دریافت کد کارگاهی بیمه
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.9/5 - (29 امتیاز)

اگر شما دارای کسب‌وکاری هستید و یا اقدام به ثبت شرکت نموده‌اید که در آن کارکنانی مشغول به کار هستند احتمالاً در مورد دریافت کد کارگاهی بیمه شنیده‌اید. ما در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم این کد چیست و چگونه و از کجا باید دریافت شود؟ چه مدارک و شرایطی برای دریافت آن لازم است؟ ضمن پاسخ به این سؤالات موضوعات مرتبط دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چرا دریافت کد کارگاهی بیمه لازم است؟

در تعریف کد کارگاهی بیمه این‌گونه بیان شده که کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون باید ظرف مدت 15 روز از تاریخ تأسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود، به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی واقع در محدوده عملکرد کارگاه مراجعه کنند و مدرکی که نشان‌گر کارفرما بودن آن‌ها است را به شعبه تحویل داده تا دریافت کد کارگاهی بیمه میسر گردد. کارفرما باید هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تأمین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارند، صرف نظر از نوع قرارداد، کار، ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا را در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان بیمه ارسال نماید.

کد کارگاهی بیمه چیست؟

دریافت کد کارگاهی بیمه به این منظور است که هر شغل، مجموعه و کسب‌وکاری که به هر شکلی کارمند و نیروی کار دارد، باید به بیمه نمودن پرسنل خود در اسرع وقت اقدام کند و هرگونه توافق در جهت مخالف این امر، اعتباری نخواهد داشت. به همین دلیل تمامی مجموعه ها و کسب و کارها در شروع فعالیت مجموعه، باید در اداره ی بیمه، پرونده تشکیل داده و به دریافت کد گارگاهی بیمه اقدام کند.

کد کارگاهی بیمه در حقیقت یک عدد 10 رقمی است که به هر کارگاهی که دارای کارفرما و افراد بیمه شده ای است که در آن محل کار می کنند و حقوق می گیرند تعلق می‌گیرد.

مدارک برای دریافت کد کارگاهی بیمه

نماینده شرکت باید مدارک زیر را جهت تشکیل پرونده و دریافت کد کارگاهی بیمه به شعبه تحویل دهد. به هنگام تحویل اولین لیست، باید:

  • اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه به واحد نام‌نویسی شعبه ارائه شود.
  • ضمن دریافت شماره بیمه، این شماره  لیست‌های ماهانه در مقابل نام افراد درج گردد تا بیمه‌شدگان بتوانند از خدمات بیمه استفاده نمایند.

لازم است یادآوری شود که به هنگام نقل و انتقالات کارگاه، دریافت مفاصاحساب از شعبه تأمین اجتماعی لازم است.

ارقام کد نشانگر چیست؟

هنگام دریافت کد کارگاهی بیمه عدد ده رقمی آن توجه شما را جلب می‌کند. این عدد 10 رقمی به چند بخش تقسیم می‌شود که با یک مثال به صورت کامل برای شما شرح خواهم داد:

  • در این عدد 3 رقم اول ، نشان‌دهنده‌ی شعبه
  • 3 رقم دوم نوع فعالیت مجموعه
  • و در آخر 4 رقم آخر نشان‌دهنده ی شماره پرونده است.

به مثال زیر توجه کنید:

کد 0183630037 را در نظر بگیرید، از چپ به راست، سه رقم اول نشان دهنده ی شعبه 18 تهران، سه رقم بعدی نشان‌دهنده ی فعالیت تراش‌کاری (این 3 رقم در سازمان تامین اجتماعی، به صورت ثابت تعریف شده است.) و چهار رقم آخر نشان می‌دهد که این فرد، سی‌وهفتمین نفری است که برای دریافت کد کارگاهی بیمه از سازمان تامین اجتماعی اقدام کرده است.

