🍚 ثبت برند برنج بدون این شرایط امکان پذیر نمی‌باشد!
امتیاز شما به این مطلب ؟

 ثبت برند برنج اهمیت زیادی دارد و لازمه‌ی شروع کسب و کار در این حیطه است.برنج یکی از محبوب ترین غلات جهان است که بخش بزرگی از غذای جمعیت سراسر دنیا را تشکیل می‌دهد. برنج که در انواع مختلفی وجود دارد؛ می‌تواند در بیشتر مناطق کشت و برداشت شود. تجارت این نمونه غلات در سطح بین المللی گسترده است و تاجران با کمک آن به کسب درآمد می‌پردازند. برای تجارت برنج باید یک نام تجاری برای آن انتخاب نمود و تحت آن فعالیت کرد.

انتخاب نام مناسب تجاری برای برنج باعث می‌شود که به راحتی برای مشتریان خود قابل شناسایی باشید و تحت عنوان آن فعالیت کنید. این نام تجاری یا برند برای اینکه مورد سواستفاده قرار نگیرد و به صورت رسمی در ایران و در سطح  بین‌الملل شناخته شود؛ باید به ثبت برسد.  در ادامه به تمامی مواردی پرداخته شده است که در روند به ثبت رساندن برند برنج اهمیت دارند.

ثبت برند برنج

اهمیت ثبت برند برنج

عطر و طعم برنج ایرانی، شهرتی جهانی دارد و این نمونه از برنج توانسته است از رقبای خود پیشی بگیرد. تولیدکنندگان برنج در کشور نه تنها با رقبای داخلی خود به رقابت می‌پردازند؛ بلکه با افزایش واردات این محصول، رقابت سخت‌تری برای آن‌ها به وجود می­آید. از این رو ثبت برند برنج از اهمیت بالایی برخوردار است.علاوه بر آن که سبب می‌شود در میان مشتریان شناخته شوید؛ به شما این امکان را می‌دهد که از تبلیغات موثر استفاده کنید.

همچنین به ثبت رساندن برند برنج سبب می‌شود که از برند شما سواستفاده نشود و منافع مادی و معنوی شما حفظ شود. با ثبت نام تجاری برای یک محصول، دیگر افراد نمی‌توانند محصولاتی بی کیفیت را با نام تجاری شما روانه بازار کنند. همچنین توجه داشته باشید که محصولاتی که یک برند به شمار می‌روند؛ از اعتماد بیشتری نسبت به محصولات فله ای در میان متقاضیان بهره مند هستند. با به ثبت رساندن برنج، مشتریان می‌توانند از ارزش غذایی، کیفیت و گواهی سلامت محصولات شما اطمینان یابند و با خیال راحت‌تری به خرید بپردازند. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند برنج

ثبت علامت تجاری یا برند برای هر دو گروه اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذير است اما مدارک ثبت برند برای هر گروه با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه مدارک مورد نیاز برای اشخاص  حقوقی و حقیقی آورده شده است.

 مدارک لازم ثبت نام تجاری برند برنج برای اشخاص حقیقی

  •  کپی شناسنامه به همراه کپی کارت ملی متقاضی ثبت برند برنج
  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی مجوز دریافت شده برای فعالیت که شامل جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و دیگر موارد مشابه است.
  • ارائه نمونه نام تجاری در کادری به ابعاد 10 در 10

 مدارک لازم برای ثبت برند برنج ایرانی برای اشخاص حقوقی

  •  تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت نام تجاری
  • ارائه کپی روزنامه تاسیس به همراه آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه مجوز مربوط به فعالیت(جواز اعلامیه تاسیس از صنایع، پروانه بهره برداری صنایع، پروانه کسب و پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی)
  • کپی کارت بازرگانی شرکت
  • ارائه 10 نمونه گرافیکی نام تجاری برای ثبت برند برنج 10 در 10 سانتیمتر یا کپی تصویر آن
  • اگر نام تجاری سه بعدی باشد؛ باید تصویر دو بعدی که از 6 زاویه متفاوت تهیه شده است؛ ارائه شود.

مدارک ثبت برند برنج

مراحل ثبت برند برنج ایرانی

برای اینکه بتوانید نام تجاری انتخابی را برای برنج ثبت کنید؛ می‌توانید به راحتی از طریق سامانه های هوشمند موجود استفاده کنید. همچنین موسسه‌های حقوقی به شما کمک می‌کنند تا برند خود را به ثبت برسانید. تنها باید در ابتدا با دقت و توجه کافی، برند خود را انتخاب نمایید و استعلام آن را از سایت اداره مالکیت معنوی بگیرید. سپس با تهیه مدارک مورد نیاز، اطلاعات خود را در سایت اداره مالکیت معنوی وارد کنید.

در صورتی که مغایرتی با قوانین نباشد؛ با پرداخت هزینه مشخص شده، می‌توانید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نمایید و ثبت برند برنج خود را به صورت آگهی در روزنامه رسمی کشور آگهی  کنید. پس از آن که این آگهی دو بار به چاپ رسید؛ می‌توانید با جمع آوری کلیه مدارک به مدارک مربوطه مراجعه کنید و نام تجاری برنج را به ثبت برسانید.

مدت زمان لازم ثبت نام تجاری برنج

برای به ثبت رساندن برند یک محصول، بخشی از مراحل به صورت اینترنتی قابل انجام است اما بخشی از آن به حضور فرد در ادارات مربوطه نیاز دارد. از زمانی که درخواست ثبت برند به مرکز اداره مالکیت معنوی ارسال می‌شود؛ 30 الی 45 روز کاری زمان می‌برد تا آگهی تقاضا صادر شود. سپس در حدود یک ماه نام برند در روزنامه رسمی منتشر می‌شود و پس از آن در حدود 4 هفته زمان لازم است تا گواهی ثبت برند برنج صادر شود و در آگهی دوم نشر پیدا کند و مراحل ثبت به پایان برسد. به طور کلی مدت زمان ثبت برند برای برنج، حدود 3 ماه برآورد می‌شود.

مراحل ثبت برند برنج

ضرورت ثبت نام تجاری برنج ایرانی

تجارت برنج در ایران یکی از پرمتقاضی ترین نوع آن‌ها به شمار می‌رود. چرا که در اکثر مناطق کشور قابل کشت است و همچنین واردات آن از دیگر کشورها در حال انجام است. زمانی که شخص بتواند برند برنج خود را به ثبت برساند؛ می‌تواند از تمامی حقوق مادی و معنوی مربوط به کسب و کار خود دفاع نماید. همچنین با تبلیغات لازم به راحتی در میان مشتریان شناخته خواهد شد. برای ثبت برند برنج ایرانی می‌توانید به راحتی با تهیه مدارک مذکور و مراحل گفته شده نام تجاری محصول خود را به ثبت برسانید و موجب پیشرفت زمینه کاری خود شوید.  

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با مراحل ثبت برند، ثبت برند خشکبار و ثبت برند مواد غذایی به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 مدت زمان لازم برای ثبت نام تجاری برنج چقدر است؟
به طور کلی مدت زمان ثبت برند برای برنج، حدود 3 ماه برآورد می‌شود.