ثبت برند + تمام نکات کلیدی ثبت علامت تجاری در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.9/5 - (47 امتیاز)

ثبت برند و علامت تجاری، یکی از کارهایی است که انجام دادن آن می‌تواند برای یک سازمان مزایای بسیار زیادی داشته باشد. ثبت برند در حقیقت همان ثبت علامت تجاری است که می‌تواند شامل اسامی، نمادها و سمبل‌های مشخصی باشد. برای ثبت برند لازم است به سایت سایت اداره مالکیت معنوی به آدرس https://iripo.ssaa.ir مراجعه کنید که ما در ثبت اریکه با کمترین هزینه تمام مراحل ثبت برند را برای شما انجام می‌دهیم.

یک برند معمولاً درون خود مفهوم و شعار تجاری یک شرکت و سازمان را جای داده است. در واقع یک برند نمایان‌گر نوع فعالیت و هدف یک شرکت تجاری است. اما بسیاری از کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار هنوز نمی‌دانند مفهوم ثبت برند چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با این مفهوم آشنا کنیم .

 

 مزایای ثبت برند چیست ؟

همان گونه که در ابتدا نیز بیان نمودیم، علائم تجاری مفاهیم و شعارهای تجاری یک سازمان را در دل خود نشان می‌دهند. برند یک شرکت نمایانگر نوع فعالیت، هدف آن شرکت و یا مجموعه تجاری را بیان می‌کند. یکی از مزایای مهم ثبت برند این است که افراد و یا کارآفرینان می‌توانند تبلیغات و برنامه های بازاریابی خود را بر اساس آن پیش ببرند.

در واقع برند یا همان علامت تجاری شما همان چیزی است که سال‌ها در ذهن مخاطب شما ماندگار می‌شود و شما را با آن نام و شکل خواهد شناخت. پس ثبت برند یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما باید آن را انجام دهید تا همیشه بتوانید برنامه‌های تبلیغاتی خود را برای شناخته‌تر شدن با آن علامت تجاری پیش ببرید. در مجموع و خلاصه می‌توان گفت برند شما همان چیزی است که به شما کمک شایانی می‌کند تا اطلاعات‌تان در حافظه مخاطب ثبت گردد.

دو مورد دیگر از از مزایای مهم ثبت برند عبارتند از:

  • امکان واگذار کردن برند به دیگران با عقد قرارداد و درنهایت کسب درآمد جدید
  • اعطای نمایندگی با ثبت کردن برند
  • این کار شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا در جهت ارتقای کیفیت محصولات تلاش کنند.
  • یکی از ابزارهای بازاریابی و شهرت شرکت‌ها محسوب می‌شود.
  • موجب تمایز بین محصولات شرکت‌ها می‌شود.

مدارک ثبت برند و علامت تجاری

مدارک ثبت برند برای هر یک از افراد حقوقی و حقیقی متفاوت است. افرادی که به صورت حقیقی جهت ثبت برند اقدام می‌کنند، باید علاوه بر مدارک شناسایی خود دارای موارد زیر باشند:

  • کپی مجوز فعالیت نظیر جواز تأسیس
  • پروانه بهره‌برداری
  • پروانه ساخت
  • مجوز کسب یا کارت بازرگانی

مدارک در خصوص اشخاص حقوقی کمی متفاوت‌تر است.

اشخاص حقوقی علاوه بر موارد بالا، کپی روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت را نیز به کارشناسان ارائه کنند. در صورتی که برند این متقاضیان دارای حروف لاتین است باید حتماً کارت بازرگانی خود را نیز ارائه دهند. اما در صورتی که برند فقط حاوی حروف باشد ارائه و اخذ کارت بازرگانی ضروری نیست.

اگر شما برای کسب‌وکار تجاری خود قصد ثبت برند را دارید باید مدارکی را که در بالا ذکر کرده‌ایم به اداره ی ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی برده و پس از انجام مراحل قانونی برند خود را به ثبت برسانید. هنگامی‌که شما جهت ثبت برند به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کنید کارشناسان مربوطه مدارک ثبت برند و علامت تجاری شما را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند در مجموعه اریکه

در مرحله اول) پس از مرحله تكميل مدارك، ثبت نام اوليه انجام، اقرارنامه صادر و گواهي امضاي الكترونيكي لازمه ادامه پروسه ثبت است. صفر تا صد اين مرحله توسط كارشناسان مجرب مجموعه اريكه انجام مي‌شود و هزينه‌ی ثبتی در اين مرحله 400 هزار تومان است.

