تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود
امتیاز شما به این مطلب ؟

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود : احتمالا در هنگام ثبت شرکت خود به این سوال برخورده اید که تفاوت بین نوع شرکت سهامی خاص و شرکتهای مسئولیت محدود در چه چیزی می باشد ؟ کدام بهتر است و هر کدام چه مزایا و یا معایبی دارند . در این مطلب قرار هست که درباره تفاوت ها و مزایای ثبت شرکت سهامی خاص و یا مسئولیت محدود بپردازیم . پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید .

شرکت با مسئولیت محدود چیست ؟

شركت هاي مسئوليت به موجب ماده 94 قانون تجارت اينگونه تعريف می شوند :

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین حداقل دو یا چند نفر برای امور بازرگاني تشکیل شده و هر یک از شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است، بر خلاف نام شركت های مسئوليت محدود، هيچ گونه محدوديتی در اساسنامه اين نوع شركت وجود ندارد و همانند limited company های ثبتی در ساير كشورها ميتوانند بدون محدوديت فعاليت خود را طبق موضوع اساسنامه انجام دهند.

شركت سهامی خاص

شرکت سهامی بر اساس ماده 1 قانون تجارت به شرکتی گفته می شود که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.

شرکت سهامی خاص شرکتی است كه درون مايه ي بازرگاني دارد و بصورت ماهوي تجاري محسوب ميشود ولو اگر موضوع عملیات آن ٬ امور بازرگانی نباشد يا بطور مثال اموري همچون موضوعات ساختماني و عمراني و خدماتي و … داشته باشد .

بر اساس ماده 2 اصلاحیه قانون تجارت حتما لازم نیست فعالیت تجاری انجام دهند، بلکه اگر موضوع فعالیت این شرکت تجاری هم نباشد، باعث این نخواهد شد که از شمول شرکت های تجاری ماده 20 قانون تجارت خارج شود . تمام سرمايه شركت هاي سهامی خاص منحصراً توسط موسسین تامین می گردد .

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

در شرکت های مسئولیت محدود :

  1. حداقل اعضا جهت تشكيل شركت ٢ نفر
  2. سرمايه اوليه اينگونه شركت ها نياز به بلوكه بانكي ندارد
  3. از آنجا كه سرمايه شركت هاي مسئوليت محدود به سهم الشركه تقسيم ميشود در زمان ورود و خروج اعضا در شركت نياز به اخذ گواهي نقل و انتقال از اداره ماليات ندارد و از ٢ روش صورتجلسه ورود و خروج و يا تنظيم سند صلح در دفترخانه قابل انجام ميباشد.
  4. در زمان تاسيس شركت هاي مسئوليت محدود اوراق ثبتي آن به اساسنامه،شركتنامه,تقاضانامه،مجمع عمومي موسسين و هييت مديره تقسيم می شود .
  5. شركت های مسئوليت محدود از تاريخ ثبت به مدت نامحدود و تا زماني كه شركا تصميم به انحلال شركت نگرفته باشند می تواند به فعاليت خود ادامه دهد .

در شرکت های سهامی خاص :

  1. حداقل اعضا جهت تشکیل شرکت، ۳ نفر هییت مدیره و ۲ نفر بازرس اصلی و علی البدل می‌باشد
  2. سرمايه ي اعلامي اوليه شركت حداقل ٣٥٪؜ بلوكه ي بانكي دارد
  3. شركت هاي سهامي خاص لزوماً بايد بعد از ثبت تشكيل پرونده ي مالياتي انجام دهند زيرا در زمان ورود و خروج اعضا نياز به اخذ گواهي نقل و انتقال از ماليات منطقه ي خود دارند تا با ارائه آن به اداره ثبت شركت ها بتوانند تغييرات شركت را ميسر كنند .
  4. شركت های سهامی خاص از تاريخ ثبت به مدت ٢سال تقويمي زمان هييت مديره دارند و ١ سال مالي براي بازرسين و بعد از اتمام حتماً بايد تصميم به تمديد جهت ابقاء مديران گرفته ، در غير اينصورت امضای اوراق تعهد آور از قبيل چك و قراردادها فاقد ارزش حقوقي و قانوني ميباشد
  5. شركت هاي سهامی خاص پس از تاسيس و در زمان افزايش سرمايه حتماً بايد سرمايه اي كه در تعهد صاحبان سهام هست را پرداخت كنند .
  6. شركت های سهامی خاص هر ساله بايد تا برج ٤ مجمع عمومي عادي ساليانه جهت تصويب تراز سود و زيان ساليانه و انتخاب مجدد روزنامه كثيرالانتشار و ابقاء بازرسين برگزار كنند

معايب شركت مسئوليت محدود

شركت های مسئوليت محدود طبق قانون تجارت محدوديت و يا معايبي ندارند و طبق اساسنامه و موضوع فعاليتی كه در آنها در بدو تاسيس توسط هييت مديره در نظر گرفته شده ميتوانند بصورت گسترده فعاليت كنند .

اما در نظام اداری و سيستم های دولتی به دليل وجود رويه های قانونی متفاوت شركت هاي مسئوليت محدود، محدوديت هاي براي حضور در مناقصات و مزايدات دولتي و اخذ وام و اعتبارات از بانك ها و موسسات دارند از دلايل اين محدوديت ها ميتوان به :

  1.  عدم اجبار براي بروز رساني وضعيت موجود شركت اعم از تمديد و ابقاء مديران شركت
  2. عدم اجبار براي تقسيم سود سهم ساليانه بين شركا و يا انتقال سود سهم به صندوق شركت جهت افزايش سرمايه
  3. عدم اجبار براي برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه براي تصويب ترازنامه سود و زيان
  4. عدم وجود بازرسين در اساسنامه شركت جهت رسيدگي به سيستم هاي مالي شركت و يا عدم وجود موسسات حسابرسي به جاي بازرسين

در نهايت لازم به ذكر است كه شركت های مسئوليت محدود نيز ميتوانند همه ي موارد بالا را رعايت كنند اما به دليل عدم تدوين و در نظر گرفتن اين موارد در قانون تجارت مورد تاييد بعضي ارگان هاي دولتي جهت عقد قرارداد و يا عدم تاييد بانك ها جهت تخصيص اعتبارات با مبالغ بالاتر ميباشد ، در صورتي كه شركت های سهامی خاص به دليل اجبار جهت تمديد اعضا هييت مديره و بازرسين و همچنين برخورداري از سيستم وجود بازرسين و موسسات حسابرسي و همچنين برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه و تصويب تراز هاي مالي، مورد تاييد ادارات دولتي جهت عقد قرارداد و حضور در مناقصات و مزايدات دولتي و خصوصي و نيز اخذ وام و اعتبارات سنگين تري نيز مي باشند .

از اين رو از كارفرمايان محترم تقاضا ميشود كه با در نظر گرفتن اين مسائل قبل از ثبت و با توجه به آينده ي كاري شركت اقدام به تصميم گيري درست در خصوص انتخاب نوع شركت جهت ثبت بفرمايند .

مشاوره رایگان ثبتی

در صورتی که باز هم متوجه ” تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود ” می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبت اریکه استفاده نمایید . مجموعه اريكه با داشتن افراد مجرب و متخصص و با در نظر گرفتن تمامي موازين و مقررات راهنماي ٢٤ ساعته شما كارفرمايان محترم بصورت آنلاين و حضوري در تمامي مراحل همراه ميباشد.