✅ با کمترین هزینه ثبت برند مواد غذایی انجام دهید!
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (2 امتیاز)

ثبت برند مواد غذایی برای افزایش اعتبار و وجهه شرکت‌ها امری ضروری تلقی شده و به ایجاد تمایز با سایر رقبا منجر می‌شود. ضمن آنکه ارتباط تنگاتنگ این برندها با سلامتی انسان، لزوم بررسی کیفیت محصولات و تولیدات آنان را نیز طلب می‌نماید. بدون وجود این شرایط امکان ارائه فرآورده‌ها به بازار غیرممکن خواهد بود. از این رو در ادامه به معرفی مفهوم آن و شرایط لازم برای نیل به این منظور خواهیم پرداخت.

یکی از بازارهای کارآمد تجاری و اقتصادی در همه دوران، زمینه تولیدات مواد غذایی عنوان می‌شود. اهمیت حفظ سلامت و تغذیه سالم، با بهبود شرایط زندگی و پیشرفت علم پزشکی، استفاده از برندهای معتبر و با کیفیت را بیشتر کرده است.

این حوزه زیرشاخه‌های متعددی دارد. شرکت‌های فعال در این بخش با توسعه فعالیت‌های خود و تعریف طبقات برند، به گسترش محصولات شرکت اصلی اقدام می‌نمایند تا طیف وسیعی از مواد غذایی را به تولید رسانند. از این رو اهداف و استراتژی‌های تبلیغاتی خود را نیز براین اساس تنظیم می‌نمایند.

 

برند مواد غذایی چیست؟

نام تجاری یا برند، ترکیبی از سمبل، نشانه، طرح، علامت و شعار عنوان می‌شود که به شناسایی راحت محصول و درک تمایز آن با سایر برندها منجر می‌گردد. اصولاً برندها به انتقال احساس یا مفهوم در مخاطب نیز می‌پردازند. براساس تبصره یک قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310، ثبت علامت تجاری در ایران امری اختیاری است مگر آنکه دولت آن را الزامی نماید.

البته در ماده 2 آن چنین مقرر می‌گردد که «حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد». گرچه ثبت آن اجباری نیست اما با انجام این روند حمایت از منافع تولیدکننده تأمین می‌گردد. از این رو به‌دلیل برخورداری از منافع مرتبط با ثبت برند مواد غذایی، در سال‌های اخیر، تمایل برای ثبت برند نیز افزایش یافته است.

در این زمینه نهادهای گوناگونی به فعالیت می‌پردازند. شاخص‌ترین نوع فعالیت صورت پذیرفته به بخش خدمات اختصاص یافته است. برندهای بزرگ جهانی به کمک تنوع در بسته‌بندی و ثبت مارک تجاری، تمایز خود را با سایرین به خوبی نشان می‌دهند. تهیه و تولید مواد غذایی از جمله زمینه‌های فعالیتی است که هیچگاه دچار رکود یا کسادی نخواهد بود زیرا که چشم‌پوشی از خوراک روزانه عملاً غیرممکن است.

این حوزه به‌دلیل وجود ذائقه‌های گوناگون از تنوع بالایی نیز برخوردار است که شامل بخش‌های تولید، بسته‌بندی، انبار، ارسال، تبلیغات، برندسازی و … خواهد بود. گرچه تولید، سهم ویژه‌ای را در آن به خود اختصاص می‌دهد. اهمیت دیگر این حوزه در ایجاد اشتغال عنوان می‌شود. با پیدایش شرکت تولیدی، حوزه‌های مختلف با بهره‌گیری از نیروی کار گسترده می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

ثبت برند اجباری مواد غذایی

فرآورده‌های خوراکی که در حوزه‌های زیر قرار گرفته باشند، ضروری است تا ثبت برند مواد غذایی آن صورت پذیرد:

  • داروهای اختصاصی (اسپسالیته) مورد استعمال طبی یا دامی‌که با یا بدون نسخه پزشک مصرف می‌شود. این داروها طبق تبصره 5 آئین‌نامه داروهای اختصاصی شامل تمام اجناس دارویی یا طبی، برای استعمال داخلی یا خارجی هستند.
  • مواد غذایی که در ظروف یا پوششی به اسم مشخص باشند نظیر کنسرو مواد غذایی، آردهای مخصوص، چای‌های مختلف، کاکائو، شکلات، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن‌های مختلف در این حوزه قرار می‌گیرند.
  • هم چنین آب‌های معدنی یا گازدار، شربی، آب‌های میوه و انواع نوشابه‌ها که تحت اسم و ظروف مشخصی به معرض فروش گذارده می‌شود.
  • لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می‌رود. مانند صابون، خمیر، محلول، عطریات و ادکلن و … .

