✅ بهترین روش ثبت شرکت سهامی خاص در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (2 امتیاز)

به احتمال زیاد تا کنون شما هم اسم شرکت سهامی خاص را شنیده‌اید، ولی نمی‌دانید که این شرکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مقاله قصد داریم ساختار، مزایا، معایب، قوانین، شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و به تمام سوالات شما در خصوص ثبت شرکت را پاسخ دهیم.

 

ساختار شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست و کل سرمایه شرکت توسط موسسین تامین میگردد. حداقل اعضاء درشرکت سهامی خاص 3 نفر می باشد و همان 3 نفر سهام‌دار شرکت می باشند.

شرکت سهامی خاص که به ثبت رسیدن آن در ایران بسیار رایج می‌باشد، نوعی شرکت است که سرمایه مورد نیاز آن به وسیله بنیان‌گذاران اصلی تأمین می‌شود و این سرمایه به نسبت تحت عنوان سهام بین افراد تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی تمام مدیران و صاحبان این شرکت به نسبت میزان سهم خود در قبال سود و زیان‌های کلی مسئول هستند. در نتیجه با توجه به مبلغ اسمی سهام، هر فرد در قبال بدهی‌ها و قروض شرکت مسئول و در سود آن شریک خواهد بود.

برای تقسیم سهم در ابتدا کل سرمایه موجود در نظر گرفته شده و به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌شود و در آخر هر فرد به نسبت میزان سرمایه‌گذاری خود تعداد سهام مشخصی را دریافت می‌کند؛ این ساختار کلی شرکت سهامی خاص است.
در ادامه قصد داریم تا شما را با شرایط و قوانین ثبت شرکت سهامی خاص آشنا کنیم.

شرکت سهامی خاص

 

نگاهی کلی به قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

اگرچه می‌توان شرکت سهامی خاص را برای انجام هرگونه فعالیت‌های رسمی تأسیس کرد، ولی به طور کلی این شرکت بیشتر برای امور تجاری و بازرگانی به ثبت می‌رسد. پس بهتر است قبل از اقدام به تأسیس آن، ابتدا اطلاعات کافی را در این زمینه کسب نمایید و با توجه به حوزه فعالیتی خود شرکت را ثبت کنید.

انتخاب اسم شرکت نیز قوانین خاص خود را دارد. این اسم باید حداقل از سه کلمه تشکیل شده و همچنین به فعالیت‌های اصلی شرکت مربوط باشد. علاوه بر آن، اسم شرکت نباید با شئونات اسلامی مغایرت داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید ذکر عبارت (سهامی خاص) در ابتدا یا انتهای اسم اصلی شرکت است که الزامی است. 

ثبت شرکت سهامی خاص مستلزم وجود حداقل 5 نفر است که 3 تن از آن‌ها عضو هیئت مدیره و 2 تن دیگر بازرس باشند و امکان ثبت شرکت برای زیر 5 نفر وجود ندارد. به طور معمول پروسه ثبت شرکت سهامی خاص در صورت به وجود نیامدن هرگونه اختلال و نواقصی حدود 7 تا 12 روز به طور می‌انجامد.
در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت این شرکت آشنا شوید.

مراحل کلی ثبت شرکت سهامی خاص

در این بخش تمام مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • ابتدا باید وارد سایت irsherkat. ssaa. ir شوید.
  •  بعد از ورود به بخش ثبت شرکت به صفحه مربوط به تکمیل فرم منتقل می‌شوید که در این بخش باید اطلاعاتی از قبیل آدرس شرکت، اسم، موضوع اصلی، حوزه فعالیتی، میزان سرمایه و سهام را مشخص کنید.
  • بعد از تکمیل فرم باید منتظر باشید تا درخواست‌تان بررسی شده و نتیجه نهایی به شما اعلام شود.
  • در صورتی که هیچ گونه نقص و اختلالی در این روند وجود نداشته باشد و شرایط شما برای ثبت شرکت سهامی خاص تأیید شود، باید بعد از اعلام وبسایت مدارک هویتی و اداری خود را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید تا در آنجا نیز مورد بررسی قرار بگیرد و تأیید نهایی انجام شود. 
  • در این مرحله باید تمام اوراقی که از سوی وب سایت در اختیار شما قرار گرفته‌اند توسط همه اعضای شرکت امضا شوند. بعد از تکمیل می‌بایست اوراق را با پست سفارشی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید و بعد از ارسال شماره مرسوله خود را در وب‌سایت مذکور وارد کنید.  
  • در صورتی که مدارک ارسالی شما از سوی دفتر ثبت شرکت‌ها تأیید شود، شما باید در این دفتر حضور پیدا کنید و با ارائه مدارک هویتی خود، شماره ثبت شرکت را دریافت کنید.
  • بعد از اینکه شماره ثبت را دریافت کردید، باید برای چاپ آگهی در روزنامه اقدام نمایید.
  • در آخر بعد از ثبت شرکت در روزنامه، ثبت شرکت سهامی خاص با موفقیت انجام شده است و شما می‌توانید فعالیت رسمی و قانونی خود را شروع کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  • تصویر و کپی شناسنامه و کارت ملی تمام متقاضیان از جمله سهامداران، بازرسین و هیئت مدیره.
  • دو نسخه از و صورت جلسه مجمع عمومی.
  • تکمیل اظهارنامه شرکت.
  • تکمیل دو نسخه از اساسنامه شرکت.
  • ارائه پاسپورت افراد در صورتی که سهامداری خارجی در شرکت حضور داشته باشد
  • اقرارنامه بازرسان در صورت جلسه من‌باب عدم وجود نسبت و نزدیکی ‌فامیلی با هر یک از اعضای هیئت مدیره.
  • اصل وکالت‌نامه شرکت
  • گواهی بانک در خصوص ‌واریز 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت به حساب مربوطه
  • اقرارنامه تمام اعضای هیئت مدیره شرکت من باب اینکه مشمول ممنوعیت‌های موجود در اصل 141 قانون اساسی نباشند و همچنین هیچ گونه ممنوعیت قانونی از بابت ماده 111 و 126 برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

