نحوه اخذ کد اقتصادی در اهواز از ۰ تا ۱۰۰💯
امتیاز شما به این مطلب ؟

یکی از کارهای مهم که افرادی که در اهواز اقدام به ثبت شرکت می‌کنند باید به آن عمل کنند، دریافت کد اقتصادی است. در واقع اخذ کد اقتصادی در اهواز منجر به جلوگیری از مشکلات و جرایم مالیاتی می‌شود و پس از دریافت کد، کسب‌وکار زیر نظر دولت فعالیت خواهد کرد. اهواز یکی از بهترین شهرهای ایران برای ثبت شرکت و انجام امور تجاری است.
این شهر که از موقعیت خوبی برای صادرات برخوردار است، فرصت را برای کسب‌وکارهای مختلف به وجود آورده تا به واسطه ثبت شرکت بتوانند پیشرفت کرده و رونق اقتصادی بیشتری برای خود و کشور به ارمغان آورند. دریافت این کد برای هر کسی که قصد راه اندازی شرکت و کسب و کاری اقتصادی دارد الزامی و با اهمیت است. اکنون در این مطلب نکات مربوط به دریافت و اخذ کد اقتصادی در اهواز را به اشتراک گذاشته و توضیحاتی در این رابطه خواهیم داد. همراه ما باشید.

ضرورت اخذ کد اقتصادی در اهواز

کد اقتصادی شماره‌ای دوازده رقمی است که پس از سال 73 دریافت آن برای شرکت‌ها و کسب وکارهای اقتصادی الزامی شد. این کد به دولت این امکان را می‌دهد که بر فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها نظارت داشته باشد و بتواند به سود حاصل از خرید و فروش آن‌ها دسترسی داشته باشد. با نظارت دولت بر فعالیت‌های اقتصادی و سود حاصل از خرید و فروش ،امکان تنظیم مالیاتی دقیق متناسب با میزان درآمد شرکت به وجود می‌آید که این به نفع تولیدکنندگان و صاحبین شرکت‌های مختلف است.
با اخذ کد اقتصادی در اهواز این امکان را به دولت خواهید داد تا صورتحساب‌ها، فاکتورها و دفترهای قانونی را بررسی کرده و عملکرد شرکت را زیر نظر داشته باشد. کد اقتصادی به طورکلی عملکرد شرکت را توصیف می‌کند. این کد برای کسانی که قصد صادرات و واردات دارند نیز با اهمیت است و چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی ملزم به دریافت آن هستند.

حال که با اهمیت اخذ کد اقتصادی در اهواز آشنا شدید، قصد داریم که صفر تا صد دریافت این کد را توضیح داده و نکاتی که باید در هنگام دریافت کد به آنها توجه داشته باشید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

شیوه اخذ کد اقتصادی در اهواز

برای دریافت کد اقتصادی در وهله اول باید به نزدیک‌ترین اداره مربوط به کسب‌وکار و زمینه فعالیت‌تان مراجعه کرده و پرونده مالیاتی تشکیل دهید. پس از ایجاد این پرونده امکان پیمودن مراحل دیگر اخذ کد اقتصادی امکان‌پذیر می‌شود. برای دریافت این کد نیاز است که زمینه فعالیت‌تان تجاری و اقتصادی بوده و به فعالیت‌هایی مانند تولید، فروش، واردات یا صادرات کالا مشغول باشید. اگر در شهر اهواز سکونت دارید و مشغول به فعالیتی در زمینه‌هایی که ذکر شد هستید، هر چه سریع‌تر برای دریافت کد اقتصادی در این شهر اقدام کنید.
کد اقتصادی که موجب بازدهی مالی خوب و مشخصی می‌شود، لازمه‌ای برای هر موسسه و شرکت اقتصادی و تجاری در اهواز است. دریافت این کد به منظور رسیدن به اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همان دسترسی دولت به فعالیت‌ها و سودهای حاصل از خرید و فروش شرکت است. از جمله دیگر اهداف اخذ کد اقتصادی در اهواز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ کارت بازرگانی
  •  شرکت در مناقصات و مزایده‌ها
  • اخذ قراردادها با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی
  • انجام امور و فعالیت‌های بازرگانی
  • انجام فعالیت‌هایی برای پیشرفت اقتصادی
  • باز کردن حساب برای شرکت در بانک‌ها
  •  صدور فاکتور رسمی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • گرفتن گواهی ارزش افزوده
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده
شیوه اخذ کد اقتصادی اهواز

شیوه اخذ کد اقتصادی در اهواز

افراد ملزم به اخذ کد اقتصادی در اهواز

همانطور که در قبل اشاره کردیم، اخذ کد اقتصادی در اهواز برای افراد حقیقی و حقوقی الزامی است و تمام اشخاص ملزم هستند تا در سریع‌ترین زمان کد اقتصادی 12 رقمی را برای شرکت دریافت کنند. این کد روی فاکتورهای خرید و فروش درج می‌شود چرا که فاکتورها در دفاتر تجاری وارد می‌شوند.
افراد حقوقی که فعالیت‌های تولیدی، پخش، مونتاژ و فعالیت‌های خدماتی دارند نیز ملزم به دریافت این کد هستند. افراد حقیقی که از مرجع مربوطه مجوز فعالیت دارند نیز نیازمند اخذ کد اقتصادی در اهواز هستند.