مرحله دوم ) مرحله بعد از تكميل ثبت نام، ثبت اظهارنامه سيستمی است كه با توجه به نوع فعاليت كارفرمايان توسط مجموعه اريكه انجام می‌شود. هزينه‌ی اظهارنامه‌هاي حقيقی و حقوقی متفاوت بوده و با توجه به تعداد طبقات و ريزكالاهای انتخابی متغير است.

لازم به ذكر است كه كارفرمايان عزيز بايد توجه داشته باشند علاوه بر انتخاب طبقه برند و ريزكالای تخصصی شغل خود بايد طبقات ٣٥ و ٣٩ را در اظهارنامه‌هاي ثبتي خود لحاظ كنند. زيرا اين ٢ طبقه از طبقات عمومی بوده كه مسائلي همچون خريد و فروش، خريد و فروش اينترنتي، حمل‌ونقل و توزيع، بسته‌بندی، عمليات دفتری و اداری، صادرات و تبليغات كه از مهم‌ترين آن‌ها نيز هست را در بر مي‌گيرد .

قسمت مهم قضيه آنجا است كه اگر به طور مثال برندی در زمينه مواد غذايی ثبت كنيم اما در طبقات عام، كلمه تبليغات را در اظهارنامه وارد نكنيم در آينده اگر بحث تبليغات تلوزيونی و يا بيلبورد داشته باشيم طبق قانون نمي‌توانيم آن را انجام دهيم مگر اينكه در سند برند ذكر شده باشد!

هزينه های اظهارنامه ثبت برند در سال 1401، با توجه به توضيحات بالا از ٤٠٠ هزار تومان تا ٨٠٠ هزار تومان متغير است.

مرحله سوم ) بعد از مرحله‌ی اظهارنامه منتظر جواب كارشناس در كارتابل اظهارنامه مي‌مانيم. کارشناسی برند نيز متفاوت بوده و به كارتابل‌های مختلفی تقسيم مي‌گردد. كارشناس طبقه‌بندی تصوير، كه اگر براي برند خود لوگو در نظر بگيريد، اولين كارتابل كارشناسی است. در مرحله بعدي ارجاع به كارشناس شده، كليه طبقات، ريزكالا ها و نام تجاري مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در نهايت اگر منجر به آگهی باشد وارد كارتابل رئيس اداره جهت تأييد نهايي می‌شود.

در غير اين‌صورت اگر نام يا علامت تجاری انتخابي شما مشابهت و يا مشكلي داشته باشد وارد كارتابل كارشناس مسئول شده تا توضيحات كامل رد يا نقص برند به كارفرما اطلاع‌رساني شود.

مرحله ي چهارم )  در صورتي كه برند به مرحله ي آگهي برسد، مرحله ي اول پس از صدور آگهي تقاضا توسط اداره علامت پرداخت هزينه روزنامه رسمی تقاضا است كه باز هم نسبت به ميزان طبقات انتخابی هزينه‌ی آن از ٤٠٠ هزار تومان تا ٧٠٠ هزار تومان متغير است.  لازم به ذكر است پس از صدور آگهی تقاضا مدت زمان سی روز تقويمی بايد براي تأييد برند، بگذرد كه هيچ گونه شكايتي جهت مشابهت نداشته باشد.

مرحله ي پنجم ) بعد از گذشت مدت زمان سی روز جهت تأیيد آگهی تقاضا ميزان هزينه حق‌الثبت روی سامانه نمايش داده می‌شود و از طرف اداره علامت ثبت علامت بلامانع می‌شود. هزينه‌های حق‌الثبت برند نيز به تعداد طبقات و ريزاقلام متغير از ٣٠٠ هزار تومان تا ٦٠٠هزار تومان است.

