۶ دلیل ثبت برند (آیا می‌شود برند را ثبت نکنم؟)
امتیاز شما به این مطلب ؟
2/5 - (1 امتیاز)

امروزه افراد زیادی اقدام به ثبت برند می‌کنند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به نحو بهتری به مشتریان نشان دهند که این موضوع عمده‌ترین دلیل ثبت برند است. اگر می‌خواهید دلایل مهم دیگر این کار را بدانید و با مزایای آن آشنا شوید مقاله درستی را انتخاب کرده‌اید. در این‌جا به توضیح تمام موارد مرتبط پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین دلیل ثبت برند توسط افراد حقیقی و حقوقی

دلیل ثبت برند این است که به شخص یا شرکت، حق انحصاری معرفی کالاها و خدمات مشخص‌شده را می‌دهد. درواقع درصورت پرداخت هزینه توافق شده با صاحب برند به دیگران اجازه استفاده از آن را می‌دهد. همه‌ی برندها نیازمند حقوق کپی رایت و محافظت از محتوای انتشار یافته، هستند و مدت زمان ثبت برند متفاوت و قابل تمدید است.

حقوق و محافظت از علائم تجاری توسط سازمان های مجری قانون و شرکت های ثبت برند صورت می‌گیرد. به زبانی ساده‌تر باید به شما بگوییم که با لوگوی تجاری به ثبت رسیده ی خود:

  1.  می‌توانید کسب و کارتان را گسترش دهید.
  2.  منافع اقتصادی را برای خود در سطح جهانی به ارمغان بیاورید.
  3.  جلوگیری از سودجویی رقبا مانند کلاه‌برداران و شیادان برای استفاده از علائم خاص برای ارائه محصولات و خدمات بی‌کیفیت و تقلبی است.
  4. ثبت برند امکان توسعه ی دانش و امکان سرمایه گذاری در تولید، فروش کالا و خدمات را در عادلانه‌ترین شرایط ممکن در اختیار مدیران شرکت ها و سازمان ها قرار می‌دهد و در نتیجه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

دلیل ثبت برند توسط کارآفرینان موفق

شما به عنوان یک کارآفرین و مدیر لایق، زمان، انرژی و پول را در شرکت خود سرمایه گذاری می‌کنید. شما نام تجاری و لوگوی مناسب و یک برند زیبا و کاربرپسند را انتخاب می‌کنید. سپس برای آن ارزش اقتصادی و معنوی فراهم می‌کنید. دلیل ثبت برند این است که ارزش های معنوی و اعتماد مشتریان به برند شما، نام محصول یا خدمات شما و… همگی در نام برند شرکت شما نهفته است.
بنابراین منطقی است که از برند تجاری و لوگوی شرکت خود محافظت کنید. انجام این کار شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که به موجب آن می‌توانید علیه هرکسی که بدون مجوز شما، محصولات و خدمات شما را جعل یا از آنها استفاده می‌کند، اقدام کنید.
شما به عنوان کارآفرین از علامت تجاری خود برای ایمن‌سازی و آگاهی مشتریان از نام شرکت و ارتقای ویژگی های منحصر به فرد محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنید.

در واقع قدرت برندینگ، نوع تبلیغات و فروش شما در این امر نهفته است. شما باید با ثبت برند خود کاری کنید تا هیچ کس نتواند از آن سوءاستفاده یا آن را جعل کند. اما برای راه اندازی کسب‌وکار، ثبت برند کافی نیست.

دلیل ثبت برند توسط کارآفرینان

دلیل ثبت برند توسط کارآفرینان موفق

دلیل ثبت برند خوب و لوگوی مناسب

  • ایجاد تفاوت و تمایز: برند شما باید با رقبای شما متفاوت باشد. ثبت برند متفاوت می‌تواند دلیلی برای پیشرفت شرکت و سازمان شما باشد.
  •  درگیری با احساسات مشتریان: به جای اینکه از جیب مشتریان خود پول بگیرید، از احساسات آنها برای اعتماد و خرید کردن استفاده کنید. دلیل ثبت برند به این موضوع ارتباط بسیاری دارد.
  •  ایجاد جذابیت در ثبت برند و لوگوی شرکت: سعی کنید به ارزش‌هایی که مشتریان به آن پایبند هستند توجه کنید.
  • فرهنگ ثبت برند را توسعه دهید: به کارمندان و مشتریان خود آموزش دهید تا ارزش برند شما را بشناسند و از آن در شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
  •  ایجاد یک سیستم مدیریتی با ثبت برند: برند شما باید تمام الزامات دامنه فعالیت شرکت‌تان را پوشش دهد.
  •  به تغییرات توجه کنید: یک کارآفرین موفق همیشه با زمان حرکت می‌کند. همچنین باید به علاقه جدید مخاطبان خود احترام بگذارید.
  • سرمایه گذاری بلندمدت با ثبت برند: به یاد داشته باشید که ثبت نام تجاری و لوگوی شرکت مانند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

دلیل ثبت برند و تأثیر آن بر پیشرفت کسب و کار

برای اینکه بهتر بتوانیم این موضوع را درک کنیم در اینجا ب۶ عامل مهم را با هم ارزیابی می‌کنیم.

