🥜 نکات طلایی ثبت برند خشکبار در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (4 امتیاز)

آجیل و خشکبار بخشی مهم و جدایی‌ناپذیر از فرهنگ غذایی ما ایرانیان به حساب می‌آید. افراد زیادی در ایران مشغول به فعالیت در حوزه‌ی تولید و صادرات چنین محصولاتی هستند. ثبت برند خشکبار با توجه به فروش آجیل در اشکال مختلف و تحت نام‌های تجاری گوناگون در سال‌های اخیر،  یکی از اقدامات اساسی برای اشخاص در زمینه‌ عرضه‌ محصولات به شمار می‌رود.

در این مقاله با مراحل، شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت برند از جمله خشکبار و آجیل آشنا می‌شوید.

علت الزام ثبت برند خشکبار

کیفیت مناسب خشکبار در تبدیل ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان آجیل و خشکبار نقش مؤثری داشته‌است. اما تعداد کمی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به ثبت برند خود به صورت قانونی اقدام کرده‌اند.
ثبت برند به صورت رسمی امکان انجام تبلیغات مؤثر و جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از سوءاستفاده‌ی افراد سودجو را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌نماید. علاوه بر این مشتریان نسبت به ارزش غذایی، کیفیت و گواهی سلامت محصولات دارای برند ثبت‌شده اعتماد بیشتری دارند. بنابراین ثبت برند در حفاظت از منافع مادی و معنوی، حضور در رقابتی سالم و فروش موفق محصولات، کمک شایانی به افراد می‌کند.

 ثبت برند خشکبار و مزایای مهم آن

مسلماً ثبت برند برای افراد فعال در حوزه‌ی آجیل و خشکبار، مزیت‌های فراوانی به همراه دارد. در این قسمت به بیان مهم‌ترین مزایای ثبت برند خشکبار می‌پردازیم:

  • علامت تجاری و برند در مقابل مشکلات ناشی از جعل، از حمایت قانونی و حقوقی برخوردار است.
  • به وسیله‌ ثبت برند با حمایت اقتصادی، جذب و حفظ مشتریان مواجه می‌شوید.
  • پس از انجام مراحل مربوط به ثبت، برند و لوگو به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شود.
  • امکان قابلیت فروش، واگذاری برند وکسب مزایای مادی و معنوی وجود دارد.
  •  شرایط لازم برای  عقد قرارداد جهت بهره‌برداری از برند مهیا می‌شود و قادر به کسب یک مزیت غیرقابل کپی در برابر رقبای خود هستید.
  • بین خود و سایر رقبای موجود در بازار تفاوت ایجاد می‌کنید.
برند خشکبار

مزایای ثبت برند خشکبار

شرایط ثبت برند خشکبار

ثبت برند خشکبار مانند ثبت هر محصول دیگری شرایطی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • علامت پیشنهادی جهت استفاده بر روی محصول بایستی فاقد سابقه ثبت و یا استعمال توسط سایرین باشد.
  • جدید و ابتکاری بودن علامت تجاری از جمله ویژگی‌های بارز یک نشان خوب به شمار می‌رود. بنابراین در زمان طراحی نشان، توجه به نوآوری و همچنین عدم کاربرد نشانه‌های ساده امری ضروری است.
  • علامت تجاری علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی تمایز با سایر برندها و همچنین برقراری ارتباط با نوع و جنس کالا، بایستی فاقد اسامی عام و گمراه‌‌کننده باشد.

 ثبت برند خشکبار توسط چه کسانی امکان‌پذیر است؟

اشخاص دارای اسناد و مدارک مبنی بر تولید، توزیع، بسته‌‌بندی، خرید و فروش، واردات و صادرات و یا فعالیت در زمینه‌های مرتبط چه حقیقی و چه حقوقی، قادر به ارائه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود هستند.

مدارک مورد نیاز ثبت برند خشکبار

ثبت برند خشکبار همانند سایر برندها نیازمند فراهم‌‌سازی یک‌سری شرایط و مدارک است. توجه به این نکته ضروری است که بسته به حقیقی و یا حقوقی بودن شخص متقاضی، نوع مدارک متفاوت است. در ادامه در خصوص مدارک ثبت برند برای افراد فعال در این زمینه صحبت می‌کنیم.
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی افراد باید تهیه شود.
  • کپی مجوز فعالیت ارائه گردد. از جمله مجوزهای فعالیت می‌توان به جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از سوی نهادهای قانونی اشاره کرد.
  • به منظور ثبت برند خشکبار به صورت لاتین ارائه‌ی کارت بازرگانی الزامی است.
  • ارائه‌ی وکالت‌نامه دارای امضاء ضروری است.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی شامل موارد زیر است:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل تهیه شود.
  • کپی روزنامه رسمی مرتبط با آخرین تغییرات شرکت ارائه گردد.
  • جهت ثبت برند لاتین، تحویل کارت بازرگانی به همراه کپی آن امری ضروری است.
  • کپی مجوز فعالیت مانند جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر گونه گواهی مشخص‌کننده‌ فعالیت از طرف نهادهای قانونی تهیه و ارائه شود.
  • ارائه‌ وکالت‌نامه دارای امضاء و مهر شرکت مربوطه الزامی است.
  • تصویر علامت و یا برند در سایز مشخص تهیه گردد.
مدارک برای برند خشکبار

