آسان‌ترین روش اخذ کد اقتصادی در تبریز در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟

کد اقتصادی شماره ای 12رقمی است که به واسطه آن فعالیت‌های اقتصادی یک شرکت زیر نظر دولت انجام می‌شود. اخذ کد اقتصادی در تبریز به عنوان کلان‌شهری که فعالیت اقتصادی زیادی در آن صورت می‌گیرد نیز امروزه مورد توجه قرار گرفته است. توجه به واسطه کد اقتصادی دولت می‌تواند نظارت کاملی به سود خرید و فروش شرکت‌ها داشته و به این شکل مالیاتی مشخص و مناسب برای آن‌ها در نظر بگیرد.

در این شهر برای شروع فعالیت اقتصادی نیاز است که کد اقتصادی توسط صاحبین مشاغل اخذ شود. یعنی پس از ثبت شرکت باید بلافاصله اقدام به دریافت کد اقتصادی کنند تا کسب‌وکارشان شکل و شمایل قانونی به خود گرفته و بتوانند زیر نظر دولت فعالیت داشته باشد. اگر نمی‌دانید شیوه اخذ کد اقتصادی در تبریز چگونه است و چطور باید انجام شود، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اخذ کد اقتصادی در تبریز برای قانونی کردن کسب‌وکار

به واسطه قوانین مالیاتی وضع شده، تمامی شرکت ها موظف هستند که نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند. شهر تبریز نیز یکی از شهرهای پرجمعیت و به طبع پر از فعالیت‌های اقتصادی است که افراد برای قانونی کردن روند فعالیت‌شان نیاز دارند تا اقدام به اخذ کد اقتصادی در تبریز کنند.
شرکت‌ها و مؤسسه‌ها پس از به ثبت رساندن شرکت و انتشار آگهی تاسیس، باید در مدت زمانی دو ماهه اقدام به تشکیل پرونده نمایند تا بتوانند کد اقتصادی را دریافت کرده و کسب‌وکارشان قانونی شود.

مزایای اخذ کد اقتصادی در تبریز

صاحبین شرکت‌ها با اخذ کد اقتصادی در تبریز از مزایا و پیامدهای مثبت زیادی برخوردار می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به اخذ کارت بازرگانی اشاره کرد. به این معنا که برای کارت بازرگانی در ابتدا باید کد اقتصادی توسط شرکت دریافت شود. برای شرکت در مزایده‌ها نیز شرکت‌ها نیاز به کد اقتصادی دارند. اگر شرکتی بخواهد صدور فاکتور داشته باشد، برای این کار کد اقتصادی نیاز است.

کد اقتصادی در همین موارد محدود نشده و اگر بخواهید برای شرکت حساب بانکی باز کنید   برای افتتاح حساب نیاز به این کد دارید. شرکت در مناقصات و بستن قرارداد با شرکت های دولتی از دیگر مزایای دریافت کد اقتصادی در تبریز است. کد اقتصادی را می توان شماره شناسایی شرکت دانست که در سازمان های امور مالیاتی به ثبت میرسد.

اگر این کد را در شهر تبریز دریافت کنید امکان کسب مجوز برای فعالیت‌های تجاری‌تان راحت‌تر می‌شود. همچنین امکان پرداخت مالیات و پیشگیری از رقابت‌های ناسالم هم به وجود می‌آید.

مزایای دریافت کد اقتصادی در تبریز

افراد ملزم به اخذ کد اقتصادی در تبریز

همه افراد حقوقی که در زمینه امور خدماتی، مونتاژ، صادرات و واردات فعالیت داند ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند. افراد حقوقی فعال در زمینه تولید نیز نیاز به دریافت این کد دارند. این مسئله در مورد تمام افراد حقیقی نیز صدق می‌کند. در واقع اشخاص حقیقی باید دارای پروانه کسب‌وکار از محل فعالیت‌های اقتصادی و مراجع مربوطه داشته باشند تا کد اقتصادی به آن ها ارائه شود.