مرحله ششم )  پس از پرداخت حق‌الثبت، كارشناس اداره مرحله‌ی دوم روزنامه رسمی كه روزنامه‌ی نهايی ثبت برند است را روی سامانه قرار می‌دهد. بعد از پرداخت، برند شما نهايی و قابليت استعلام در سامانه را دارد .

مرحله هفتم – نهايي ) در نهايت مالك برند و يا وكيل اعلامی از طرف ايشان با اخذ وقت اينترنتی مرحله دريافت سند از سامانه www.nobat.ssaa.ir مي‌تواند با در دست داشتن مدارك اقدام به دريافت سند ده ساله‌ برند كند.

کارشناسان مجرب مجموعه اریکه می‌توانند در کلیه مراحل  ثبت برند به صورت مستمر و پیوسته همراه شما متقاضیان عزیز باشند و با مشاوره دقیق درباره ثبت برند کمک کنند که با کمترین هزینه در سریع‌ترین زمان ممکن نام و علامت تجاری دلخواه شما را به ثبت برسانند.

استعلام برند

اگر می‌خواهید برند خود را ثبت کنید استعلام برند جزو اولین مراحلی است که حتماً باید انجام دهید. شما می‌توانید وارد سایت مرکز مالکیت معنوی شده و عنوان مورد نظر خود را جست‌وجو کنید. در روش دیگر می‌توانید وارد روزنامه رسمی شده و به جست‌وجوی اسم برند بپردازید. البته باید خاطر نشان کرد که ثبت اریکه تمام این مراحل را می‌تواند برای شما برعهده بگیرد. بنابراین می‌توانید با خیال راحت این مرحله یا سایر مراحل ثبت برند را به ما بسپارید.

مدت زمان ثبت برند

برای موضوع  مدت زمان ثبت برند نمی‌توان یک عدد دقیق و مشخص داد. چراکه پروسه اداری هر فرد می‌تواند با توجه به مسائلی نظیر کامل یا ناقص بودن مدارک، انجام درست مراحل، زمان انجام کار و… متفاوت باشد. اما به طورکلی طبق قوانین اداره مالکیت حدود سه ماه این فرآیند طول می‌کشد.

دلیل ثبت برند

ثبت برند دلایل مختلف و متعددی دارد و صاحبان برند حتماً باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. ازآن‌جایی که هر محصول یا خدمتی نیازمند حقوق کپی‌رایت و محافظت از محتوای آن است این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین دلیل ثبت برند می‌تواند گسترش فعالیت شما باشد تا بتوانید منفعت بیشتری را در سطح وسیع‌تر و یا جهانی به دست آورید.

دلیل ثبت کردن برند

دلیل ثبت کردن برند

خصوصیات یک برند خوب چیست؟

برند شما برای آن که بتواند گسترش پیدا کند و مقبول عموم واقع شود نیازمند برخورداری از یک سری ویژگی‌های خوب است. بنابراین شما باید بتوانید در کنار اهمیت به کیفیت محصول و خدمت، روی بازاریابی برند خدمات یا محصولات خود نیز تمرکز کنید. دو ویژگی برند خوب عبارتند از:

  1. نام برند در عین سادگی، جذاب باشد و پیام را به مخاطب منتقل کند.
  2. به یاد آوردن آن ساده باشد و در زبان‌های دیگر نیز تلفظ خوبی داشته باشد تا بتوانددر سطح جهانی محبوب و مورد پسند باشد.

برای ثبت برند به کجا باید مراجعه کرد؟

از آن‌جایی که  ثبت برند به صورت آنلاین انجام‌پذیر است کار شما را بسیار ساده خواهد کرد. کافی است وارد سایت اداره مالکیت معنوی شده، مدارک خود را بارگذاری و مراحل مربوطه را طی کنید. شما در این سایت اظهارنامه را تنظیم و فرم درخواست خود را تکمیل می‌کنید تا درخواست شما مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از تکمیل مراحل یک کد رهگیری دریافت می‌کنید تا از روند مراحل مطلع شوید.

مدت اعتبار برند

زمانی‌که برند خود را ثبت می‌کنید این علامت تجاری تا مدت مشخصی معتبر است و پس از آن لازم است اقدام به تمدید کنید. مدت اعتبار تمامی برندها ده سال است. در واقع زمانیکه مهلت اعتبار برند شما پایان یابد ۶ ماه فرصت دارید تا نسبت به تمدید علامت تجاری خود اقدام نمایید و مجدداً حق‌الثبت آن را پرداخت کنید. اگر این هزینه را به موقع نپردازید مشمول جریمه خواهید شد.