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی در اهواز

مدارکی که برای اخذ کد اقتصادی در اهواز لازم است ارائه کنید شامل موارد زیر است:

  • ارائه کپی مجوز تاسیس (اخذ جواز تأسیس) یا پروانه بهره‌­برداری
  • اگر محل فعالیت اقتصادی دارای سند مالکیت باشد، باید کپی سند را ارائه کنید. اگر ملک اجاره­ای است باید کپی اجاره‌­نامه دارای کد رهگیری را ارائه کنید.
  • ارائه نام مربوط به عدم فعالیت و شروع فعالیت
  • پرداخت مالیات حق تمبر
  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • دریافت همه فرم‌های مربوطه و تکمیل آن‌ها
  • گرفتن دفترچه مالیاتی و تکمیل آن
  • ارائه همه مدارک ثبت شده در شرکت که از جمله آن‌ها می‌توان به اساس‌نامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه و … اشاره کرد.
  • آگهی تغییرات

مراحل اخذ کد اقتصادی در اهواز

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان اقدام به اخذ کد اقتصادی در اهواز کنید، باید دفترچه مربوطه را از یک واحد خدمات در اداره دارایی دریافت نمایید. بعد از آن باید اطلاعات درخواستی را وارد دفترچه کنید و بعد هم باید اقدام به دریافت فرم‌های اداری نمایید. برای دریافت فرم‌های اداری باید به سراغ واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی بروید.
بعد از انجام این کارها مراحل مربوط به اخذ کد اقتصادی در اهواز دیگر پیچیده و سخت نبوده و به راحتی امکان گذراندن مراحل مختلف دریافت کد را خواهید داشت.

در ابتدا برای دریافت کد اقتصادی وارد سامانه سازمان اداره امور مالیاتی به آدرس اینترنتی www.tax.gov.ir شوید. پس از ورود به سامانه روی ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی کلیک کنید. حال که پنجره جدید باز شد، از منوی سمت راست گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید. اکنون روی گزینه پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی کلیک کنید. حالا فرمی پیش روی شما باز می‌شود که باید اطلاعات درخواستی را در این فرم وارد کنید.
پس از پر کردن فرم و ارسال آن، رمز عبور و نام کاربری مختص به شما توسط اداره امور مالیاتی برای‌تان ارسال می‌شود. بعد از اینکه رمز عبور و نام کاربری را دریافت کردید، دوباره به سایت مراجعه کرده و وارد سامانه شوید. اطلاعاتی که از شما درخواست شده است را مطابق با اسناد قانونی و ثبتی وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، کد اقتصادی به شما ارائه خواهد شد.

مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل دریافت کد افتصادی در اهواز

 

تخلفات دریافت کد اقتصادی در اهواز

تخلفاتی هنگام اخذ کد اقتصادی در اهواز وجود دارد که در صورت مرتکب شدن به آن‌ها عواقبی برای افراد به وجود می‌آید. از جمله این تخلفات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دریافت کد اقتصادی دیگران
  2. استفاده از کد تقلبی و ساختگی
  3. درج کد اقتصادی در فاکتور و صورت حساب

در صورت ارتکاب به جرم در دفعه اول جریمه‌ای به اندازه دو برابر معامله شکل گرفته از فرد دریافت می‌شود، در دفعه دوم مکان پلمپ می‌شود و یا تا سه ماه اجازه فعالیت داده نمی‌شود و در دفعه سوم 3 تا 6 ماه حبس تعزیری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

چرا اخذ کد اقتصادی در اهواز مهم است؟

با اخذ کد اقتصادی در اهواز به کسب‌وکارتان رسمیت بیشتری بخشیده و به طور قانونی می‌توانید فعالیت‌های اقتصادی مختلفی انجام دهید. کد اقتصادی که یک شماره منحصر به فرد ارائه شده از سوی اداره امور مالیاتی و دارایی است، کاربردهای فراوانی داشته و موجب می‌شود تا افراد راحتی بیشتری در انجام فعالیت‌های تجاری‌شان داشته باشند.
به طور کل این کد از بروز مشکلاتی در زمینه تنظیم مالیات از سمت دولت نیز جلوگیری می‌کند و امکانات مختلفی که از آن‌ها در طول مقاله به طور کامل صحبت کردیم را برای افراد حقیقی و حقوقی به وجود می‌آورد. هر چند مراحل دریافت کد اقتصادی سختی چندانی نداشته و به راحتی توسط سامانه اداره امور مالیاتی و دارایی امکان‌پذیر است.

دریافت کد اقتصادی در اهواز

اهمیت دریافت کد اقتصادی در اهواز

جمع‌بندی

با مطالبی که ما در این مطلب ذکر کردیم دریافت کد اقتصادی چندان کار مشکلی نخواهد بود چرا که هم مدارک و هم مراحل را ذکر کردیم. اما با این حال افرادی با شرایط خاص نیاز به مشاوره پیدا می‌کنند که در این صورت بهترین گزینه مشاوران و کارشناسان هستند. اگر شما هم احساس می‌کنید که در مسیر پیش روی خود برای اخذ کد اقتصادی در اهواز موانعی وجود دارد، بهتر است با ما تماس بگیرید.
مشاوران به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند تا بتوانید بدون دردسر و مشکلی خاص نسبت به اخذ کد اقتصادی در اهواز اقدام کنید.

 

سوالات متداول

01 برای دریافت کد اقتصادی در اهواز وارد کدام سامانه باید شویم؟
برای دریافت کد اقتصادی وارد سامانه سازمان اداره امور مالیاتی به آدرس اینترنتی www.tax.gov.ir شوید.
02 آیا دریافت کد اقتصادی دیگران تخلف محسوب می‌شود؟
بله.