💊ثبت برند مواد دارویی بدون این مراحل امکان پذیر نمی‌باشد!
امتیاز شما به این مطلب ؟

حوزه بهداشت و درمان به عنوان یک بخش مهم در فعالیت های اقتصادی و تجاری شناخته می‌شود. ثبت برند مواد دارویی یکی از همین موارد مهم محسوب می‌شود. کلیه شرکت‌ها و اشخاص فعال در این حوزه به منظور حفاظت از دارایی فکری خود و همچنین کسب سود بیشتر نیازمند ثبت برند هستند. در این مقاله در خصوص ثبت برند مواد دارویی صحبت می‌کنیم.

شرکت دارویی چیست؟

شرکت‌های مشغول به فعالیت در امور مربوط به تولید، پخش و همچنین صادرات و واردات دارو تحت عنوان شرکت‌های دارویی شناخته می‌شوند. اقدام به ثبت برند دارویی توسط شرکت دارویی امری الزامی است. مواد دارویی جهت ثبت برند به وسایل بهداشتی به استثنای لوازم آرایشی، پوشک، مکمل‌های غذایی مخصوص رژیم غذایی و یا خاصیت درمانی، دئودورانت‌ها به جز انسان و یا برای حیوانات، جایگزین غذا و نوشیدنی با هدف مصرف پزشکی و یا دامپزشکی، شامپو، دارو، صابون، لوسیون و دندان دسته‌بندی می شوند.

مدارک مورد نیاز  ثبت برند مواد دارویی

اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور ثبت برند مواد دارویی به فراهم‌سازی اسناد و مدارک متفاوتی نیاز دارند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که امکان مالکیت یک و یا چند نفر بر یک برند و درخواست هم‌زمان آن‌ها در یک اظهارنامه وجود دارد. در ادامه به بیان مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌پردازیم.
افراد متقاضی ثبت برند از نوع حقیقی بایستی مدارک زیر را تهیه کنند:

  • به مدارک تشخیص هویت شخص متقاضی همچون کارت ملی و شناسنامه نیاز است.
  • ذکر آدرس اقامتگاه، کدپستی، ایمیل متقاضی و شماره تماس مالک امری ضروری است.
  • از وجود وکالت‌نامه وکیل دادگستری اطمینان حاصل شود.
  • نسبت به تهیه تصویر علامت تجاری چه نوشتاری و چه لوگو به تعداد 12 عدد و در ابعاد 6 در 6 اقدام شود.
  • تعیین یک لیست از نوع کالاها و خدمات مورد نظر امری الزامی است.
  • ارائه کلیه مجوزهای دریافتی جهت فعالیت قانونی همانند اخذ جواز تأسیس، کسب، بهره‌برداری و همچنین جوازهای مرتبط با امور دارویی همچون مجوزهای وزارت بهداشت و درمان، پروانه‌های بهره‌برداری و تولید داروی مورد نظر ضروری است.

اشخاص حقوقی به منظور ثبت برند مواد دارویی به تهیه مدارک زیر نیاز دارند:

  • ارائه روزنامه رسمی مربوط به احداث و تأسیس شرکت به همراه آخرین تغییرات شرکت مربوطه ضروری است.
  • کپی مدارک هویتی متعلق به مدیرعامل تهیه گردد.
  • تصویر لوگو و یا برند در اندازه 6 در 6 و به تعداد 12 عدد تهیه شود.
  • مجوز فعالیت شرکت مرتبط با ثبت برند ارائه گردد.
  • نسبت به تعیین طبقات بین‌المللی کالا و خدمات مورد نظر برای ثبت برند اقدام شود.
  • در صورت تمایل به استفاده از برند لاتین و همچنین فعالیت در حوزه صادرات و واردات کالا و خدمات، برخورداری از کارت بازرگانی امری کاملاً الزامی محسوب می‌شود.
  • کپی گواهی تأییدیه امضا و هویت شخص متقاضی صادرشده از سوی دفتر اسناد رسمی تحویل گردد.
مدارک ثبت برند دارویی

مدارک ثبت برند مواد دارویی

آشنایی با مراحل ثبت برند مواد دارویی

اشخاص به شکل الکترونیکی و به وسیله سامانه مرکز مالکیت معنوی، قادر به انجام مراحل ثبت برند محصول خود هستند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که ثبت زودتر علامت تجاری در سامانه مربوطه به معنای قرارگیری مدارک در اولویت بررسی است. به این ترتیب شخص متقاضی به عنوان مالکیت آن برند معرفی می‌شود. به طور کلی ثبت برند شامل دو مرحله ثبت نام متقاضی و ثبت اظهارنامه است. در ادامه با اقدامات لازم جهت انجام این امر آشنا می‌شوید.

مراحل مربوط به ثبت نام متقاضی

افراد جهت ثبت نام خود در سامانه مرکز مالکیت معنوی، بایستی مراحلی تحت عنوان ثبت نام، بارگذاری و یا آپلود مدارک را طی کنند.

مرحله ثبت نام

ثبت نام شخص متقاضی در سامانه مربوطه به عنوان نخستین گام در زمینه ثبت برند مواد دارویی شناخته می‌شود. توجه به این مسئله ضروری است که تمامی افراد خواستار ذکر نام خود در اظهارنامه مربوط به ثبت برند بایستی نسبت به ثبت نام خود به شکل جداگانه در این سامانه اقدام کنند. افراد در این مرحله ملزم به تعیین نوع شخصیت خود از لحاظ حقیقی و یا حقوقی و سایر اطلاعات درخواستی از سمت سامانه هستند.