به طور کلی شرکت‌های سهامی خاص نیز مزایای خاص خود را دارند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شرکت مربوط به:

  1. تجمع سرمایه‌های کوچک

    در واقع تمام این امکان فراهم شده است تا افراد مختلف با هر میزان سرمایه‌ای بتوانند در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در محیطی صمیمی با یکدیگر تعاملات کاری و تجاری داشته باشند. 

  2. مزیت مهم دیگر ثبت شرکت سهامی خاص، میزان اعتبار آن نزد بانک است. در مجموع اعتبار شرکت‌های سهامی خاص نزد بانک‌ها به منظور اخذ وام به مراتب بیشتر از شرکت‌های مسئولیت محدود است که مزیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید. بنابراین اگر قصد ثبت شرکت مسئولیت محدود را دارید این موضوع را درنظر داشته باشید.
  3. سهولت در انتقال سهام

    در صورتی که بنا به صلاح‌دید افراد و هیئت مدیره نیاز باشد تا تعدادی سهام انتقال پیدا کنند، این کار به راحتی و با توسل به آرای جمعی سرمایه‌گذاران و همچنین بدون نیاز به ثبت دفتری قابل انجام است.  

  4.   محدودیت وظایف هر فرد

    درواقع میزان مسئولیت و تعهدات فرد در قبال امور بسته به میزان سرمایه دخیل آن فرد در شرکت تعیین می‌شود. این موضوع در شرایطی که شرکت با ضرر و دیون مواجه باشد می‌تواند یک ویژگی مثبت برای سرمایه‌گذاران به حساب بیاید. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که طبیعتاً میزان سود هر فرد از شرکت نیز با توجه به مبلغ و تعداد سهام او مشخص خواهد شد.
    همچنین باید بدانید که تمام سهامداران در انتخاب هیئت مدیره نقش دارند و از حق انتخاب فردی برخوردار هستند.

 

ثبت شرکت سهامی خاص

 

معایب شرکت سهامی خاص

به طور کلی ثبت شرکت سهامی خاص علاوه بر مزیت‌های متعدد، دارای معایبی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. می‌توان گفت یکی از معایب این شرکت در مقایسه با ثبت شرکت‌ تضامنی، پیچیدگی قوانین حاکم بر آن است. این قوانین شامل مواردی همچون نحوه تقسیم سود، نحوه احتساب زیاد افراد، سهم‌بندی، نگهداری از دفتر‌های مالی و مواردی از این قبیل است. 

در نتیجه قوانین شرکت‌های سهامی خاص نسبتاً پیچیده‌تر و حساس‌تر از دیگر شرکت‌ها هستند.
همچنین به عنوان دیگر عیب ثبت شرکت سهامی خاص باید به قوانین مالیاتی نیز اشاره کنیم. به دلیل وجود کنترل‌های قانونی جدی، در ابتدای امر 10 درصد از درآمد کلی شرکت به عنوان مالیات در نظر گرفته می‌شود که مؤسسان مجبور به پرداخت آن هستند.

همچنین همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، در ابتدا باید 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت به حساب حقوقی افتتاح شده‌ای ‌واریز شود که این قانون برای شرکت‌های مسئولیت محدود صدق نمی‌کند.
به طور کلی شرکت سهامی خاص مزایا و معایب مشخصی دارد و شما عزیزان باید با اطلاع کافی از آن‌ها و همچنین توجه به شرایط کاری و حوزه فعالیتی خود تصمیمی را مبنی بر تأسیس آن بگیرید.

شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت

شرایط کلی ثبت شرکت سهامی خاص به صورت زیر است:

  • حضور حداقل 3 نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره و 2 نفر به عنوان بازرس.
  • تمام متقاضیان ثبت شرکت بالای بالا 18 سال سن داشته باشند.
  • عدم وجود هرگونه رابطه ‌فامیلی بین بازرس و هر یک از اعضای هیئت مدیره
  • وجود حداقل مبلغ 100 هزار تومان به عنوان سرمایه اولیه شرکت
  • پرداخت 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت که باید به حسابی تازه افتتاح شده در بانکی مورد تایید ‌واریز شود.
  • انجام هرگونه نقل و انتقال بخشی از سهام مستلزم موافقت مجمع عمومی سهامداران شرکت است
  • مسئولیت‌های هر فرد در قبال هر گونه تعهدات و دیون شرکت مبتنی بر مبلغ اسمی سهام هر فرد است.
  • وجود نام ( سهامی خاص) در قبل یا بعد از اسم شرکت.
  • به هیچ عنوان امکان صدور سهام قبل از به ثبت رسیدن شرکت وجود ندارد و این مورد جرم تلقی می‌شود.
  • اتمام سرمایه شرکت باید به طور کامل توسط مؤسسین تأمین شود.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل تمامی مراحل، شرایط، مدارک لازم، مزایا و معایب ثبت شرکت سهامی خاص را به اختصار برای شما مورد بررسی قرار دادیم.
در صورت تمایل به کسب اطلاعت بیشتر در خصوص شرکت‌های سهامی خاص، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با ما تماس حاصل فرمایید و مشاوره تخصصی خود را در این زمینه دریافت کنید.