آیا همه شرکت‌ها ملزم به ثبت برند هستند؟‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

ثبت برند جزو آن دسته سؤالاتی است که همیشه برای اغلب صاحبان کسب‌وکار پیش می‌آید. در کشور ایران ثبت علامت تجاری ضروری نیست و  این امر می‌تواند به صورت اختیاری انجام بگیرد. اما چیزی که با ثبت نشدن برند، کسب‌وکار شما را تهدید می‌کند این است که هنگامی که برند شما به موفقیت برسد ممکن است افراد سودجویی پیدا شوند و بدون اطلاع شما آن را به ثبت برسانند.

این امر می تواند مشکلات حقوقی بسیار زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که نمی‌توان از کنار ثبت برند به راحتی گذر کرد. ثبت شرکت اریکه با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله خود و کارشناسان با تجربه و متخصص در زمینه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت در خدمت شما است.

به عبارتی بسیار ساده می‌توان گفت بر اساس قانون، استفاده از یک برند مشخص فقط برای شخصی امکان‌پذیر خواهد بود که آن را به نام خودش ثبت کرده باشد. اگر شما برند تجاری خود را به ثبت برسانید و افراد دیگر از آن استفاده کنند جرم محسوب و مطابق با قوانین با این افراد برخورد می‌شود.

اما شاید سؤال اساسی اینجا باشد که بالاخره چه نوع کسب‌وکارهایی نیاز به ثبت برند دارند؟ برخی از کسب‌وکارها و شرکت‌ها حتماً باید برند خود را به ثبت برسانند یعنی برای آن‌ها ثبت برند امری الزامی است. برخی از این کسب‌وکارها عبارتند از:

  • داروهای ویژه که در موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • برای مواد غذایی که دارای ظروف ویژه‌ای هستند ملزم به ثبت برند مواد غذایی هستید.
  • همچین تمامی نوشیدنی‌ها باید برند تجاری خود را به ثبت برسانند.

اگر شما دارای کسب‌و‌کار آرایشی هستید که با پوست در تماس است جهت تبلیغات حتماً باید از علائم تجاری استفاده کنید و اقدام به ثبت برند لوازم آرایشی کنید.

چه مواردی در ثبت برند نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

جهت ثبت برند باید به برخی نکات توجه نمود. چرا که در برخی از شرایط ممکن است ثبت برند شما با اخطار مواجه گردد. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا با محدودیت‌های ثبت برند آشنا شوید.

  • شما جهت استفاده از پرچم ایران و سایر کشورها در نماد تجاری خود با محدودیت روبرو هستید و در برخی از شرایط نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • شما نمی‌توانید از علائم دولتی و ثبت شده که به عنوان علائم رسمی و مملکتی هستند، در برند خود استفاده کنید.
  • هنگام طراحی نام برند خود باید حواس‌تان باشد مغایر با شئونات جامعه نباشد.
  • اگر کارشناسان تشخیص دهند علامت شما کپی است نام اختصاری شما به ثبت نخواهد رسید.
  • شما نمی‌توانید در نام تجاری خود از کلمات انقلابی، دولتی و … که مختص مقامات و ارگان‌های رسمی هستند استفاده کنید.
  • در طراحی لوگو دقت داشته باشید که از نمادهای سلطنتی، شاهنشاهی و تاریخی معروف استفاده نکنید چون منجر به رد علامت تجاری شما توسط کارشناس می‌شود.

در هنگام ثبت برند باید به نکات بالا توجه کنید تا روند ثبت در اسرع وقت انجام بپذیرد. در غیر این صورت پرونده شما توسط کارشناسان رد می‌گردد. پس اگر قصد ثبت برند دارید به نکات بالا توجه فرمایید.