مدارک لازم برای ثبت برند خشکبار

مراحل ثبت برند خشکبار

پس از کسب اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز، اکنون زمان آشنایی با مراحل ثبت برند است. به منظور ثبت برند در زمینه‌ خشکبار، مراحل زیر باید به ترتیب انجام شوند:

  • گام اول مراجعه به سامانه‌ مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه است.
  • پس از ورود به سامانه، مشخصات و اطلاعات هویتی صاحب برند را درج نمایید.
  • براساس حقیقی و یا حقوقی بودن شخص متقاضی، نسبت به آپلود مدارک در قسمت مورد نظر اقدام کنید.
  • پس از بارگذاری کلیه مدارک، اطلاعات ثبت‌شده را تأیید نمایید.
  • در مرحله‌ بعد بایستی هزینه‌ مربوطه پرداخت شود.
  • در نهایت نیز شاهد ارسال یک شماره اظهارنامه برند و یک رمز هستید.

در صورت عدم بروز هیچ‌گونه مشکل و یا نقصی در اطلاعات و مدارک ارسالی، نسخه‌ نهایی به آدرس متقاضی فرستاده می‌شود. پس از ارسال نسخه‌ی دارای امضای شخص متقاضی و کپی برابر با اصل ‌شده آن به اداره‌ مربوطه، ثبت برند خشکبار با موفقیت صورت گرفته‌است.

ثبت برند بین‌المللی خشکبار

امکان صادرات آجیل و خشکبار ایرانی به کشورهای دیگر به علت کیفیت منحصر به فرد آن فراهم شده‌است، اما فقدان برندسازی و بسته‌بندی مناسب و مطابق با سلیقه‌ خریداران جهانی از جمله مشکلات موجود در این خصوص محسوب می‌شود. ثبت برند بین‌المللی خشکبار ایرانی لازمه‌ی بهره‌مندی از یک صادرات موفق است.

جهت دستیابی به این هدف ابتدا باید نسبت به ثبت رسمی و قانونی برند در داخل کشور اقدام کرد. ثبت برند در اداره‌ مالکیت معنوی تحت سیستم مادرید قدم بعدی است. البته برخورداری تجار از کارت بازرگانی معتبر کاملاً الزامی است. این نکته قابل ذکر است که هزینه ثبت برند به شکل بین‌المللی به تعداد کشورهای مورد نظر و درخواستی شما بستگی دارد.

مدت زمان ثبت برند خشکبار

استعلام برند به عنوان اولین اقدام برای ثبت قانونی نشان تجاری شناخته می‌شود. از طریق استعلام از عدم وجود نام تجاری مشابه اطمینان حاصل می‌شود؛ بنابراین فرآیند  مدت زمان ثبت برند کمتر می‌شود. ارسال اظهارنامه به اداره‌ مالکیت معنوی و صدور آگهی تقاضا حدود 30 تا 45 روز کاری زمان نیاز دارد.
پس از این مدت نیز آگهی اول در روزنامه‌ رسمی کشور منتشرشده و یک ماه به عموم مردم جهت اعلام هر گونه اعتراضی نسبت به برند فرصت می‌دهند. با اتمام این بازه‌ی زمانی، تقریباً چهار هفته برای صدور گواهی ثبت برند زمان لازم است. فرآیند ثبت برند با نشر آگهی دوم در روزنامه پایان می‌یابد. به این ترتیب ثبت برند در خصوص آجیل و خشکبار نزدیک به سه ماه وقت می‌برد.

هزینه ثبت برند خشکبار

هزینه‌های مربوط به ثبت قانونی برند در این زمینه به تعداد محصولات، مجوزهای لازم و همچنین طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه نیز نوع خدمات و کالاهای مورد نظر هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای برند خودش است. طبیعتاً با افزایش طبقات، هزینه‌ بیشتری را متحمل می‌شوید. موضوع قابل توجه این است که بین هزینه ثبت برند لاتین و فارسی تفاوتی وجود ندارد.

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد، ثبت برند نقش مهمی را در خصوص کسب موفقیت و اعتبار در بازار جهانی برای افراد فعال در حوزه‌ آجیل و خشکبار ایفا می‌کند. بنابراین اشخاص از طریق ثبت برند هر چه سریع‌تر به اهداف مورد نظرشان دست پیدا می‌کنند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت برند، ثبت شرکت و… با مجموعه‌ی ما در ارتباط باشید.

ثبت برند

ثبت برند