اهمیتی ندارد که این موارد در داخل ایران تولید شده باشند یا در خارج آن، باید برند ثبت شده بر روی برچسب محصول وجود داشته باشد و با آن به فروش رسد. در ضمن نکاتی نظیر اسم تجاری و نشانی سازنده جنس مذکور با کشور تولیدکننده، شماره ثبت در ایران و نیز شماره و تاریخ مجوز وزارت بهداشت برای تولید و یا فروش اجناس، بر روی آن قید گردد.

این مطلب را مطالعه کنید راهنمای کامل ثبت برند در ایران

طبقات مربوط به ثبت برند مواد غذایی

طبقاتی نظیر بسته‌بندی، حمل و نقل، انجام تبلیغات و انبار به‌عنوان شلوغ‌ترین نوع آن شناخته می‌شود که در طبقات 29، 30، 31، 32، 39 و 43 ثبت می‌گردد. شرح این 6 طبقه به قرار زیر است:

  • طبقه 29: ثبت برند مواد غذایی در حوزه گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان، عصاره‌های گوشت، میوه و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به‌صورت کنسرو، انواع ژله، مربا و کمپوت‌ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن‌های خوراکی و چربی خوراکی در این گروه قرار می‌گیرد.
  • طبقه 30: چای، کاکائو، قهوه و قهوه مصنوعی،  برنج، پیوکا، ساکوز (نیوک، نشاسته و نشاسته ساگو) آرد و فرآورده‌های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی‌ها، یخ خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی‌ها) ، یخ و بستنی نیز به این گروه تعلق دارد.
  • طبقه 31: در این گروه غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در سایر طبقات قرار نمی‌گیرند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل‌ها، مواد غذایی مختص حیوانات و مالت (دانه جو) گنجانده می‌شود.
  • طبقه 32: در این دسته‌بندی ماءالشعیرها، آب‌های معدنی و گازدار و سایر نوشابه‌‌های غیرالکلی، آب میوه‌ها و نوشابه‌های میوه‌‌ای، شربت‌ها و سایر فرآورده‌ها برای ساخت نوشابه‌‌ها قرار دارد.
  • طبقه 39: حمل و نقل، بسته‌بندی و انبارسازی کالاها و … در این گروه طبقه‌بندی می‌شود.
  • طبقه 43 : خدمات مربوط به عرضه اغذیه، نوشیدنی و سایر موارد نیز در این طبقه قرار دارد.

 ثبت برند مواد غذایی

مدارک ثبت برند مواد غذایی

جهت ثبت برند مواد غذایی به مدارکی نیاز خواهد بود که شرح آن در ادامه ذکر می‌گردد:

مدارک ثبت برند مواد غذایی برای اشخاص حقیقی :

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  2. کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی (در صورت دارا بودن برند لاتین)
  3. کپی برابر اصل مجوز فعالیت نظیر پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت و یا گواهی فعالیت صادر شده از سایر نهادهای نظارتی و یا حاکمیت دولتی
  4. نمونه ای از برند در ابعاد 6×6 سانتی‌متر

مدارک ثبت برند مواد غذایی برای اشخاص حقوقی

  • کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت در صورت وجود
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای صاحبین امضا
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت شامل پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت و یا گواهی فعالیت صادر شده از سایر نهادهای نظارتی و یا حاکمیت دولتی
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی در صورت دارا بودن برند لاتین
  • نمونه‌ای از برند در ابعاد 6×6 سانتی متر

بدیهی است که با توجه به مطالب ذکر شده ثبت برند تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شده است و این مالکیت می‌تواند به یک یا چندین شخص تعلق گیرد. در این مرحله برای برخی محصولات ممکن است به دریافت مجوزهای خاصی نیاز باشد.