کارفرمایان کارگاه‌های حقوقی

  • نامه اعلام تأسیس شرکت
  • روزنامه رسمی کشور که آگهی تاسیس شرکت در آن اعلام شده است.
  • اساسنامه شرکت
  • تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت
  • سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تأسیس شرکت برحسب مورد (مانند اظهارنامه ثبت و موافقت اصولی)
  • شعبه تأمین اجتماعی پس از دریافت مدارک، انجام مراحل اداری ضمن تشکیل پرونده و اختصاص شماره کارگاه، مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام خواهد نمود.

کارفرمایان کارگاه‌های حقیقی

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون باید ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ تأسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود و دریافت کد کارگاهی بیمه به نزدیک‌ترین شعبه تأمین احتماعی واقع درمحدوده عملکرد کارگاه مراحعه کنند. سپس مدرکی که نشان‌گر کارفرما بودن آن‌ها است را به شعبه تحویل داده و کد کارگاه دریافت نمایند.

مدارکی که ملاک کارفرمایی شخص برای دریافت کد کارگاهی است

  • جواز کسب صنفی معتبر(دائم یاموقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح
  • پروانه تأسیس یا بهره‌برداری
  • اسناد مالکیت یا اسناد احاره و یا صلح‌نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
  • تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره‌برداری کارگاه

شعبه تأمین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، تشکیل پرونده داده و شماره کارگاه را به آن اختصاص خواهد داد تا دریافت کد کارگاهی بیمه صورت پذیرد.

دریافت کد کارگاهی

مدارک ملاک کارفرمایی شخص

نقش کارفرما در دریافت کد کارگاهی بیمه

درمواردی که یک کارفرما انجام کار را به صورت مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌کند، رعایت موارد زیر در راستای اجرای ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ضروری است:

  1. کارفرما (واگذارنده کار ) در متن قرارداد پیمانکار (مقاطعه کار) را متعهد می‌نماید که کارکنان خود وهمچنین کارکنان پیمانکار فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید وکل حق بیمه را بپردازد.
  2. کارفرما (واگذارنده کار ) در مورد قراردادهای غیرعمرانی، باید ۵% مبلغ ناخالص کارکرد را از هر صورت وضعیت مقاطعه کار، کسر کند و نزد خود نگه دارد.
  3. پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از آن باید به وسیله کارفرما (یاپیمانکار) به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی (واقع درمحل اجرای پروژه ) تحویل گردد.
  4. شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت قرارداد برای کارگاه تشکیل پرونده داده و شماره کارگاه و ردیف پیمان را اختصاص می دهد.
  5. سرانجام پیمانکار صورت دستمزد و مزایای کارکنان شاغل در طرح را در دوره زمانی تعیین شده تنظیم نموده و مابه‌التفاوت حق بیمه طبق مصوبه مورخ ۲۴/۱/۷۰ شورای عالی تامین اجتماعتی مربوطه را پرداخت و سپس مفاصاحساب دریافت خواهد نمود.

نکته 1 : کد کارگاهی اشخاص حقیقی با تغییر آدرس و یا تغییر فعالیت تغییر میکند و کارفرما در هریک از این دو حالت می‌بایست اقدام به دریافت کد کارگاهی بیمه جدید نماید.

نکته 2 : کد کارگاهی اشخاص حقوقی تغییر نمی‌کند و دریافت کد کارگاهی بیمه در اولین شعبه، تا زمان انحلال شرکت ثابت می‌ماند.

نکته 3 : دفاتر اسناد رسمی دادگستری مانند اشخاص حقوقی بوده و کد آنها تغییر نمی‌کند.

جمع‌بندی

ثبت شرکت اریکه با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله خود و کارشناسان با تجربه و متخصص در زمینه ثبت انواع شرکت، ثبت برند، دریافت کد اقتصادی و… در خدمت شما است.

تلفن تماس: 02122659423 –  0212265945902122659445  –  02122659014

 

سوالات متداول

01 کد کارگاهی بیمه چند رقمی است؟
ده رقمی
02 کارفرما باید هر چند وقت یک بار، لیست کارمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی را به سازمان بیمه ارسال کند؟
کارفرما باید هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تأمین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارند، صرف نظر از نوع قرارداد، کار، ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا را در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان ارسال نماید.
برچسب ها: