شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال ۱۴۰1+ توضیح کلیه مراحل
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.3/5 - (7 امتیاز)

اگر در زمینه صادارات و واردات فعالیت دارید یا می‌خواهید ثبت شرکت کنید و در سطح بین‌المللی فعالیت داشته باشید حتماً می‌خواهید شرایط اخذ کارت بازرگانی را بدانید. آیا مراحل اخذ کارت بازرگانی دشوار است؟ اگرچه این کار دشوار نیست اما شاید شما جزو آن‌دسته افرادی باشید که از اخذ کارت بازرگانی معاف شوید! اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه بدانید یا قصد ثبت شرکت در زمینه صادارات و واردات دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا جزئیات کامل دریافت کار بازرگانی را بدانید.

کارت بازرگانی چیست و اعتبار آن چقدر است؟

اولین و مهم‌ترین تعریفی که درمورد کارت بازرگانی می‌توان ذکر کرد این است که کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که به دارندگان آن اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد تا به تجارت خارجی بپردازند. همین صادرات و واردات در سطح بین‌المللی، با توجه به قوانین و مقرراتی که درحال حاضر لازم‌الاجرا است و کلیه روند و شرایط اخذ کارت بازرگانی بر اساس این قوانین و مقررات صادر می‌شود.

این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان­‌ها به نام متقاضیان واجد شرایط صادر می‌­شود. صدور کارت بازرگانی منوط به ثبت مجموعه یا شرکت توسط بازرگانان در اداره ثبت تجاری است. بازرگانانی که متقاضی دریافت کارت بازرگانی هستند باید اطلاعات تجاری خود را به اتاق بازرگانی تحویل دهند و توسط دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شود.

این اطلاعات طبق فرم‌های تجاری است که توسط اتاق بازرگانی چاپ شده است. مدت اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال است؛ البته با ارائه کارت بازرگانی تمدید می‌گردد. برای تمدید کارت بازرگانی کسب‌وکار خود باید مدارکی را مهیا کنید. توجه فرمایید که شما می‌توانید کارت بازرگانی خود را برای یک تا پنج سال تمدید کنید.

شرایط اخذ کارت بازرگانی سال 1041

شما باید از نکات لازم و شرایط اخذ کارت بازرگانی اطلاع داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی و در مدت زمان کوتاه مراحل آن را پشت سر بگذرانید:

  • عدم محکومیت کیفری
  • داشتن سه سال سابقه بازرگانی یا تولیدی که به تایید دونفر از دارندگان کارت بازرگانی رسیده باشد.
  • ارائه مدرک دانشگاهی
  • داشتن محل کار قانونی و مناسب
  • دارای مجوز تولید از وزارت‌خانه معتبر
  • ارائه اظهارنامه ثبت نام
  • صادرات و واردات کالا به صورت تجاری
  • تعهد به کار در گمرک
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • داشتن تابعیت ایرانی (درمورد شخص حقیقی)
  • پایان خدمت یا معافیت از خدمت
  • داشتن یک حساب بانکی معتبر
  • نداشتن سابقه کیفری ورشکستگی
  • داشتن حداقل 23سال سن
  • ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل
  • تحویل فرم امضاء از سایت به همراه امضاء مدیرعامل، مهر شرکت و گواهی امضاء در دفتر اسناد رسمی
  • اصل گواهی موضوع ماده 186ق.م مربوط به آخرین سال بهره‌برداری مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری به آدرس دفتر مرکزی شرکت.
  • ارائه اصل فرم ثبت‌نام در دفاتر تجاری که به تأیید اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد.
  • ارائه اصل گواهی مهر دفتر، از اداره ثبت شرکت‌ها
  • در شرکت‌های با مسئولیت محدود ارائه کپی درخواست ثبت شرکت‌های داخلی و شرکت‌نامه رسمی ممهور به مهر شرکت‌ها الزامی است.
  • اصل کارت ملی مدیرعامل در صورت هرگونه تغییر در مشخصات ثبت نام، اسکن و بارگذاری تصویر شناسنامه از تمامی صفحات الزامی است. دو عکس جدید تمام رخ رنگی ساده و با زمینه سفید هم از موارد الزامی است.
  • اصل مدرک معتبر حداقل دیپلم متوسطه خارج از کشور پس از ارزیابی توسط دفتر دانش‌آموختگان وزارت علوم پذیرفته می‌شود.

 

با داشتن شرایط زیر از اخذ کارت بازرگانی معاف شوید!

از آنجایی که کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی امکان تجارت خارج از کشور را بر اساس ماده ۲ قانون صادرات و واردات می¬دهد. این کارت بسیار مهم است، اما مواردی هستند که نیاز به گذراندن مراحل و رعایت شرایط اخذ کارت بازرگانی نیستند و افراد در این شرایط معاف هستند.

موارد معافیت از اخذ کارت بازرگانی

شرایط معافیت از اخذ کارت بازرگانی

نکاتی مهمی که باید در مورد شرایط اخذ کارت بازرگانی بدانید

  • متقاضیانی که بالای 51سال سن داشته باشند از ارائه پایان خدمت معاف هستند.
  • فرم الف فقط با امضای رئیس شعبه پذیرفته می‌شود.

ارائه یکی از اسناد مالکیت زیر جزو شرایط اخذ کارت بازرگانی است:

  • اصل سند مالکیت شش دانگ به نام شرکت که به آدرس دفتر مرکزی است
  • اصل اجاره‌نامه محضری به نام شرکت برای محل کار و به آدرس دفترمرکزی.
  • اصل اجاره‌نامه بنگاه املاک با کدرهگیری به نام شرکت برای محل¬ کار و به آدرس دفتر مرکزی.
  • سند معتبر تولیدی از یکی از وزارت‌خانه‌های تولیدی برای واحدهای تولیدی (طبقات تولیدی دارای مجوز مشمول این بند نیست).
  • کد اقتصادی جدید یا تأییدیه پیش‌ثبت‌نام در سایت tax.ir و تعهد به ارائه کد اقتصادی جدید پس از صدور.

