اظهارنامه ثبت شرکت چیست
امتیاز شما به این مطلب ؟
4/5 - (1 امتیاز)

اظهارنامه ثبت شرکت از جمله اصطلاحاتی است که اگر بخواهید ثبت شرکت انجام دهید آن را بسیار می‌شنوید. از آنجایی که افراد زیادی در مورد تکمیل اظهارنامه و چرایی وجود اظهارنامه اطلاعاتی ندارند قصد داریم که در این مطلب در مورد اظهارنامه ثبت شرکت صحبت کنیم اگر شما هم دوست دارید که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

یک نکته مهمی که در مورد اظهارنامه وجود دارد این است که در امور ثبتی اظهار نامه‌های مختلفی وجود دارد یکی از برنامه‌ها در بین مردم اظهارنامه مالیاتی است که در این مطلب قصد نداریم در مورد اظهارنامه مالیاتی با شما صحبت کنیم. یکی از اظهارنامه‌های مهم در امور ثبتی اظهارنامه ثبت شرکت است که هدف اصلی ما از انتشار این محتوا همین موضوع است.

در واقع اگر مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت‌های سهامی را مطالعه کرده باشید می‌دانید که یکی از الزامات این مدارک اظهارنامه ثبت شرکت است پس قبل از ثبت شرکت‌های سهامی به این اظهارنامه نیاز است.

اظهارنامه ثبت شرکت چیست؟

به زبان ساده اظهارنامه ثبت شرکت یک نوع اعلامیه و یا تقاضانامه برای تاسیس شرکت سهامی است که همراه با دیگر مدارک در زمان ثبت شرکت باید به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داده شود. در این اظهارنامه اطلاعات مهم و اساسی شرکت ثبت شده است مطابق با قوانین تجارت در ایران شرکت‌های سهامی باید مدارک خود را از قبیل اظهارنامه ثبت شرکت، اساسنامه شرکت، طرح اعلامیه پذیره نویسی و … را برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنند.

در اظهارنامه ثبت شرکت باید اطلاعات اصلی و پایه از قبیل اسم شرکت، محل و مکان شرکت، نوع شرکت، موضوع شرکت، سرمایه اولیه و سرمایه قانونی شرکت، تعداد سهام و تعداد تعیین شده سهام برای هر سهامدار، میزان مبلغی که هر سهامدار پرداخت کرده، مدت زمان شرکت و … درج شود. در این قسمت می‌خواهیم در مورد تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت با شما صحبت کنیم.

اگر قصد دارید که اظهارنامه خود را تکمیل کنید حتما این مطلب را مطالعه کنید،توجه کنید که این فرآیند در گذشته به صورت حضوری و فیزیکی انجام می‌شده‌ است  اما در حال حاضر مثل سایر فرایندهای ثبتی و قانونی به صورت آنلاین از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود.

چه زمانی باید اظهارنامه ثبت شرکت را تنظیم کرد؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که این اظهارنامه را چه زمانی باید تنظیم کرد. ممکن است بعضی از افراد که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند به شما بگویند که تمامی این مراحل باید بعد از ثبت شرکت انجام شود در صورتی که اگر مدارک مورد نیاز برای شرکت‌های سهامی را مطالعه کرده باشید می‌دانید که اظهارنامه ثبت شرکت یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت‌های سهامی است و شما بدون داشتن اظهارنامه ثبت شرکت نمی‌توانید شرکت‍‌های سهامی را به ثبت برسانید.

اما به صورت کلی تمامی شرکت‌های تجاری در ایران نیز باید اظهارنامه ثبت شرکت داشته باشند مطابق با قانون اظهارنامه ثبت شرکت باید در دو نسخه تنظیم شود یک نسخه در اداره ثبت شرکت‌ها بایگانی و نگهداری می‌شود و یک نسخه از آن نیز در اختیار شرکت مورد نظر است.

نحوه ثبت اظهارنامه ثبت شرکت

برای انجام این کار در ابتدا به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده سپس پس باید سربرگ تاسیس شخصیت حقوقی را در سامانه پیدا کرده و آن را انتخاب کنید. در ادامه باید نوع این شرکتی که قرار است آن را به ثبت برسانیم را مشخص کنیم و اطلاعات مربوط به آدرس از از قبیل استان، شهر واحد ثبتی  را مشخص کنید.

