✔️ مدت زمان ثبت برند + راه‌های کاهش آن در سال ۱۴۰1
امتیاز شما به این مطلب ؟

اگر دغدغه‌ی مدت زمان ثبت برند را دارید و می‌خواهید آن را در حداقل زمان ممکن ثبت کنید کافی است مطالب این مقاله را مطالعه کنید. اما در ابتدا لازم است بدانیم برند چیست و چه تأثیری در دیده شدن محصولات و خدمات شما خواهد داشت؟‌ به‌طورکلی برند یا علامت تجاری یک نماد، عبارت، طرح یا ویژگی منحصربه‌فردی است که نماینده محصولات یا خدمات خاصی است.
ثبت برند برای افراد حقیقی و حقوقی یک امتیاز مهم محسوب می‌شود و مزایای خوبی را به همراه دارد. اگر برایتان این سؤال مطرح می‌شود که چه مقدار زمان می‌برد تا این فرآیند انجام و چه مراحلی باید طی شود این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا برند را ثبت می‌کنیم؟

ثبت برند به دلیل مزایای متعددی که دارد مورد توجه صاحبین کسب‌وکار قرار گرفته است. اما شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن ممانعت از کپی‌برداری توسط رقبا است. شما با ثبت برند از حمایت دولت برخوردار خواهید شد و می‌توانید از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنید. درواقع شما با این کار، تأثیر به سزایی بر اعتبار محصولات و خدمات خود خواهید گذاشت. برند شما بهتر شناخته می‌شود در نتیجه مشتریان بیشتری به سمت شما جذب خواهند شد.

چگونه مدت زمان ثبت برند را کاهش دهیم؟

اگر شما بتوانید فرایند ثبت برند را به درستی طی کنید حداقل چند قدم جلوتر از بقیه قرار خواهید گرفت. به عبارتی در مدت زمان ثبت برند شما تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌شود. یکی از مواردی که انجام درست آن ضرورت دارد تنظیم دقیق اظهارنامه است. کافی است مراحل زیر را طی کنید.

  • در ابتدا طبق روند معمول کار، وارد سایت اداره مالکیت معنوی می‌شوید.
  • اظهارنامه را به درستی تکمیل و تنظیم می‌کنید.
  • بعد از آن که اظهارنامه را ارسال و رمز را دریافت نمودید یک تا دو روز زمان لازم است تا اظهارنامه طبقه‌بندی گردد.
  • پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد و پاسخ اداره می‌تواند رد پرونده، اخطار نقص و آگهی نوبت اول باشد.
  • اگر اطلاعاتی که وارد کرده‌ایدذ بدون نقص باشد در وضعیت اگهی نوبت اول قرار خواهد گرفت.
  • اکنون می‌توانید مدارک خود را ارائه نمایید.

مدت زمان ثبت برند دقیقاً چقدر است؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که آیا ثبت برند در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؟ جواب این سؤال بستگی به این دارد که زمان کوتاه از نظر شما چقدر است؟ واضح است که هر کاری که نیاز به مراجعه و تأیید یک سری مراجع خاص دارد ممکن است زمان‌بر باشد. زیرا شما باید مراحل مشخصی را طی کنید تا بتوانید نتیجه موردنظر را کسب نمایید.
اما چیزی که می‌تواند مدت زمان ثبت برند را برای شما از سایرین کوتاه‌تر کند انجام درست این مراحل است. به عبارتی اگر همه امور مربوطه را توسط خود یا کارشناسان این حوزه دقیق و به‌موقع انجام دهید پیشبرد این فرآیند بسیار سریع‌تر خواهد شد. به‌طورکلی طبق قوانین اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری حدود ۴۵ تا ۵۰ روز یعنی سه ماه می‌کشد تا برند شما ثبت شود.
حال که متوجه شدید چه میزان زمان می‌برد تا برند شما ثبت شود باید بدانید چه مراحلی را طی کنید و چه مدارکی را لازم است در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید اما ممکن است در حین انجام آن با سؤالاتی مواجه شوید و این موضوع می‌تواند سرعت کار شما را کم کند.

ولیکن اگر می‌خواهید از اتلاف وقت جلوگیری کنید مشاوران ما می‌توانند به شما کمک کنند تا مسیر انجام کار برای‌تان ساده‌تر شود. درهرصورت مراحل این کار در ادامه به شما توضیح داده می‌شود تا خودتان نیز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان ثبت برند

با انجام درست مراحل، مدت زمان ثبت برند را کاهش دهید!

ثبت برند به‌طورکلی شامل چند مرحله است که می‌توانید خودتان شخصاً انجام دهید یا آن را به مشاوران و کارشناسان باتجربه بسپارید. اگر مراحل را درست طی کنید و تمام مدارک را همان‌طور که گفته شده فراهم کنید در مدت زمان ثبت برند شما قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین با در اختیار داشتن اطلاعات کامل و دقیق می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

مراحل ثبت برند در زمان کوتاه به شرح زیر است:

  1. انتخاب نام برند که پیش‌تر ثبت نشده و قابلیت ثبت داشته باشد.
  2. مدارک لازم را که کمی قبل‌تر شرح داده شد آماده و در سایت اداره مالکیت بارگذاری کنید. پس از تأیید مدارک می‌توانید نسخه فیزیکی مدارک را به اداره ثبت ارائه دهید.
  3. به بخش ثبت‌نام سایت اداره مالکیت بروید؛ اظهارنامه را ثبت و هزینه آن را پرداخت کنید.
  4. آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی را چاپ کنید.
  5. حضوری به اداره مالکیت مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید.
  6. در صورتی‌که ثبت برند شما بلامناع تشخیص داده شد؛ حق ثبت را پرداخت کنید.
  7. برای آگاهی عموم، ثبت برند در روزنامه رسمی چاپ می‌شود و شما هزینه آن را پرداخت می‌کنید.
  8. گواهی ثبت برند ده ساله را دریافت کنید. برای اینکه گواهی را تحویل بگیرید کافی است یک نسخه از روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند در ابعاد ۶*۶ را به اداره مالکیت ببرید و با ارائه رسید، سند ثبت شده را تحویل بگیرید.

توضیحات کامل‌تر را می‌توانید در بخش مراحل ثبت برند مطالعه کنید.

مدت ثبت برند

ثبت برند

تکمیل بودن مدارک، مدت زمان ثبت برند را کوتاه می‌کند

یکی از عوامل مهمی که در مدت زمان ثبت برند تأثیرگذار است آماده بودن مدارک است. بنابراین مهم است که از ابتدا با آگاهی و اطلاعات درست و دقیق راجع به مدارک ثبت برند اقدام نمایید. اگر مدارک شما ناقص باشد مجبور می‌شوید مراحل را مجدداً طی کنید و این موضوع زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که حتماً استعلام برند را نیز انجام دهید. زیرا اگر اسم منتخب شما از پیش ثبت شده باشد باید مجدداً درخواست بررسی دهید و این پروسه کار شما را طولانی خواهد کرد. ما در مقاله جداگانه‌ای به طور کامل مدارکی که برای ثبت برند نیاز است را توضیح داده‌ایم. با کلیک روی مدارک ثبت برند به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

مدارک ثبت برند

همانطور که گفتیم شما می‌توانید با آماده‌سازی درست مدارک، مدت زمان ثبت برند را کاهش دهید. مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

مدارک اشخاص حقیقی

  • ارائه کارت بازرگانی
  • ارائه جواز کسب
  • ارائه کارت بازرگانی در صورت ثبت برند لاتین
  • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
  • فهرستی از تمامی اقلام

مدارک اشخاص حقوقی

  • ارائه جواز کسب
  • اخذ کارت بازرگانی و ارائه آن در صورت ثبت برند لاتین
  • روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت ارائه شود.
  • کپی کارت ملی و کپی شناسنامه
  • فهرستی از تمامی اقلام

جمع‌بندی

در این مقاله توضیحات مرتبط با هرآن‌چه لازم است در مورد مدت زمان ثبت برند بدانید شرح داده شد. درکنار آن متوجه شدیم مراحل ثبت برند به چه صورت است و چه مدارکی مورد نیاز است تا این پروسه به درستی طی شود. اگر قصد ثبت برند دارید و نمی‌توانید این فرآیند را به تنهایی انجام دهید نگران نباشید.

می‌توانید مشاوره‌های لازم را از ما دریافت و به سادگی ثبت برند را انجام دهید.

ثبت برند در زمان کوتاه

 

ثبت برند در زمان کوتاه

 

سوالات متداول

01 به طورکلی ثبت برند چقدر زمان می‌برد؟
طبق قوانین اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری حدود ۴۵ تا ۵۰ روز یعنی سه ماه می‌کشد
02 مدت اعتبار ثبت برند چقدر است؟
۱۰ سال.
03 سایت رسمی ثبت برند چیست؟
سامانه اداره مالکیت معنوی