✅ بهترین راهنمای دریافت ایران کد با توضیحات کامل
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (1 امتیاز)

با پیشرفت اقتصاد و توسعه فعالیت‌های بازرگانی و تجاری، تنوع تولید کالا در بازارها افزایش پیدا کرده است. با توجه به این موضوع دریافت ایران کد یکی از مواردی است که احتمالاً با آن مواجه می‌شوید. با تولید انبوه کالاها و روند صعودی نیاز به طبقه‌بندی و کدگذاری محصولات، سازمان سماپل با هدف مدیریت این اقلام موجود در بازار، سیستمی برای کدگذاری احداث کرد.

ایران کد فعالیت خود را در سال 1385 آغاز کرده و در عوامل مختلفی همچون طبقه‌بندی و دسترسی راحت به اطلاعات تاثیر بسیاری داشته است. اخذ ایران کد هم برای اشخاص حقوقی و هم حقیقی ممکن بوده و متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز به سایت ایران کد می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. بنابراین پیش از ثبت نام ضروری است که با مدارک و شرایط مورد نیاز آشنا شوید.

ایران کد چیست؟

نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران که امروزه به عنوان ایران کد شناخته می‌شود؛ فعالیت خود را در سال 1385 در زمینه طبقه‌بندی محصولات در چرخه کالای کشور از سر گرفت. با توجه به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 97 قانون تجارت الکترونیکی مصوب در سال 82، وزارت بازرگانی وظیفه طبقه‌بندی و کدگذاری کالاها را بر عهده دارد.

ایران کد در ابتدا با توسعه سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک، با هدف ساماندهی اقلام و مدیریت موجودی‌های سپاه پایه گذاری شده بود. هر کالای معرفی شده برای دریافت ایران کد در گام اول به لحاظ اصالت و کیفیت مورد کارشناسی قرار می‌گیرد. همچنین ایران کد علاوه بر طبقه بندی به جلوگیری از معضل قاچاق کالا نیز کمک می‌کند.

اهداف پایه‌‌گذاری ایران کد

ایران کد با ایجاد زبانی مشترک میان عرضه‌کننده، مصرف‌کننده و تمام عوامل وابسته به آن دو، مانند پلی در سطح ملی عمل می‌کند. از اهداف طراحی این سیستم کدینگ و دریافت ایران کد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ایجاد زبانی مشترک و ساده، سرعت‌بخشی و افزایش اطمینان در دسترسی و تبادل اطلاعات
  • پیشگیری از انجام مجدد کارها در طراحی سیستم‌های طبقه‌بندی و اطلاعاتی برای موسسات قابل تاسیس در آینده
  • جمع‌آوری اطلاعات و آمار برای تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی
  • ایجاد سیستم‌های اطلاع رسانی هماهنگ در سطح کشور
  • انتقال سریع و دقیق اطلاعات مورد نیاز و مربوط به کالا به مراکز تهیه، تولید و فروش
  • پیشگیری از اتلاف منابع مالی و انسانی

مزایای دریافت ایران کد

از مزایای دریافت ایران کد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از قاچاق کالا
  • معرفی و شناسایی منبع‌های تولید و توزیع کالا
  • توانایی ارتباط با سیستم‌های کدینگ بین‌المللی
  • ایجاد زمینه‌های حضور در حوزه دیجیتال مارکتینگ
  • زبان مشترک برای شناسنامه و خواندن کالاها

نحوه دریافت ایران کد

ایران کد می‌تواند به نام مدیرعامل یا خود شرکت ثبت شود. با توجه به تجربه کارشناسان این حوزه، بهتر است که ایران کد را به نام شرکت تهیه کنید. زیرا احتمال تغییر مدیرعامل در طول دوره فعالیت شرکت وجود دارد. همچنین مدیرعامل می‌تواند ایران کد شرکت را به شرکت‌های دیگر واگذار کند. پس از دریافت ایران کد برای شرکت خود می‌توانید برای تمام کالاهای پرفروش شرکت این کد را تهیه کنید.

مراحل ثبت نام ایران کد

برای ثبت ‌نام و دریافت ایران کد به سایت ایران کد (irancode.ir) مراجعه کنید. عضویت در ایران کد، فقط از طریق سایت گفته شده انجام می‌شود. بنابراین مدارک حقیقی یا حقوقی خود را در اختیار سایت‌های دیگر قرار ندهید. پس از مراجعه به سایت ایران کد بر روی عبارت «ورود به سیستم» در نوار بالای صفحه کلیک کنید.