اطلاعات دیگری مثل سال مالی شرکت، مجوزهای دریافت شده برای شرکت (در صورت نیاز به مجوز)، آدرس دقیق شعبه یا شعبات شرکت، تلفن و کد پستی شرکت، سپس وارد مرحله بعد شویم در مرحله بعد باید تمامی اطلاعات شخصی و هویتی فرد متقاضی ثبت شرکت یا نماینده قانونی به صورت دقیق و صحیح وارد شود در این مرحله از ثبت اظهارنامه شرکت کد پیگیری برای شما از طرف سامانه ثبت شرکت‌ها صادر می‌شود که باید آن را در جای مطمئنی نگهداری کنید زیرا در آینده به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

در ادامه باید موضوع شرکت را به صورت دقیق مشخص کنید و باید برای تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت نوع، سرمایه شرکت و میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی آن را به صورت دقیق مشخص کنید. در مرحله بعد نیز اطلاعات اعضای هیئت مدیره شرکت، اطلاعات دقیق در مورد جلسه مجمع عمومی موسس و هیئت مدیره به همراه اسامی دقیق هیئت مدیره و بازرسین شرکت، مدیرعامل شرکت، سهم هر کدام از آن‌ها و زمانی که برای تصدی هر کدام در نظر گرفته شده است را وارد کنید. مرحله بعدی مربوط به اطلاعات روزنامه کثیرالانتشار شرکت و آگهی که قرار است در آن منتشر شود است، باشد.

در این مرحله نیز سامانه ثبت شرکت‌ها باید اساسنامه شرکت مطابق با اطلاعاتی که شما به درستی در آن وارد کردید را به شما نشان دهد. بعضی از قسمت‌های آن قابل اصلاح هستند که می‌توان آن را اصلاح کنید. در آخرین مرحله نیز که مرحله ثبت اظهارنامه شرکت است سامانه ثبت شرکت‌ها، اظهارنامه ثبت را به شما نشان می‌دهد در این مرحله شما نمی‌توانید اطلاعاتی را در اظهارنامه تغییر دهید. اگر اطلاعاتی به درستی وارد نشده باید به مراحل قبلی برگردید و اطلاعات را ویرایش کنید. در صورتی هم که اطلاعات نشان داده شده به شما صحیح است گام بعدی را کلیک کنید تا اظهارنامه ثبت شرکت در سامانه ثبت شود.

نمونه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص

در تصویر زیر یک نمونه از متن موجود در اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص قرار دارد . برای دانلود این نمونه می توانید به لینک زیر همین تصویر مراجعه کنید .

 

نمونه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص

دانلود تصویر نمونه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص

نتیجه گیری

اظهارنامه ثبت شرکت در شرکت‌های سهامی یکی از از ملزومات اصلی و اساسی است که در صورت عدم ارائه آن ثبت‌ شرکت سهامی انجام نخواهد شد. در اظهارنامه ثبت شرکت اطلاعات اساسی و مهم شرکت قید می‌شود که یک نسخه از این اظهارنامه در اداره ثبت شرکت‌ها و دیگری در شرکت مورد نظر نگهداری می‌شوند. نگهداری این اطلاعات در اداره ثبت شرکت‌ها باعث می‌شود که هر زمانی در شرکت سهامداران موسسین و هیئت مدیره دچار مشکل شدن با مراجعه به یکی از این نسخه‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها بتوانند مشکل خود را حل کنند. در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره و یا خدماتی در زمینه امور ثبتی و به خصوص تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت دارید می‌توانید از خدمات مجموعه ما استفاده کنید.

سوالات متداول

01 تنظیم و تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت به صورت حضوری است یا نه؟
در حال حاضر ثبت اظهارنامه ثبت شرکت به صورت آنلاین و از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/ انجام می‌شود.
02 ارائه اظهارنامه ثبت شرکت در زمان ثبت شرکت برای کدام شرکت‌ها الزامی است؟
تنظیم و تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت برای شرکت‌های سهامی در زمان تاسیس و ثبت شرکت الزامی است.
03 اظهارنامه ثبت شرکت با اظهارنامه مالیاتی شرکت چه تفاوت‌هایی دارد؟
همانطور که از اسم آن مشخص است اظهارنامه ثبت شرکت در زمان ثبت شرکت‌های سهامی باید تنظیم و تکمیل شود که شامل اطلاعات مهم و اساسی شرکت از قبیل: موضوع شرکت، اسم شرکت، اساسنامه شرکت، نوع فعالیت شرکت و…. است. اما اظهارنامه مالیاتی شرکت مربوط به اطلاعات و امور مالیاتی شرکت است.