دعاوی کارت بازرگانی چیست؟ ⚖️
امتیاز شما به این مطلب ؟

دعاوی کارت بازرگانی شامل مواردی از جمله ابطال، اجاره، تمدید و تعلیق کارت بازرگانی می‌گردد. زمانی که کارت بازرگانی شما گم شد یا مورد سرقت قرار گرفت باید برای طرح دعاوی آن در رابطه با تعلیق اقدام نمایید. کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده‌ی آن اجازه تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا را می‌دهد. این تجارت برون مرزی از ثبت سفارش و ترخیص کالا گرفته تا واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را شامل می‌شود.

اگر به علت قاچاق کالا، مشمول پرداخت جریمه قرار گرفتید ممکن است بحث ابطال کارت بازرگانی و دعاوی مربوط به آن برای شما پیش بیاید. همچنین اگر کارت بازرگانی خود را به کسی اجاره دهید و آن شخص مالیات مربوط به آن را پرداخت نکند، بحث دعاوی اجاره کارت بازرگانی برای شما پیش می‌آید.

دعاوی مربوط به کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به عنوان مجوزی برای اشخاصی که قصد انجام فعالیت تجاری با خارج از کشور را دارند، شناخته می‌شود و بدون دریافت این کارت امکان فعالیت تجاری برای هیچ فردی وجود ندارد. اخذ کارت بازرگانی و استفاده از آن برای صادرات کالا به خارج از کشور و همچنین ثبت برند، دارای شرایط خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرند و در صورت بی‌توجهی به هرکدام از این شرایط، ممکن است مسائلی مربوط به دعاوی کارت بازرگانی برای شما پیش بیاید.

دعاوی مربوط به کارت بازرگانی ممکن است در اثر اجاره دادن کارت به اشخاص دیگر یا مسائل مربوط به تمدید کارت و یا عواملی که باعث تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی شما می‌شود، به وجود آید. شما باید با تمامی دعاوی مربوط به کارت بازرگانی و عواملی که باعث به وجود آمدن چنین مسائلی می‌شود آشنایی داشته باشید و قوانین و مقررات مربوط به انواع کارت بازرگانی را بشناسید و رعایت نمایید.

اگرچه که داشتن کارت بازرگانی مزایای فراوانی برای انجام فعالیت تجاری، صادرات کالا و دریافت ویزای تجاری دارد اما در صورتی که قوانین و مقررات مربوط به آن رعایت نشود، می‌تواند مشکلات حقوقی فراوانی را به وجود آورد. به همین دلیل، بهتر است هنگام به وجود آمدن چنین مسائلی با وکلا و متخصصین این حوزه مشورت نمایید و تمام جوانب آن را بسنجید تا بتوانید بدون هیچ‌گونه ضرر مالی و آسیبی به کسب و کار خود، مشکلات مربوط به دعاوی کارت بازرگانی را حل نمایید.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره دریافت کارت بازرگانی در تهران، موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی در اصفهان به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

دعاوی مربوط به اجاره کارت بازرگانی

گاهی اوقات، برخی افراد که تمایل دارند فعالیت تجاری بین‌المللی انجام دهند به دلیل نداشتن کارت بازرگانی امکان انجام چنین فعالیت‌هایی را ندارند. این افراد می‌توانند با اجاره کارت بازرگانی سایر اشخاص به انجام کارهای بین‌المللی و صادرات کالا بپردازند. اجاره‌ی کارت بازرگانی طبق شرایط خاصی صورت می‌گیرد و تمام مسائل مربوط به آن مثل دادن مالیات به صاحب اصلی کارت مربوط می‌شود.

