جریمه عدم دریافت کد اقتصادی چیست؟ ⛔
امتیاز شما به این مطلب ؟

جریمه عدم دریافت کد اقتصادی موضوعی است که در این مقاله به بررسی و شرح آن می­پردازیم. براساس قانون مالیاتی اشخاصی که باید کد اقتصادی داشته باشند ولی برای دریافت آن اقدامی کرده اند، جریمه خواهند شد. 

برای انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی داشتن کد اقتصادی الزامی است. در هر جامعه تعداد زیادی فعالیت اقتصادی صورت می­گیرد. برای شناسایی این مشاغل و حمایت و نظارت بر آنها و همچنین اخذ مالیات باید این فعالیت ­ها در سامانه خاصی ثبت شود. شناسه و کد اقتصادی متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی است که تجارت اقتصادی دارند و برای شناسایی شرکت در واحد مالیاتی به کار برده می­شود؛ بدون این کد فعالیت اقتصادی آن­ها غیر قانونی خواهد بود.

ضرورت و کاربردهای دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی برای شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود و کلیه شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند.

اهمیت و ضرورت دریافت کد اقتصادی بدین شرح است:

  1. انجام معاملات مالی به صورت قانونی و درج آن در فاکتورهای فروش
  2. باز کردن حساب ارزی و ریالی
  3. دریافت کارت بازرگانی به صورت آنلاین
  4. امکان شرکت در مناقصات و مزایده
  5. اخذ قرارداد با شرکت ­های دولتی
  6. امکان بکارگیری و استفاده از خدمات گمرکی

وجود جریمه عدم دریافت کد اقتصادی، مهم بودن و میزان توجه دولت نسبت به این مسئله را نشان می­دهد.

تخلفات و جریمه عدم دریافت کد اقتصادی

تخلفات و جریمه عدم دریافت کد اقتصادی

هرگونه جعل، کلاهبرداری، سوء استفاده و تبانی در رابطه با کد اقتصادی خلاف قانون بوده و با متخلفان برابر مقررات قانونی برخورد خواهد شد و باید جریمه عدم دریافت کد اقتصادی را بپردازند.

دریافت هرگونه وجهی علاوه بر ارزش کالا بابت درج کد اقتصادی فروشنده و یا عدم درج این کد برای خریدار، خلاف قانون بوده و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد. رعایت نکردن مفاد و موارد ذکر شده در این دستورالعمل از سوی اشخاص مربوطه، از قبیل عدم ارائه وی یا درج کد اقتصادی طرف معامله در صورتحساب فروش کالا یا خدمات، خلاف ضوابط بوده و با این افراد مطابق قوانین برخورد می­شود.

در تبصره ۱ ذکر شده: در صورتی که فروشنده در حین معامله کد اقتصادی خود را ارائه ندهد و کد اقتصادی را به شرط دریافت مبلغی بالاتر از رقم واقعی ارائه کند، خرید کالا بدون کد اقتصادی فروشنده مشکلی ندارد. مشروط بر اینکه گزارش معامله و خودداری فروشنده از ارائه کد اقتصادی برای پیگیری قانونی، حداکثر طی مدت یک ماه به صورت کتبی و مستند به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارائه شود.

جهت اطلاع بیشتر از هزینه دریافت کد اقتصادی، مدارک دریافت کد اقتصادی و نحوه استعلام کد اقتصادی به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.

جرایم متخلفان در عدم دریافت و درج شماره اقتصادی

در صورت رعایت نکردن مفاد دستورالعمل مربوطه توسط اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان­ های تابعه از ارائه هرگونه تسهیلات به این افراد خودداری می­‌کنند. در حقیقت رعایت نکردن این دستورالعمل علاوه بر اینکه دفاتر مربوطه اعتباری از نظر مالیات نخواهند داشت بلکه طبق قانون، پرداخت جریمه عدم دریافت کد اقتصادی مشمول این افراد می‌­شود. این جرایم عبارتند از:

برای اولین بار جریمه ­ای معادل 2 برابر مبلغ معامله شده پرداخت شود؛

برای بار دوم محل تعطیل یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت 3 ماه انجام شود.

برای بار سوم حبس از 3 ماه تا 6 ماه برای متخلفان و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مربوطه.

در خصوص مجازات استفاده از کد اقتصادی دیگران، بر اساس تبصره 1 ماده 169 قانون مالیات ­های مستقیم، استفاده کنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و جرائم موضوع این ماده با اشخاصی که از کد اقتصادی آنها استفاده شده است مسئولیت تضامنی دارند.

 رهایی از جریمه عدم دریافت کد اقتصادی

آیا تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی الزامی است؟

طبق ماده 105 قانون سازمان امور مالیاتی کشور در صورت عدم اخذ کد اقتصادی معافیت مالیاتی به شرکت تعلق نمی­گیرد. از طرفی زمانی که یک شرکت تاسیس می­شود، اخذ کد اقتصادی بدون داشتن پرونده مالیاتی امکان پذیر نیست؛ بنابراین شرکت نمی­تواند فعالیت رسمی و جانبی داشته باشد. شرکت بدون تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی نمی‌­تواند اظهارنامه مالیاتی یا عدم فعالیت خود را در پایان سال مالی به خزانه تسلیم کند که این امر شرکت را با مشکل مالیاتی مواجه می­کند.

چنانچه شرکت پرونده مالیاتی و کد اقتصادی را در موعد مقرر دریافت نکرده باشد مشمول جریمه عدم دریافت کد اقتصادی و جریمه های دیگر می‌­شود؛ از این رو داشتن کد اقتصادی اهمیت زیادی دارد.

 رهایی از جریمه عدم دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی یا شناسه ملی شرکت در واقع یکی از مهم­ترین الزامات مودیان مالیاتی در کشور به شمار می رود. سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت اقتصاد ایران فعالیت می کند، وظیفه صدور کد اقتصادی یا شماره اقتصادی شرکت­ها و موسسات را بر عهده دارد. کد اقتصادی برای پرداخت مالیات، اعتراض به مالیات تکلیفی و دریافت اظهارنامه الزامی است. هم اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی که طبق قانون لازم است کد اقتصادی داشته باشند، باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

درج شماره اقتصادی در کلیه حساب­ها و فاکتورهای رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی و مهم است. در صورتی که یک شرکت با هر نوع فعالیتی در یکی از استان­های کشور تاسیس کردید و حتما برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنید تا مشمول جریمه عدم دریافت کد اقتصادی نشوید.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با مزایای دریافت کد اقتصادی و سامانه ثبت نام کد اقتصادی به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.