زدیم ممکن است دامن‌گیرتان شده و مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورند.

شما به سادگی می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و هر سؤال و ابهامی که در این موضوع دارید را از ما بپرسید. مشاوران ما راهنمایی‌های لازم را به شما می‌کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن ثبت برند لوازم خانگی را برای شما میسر می‌سازند.

سوالات متداول

01 تفاوت برندینگ با ثبت برند چیست؟
برندینگ با ثبت برند متفاوت است. برندینگ به تمام فرآیندی گفته می‌شود که شما از زمان انتخاب نام برند تا ارائه محصول به بازار انجام می‌دهید اما ثبت برند نام برندتان را به صورت قانونی مختص به شما می‌کند و دیگر هیچ کس نمی‌تواند از آن نام برند برای خود و محصولات‌اش استفاده کند.
02 هزینه ثبت برند فارسی با برند لاتین متفاوت است؟
خیر تفاوتی ندارد.