مالکیت‌های قانونی با ثبت برند

حقوق کپی‌رایت هر سازمان معمولاً با ثبت برند آن شرکت شروع می‌شود. در برخی از کشورها می‌توان براساس استفاده از علامت تجاری، حقوق و مزایای محدودی به دست آورد. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید لوگوی تجاری خود را ثبت کنید تا مالکیت قانونی محکمی بر برند خود داشته باشید. این دلیل ثبت برند جدی است.

افزایش آزادی عمل، دلیل ثبت برند!

اگر مراحل ثبت برند را به پایان نرسانید، ممکن است (یا حتی احتمال دارد) کسی در کشور دیگری نام مشابه آن را به ثبت برساند. روزانه بیش از 15 هزار برند، در کل جهان به ثبت می‌رسند. پس این احتمال وجود دارد که شما تنها کسی نباشید که به یک برند و یا یک لوگوی خاص فکر می‌کند. اگر شخصی دیگری حتی یک نام مشابه به شرکت شما را انتخاب کند، ممکن است برای‌تان بسیار مشکل‌ساز و پرهزینه تمام شود.

نماد ® (حقوق کپی رایت)

استفاده از علامت ® به مشتریان نشان می‌دهد که محصول و منشأ تجاری آن ارزش معنوی دارد و تقلبی نیست. نماد ® یا همان کپی رایت به مردم اطلاع می‌دهد که صاحب برند یک محصول اورجینال و باکیفیت تولید کرده است. همچنین نماد ® و کپی رایت اعتماد مصرف کننده را افزایش می‌دهد و این دلیل ثبت برند است.

 ارزش برند خود را افزایش دهید

علائم تجاری ثبت شده ارزش برند شما را افزایش می‌دهد. طبق استاندارد ISO (10668: 2010)، ثبت برند یکی از سه مؤلفه ای است که به ارزش برند شما نسبت می‌دهند.

ثبت برند، اهرمی برای افزایش درآمد

محافظت از لوگوی تجاری برای صدور مجوزهای قانونی امری ضروری است. صدور مجوز راه خوبی برای معرفی برند شما است.

بالا بردن ارزش سرمایه‌گذاری در کسب وکار

   سرمایه‌گذاران برای شرکت‌هایی که مالکیت معنوی و ثبت برند شده‌اند، ارزش بیشتری قائل هستند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. یکی این که ارزش مالکیت معنوی یک شرکت می‌تواند به طور نامحدود افزایش یابد و پیشرفت کند. همچنین حفاظت از مالکیت معنوی خطرات نزولی و ضرر های مالی را کاهش می‌دهد.

دلیل ثبت برند و پیشرفت کسب‌وکار

دلیل ثبت برند و پیشرفت کسب‌وکار

چگونه برند شرکت خود را توسعه دهید؟

هنگامی که می‌خواهید برند خود را تقویت کنید و آن را توسعه دهید، باید به چند نکته ی مهم توجه کنید که از جمله آن‌ها دلیل ثبت برند است:

  • گسترش: برای گسترش فعالیت های مرتبط با برند خود عجله نکنید! کار خود را به تدریج و آرامی گسترش دهید. افزایش ناگهانی مشتریان می‌تواند منجر به پراکندگی فعالیت ها و از دست دادن لوگوی تجاری شما در میان انبوه فعالیت ها شود.
  • تمرکز محوری: شما برای پیشرفت بر فعالیت های مرتبط با توسعه ی برند خود تمرکز کنید. اگر روی یک کالا یا اقلام خاص و خدماتی خاص تمرکز کنید، برند شما قوی‌تر خواهد شد.
  • شهرت: تا جایی که می‌توانید، باید برند و لوگوی شرکتتان را مشهور و زبان‌زد کنید. یکی از راه های معروف شدن این است که در کار خود «اول» باشید. اولین شخصی که یک محصول را ارائه می‌دهد؛ یا اولین کسی که یک محصول را به روشی خاص معرفی کرده است.
  • تبلیغات: برند خود را تا حد امکان، با روش های منطقی و تاثیرگذار تبلیغ کنید تا برند شما در میان مشتریان شناخته تر بشود.

جمع‌بندی

ارزش برند از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تا حد امکان دربرابر استفاده‌های غیرقانونی از آن محافظت شود. همچنین در صورت سوءاستفاده کلاه‌برداران با کالاهای تقلبی، اعتماد مشتریان به برند به راحتی از بین می‌رود. حقوق شرکت های ثبت برند نشده در ایران مشخص نیست.

فلذا صاحبان شرکت های تجاری باید لوگوی خود را در مراحل اولیه در بازار ایران طراحی  و فرایند ثبت برند را تکمیل کنند. بنابراین اگرچه می‌توانید برند خود را ثبت نکنید ولی درنتیجه عدم ثبت، از مزایای زیادی محروم خواهید ماند! اگر سؤالات دیگری در خصوص مدارک ثبت برند، مراحل ثبت برند و موضوعات مرتبط دارید می‌توانید مقالات دیگر سایت ما را مطالعه کنید.