نحوه ثبت طرح صنعتی و مراحل دریافت گواهینامه الکترونیکی طرح در 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟

از دیگر مفاهیم مالکیت صنعتی برای افرادی که در حوزه‌های فناوری و صنایع تولیدی مشغول به فعالیت هستند و می‌توانند از آن استفاده کنند، ثبت طرح صنعتی است.  طرح صنعتی به ظاهر محصول تولید شده اعطا می‌شود. درواقع زمانی که قطعه‌ای کاربردی ساخته‌اید و پس از ساخت، فارغ از اینکه چه خصوصیاتی دارد یا از چه فناوری برای ساخت آن استفاده شده است و یا دارای چه اجزایی می‌باشد، ظاهر این قطعه را با توجه به دارا بودن شرایط لازم به عنوان یک طرح صنعتی ثبت می‌کنید. در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با طرح صنعتی و نحوه ثبت آن می‌پردازیم.مزایای ثبت طرح صنعتی

یک طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت خواهد بود؟

مطابق ماده 67 قانون ثبت اختراعات، زمانی طرح صنعتی قابل ثبت خواهد بود که اصیل و جدید باشد؛ علاوه بر این، قبل از تسلیم اظهارنامه در هیچ مرکز جهانی نیز منتشر نشده باشد. همچنین مطابق تبصره ماده 68 در صورتی که اسناد اظهارنامه با زبانی غیر از زبان فارسی نوشته شده باشد، ارائه ترجمه مدارک الزامی است.

مزایای ثبت طرح صنعتی

  •     امکان استفاده و بهره‌مندی از کلیه حقوق و مزایای طرح توسط مالکین
  •     امکان جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز و تقلید توسط اشخاص دیگر ·     ارتقاء و گسترش تولید بی‌شمار محصولات جذاب از نظر ظاهری
  • با ثبت طرح صنعتی مالک آن، با استفاده از دارایی به دست آمده می‌تواند ارزش محصولات و شرکت را افزایش دهد.
  •     امکان واگذاری و اجازه بهره‌برداری از طرح به شخصی دیگر توسط مالک طرح
  •     در صورت تغییر در شکل ظاهری طرح یا نوع بسته بندی که جذابیت محصول تولیدی است، می‌توانید آن تغییرات را قبل از افشاء ثبت کنید.
  •     امکان جلوگیری از واردات یا تولید محصولاتی که تقلیدی از طرح ثبت شده هستند.

مدارک لازم برای ثبت طرح های صنعتی

اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز نسبت به ثبت طرح صنعتی خود اقدام کنند. این مدارک جهت تشکیل پرونده فیزیکی به شرح زیر است:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  •     کپی مدارک هویتی شخص متقاضی (شناسنامه و کارت ملی)
  •     کپی مدارک هویتی شخص طراح (شناسنامه و کارت ملی)
  •     ارائه 6 عکس از زوایای مختلف طرح به عنوان نمونه
  •     ارائه مشخصات شماره تماس و آدرس (کد پستی، تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل فرد متقاضی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  •     کپی مدارک هویتی صاحبان امضاء شرکت (شناسنامه و کارت ملی)
  •     کپی مدارک هویتی شخص طراح (شناسنامه و کارت ملی)
  •     ارائه 6 عکس از زوایای مختلف طرح به عنوان نمونه
  •     کپی روزنامه رسمی شرکت به همراه ثبت آخرین تغییرات آن
  •     ارائه مشخصات تکمیلی شرکت ( کد پستی، تلفن ثابت شرکت، آدرس کامل، تلفن همراه، ایمیل صاحبان امضاء شرکت)

مراحل ثبت طرح صنعتی

برای ثبت طرح خود ابتدا باید حساب کاربری خود را در وبگاه مرکزی مالکیت معنوی و سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ایجاد کنید. سایر مراحل ثبت طرح به شرح زیر است:

ثبت نام در وبگاه مرکزی مالکیت معنوی

برای ثبت طرح صنعتی خود باید در وبگاه مرکز مالکیت معنوی دارای حساب کاربری باشید. اما برای ثبت نام در این سامانه باید حساب کاربری فعالی در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی نیز ایجاد کنید.  برای تکمیل اظهارنامه و پیوست مدارک لازم طرح صنعتی می‌توانید در سمت راست صفحه کاربری خود در وبگاه مالکیت معنوی گزینه “ثبت اظهارنامه طرح صنعتی” را کلیک کنید. با توجه به اینکه مراحل بررسی اظهارنامه طرح صنعتی به صورت الکترونیکی است، در صورت وجود نقص در فرم اظهارنامه یا مدارک ابلاغیه اخطار رفع نقص از طریق پیامک یا پست الکترونیک صادر می‌شود که باید نواقص را برطرف و از طریق وبگاه مرکز مالکیت معنوی از گزینه “پاسخ به ابلاغیه” درخواست رفع نقص خود را ارسال کنید.

صدور ابلاغیه پذیرش و پرداخت حق الثبت

در صورتی که نقصی در پرونده مربوطه وجود نداشت ابلاغیه‌ای تحت عنوان پذیرش صادر می‌شود که پس از دریافت آن باید حق‌الثبتی را پرداخت کنید. حق‌الثبت هزینه‌ای قانونی ثبت طرح صنعتی است.

صدور آگهی ثبت طرح توسط اداره

پس از پرداخت حق‌الثبت اداره طبق نوبت یا الویت زمان پرداخت اقدام به صدور آگهی ثبت طرح می‌کند که از طریق پیامک یا پست الکترونیک یا حساب کاربری اطلاع رسانی می‌شود.

چاپ آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور

در این مرحله باید وارد حساب کاربری خود شوید و متن کامل آگهی و تصاویر طرح صنعتی را مشاهده کنید. در صورت تایید و موافقت با تمام مندرجات آگهی، از طریق وبگاه روزنامه رسمی کشور نسبت به پرداخت هزینه چاپ آن اقدام کنید.

دریافت گواهینامه الکترونیکی ثبت

دریافت گواهینامه الکترونیکی ثبت

پس از انتشار آگهی ثبت طرح در روزنامه رسمی کشور، از سمت روزنامه رسمی به سامانه الکترونیکی مرکز مالکیت معنوی گواهینامه الکترونیکی صادر می‌شود. با صدور گواهینامه الکترونیکی گزینه “بررسی و تایید پیش نویس گواهینامه” در منوی مربوط به اظهارنامه فعال شده که با کلیک بر روی این گزینه می‌توانید فایل گواهینامه را دریافت کنید.

ثبت طرح صنعتی، افزایش ارزش و اعتبار محصول و شرکت!

امروزه برای جلوگیری از کپی و کلاهبرداری افراد دیگر از طرح خود می‌توانید آن را ثبت کرده تا علاوه بر آن ارزش محصول نیز افزایش پیدا کند. ثبت طرح صنعتی در وبگاه مرکزی مالکیت معنوی با تکمیل فرم اظهارنامه و پیوست مدارک لازم انجام می‌شود. همچنین طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که اصیل و جدید بوده و در هیچ مرکز جهانی ثبت نشده باشد.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره ثبت برند و هزینه ثبت برند به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 مراحل ثبت طرح صنعتی چیست؟
مراحل ثبت طراح صنعتی شامل ثبت نام در وبگاه مرکزی مالکیت معنوی، صدور ابلاغیه پذیرش و پرداخت حق الثبت، صدور آگهی ثبت طرح توسط اداره، چاپ آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور، دریافت گواهینامه الکترونیکی ثبت می‌شود.
02 مدارک لازم برای ثبت طرح های صنعتی برای اشخاص حقیقی چیست؟
مدارک لازم برای ثبت طرح های صنعتی برای اشخاص حقیقی شامل؛ کپی مدارک هویتی شخص متقاضی (شناسنامه و کارت ملی)، کپی مدارک هویتی شخص طراح (شناسنامه و کارت ملی)، ارائه 6 عکس از زوایای مختلف طرح به عنوان نمونه، ارائه مشخصات شماره تماس و آدرس (کد پستی، تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل فرد متقاضی می‌شود.