اصلی‌ترین شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی که باید بدانید❗️
امتیاز شما به این مطلب ؟

در این مقاله به موضوع شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی می‌پردازیم. مؤدیان مالیاتی در صورت عدم انجام پرداخت مالیات و انجام امور مالیاتی مشمول جریمۀ مالیاتی می‌شوند. عدم پرداخت یا پرداخت به موقع مالیات، عدم ارائۀ به ‌موقع اظهارنامۀ مالیاتی، عدم صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه مالیاتی و ارائۀ صورت‌‌های مالی نادرست از جمله دلایل اعمال جریمۀ مالیاتی محسوب می‌شوند.

قانون‌گذار برای هریک از تخلفات مالیاتی، متناسب با نوع جرم، شرایط، ابعاد و نوع کسب‌وکار و همچنین ابعاد تخلف، مجازات‌های مختلفی در نظر گرفته است. بنابراین به مؤدیان مالیاتی اکیداً توصیه می‌کنیم که در این مواقع از کمک مشاورین مالیاتی اسفاده کنند تا بتوانند با ارائۀ لوایح دفاعیۀ مالیاتی در هیئت‌ حل اختلاف، از حق خود دفاع نمایند.

گاهی تخلف صورت گرفته قابل دفاع نیست و مؤدی مالیاتی متخلف مشمول جریمۀ مالیاتی می­‌شود. سازمان امور مالیاتی در این مواقع برای کمک به حل این مسئله، بخشودگی‌های مالیاتی را متناسب با نوع کسب‌وکار و ابعاد آن درنظر می‌گیرد.

شروط بخشودگی جرایم مالیاتی و نحوۀ برخورداری از آن‌ها قوانین خاص خود را دارد. بخشودگی‌های مالیاتی شامل جرایم مرتبط با مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند. سوابق مالیاتی خوب و خوش‌حسابی مؤدیان مالیاتی یکی از اصلی‌ترین شرایط بخشودگی‌ جرایم مالیاتی است.

البته لازم به ذکر است که تمامی جرایم مالیاتی در قانون شامل بخشودگی نمی‌شوند.

شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی

مهم‌ترین هدف بخشودگی جرایم‌ مالیاتی حمایت از مشاغل و کسب‌وکارها در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی است. دستورالعمل بخشودگی‌ جرایم مالیاتی به صورت سالانه توسط سازمان امور مالیاتی و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فضای کسب‌وکار ارائه می‌شود.

به بخش‌های تولیدی مهم و فعالان تأثیرگذار اقتصادی در این دستورالعمل توجه جدی صورت می‌گیرد تا کسب‌وکارهای مفید در توسعه و رشد اقتصادی کشور از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند. شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی ممکن است هر ساله تغییراتی داشته باشند. سقف بخشودگی جرایم مالیاتی برای هر سال رقم متفاوتی است.

برای مثال، این سقف در سال 1399 معادل ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بود و برای سال ۱۴۰۰ معادل ۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شده است.

شروط بخشیدگی جرایم مالیاتی

شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی

دستورالعمل شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی در هر سال

مؤدیان مالیاتی برای کسب اطلاع از شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی باید به بخشنامه‌‌های پیچیدۀ سالیانۀ مرتبط با دستورالعمل اعمال بخشودگی ‌جرایم مالیاتی توجه جدی داشته باشند و در صورت نیاز از کارشناسان مالیاتی مشاوره و کمک دریافت کنند.

به عنوان مثال طبق مادۀ ۸ دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی سال ۱۴۰۰، جرایم موضوع مادۀ (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال 1391 تا 1394 مشروط به پرداخت بدهی قطعی آن سال و برای عملکرد سال‌ های 1395 تا 1399 مشروط به پرداخت بدهی قطعی و ارسال فهرست معاملات است.

طبق این ماده، اگر تمام یا بخشی از فهرست معاملات بنا به دلایلی خارج از اختیار مؤدی مالیاتی باشد، بخشودگی جرایم مربوطه، به شرط پرداخت مانده بدهی قطعی عملکرد سال مربوطه، منوط به تأیید مدیران کل امور مالیاتی است. بر اساس این ماده، مؤدیان مالیاتی یا نمایندگان آن‌ها باید بر تمامی مواد قانون مالیات‌های مستقیم که در ۴ فصل و بیش از ۲۰۰ ماده ارائه شده است، تسلط لازم را داشته باشند.

دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی

 

دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی

جرایم مالیاتی بدون بخشودگی

گروهی از جرایم مالیاتی شامل بخشودگی نمی‌شوند. فصل هفتم از باب چهارم قانون مالیات‌‌های مستقیم از قوانین مالیاتی، مواد مربوط به جرایم مالیاتی را تشریح می‌کند. در میان این مواد که شامل مواد ۱۸۹ تا ۲۰۲ می‌شوند، مادۀ ۱۹۲ به جرایمی می‌پردازد که شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی را ندارند.

بر اساس این ماده بیان، در تمام مواردی که مؤدی مالیاتی یا نمایندۀ او که به ‌موجب مقررات این قانون برای پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامۀ مالیاتی است، نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمۀ غیرقابل بخشودگی معادل سی‌ درصد مالیات متعلق به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده‌ درصد مالیات متعلق به سایر مؤدیان مالیاتی می‌شود.

حکم این ماده در مورد درآمدهای کتمان ‌شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی نیز صدق می‌کند. طبق این ماده سه جرم شامل بخشودگی جرایم مالیاتی نمی‌شوند:

  • عدم تکمیل و ارسال اظهارنامۀ مالیاتی در مهلت زمانی مشخص شده
  • کتمان درآمدهای کسب شده
  • اعلام هزینه‌‌های غیرواقعی

باید توجه داشت که ممکن است جرایم ذکر شده به طور غیرعمد اتفاق افتند و صاحبان مشاغل به صورت ناخواسته هزینه‌ها یا درآمد سال مالی خود را دقیق و مطابق قانون اعلام نکنند. به همین دلیل به مؤدیان مالیاتی توصیه می‌کنیم که در صورت عدم داشتن دانش کافی برای تکمیل و ارائۀ اظهارنامۀ مالیاتی و تنظیم صورت‌های مالی از کمک مشاوران مالیاتی استفاده نمایند.

 جرایم مالیاتی بدون بخشودگی

جرایم مالیاتی بدون بخشودگی

جمع‌بندی

از این‌که تا پایان مقالۀ شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی با ما همراه بودید از شما سپاس‌گزاریم. شایان ذکر است که گاهی امکان دارد جرایم مالیاتی خساراتی غیرقابل جبران برای کسب‌وکارها به ‌همراه داشته باشد. علاوه بر این، برخورداری از بخشودگی جرایم مالیاتی نیز به شرایطی بستگی دارد که مؤدیان مالیاتی باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند.

بنابراین، در صورتی که مؤدیان مالیاتی فاقد دانش کافی در مورد قوانین مالیاتی و موارد بخشودگی جرایم مالیاتی باشند، باید برای اجتناب از وقوع جرمی ناخواسته و مجازات قانونی آن، به کمک مشاوران مالیاتی امور مالی خود را مدیریت کنند.

مشاوران به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا به موقع به تعهدات مالیاتی‌شان عمل کنند و با رعایت شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی در صورت وقوع جرم از آن بهره‌مند گردند. شما می‌توانید سؤالات خود را از متخصصان ثبت اریکه بپرسید تا به بهترین نحو ممکن، پاسخ‌گوی شما عزیزان به صورت کاملاً رایگان باشند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه به ثبت شرکت دانش بنیان به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

01 سقف بخشودگی مالیاتی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ چقدر بوده است؟
این سقف در سال 1399 معادل ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بود و برای سال ۱۴۰۰ معادل ۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شده است.
02 آیا سقف بخشودگی جرایم مالیاتی در هر سال متفاوت است؟
بله.
03 اصلی‌ترین شرایط بخشودگی مالیاتی شامل چه چیزهایی است؟
سوابق مالیاتی خوب و خوش‌حسابی مؤدیان مالیاتی یکی از اصلی‌ترین شرایط بخشودگی‌ جرایم مالیاتی است.