اظهارنامه ثبت شرکت چیست+ نحوه ثبت اظهارنامه ✅
امتیاز شما به این مطلب ؟

یکی از مهم­ترین مدارکی که برای ثبت شرکت درخواست می­شود، اظهارنامه است. اظهارنامه ثبت شرکت باید همراه با سایر مدارک مانند صورتجلسه، فرم درخواست و شرکت نامه ارائه شود. اظهارنامه، سند ثبت شرکت به حساب می آید. یک نسخه از اظهارنامه در دفتر بایگانی در اختیار شرکت قرار می­گیرد و نسخه دیگری به صورت مهر و موم شده برای انجام امور مختلف در اختیار شرکت قرار می­گیرد.

کدام شرکت­ها باید اظهارنامه ثبت شرکت ارائه کنند؟

شرکت­ های تجاری انواع مختلفی دارند که بعضی از آن­ها عبارتند از: شرکت سهامی، شرکت غیر سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، نسبی و شرکت تضامنی و… . طبق قوانین ایران، این شرکت­ها باید به ثبت رسیده و برای ثبت هر یک از آن­ها، مدارک خاصی به همراه درخواست ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ارسال شود.

با نگاهی به مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت غیر سهامی و سهامی متوجه می­شویم که قانونگذاران فقط برای ثبت شرکت سهامی عام و ثبت شرکت سهامی خاص سندی به نام اظهارنامه ثبت شرکت را الزامی دانسته اند و سایر شرکت­ها نیازی به ارائه این اظهارنامه ندارند.

اظهارنامه خلاصه‌­ای از اطلاعات شرکت و فهرست سهامداران است که بر اساس آخرین تغییرات در دو نسخه به اداره ثبت ارسال می­شود.

 اظهارنامه ثبت شرکت

چگونگی تنظیم یک اظهارنامه برای ثبت شرکت

اظهارنامه بسیار شبیه به شرکت نامه ها هستند و به طور کلی باید حاوی اطلاعات زیر باشند. توجه داشته باشید که این اطلاعات باید در اظهارنامه با حضور اعضای مجمع عمومی قید و به امضای کلیه اعضا برسد.

نام شرکت، نوع شرکت، آدرس موسسین، تعیین تعداد دقیق سهام، تعیین تعهد موسسین به شرکت، تعیین میزان دقیق سرمایه (جداسازی نقدی از غیرنقد)، و تعیین مقدار آورده های نقدی و غیرنقدی، محل و آدرس اصلی شرکت، تعیین مدیران و بازرسان شرکت ، شناسایی افراد دارای حق امضا و همچنین زمان و مدت زمان تاسیس شرکت؛ بنابراین اگر موارد فوق را در اظهارنامه خود ایجاد کنید، نمونه فرم ثبت اظهارنامه خواهید داشت. با توجه به اهمیت جزئیات در پر کردن اظهارنامه ثبت شرکت و همچنین شباهت زیاد با سایر اسناد از جمله شرکتنامه، باید تمامی موارد فوق را با دقت و بر اساس مدارک مندرج در باقی اسناد، در اظهارنامه وارد کنید. هرگونه مغایرت در ثبت اطلاعات یا ذکر نکردن موردی، منجر به رد درخواست شما و فرآیند ثبت نام مجدد می­شود.

اظهارنامه لازم برای ثبت شرکت سهامی عام در ماده 6 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت توسط قانونگذار تصریح شده است. بر اساس این ماده موسسین موظف هستند جهت تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام مدارک را به مرجع ثبت شرکت ارسال کنند. این مدارک عبارتند از: اظهارنامه برای ثبت شرکت، پیش نویس اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی. طبق این ماده ارائه اظهارنامه ثبت شرکت جهت تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام الزامی است.

ثبت اظهارنامه ثبت شرکت سهامی

در این بخش به توضیح نحوه ثبت اظهارنامه ثبت شرکت سهامی عام و خاص اشاره می­کنیم.

نکته ای که در این قسمت باید به آن اشاره شود این است که برخلاف گذشته در هنگام ثبت شرکت و ثبت اظهارنامه شرکت به صورت حضوری و با ارائه اظهارنامه کاغذی به مرجع ثبت شرکت­ها، اکنون شاهد راه اندازی سامانه جامع ثبت شرکت هستیم. این سامانه زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده و به صورت الکترونیکی و از طریق سایت این سازمان انجام می­شود.