مراحل ثبت نام ایران کد

مراحل ثبت نام ایران کد

در صفحه جدید بر روی «ایجاد درخواست عضویت جدید» کلید کنید.

درخواست عضویت جدید

درخواست عضویت جدید

در صفحه باز شده مفاد تعهدنامه را به دقت مطالعه کنید؛ سپس تیک گزینه زیر را جهت پذیرفتن شرایط بزنید. در بخش «نوع شخصیت»، با توجه به شرایط خود یکی از موارد حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید. اگر مجوز به نام شخص است؛ گزینه شخصیت حقیقی را انتخاب کرده و اگر مجوز به نام شرکت است؛ بهتر از شخصیت حقوقی را انتخاب نمایید.

تکمیل بخش نماینده

بخش نماینده، محل انتخاب شرکتی است که از جانب مرکز شماره‌گذاری، به شما خدمات را ارائه می‌دهد. به خاطر داشته باشید که در انتخاب نماینده هیچ محدودیتی وجود ندارد، زیرا همه امور مربوط به کدها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. در بخش نماینده، اگر کالای شما دارای کد GS1 یا GTIN است؛ باید گزینه مربوط به آن را انتخاب نمایید.

ایران کد

تکمیل بخش نماینده

در مراحل بعدی کافی است که اطلاعات لازم اعم از اطلاعات هویتی مدیر، حقوقی، آدرس‌ها، رابط پیگیری و مجوز را در بخش‌های مشخص شده وارد کرده و ثبت ‌نام خود را برای دریافت ایران کد تکمیل کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت ایران کد

همان‌طور که مشاهده کردید مدارک لازم برای ثبت ‌نام در نظام ملی ایران کد به دو دسته شخصیت حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود. از مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای دریافت ایران کد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آگهی ثبت شرکت
  • پروانه بهره‌‌برداری برای شرکت تولیدی (در صورت عدم وجود پروانه بهره‌برداری می‌توانید جواز تاسیس را ارائه دهید.)
  • جواز ساخت برای شرکت‌های تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی
  • اخذ کارت بازرگانی برای واردکنندگان و صادرکنندگان
  • کارت ملی مدیرعامل

مدارک موردنیاز برای اشخاص حقیقی

مدارک ضروری برای دریافت ایران کد توسط اشخاص حقیقی شامل موارد زیر می‌شود:

  • پروانه کسب برای اعضای صنوف
  • پروانه بهره‌برداری برای تولیدکنندگان عضو وزارت صنایع (در صورت نبود پروانه ارائه جواز تاسیس کافی است.)
  • کارت ملی صاحب پروانه بهره‌برداری یا جواز کسب
  • پروانه ساخت برای تولیدکنندگان مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی
  • کارت بازرگانی برای واردکنندگان و صادرکنندگان
  • آگهی ثبت برند

طبقه ‌بندی کالاها با دریافت ایران کد

به‌کارگیری مفاهیم کدگذاری و شماره‌گذاری کالاها برای اهداف متنوع، یک راه حل موثر برای حل مشکلات طبقه‌بندی و مدیریت این اقلام است. ایران کد یا کد ملی کالا ایران، یک کد 16 رقمی بامعنی است که با روش منحصربه فردی، مشخصات کالا را شناسایی و طبقه‌‌بندی می‌کند.

این طبقه‌‌بندی و کدگذاری کالا باعث ایجاد چهارچوب ثابتی از اطلاعات مورد نیاز، برای مراکز مختلفی مانند تهیه، تولید و فروش می‌شود. با دریافت ایران کد برای شرکت و کالاهای خود، می‌توانید پلی میان عرضه ‌کنندگان و تولید کنندگان ایجاد کنید که در تسریع و سهولت فعالیت‌های مختلف بازار کالا کشور تأثیر بسیاری دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله با هر آن‌چه لازم است در مورد ایران کد بدانید آشنا شدید. شما اکنون می‌توانید درخواست خود را برای دریافت ایران کد ارائه دهید و از مزایای استفاده از این کد بهره‌مند شوید. در صورت وجود هر گونه سؤال و ابهام در این زمینه با ما تماس بگیرید. کارشناسان ثبت اریکه به بهترین شکل ممکن، پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهند بود.

سوالات متداول

01 آیا ایران کد باید به نام شرکت ثبت شود؟
ایران کد می‌تواند به نام مدیرعامل یا خود شرکت ثبت شود.
02 دریافت ایران کد و عضویت در ان از طریق چه سایتی انجام می‌شود؟
برای ثبت ‌نام و دریافت ایران کد به سایت ایران کد (irancode.ir) مراجعه کنید.