کلیه مراحل و شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1041

  1. اولین اقدام جهت پیشبرد مراحل و شرایط اخذ کارت بازرگانی، ثبت اطلاعات خود در پیشخوان شهرتان است.
  2. فرم‌هایی که به صورت الکترونیکی دراختیار شما قرار می‌گیرد را پرینت بگیرید و با تماس با سازمان‌های مربوطه گواهینامه‌های مورد نیاز را دریافت کنید.
  3. اطلاعات فایل خود را تکمیل کرده و پس از اسکن تصویر سند، فایل‌های مربوطه را در همان پیشخوان آپلود کنید.
  4. پس از ارسال درخواست و تأیید نهایی، پرونده شما به‌صورت الکترونیکی به اتاق مربوطه ارسال می‌شود. پرونده شما به‌صورت غیرحضوری بررسی می‌شود.
  5. در صورت ناقص یا تکمیل بودن پرونده از طریق پیامک و ایمیل جهت تکمیل اطلاعات و مدارک با مراجعه مجدد به همان باجه به فرد اطلاع داده می‌شود. درصورت تکمیل بودن پرونده، باید با دردست داشتن اصل مدارک جهت تکمیل ثبت‌نام به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یا اتاق تعاون رجوع کنید. این مورد را در شرایط اخذ کارت بازرگانی جدی بگیرید.
  6. تا زمانی که کارت را دریافت کنید، با مراجعه مجدد به این پیشخوان می‌توانید از آخرین وضعیت درخواست خود در اتاق بازرگانی/اتاق تعاون/سازمان صنعت معدن و تجارت مربوطه مطلع گردید.
  7. می‌توانید به سامانه و سایت رسمی سازمان به آدرسtccim.ir به‌صورت آنلاین که شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی شرکت شما ارائه می‌دهد، مراجعه کنید. سپس باید به عضویت سازمان درآیید؛ کادرها را پر کرده و مدارک را بارگذاری کنید. به‌همین ترتیب با داشتن رمز اینترنتی(رمز دوم)حق عضویت را ضمیمه و پرداخت کنید.

مراحل تمدید کارت بازرگانی

 

تمدید کارت بازرگانی

تمدید کارت بازرگانی

کلیه دارندگان کارت بازرگانی درصورتی‌که پس از انقضای مدت اعتبار، حداکثر ظرف مدت دو سال نسبت به تمدید آن اقدام نمایند، علاوه بر ارائه مدارک این بند باید کلیه نکات و شرایط اخذ کارت بازرگانی را نیز رعایت کنند. تاریخ تمدید کارت بازرگانی منبع اعتبار خواهد بود. یک نکته که بهتر است به آن توجه کنید آن است که دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به دیگران برای استفاده از مزایای کارت بازرگانی را ندارند.

انواع کارت بازرگانی که باید بشناسید.

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ شرایط اخذ کارت بازرگانی برویم بهتر است با انواع کارت بازرگانی آشنا شوید. دراین‌صورت متوجه می‌شوید چه نوع کارتی برای کسب‌وکار شما مناسب است و اقدام به دریافت آن می‌کنید.

انواع کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

برای اخذ کارت بازرگانی به کجا مراجعه کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مرکز اصلی اتاق‌های بازرگانی در تهران بوده و اتاق‌های بازرگانی سراسر استان‌ها نیز همواره فعال هستند. با این حال، علاوه بر اتاق بازرگانی، معمولاً نهادهای دیگری از جمله نهادهای دولتی در فرایند صدور کارت نقش دارند. سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند اصلی‌ترین سامانه برای ثبت‌نام بازرگانان است.

شما می‌توانید از این طریق برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام نمایید و درصورت وجود ابهام یا عدم آگاهی از شرایط اخذ کارت بازرگانی، با مشاورین باتجربه مجموعه ما تماس حاصل فرمایید تا به طور کامل شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

جمع‌بندی

اعتبار کارت بازرگانی به مدت یک سال از تاریخ صدور است. داشتن اطلاعات کافی درمورد نحوه گذراندن مراحل و آشنایی با شرایط اخذ کارت بازرگانی به خصوص برای کسانی که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را توسعه دهند، ضروری است. فرآیند دریافت کارت بازرگانی شامل 2مرحله آنلاین و حضوری است. پس ¬از ثبت¬ نام و درخواست کارت بازرگانی که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، زمان بازدید حضوری فراخواهد رسید.
اخذ کارت بازرگانی امری پیچیده، زمان‌بر و دارای ظرافت‌های قانونی است. با توجه به این‌که برخی از کلاه‌برداران از ساده‌سازی دیگران سوءاستفاده می‌کنند، بهتر است قبل از هر اقدامی با یا مشاوران ما  در امور بازرگانی و ثبت‌نام مشورت کنید.

ما به صورت تخصصی در زمینه‌های مشابه نیز مانند اخذ جواز تأسیس،  اخذ کد اقتصادی و بسیاری از خدمات دیگر  پاسخ‌گوی شما هستیم.

سوالات متداول

01 اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟
مدت اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال است.
02 کارت بازرگانی را تا چند سال می‌توان تمدید کرد؟
شما می‌توانید کارت بازرگانی خود را برای یک تا پنج سال تمدید کنید.