مرحله آپلود اسناد و مدارک

این مرحله به منظور احراز اطلاعات هویتی متقاضی صورت می‌پذیرد. شماره تلفن همراه و ایمیل شخص متقاضی در چنین مرحله‌ای در راستای برقراری ارتباط بین سامانه و متقاضی دریافت می‌گردد. در نهایت نیز کاربر باید نسبت به تأیید و چاپ اطلاعات ثبت شده اقدام کند.
سپس متقاضیان ثبت برند باید با مدرک دریافتی از سامانه و مدارک احراز هویت خود در قسمت پاسخگویی متعلق به ساختمان مجاور مرکز مالکیت معنوی حضور به هم رسانند.

مراحل مربوط به ثبت اظهارنامه

به منظور انجام این مرحله از ثبت برند مواد دارویی نیز افراد نیازمند گذراندن چندین مرحله به شرح زیر هستند. ثبت مالک، اولین گام در این مرحله محسوب می‌شود. در مرحله ثبت اطلاعات اظهارنامه می‌توان صاحب و مالک برند را به شکل یک شخصیت حقوقی، حقیقی و یا ترکیبی از این دو نمونه معرفی کرد. در صورت ذکر چندین نفر به عنوان مالک برند و علامت تجاری، امکان تعیین سهم هر یک وجود دارد.

مراحل ثبت برند دارویی

مراحل ثبت برند دارویی

معرفی نماینده برای ثبت برند مواد دارویی

در صورت تمایل به بهره‌مندی شرکت از یک نماینده قانونی بایستی کلیه اطلاعات هویتی شخص نماینده به طور کامل در سامانه مربوطه درج گردد.

تعیین شخص گیرنده ابلاغ

در این مرحله از ثبت برند مواد دارویی باید فردی از میان اشخاص حقیقی ذکرشده در مراحل قبلی به عنوان گیرنده ابلاغ معرفی شود. این شخص در تمامی مکاتبات مورد خطاب سازمان ثبت اسناد قرار می‌گیرد.

معرفی کالاها و خدمات

معرفی محصولات مورد نظر به سامانه از جمله مهم‌ترین مراحل در این زمینه به شمار می‌رود. برخورداری شرکت از مجوزهای کالای مورد نظر و همچنین وجود آن کالا در بخش محصولات سایت از جمله نکات حائز اهمیت در این مرحله هستند.

بیان مشخصات نشان تجاری

افراد در این مرحله ملزم به توصیف علامت تجاری خود از لحاظ عنوان، ترجمه، شکل ظاهری و آوانویسی هستند. پس از درج اطلاعات درخواستی از سوی سامانه باید تصویر برند در قسمت پیوست آپلود گردد.

ثبت کردن برند دارویی

بیان مشخصات برند

ارائه حق تقدم

در صورت ثبت برند در سایر کشورها، امکان تعویق انجام مراحل مربوط به ثبت برند مواد دارویی در ایران به مدت 6 ماه وجود دارد. به این معنی که حتی در صورت درخواست زودتر ثبت برند توسط شخص دیگر، حق تقدم با فرد دارای مدارک ثبت برند در کشوری دیگر است. سپس باید نسبت به آپلود مدارک مورد نیاز اقدام شود.

بررسی مجدد ضمائم

در این زمان امکان مشاهده و تأیید مدارک و اظهارنامه فراهم است. پس از بررسی باید هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه پرداخت شود. سپس کارشناسان مربوطه مشغول ارزیابی مدارک از لحاظ عدم وجود نقص و شباهت با سایر علائم و عدم مغایرت با قوانین می‌شوند. قبول و یا رد اظهارنامه از طریق ایمیل و پیامک به متقاضیان اعلام می‌گردد.

انتشار آگهی

هدف از انجام این مرحله ارائه یک مهلت 30 روزه به عموم مردم جهت اعلام هر گونه اعتراضی است. در صورت عدم اعتراض به برند، مراحل بعدی ثبت برند از جمله پرداخت هزینه نهایی، چاپ آگهی دوم و صدور گواهینامه ثبت علامت انجام می‌شود.

جمع‌بندی

شرکت دارویی به منظور فعالیت، نیازمند ثبت برند محصولات خود است. بنابراین آشنایی با مدارک مورد نیاز و مراحل مربوط به ثبت در دستیابی شرکت به اهداف‌اش کمک شایانی می‌کند. جهت دریافت پاسخ سؤالات خود در مورد ثبت برند با ما تماس بگیرید.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با ثبت شرکت تجهیزات پزشکی،  ثبت برند مواد غذایی  به صفحه های لینک شده مراجعه کنید.

 

 

 

 

سوالات متداول

01 آیا در صورت ثبت برند در سایر کشورها، امکان تعویق انجام مراحل مربوط به ثبت برند مواد دارویی در ایران وجود دارد؟
در صورت ثبت برند در سایر کشورها، امکان تعویق انجام مراحل مربوط به ثبت برند مواد دارویی در ایران به مدت 6 ماه وجود دارد.