همچنین در صورتی که اجاره‌ کننده کارت، مالیات مربوط به آن را پرداخت نکند، مشکلاتی مربوط به اجاره کارت بازرگانی به وجود می‌آید که منجر به اجرای طرح دعاوی مربوط به اجاره کارت بازرگانی برای شخص صاحب کارت می‌شود. البته مطابق بخشنامه جدید اتاق بازرگانی تهران، هرگونه نقل و انتقال، واگذاری و اجاره کارت بازرگانی تحت هر شرایطی در دفاتر اسناد رسمی ممنوع است.

نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که افراد حقیقی یا حقوقی اگر کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگران قرار دهند باید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، عوارض و مالیات‌های استفاده از کارت بازرگانی را پرداخت نمایند در این صورت مشمول طرح دعاوی کارت بازرگانی در رابطه با اجاره قرار نمی‌گیرند. همچنین باید هر سال اظهارنامه مالیاتی را به اداره مالیات ارائه دهند و در صورت عدم پرداخت مالیات و داشتن بدهی مربوط به آن، حساب‌های دارنده کارت بازرگانی مسدود و ممنوع ‌الخروج می‌شوند.

دعاوی کارت بازرگانی

دعاوی مربوط به ابطال کارت بازرگانی

زمانی که فرد دارنده کارت بازرگانی دیگر تمایل به استفاده از کارت را ندارد، می‌تواند درخواست خود را مبنی بر ابطال كارت، به اداره بازرگانی ارائه دهد. همچنین اگر شخص دارنده‌ی کارت بازرگانی به صادرات و واردات کالاهای غیر مجاز اقدام نماید یا جرمی را در این خصوص مرتکب شود، بحث دعاوی مربوط به ابطال کارت بازرگانی برای او پیش می‌آید و ممکن است کارت او باطل شود.

دعاوی مربوط به تعلیق کارت بازرگانی

در صورت گم شدن کارت بازرگانی یا دزدیده شدن آن، فرد دارنده‌ی کارت باید برای جلوگیری از سوء استفاده‌ی افراد از کارت او، درخواست خود را مبنی بر به سرقت رفتن کارت جهت تعلیق آن به اداره بازرگانی ارائه دهد. در صورتی که برای تعلیق کارت خود اقدام نکنید مشمول طرح دعاوی کارت بازرگانی در رابطه با تعلیق کارت می‌شوید و مسئولیت تمام تخلفاتی که از آن تاریخ به بعد با کارت شما صورت می‌گیرد، بر عهده شما خواهد بود.

دعاوی مربوط به تمدید کارت بازرگانی

در صورتی که تاریخ انقضای کارت بازرگانی شما به پایان برسد شما باید مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی خود را ارائه دهید و برای تمدید آن اقدام نمایید. در صورتی مهلت تمدید کارت شما به پایان برسد و شما در این مدت اقدام به واردات و صادرات کالا نمایید مشمول طرح دعاوی مربوط به تمدید کارت بازرگانی خود می‌شوید.

دعاوی مربوط به تمدید کارت بازرگانی

با دعاوی کارت بازرگانی آشنا شوید و امنیت شغلی خود را تضمین نمایید!

آشنایی با دعاوی مربوط به کارت بازرگانی باعث می‌شود که مشکلی در انجام فعالیت‌های تجاری برای شما پیش نیاید. همچنین به این نکته توجه کنید که هرگز کارت بازرگانی خود را اجاره ندهید؛ زیرا از سال 97 به بعد طبق قانون این کار تخلف محسوب می‌شود. در صورتی که مشکل و تخلفی در رابطه با کارت بازرگانی برای شما پیش آمد حتما با وکیل و متخصصین مربوط به این حوزه مشورت نمایید. همچنین سعی کنید همه‌ی مواردی که مربوط به دعاوی کارت بازرگانی می‌شوند را بشناسید تا از انجام تخلفات مربوط به فعالیت‌های تجاری بین‌المللی دوری کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر  در رابطه با هزینه اخذ کارت بازرگانی، مراحل اخذ کارت بازرگانی و شرایط اخذ کارت بازرگانی به صفحات لینک شده مراجعه کنید.