 

کدام علائم تجاری غیرقابل ثبت هستند؟

اگر بخواهید برند خود را ثبت کنید از برخی اسامی نمی‌توانید استفاده کنید. یکی از این مدل اسم‌ها، اسامی عام هستند. برای مثال اگر شما فرش تولید می‌کنید نمی‌توانید از این کلمه به عنوان نام برند استفاده کنید. از دیگر مواردی که نمی‌توان از آن استفاده کرد واژه‌های توصیفی هستند. برای مثال نمی‌توانید از کلمه سریع، برترین و… استفاده کنید. در صورتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که یک بخش از علامت خاص باشند.

علت رد صلاحیت شدن برند

برند شما ممکن است به دلایل متعددی رد صلاحیت شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • شباهت برند با برند دیگر
  • رعایت نشدن ضوابط قانونی مربوط به ثبت کردن برند
  • ناقص بودن مدارک ارسال شده
  • ثبت به نام دیگری

ثبت برند بین‌المللی

اگر قصد ثبت برند به صورت بین‌المللی را دارید باید اول از همه برند خود را در کشوری که قصد ثبت علامت تجاری دارید ثبت کنید. بعد از آن کافی است مدارک خود را که شامل کارت بازرگانی و تعهدات سیستم مادرید می‌شود آماده کنید. در نهایت ثبت بین‌المللی برند شما با موفقیت انجام می‌شود.

شما با این کار از مزیت بزرگی برخوردار می‌شوید. کشور ایران و ۸۵ کشور عضو ژنو و سیستم مادرید، از برند شما محافظت می‌کنند. بنابراین با ثبت کردن برند بین‌المللی از حمایت معنوی کشورهای زیادی بهره‌مند خواهید شد.

برند

برند بین‌المللی

روش انتقال برند یا علائم تجاری

شاید این سؤال برای شما مطرح شده باشد که آیا می‌توان علامت تجاری را انتقال داد؟ پاسخ این سؤال مثبت است. مالک علامت تجاری می‌تواند برند خود را به غیر انتقال دهد. همچنین این امکان وجود دارد که به دیگری مجوز استفاده از برند خود را بدهید بدون اینکه بخواهید آن را انتقال دهید. این موضوع زمانی معتبر است که اجازه‌نامه در کشور به ثبت رسیده باشد.

برای انتقال برند کافی است ابتدا استعلام بگیرید. (این کار را می‌توانید به کمک مشاوران ما انجام دهید.) سپس با امضای صلحنامه در دفترخانه و چاپ آگهی مراحل آن را انجام دهید.

طبقات ثبت برند

برند هر محصولی باید در طبقات خاص خود به ثبت برسد. درواقع محصولات، خدمات و کالاهای مختلف هر کدام به نوبه خود در طبقه مخصوصی قرار می‌گیرند. به طور کلی براساس قانون تجارت، ۴۵ طبقه‌بندی برای علائم تجاری وجود دارد و هر کدام می‌توانند زیرشاخه‌های مختلفی داشته باشند. طبقات ۱ تا ۳۴ مربوط به کالاها و طبقات ۳۵ تا ۴۵ مربوط به خدمات است.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل با جزئیات ثبت برند آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید ثبت برند اجباری نیست ولی ثبت کردن آن بسیار مفید فایده واقع خواهد شد. اگر هرگونه سؤالی در این زمینه دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما در ثبت اریکه به بهترین شکل ممکن و با تخصص کافی پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

سوالات متداول

01 هزینه اظهارنامه ثبت برند چقدر است؟
هزینه اظهارنامه ثبت برند بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان ثبت برند اریکه تماس بگیرید.
02 مدت اعتبار برند چقدر است؟
خیر، برند ثبت شده 10 سال دارای اعتبار است. پس از گذشت 10 سال، ۶ ماه فرصت دارید که ثبت علامت تجاری خود را تأیید نمایید.
03 ثبت برند چقدر زمان می برد؟
حدود 10 تا 30 روز بررسی اولیه پرونده طول می کشد و یک ماه هم نیاز است که آگهی تقاضای ثبت مورد نظر در روزنامه رسمی چاپ شود. بنابراین می توان گفت مدت زمان ثبت برند در بهترین حالت حدود 70 روز است.
04 آیا برند قابل انتقال است؟
هر برندی اگر قانوناً به ثبت برسد قابل انتقال است.