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی در تبریز

مدارک دریافت کد اقتصادی به شرح زیر است:

  • کپی پروانه بهره‌برداری و یا مجوز تاسیس
  • در صورتی که محل فعالیت به نام خودتان است ارائه کپی سند و در صورتی که اجاره‌ای است کپی اجاره‌نامه دارای کد رهگیری
  • ارائه نامه عدم فعالیت شروع فعالیت
  • پرداخت کردن مالیات حق تمبر
  • ارائه همه مدارک ثبتی شرکت از جمله اساسنامه، شرکت‌نامه و …
  • گرفتن همه فرم‌های مربوطه و تکمیل کردن آن‌ها
  • ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه از همه اعضای هیئت مدیره
  • آگهی تغییرات

بنابراین برای اخذ کد اقتصادی در تبریز کافی است مدارک گفته شده را همراه داشته باشید.

کد اقتصادی تبریز

نحوه اخذ کد اقتصادی در تبریز

برای اخذ کد اقتصادی در تبریز در ابتدا نیاز است تا مدارک مورد نیاز را تکمیل کنید. سپس این مدارک را به همراه فرم اطلاعات و هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی ارائه کنید. سرممیزی مالیاتی بعد از بررسی مدارک تحویل داده شده، در صورت تایید اقدام به ثبت آن ها در دفتر حوزه می کند. بعد از این رسیدی به شما داده می شود.

مدارک را که به اداره تحویل دادید، آن ها را به اداره نظارت و پیگیری تحویل خواهند داد. این اداره هم مدارک تحویل گرفته شده را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی می‌دهد و بعد از اینکه بررسی لازم انجام گرفت، کد اقتصادی صادر خواهد شد.
به طور کل چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی برای اخذ کد اقتصادی باید با در دست داشتن معرفی‌نامه مدارک شرکت به اداره دارایی حوزه فعالیت بروند و اقدام به تعیین حوزه مالیاتی‌ خود و دریافت کد اقتصادی کنند.

نحوه اخذ کد اقتصادی تبریز

مجازات تخلف در اخذ کد اقتصادی در تبریز

استفاده از کد اقتصادی دیگران، استفاده از کد تقلبی و ساختگی، درج کد اقتصادی در فاکتور و صورت‌حساب ها همگی تخلف به شمار آمده و نباید انجام شوند. اگر شخصی تخلفی در این زمینه کرد، در بار اول به اندازه 2 برابر معامله صورت گرفته جریمه شده و در بار دوم به اندازه سه ماه مجوز فعالیت صادر نمی‌شود یا مکان پلمپ خواهد شد و در بار سوم سه تا شش ماه حبس تعزیری برای فردی که تخلف کرده تعیین می‌شود.

جمع‌بندی

برای اینکه بتوانید از لحاظ قانونی اقدام به فعالیت کرده و دردسری در این رابطه نداشته باشید، بهتر است هر چه زودتر بعد از ثبت شرکت اقدام به اخذ کد اقتصادی کنید. شهر تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران است و به همین جهت گرفتن کد اقتصادی در آن یکی از کارهای واجبی است که باید انجام دهید.

اگر در زمینه اخذ کد اقتصادی در تبریز مشکلی دارید و یا به واسطه توضیحات مطرح شده نتوانسته اید پاسخ سؤالاتی که در ذهن دارید را بدهید، همین حالا می‌توانید با کارشناسان و مشاوران فعال ما تماس بگیرید تا آن‌ها شما را راهنمایی کنند. در واقع کارشناسان و مشاوران قدم به قدم همراه شما هستند تا فرایند اخذ کد اقتصادی در تبریز را به شکلی درست پیش برده و در زمانی اندک بتوانید این کد را در اختیار داشته باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با فرآیند ثبت برند در تبریز به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 مجازات تخلف در اخذ کد اقتصادی در تبریز چیست؟
استفاده از کد اقتصادی دیگران، استفاده از کد تقلبی و ساختگی، درج کد اقتصادی در فاکتور و صورت‌حساب ها همگی تخلف به شمار آمده و نباید انجام شوند. اگر شخصی تخلفی در این زمینه کرد، در بار اول به اندازه 2 برابر معامله صورت گرفته جریمه شده و در بار دوم به اندازه سه ماه مجوز فعالیت صادر نمی‌شود یا مکان پلمپ خواهد شد و در بار سوم سه تا شش ماه حبس تعزیری برای فردی که تخلف کرده تعیین می‌شود.