مراحل ثبت برند مواد غذایی

در ادامه این مراحل به صورت پنج گام ثبت برند مواد غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  1. گام اول: برای ثبت برند مواد غذایی، ثبت برند و لوگو به‌عنوان مهم‌ترین قدم شناخته می‌شود. ابتدا باید به استعلام لوگو پرداخت تا عین و یا مشابه آن برندی ثبت نشده باشد. در صورت وجود آن امکان ثبت برند برای شما در این طبقه وجود نخواهد داشت.
  2. گام دوم: پس از پشت سر گذاشتن مرحله اول، تهیه مدارک برای ثبت برند مواد غذایی برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی ضرورت دارد.
  3. گام سوم: ثبت اظهارنامه به‌عنوان گام بعدی در نظر گرفته می‌شود. در این راستا استفاده از تجربه و تخصص کارشناسان و نیز وکلای این حوزه کاربرد فراوانی دارد. این مرحله می‌تواند به‌صورت آنلاین و کاملاً غیرحضوری نیز انجام شود.
  4. گام چهارم: قرارگیری در نوبت بررسی کارشناسان که حداقل سه نفر خواهند بود، پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه صورت می‌پذیرد. پس از بررسی کارشناسان، رییس اداره علائم تجاری به بررسی آن می‌پردازد. در صورتی که برای ثبت برند مواد غذایی متقاضی اشکالی وجود نداشته باشد، از طریق سامانه به شخص اطلاع رسانی می‌شود. پس از آن باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه شده و نسبت به تشکیل پرونده فیزیکی برند اقدام گردد. سپس هزینه دو نوبت روزنامه رسمی‌برای ثبت علامت، پرداخت می‌گردد که مرحله دوم پرداخت، سی روز پس از انتشار آگهی اولیه در روزنامه است. البته در این مرحله هزینه حق الثبت علامت تجاری نیز باید پرداخت شود.
  5. گام پنجم: با مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت تجاری، آخرین مرحله ثبت برند مواد غذایی انجام خواهد شد.

هزینه ثبت برند مواد غذایی

در این مرحله نیز اطلاع از هزینه‌های مربوط به ثبت برند مواد غذایی اهمیت می‌یابد. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم در هر طبقه موارد متعددی محصول و خدمت گنجانده می‌شود. بنابراین هزینه ثبت برند آن نیز متفاوت خواهد بود. اما به‌طور تخمین این هزینه رقمی مابین 1.800.000 تا 3.200.000 تومان برآورد می‌شود. طبیعی است که بهره‌گیری از کارگزاری‌ها برای ثبت برند ، هزینه تمام شده برای متقاضیان حقیقی و یا حقوقی را افزایش خواهد داد.

کلام آخر!

از آنجایی که برند به‌ عنوان نوعی دارایی به‌شمار می‌رود و نرخ بازگشت به آن تعلق می‌گیرد، درصد قابل توجهی از فروش شرکت بر مبنای آن صورت می‌پذیرد. ثبت برند مواد غذایی نه به‌ عنوان هزینه بلکه نوعی سرمایه‌گذاری به‌ شمار می‌رود. از این رو در این زمینه شاهد تقاضای بسیار بالایی هستیم.

در صورتی که باز هم سوالی درباره ” ثبت برند مواد غذایی  ” دارید ، می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبت اریکه استفاده نمایید . مجموعه اريكه با داشتن افراد مجرب و متخصص و با در نظر گرفتن تمامي موازين و مقررات راهنمای ٢٤ ساعته شما كارفرمايان محترم بصورت آنلاين و حضوري در تمامی مراحل همراه ميباشد.

سوالات متداول

01 هزینه ثبت برند مواد غذایی در سال 1400 چقدر است ؟
هزینه ثبت برند با توجه به معیار های : تعداد طبقات برند ، ریز کالاهای برند ، شخص حقیقی یا حقوقی بودن برند ، برند فارسی یا لاتین مشخص می شود . اما برای مشاهده دقیق تر هزینه ثبت برند و لوگو خود به همین مقاله رجوع کنید .
02 مدت زمان ثبت برند مواد غذایی چقدر می باشد ؟
مدت زمان لازم برای ثبت برند مواد غذایی شما بستگی به سیستم نوبت دهی و کارتابل کارشناسان اداره مالیکت معنوی دارد . اما به طور میانگین بین 40 تا 45 روز کاری زمان می برد.برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله را مطالعه نمایید.