🚀 سریع‌ترین روش اخذ کد اقتصادی در کرج
امتیاز شما به این مطلب ؟
1.5/5 - (2 امتیاز)

کد اقتصادی شماره‌ای دوازده رقمی است و طبق قانونی که از سال 73 وضع شد، برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی ضروری است. اخذ کد اقتصادی در کرج نیز این روزها مورد توجه بیشتری واقع شده است. کرج یکی از شهرهای بزرگ ایران است و افرادی که می‌خواهند در آن اقدام به دریافت کد اقتصادی کنند نیازمند دانستن نکاتی خاص هستند.

این کد اهمیت بسیاری داشته و هر کسی که اقدام به راه‌اندازی شرکت می‌کند باید نسبت به اخذ آن هم اقدام کند. به عبارتی دیگر، افرادی که در کار تولید محصولات و ارائه خدمات مشغول به فعالیت هستند، ملزم هستند نسبت به دریافت کد اقتصادی عمل کنند. در این مقاله مراحل، روش اخذ، مدارک و سایر نکات در رابطه با اخذ کد اقتصادی در کرج از ۰ تا ۱۰۰ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گرفتن کد اقتصادی در کرج

کد اقتصادی چیست؟

اگر بخواهیم توضیحی جامع‌تر در مورد کد اقتصادی بدهیم، باید بگوییم که این کد در واقع عملکرد یک شرکت را توصیف می‌کند. خدمات و خرید و فروش‌هایی که در فاکتورها ذکر میش‌وند به واسطه کد اقتصادی مشخص می‌شوند. این کد برای شرکت‌ها اجباری است و هر شرکت نیاز به کد اقتصادی مخصوص به خود دارد تا بتواند فعالیت‌اش را زیر نظر دولت ادامه دهد.

اخذ کد اقتصادی در کرج موضوع مهمی است که ذهن هر کسی را که قصد راه‌اندازی شرکت داشته و به فکر تولید محصول یا عرضه خدمات است به خود درگیر کرده است. اکنون که با این کد آشنایی کاملی پیدا کرده‌اید، به سراغ روش اخذ این کد و مسائل دیگری که باید در رابطه با آن بدانید می‌رویم.

دلیل اخذ کد اقتصادی در کرج و سایر شهرها

از سال 73 به بعد، تمامی کسانی که در کار تولید محصول و عرضه خدمات مشغول به فعالیت بودند می‌بایست تمامی فاکتورهای‌شان دارای کد اقتصادی باشد. این قانون هنوز هم وجود دارد و افراد حقیقی یا حقوقی ملزم به دریافت این کد هستند. با اخذ کد اقتصادی، دولت راحت‌تر بتواند به سود حاصله از خرید و فروشی که اشخاص حقیقی و حقوقی دارند دسترسی پیدا کند.
به این شکل، مالیات مناسب و دقیقی را برای‌شان وضع می‌کند. شرکت‌هایی که نسبت به اخذ کد اقتصادی در کرج و سایر شهرها اقدام کرده‌اند این امکان را به اداره امور مالیاتی می‌دهند

که به راحتی بتواند فاکتورها، دفترهای قانونی و صورت‌حساب‌های موجود را بررسی کند. کد اقتصادی پس از طی کردن مراحلی خاص توسط افراد، به واسطه اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان‌ها برای‌شان صادر می‌گردد و از آن پس آن‌ها دارای کد اقتصادی خواهند بود.

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی در کرج

افراد حقیقی و حقوقی هر کدام برای اخذ کد اقتصادی در کرج، نیازمند جمع‌آوری برخی مدارک هستند که در زیر به مدارک مورد نیازشان اشاره می‌کنیم. توجه کنید که آماده بودن تمام مدارک، تأثیر قابل توجهی در مدت زمان دریافت کد اقتصادی خواهد گداشت.