ثبت اظهارنامه برای ثبت شرکت، طبق مراحل زیر است:

ورود به سامانه

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه جامع ثبت شرکت irsherkat.ssaa.ir را جستجو کنید و با ورود به صفحه اصلی سامانه، تب تاسیس شخص حقوقی را انتخاب کرده و بر روی گزینه بعدی کلیک کنید. گزینه پذیرش درخواست تاسیس یک شخص حقوقی را فعال کنید.

2. انتخاب گزینه مربوطه

از منو، نوع شرکت مورد نظر خود را مشخص کرده و روی گزینه بعدی کلیک کنید.

3. ثبت آدرس

در این مرحله از مراحل ثبت نام، اطلاعات استان و شهرستان، واحد ثبتی با توجه به آدرس شرکت، سال مالی شرکت، مجوز شرکت در صورت نیاز به اخذ مجوز و آدرس شعبه یا شعب شرکت ذکر می­شود. در نهایت در صورت داشتن شماره تلفن و کد پستی شرکت را وارد کنید تا سیستم به صورت خودکار آدرس شرکت را به شما نشان دهد. اگر از صحت اطلاعات به خصوص آدرس شرکت مطمئن هستید، روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.

۴.اطلاعات هویتی

 اکنون اطلاعات هویتی متقاضی ثبت شرکت که در واقع نماینده قانونی شرکت در زمان ثبت شرکت است را وارد کرده و مجددا بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.

5. دریافت کد رهگیری

در این مرحله از مراحل ثبت اظهارنامه ثبت شرکت، سیستم برای شما کد رهگیری صادر می­کند، آن را در مکانی امن ذخیره کنید، زیرا برای پیگیری بعدی به آن نیاز خواهید داشت. سپس 5 نام پیشنهادی خود را به ترتیب اولویت در قسمت مربوطه وارد کنید.

6. موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت را مشخص کنید.

7. نوع سرمایه

در این قسمت باید میزان و نوع سرمایه شرکت (یعنی سرمایه نقدی و غیرنقدی آن) مشخص شود.

8. تعداد اعضا

در مراحل بعدی به ترتیب اطلاعات تعداد اعضای هیات مدیره، تاریخ و ساعت تشکیل مجمع عمومی موسس و جلسه هیات مدیره، اسامی هیات مدیره، بازرسان و مدیرعامل، سمت و مدت تصدی آنها را وارد کنید.

9. تعیین روزنامه

روزنامه کثیرالانتشار شرکت را تعیین کنید تا آگهی ­های این شرکت در آن منتشر شود.

10.  تنظیم اساسنامه

در این مرحله اساسنامه شرکت که بر اساس اطلاعات وارد شده شما توسط سامانه تنظیم شده، به شما نمایش داده می­شود. به جز موارد تغییرناپذیر، می­توانید بقیه موارد را تغییر دهید.

11. ثبت اظهارنامه

 این مرحله، مرحله ثبت اظهارنامه ثبت شرکت است. در این مرحله سامانه بر اساس اطلاعاتی که وارد کرده اید، اظهارنامه نهایی را به شما نشان می­دهد. توجه داشته باشید که اطلاعات وارد شده قابل تغییر نیست مگر اینکه به مراحل قبلی برگردید و اطلاعات وارد شده را اصلاح کنید. با کلیک بر روی مرحله بعد، اظهارنامه ثبت شده و به سامانه ثبت شرکت ارسال می­شود. با انجام مراحل نهایی ثبت شرکت مانند اسکن اسناد و مدارک همچون مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت ­های غیر سهامی، اظهارنامه ثبت نهایی خواهد شد.

نحوه ثبت اظهارنامه ثبت شرکت

نحوه ثبت اظهارنامه ثبت شرکت

اظهارنامه ثبت شرکت درخواست و اطلاعیه ­ای برای تاسیس شرکت سهامی عام و خاص است که همزمان با ارائه مدارک ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ارسال می­شود. از آنجایی که این اطلاعیه و تقاضانامه معرفی کلی شرکت را به مرجع ثبت شرکت و شخص ثالث ارائه می‌دهد، حاوی اطلاعات اولیه شرکت است. نحوه ثبت اظهارنامه مربوط به ثبت شرکت، از طریق سامانه جامع ثبت شرکت، بخش تاسیس شخص حقوقی است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه ثبت شرکت، مراحل ثبت شرکت و مدارک ثبت شرکت به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.