مدارک دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  1. مدارک شرکت مانند آگهی تأسیس، آخرین روزنامه رسمی و آگهی تغییرات
  2. پروانه فعالیت
  3. پرداخت حق تمبر
  4. کپی اظهارنامه شرکت
  5. کپی مدارک هویتی تمام اعضا هیئت مدیر شرکت
  6. اصل و کپی فیش بانکی
  7. کپی اساسنامه شرکت
  8. کپی یا پرینت فیش کامپیوتری کارت اقتصادی قبلی
  9. سند محل کار شرکت و یا اجاره‌نامه محضری
  10. فرم اطلاعات مربوط به افراد حقوقی

مدارک دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  1. پر کردن فرم مربوط به اطلاعات فردی
  2. رونوشت شناسنامه
  3. اصل و روگرفت فیش واریزی
  4. ارائه سند فعالیت در حوزه فعالیتی یا سند محلی که فرد در آن‌جا مشغول به کار است.
  5. 3 قطعه عکس دو در سه، که در صورت وجود کد اقتصادی می‌بایست که پشت‌نویسی شود. در صورتی که کد اقتصادی وجود نداشت، فقط مشخصات فردی نوشته شوند.
  6. روگرفت کارت اقتصادی و رونوشت فیش پرداختی، برای اشخاصی که دارای شماره اقتصادی هستند و تحویل به اداره مالیات.

شیوه اخذ کد اقتصادی در کرج

اگر شما جزو افرادی هستید که با عنوان حقیقی یا حقوقی اقدام به تجارت و صادرات یا واردات می‌کنید، برای اخذ کد اقتصادی در کرج، می‌بایست به نهاد امور مالیاتی و دارایی مراجعه کنید. همچنین اگر می‌خواهید اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنید، برای دریافت آن باز هم به دریافت کد اقتصادی نیاز دارید.
نداشتن کد اقتصادی به منزله به هم ریختن امور تجاری برای فعالیت اقتصادی می‌شود و عدم آن نیز موجب می‌شود تا کارت بازرگانی به افراد اعطا نشود. اگر کسب‌وکاری دارید که برای ادامه روند آن به این کد نیازمند هستند، برای دریافت‌اش می‌بایست پرونده‌ای مالیاتی در واحد مالیاتی که محل شرکت به آن حوزه مالیاتی مربوط می‌شود ایجاد کنید.

 دریافت کد اقتصادی در کرج

روند اخذ کد اقتصادی در کرج

برای اخذ کد اقتصادی در کرج ابتدا به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. وارد بخش ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی در سمت راست صفحه شوید. حالا گزینه مربوط به پیش ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. حالا اطلاعاتی که از شما خواسته شده را پر کنید و آن‌ها را ذخیره نمایید.

در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح باشد، بعد از مدتی کد کاربری و رمز به شما از سوی اداره مالیاتی ارائه خواهد شد. حالا که کد کاربری و رمز عبورتان را دریافت کردید، مجدداً وارد سامانه سازمان امور مالیاتی شوید و روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی کلیک کرده و ورود به سامانه را انتخاب نمایید.

گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و اطلاعاتی که در آن از شما درخواست می‌شود را ذخیره نمایید. اکنون وارد مرحله نهایی اخذ کد اقتصادی در کرج می‌شویم. اگر شما تمام شرایط دریافت کد اقتصادی را دارا باشید و مشکلی وجود نداشته باشد، کد اقتصادی شما صادر خواهد شد.

اگر قصد پیگیری ثبت نام کد اقتصادی خود را دارید، باید بعد از وارد شدن به سامانه و انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. در این قسمت با وارد کردن کد کاربری و رمز عبورتان می‌توانید آخرین وضعیت اعمال شده بر روی کد اقتصادی‌تان را متوجه شوید.

هزینه اخذ کد اقتصادی در کرج

واضح است که هزینه اخذ کد اقتصادی در کرج یک هزینه ثابت و مشخص نیست. این هزینه می‌تواند با توجه به شرکت خدمات اداری که برای امور خود انتخاب می‌نمایید، داشتن سند اداری، موقعیت حوزه مالیاتی در تهران یا حومه و… متفاوت و متغیر باشد. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق، مقاله هزینه دریافت کد اقتصادی را مطالعه کنید.

هزینه اخذ کد اقتصادی

چه افرادی مکلف به اخذ کد اقتصادی در کرج هستند؟

افراد مختلفی باید نسبت به اخذ کد اقتصادی در کرج اقدام نمایند. از جمله این افراد می‌توان به افرادی که به صورت حقوقی اقدام به فعالیت‌های تولیدی، پخش، مونتاژ و فعالیت‌های خدماتی می‌کنند اشاره کرد. این مورد در مورد افراد حقیقی که مجوز فعالیت از مرجع مربوطه را دارا هستند نیز صدق می‌کند. تمامی افراد ذکر شده در بندهای 1، 2 و 4 ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم اسفندماه 66 هم نیازمند به اخذ کد اقتصادی هستند.

چه افرادی به اخذ کد اقتصادی در کرج مکلف نیستند؟

مواردی که در زیر ذکر می‌کنیم جزو افراد غیرمکلف به اخذ کد اقتصادی در کرج هستند.

  • افرادی که در حوزه‌های هنری مانند کارگردانی و حوزه‌های فعالیتی مانند طراحی، نویسندگی، گرافیک، نقاشی و … مشغول به فعالیت هستند.
  • مساجد و تکایا
  • افرادی که در زمینه پیمان‌کاری فعالیت دارند و مشمول شرایط بند 2 الف دستورالعمل مربوط نمی‌شوند مشروط بر اینکه مقدار بهای قراردادی وی با مبلغ دریافتی این فرد در مدت 1 سال شمسی، بیشتر از ۵ میلیون تومان نباشد.

تخلفات اخذ کد اقتصادی در کرج

توجه کنید که در صورت بروز اتفاقاتی که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم، تخلف روی خواهد داد، پس از آن‌ها جلوگیری کنید.
باید بدانید که اگر از کد اقتصادی دیگران استفاده کنید، این امر تخلف است و نباید صورت بگیرد. استفاده از کد تقلبی و ساختگی هم تخلف بوده و نباید انجام شود. نباید اقدام به درج کد اقتصادی در فاکتور یا صورتحساب کرد چرا که این مسئله هم تخلف به شمار می‌آید.

اگر به هر دلیلی چنین تخلفاتی از سوی افراد صورت بگیرد، در بار اول به اندازه 2 برابر معامله شکل گرفته، جریمه می‌شوید. دفعه دوم مکان پلمپ شده و یا به مدت 3 ماه اجازه فعالیت داده نمی‌شود و در دفعه سوم مجازات‌تان سنگین‌تر از هر دفعه است! این بار محکوم به 3 تا 6 ماه حبس تعزیری خواهید شد.

جمع‌بندی

اخذ کد اقتصادی در کرج برای افرادی که به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند الزامی است. افرادی که دارای کد اقتصادی نیستند بهتر است که هر چه سریع‌تر نسبت به اخذ این کد اقدام کرده و مراحل مربوط به دریافت آن را طی کنید تا بتوانند زیر نظر دولت فعالیت‌های اقتصادی‌شان را ادامه دهند. اگر شما جزو افرادی هستید که در زمینه تولید یا عرضه خدمات فعالیت می‌کنید، همین حالا بهترین زمان برای دریافت کد اقتصادی است. پس بهتر است که هرچه سریع‌تر این کد را برای قانونی‌تر کردن فعالیت‌تان دریافت نمایید.

اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه دارید، می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ما که در رابطه با اخذ کد اقتصادی در کرج فعالیت می‌کنند مشاوره بگیرید تا مسیر پیش روی‌تان روشن‌تر شده و بهتر بتوانید مراحل دریافت این کد را پشت سر بگذارید. توجه کنید که برای داشتن فعالیتی بدون دردسر و مشکلات قانونی، بهتر است تمامی کارهای قانونی مربوط به آن را انجام دهید.

اخذ کد اقتصادی یکی از همین کارهای قانونی و البته با اهمیت است که نباید پشت سر گذاشته و یا نادیده گرفته شود. با مطالبی که در این مقاله ذکر کردیم، شما به راحتی می‌توانید کد اقتصادی خود را دریافت کنید و اگر مشکلی در رابطه با روند دریافت کد داشتید، می‌توانید از کارشناسان و مشاوران فعال در این زمینه کمک بگیرید.

سوالات متداول

01 آیا افرادی که در زمینه‌های هنری فعالیت می‌کنند ملزم به گرفتن کد اقتصادی هستند؟
خیر. افرادی که در حوزه‌های هنری مانند کارگردانی و حوزه‌های فعالیتی مانند طراحی، نویسندگی، گرافیک، نقاشی و ... مشغول به فعالیت هستند نیازی به اخذ کد اقتصادی ندارند.
02 کپی اظهارنامه و اساسنامه برای اخذ کد اقتصادی لازم است؟
بله