فرآیند ثبت برند در تبریز در سال ۱۴۰1
امتیاز شما به این مطلب ؟

کلان‌شهر تبریز از نظر اقتصادی، هسته مرکزی استان آذربایجان شرقی است. از این رو ثبت برند در تبریز که در زمینه فعالیت‌های گردشگری، صنایع تولیدی و دستی پررونق است مفید واقع خواهد شد. بناهای تاریخی باشکوه و امکانات رفاهی مناسب از جمله عامل‌هایی هستند که تبریز را به یک شهر پر از ظرفیت و فرصت برای فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف تبدیل کرده‌اند.

به همین دلیل قصد داریم در ادامه به مواردی مثل اهمیت، مزایا و بیان مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در تبریز بپردازیم تا بتوانیم به شکلی مطلوب از فرصت‌های اقتصادی موجود در شهر تبریز بهره‌برداری کنیم.

برند چیست، ثبت برند به چه معنا است و چه اهمیتی دارد؟

در حقیقت، برند ابزاری به صورت یک نماد است که اطلاعات مشخصی را در مورد یک شرکت، سازمان یا محصول بیان می‌کند و نمایان‌گر ویژگی‌هایی منحصر به فرد و مخصوص همان شرکت یا محصول است. به فرایند انجام کلیه رویه‌های قانونی ثبت یک نشان تجاری به اسم یک نفر (یا چند نفر)، ثبت برند می‌گویند که بر اساس آن، نشان تجاری ثبت‌شده از نظر قانونی به رسمیت شناخته می‌شود.
عملیات ثبت برند در تبریز به این دلیل اهمیت دارد که به شما اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را بهتر معرفی کنید. پس از ثبت نشان تجاری، بهتر می‌توانید تبلیغات مربوط به شرکت‌تان را انجام دهید و در نتیجه در بازار بین رقبا اعتبار بیشتری پیدا خواهید کرد. همین‌طور از تداخل و سوءاستفاده افراد سودجو از نام و برند شما جلوگیری می‌شود.
به عنوان مثال، اگر کسی از لگوی برند شما برای فروش محصولات تقلبی استفاده کند، در صورتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی پیگیری‌های لازم را انجام دهید که برند خود را به طور رسمی ثبت کرده باشید.

ثبت برند تبریز

مزیت‌های ثبت برند در تبریز

از مهم‌ترین مزایای ثبت برند در تبریز می‌توان به انجام تبلیغات گسترده‌تر و هدفمندتر برای کسب‌وکارتان اشاره کرد. همین‌طور ثبت برند به کلیه مشتریان یا مصرف‌کنندگان یک شرکت یا محصول، اجازه می‌دهد که کالا یا خدمات مورد نظرشان را با همان نشان مخصوص به خودش، به راحتی پیدا کنند و دسترسی آسان‌تری به محصولات داشته باشند.
همچنین یکی دیگر از مزیت‌های ثبت برند، کسب اعتبار بیشتر نزد بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری برای وام گرفتن است. به علاوه می‌توانید با رعایت قوانین و مقررات رسمی، وارد بازارهای مالی مانند بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران شوید و به افزایش سرمایه شرکت از طریق واگذاری سهام بپردازید.

اقداماتی که باید قبل از ثبت برند در تبریز انجام دهید

پیش از ثبت برند بهتر است بر اساس نوع فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید، برای برندتان چندین نام و لگوی مختلف و متفاوت تهیه کنید تا در صورت تکراری بودن هر کدام به سراغ گزینه بعدی بروید. زیرا قبل از ثبت برند برای این که مشخص شود اطلاعات واردشده منحصر به فرد است، توسط مراجع ذی‌ربط استعلام گرفته می‌شود.
فعالیت دیگری که قبل از ثبت برند باید انجام دهید، فراهم کردن مدارک مورد نیاز برای این کار است. در ادامه مدارک ثبت برند را بیان می‌کنیم.

برای ثبت برند در تبریز از کجا باید شروع کرد؟

برای ثبت برند در تبریز باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. همچنین شایان ذکر است که می‌توانید همه مراحل ثبت برند را به وسیله مؤسسه‌های فعال در زمینه ثبت شرکت به صورت برون‌سپاری انجام دهید.
تمام شرکت‌های ثبت برند زیر نظر مرکز مالکیت معنوی کار می‌کنند. همین طور تمام قانون‌ها، به همراه تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود، توسط همین مرکز به صورت رسمی منتشر می‌شوند.

ثبت برند در شهر تبریز

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در تبریز

مدارکی که به منظور ثبت برند در تبریز نیاز دارید بر اساس این که می‌خواهید برای شخص حقیقی یا حقوقی ثبت را انجام دهید، متفاوت هستند. انجام ثبت برای اشخاص حقیقی مدارک زیر را لازم دارد:

  • 10 نمونه از برندتان به ابعاد 6*6 سانتی متر
  • یک برگ کپی از شناسنامه
  • یک برگ کپی از کارت ملی
  • یک برگ کپی از مجوز فعالیت (هر نوع مجوز فعالیتی که از سوی نهادهای حکومتی و دولتی صادر شده باشند، مثل پروانه ساخت، جواز کسب و …)
  •  یک برگ کپی از کارت بازرگانی (در صورتی که در نام برند شما از هر گونه لغات غیرفارسی استفاده شده باشد، ارائه کپی برابر از کارت بازرگانی الزامی است، در غیر این صورت نیازی به ارائه این مدرک نیست.)

برای اشخاص حقوقی نیز ارائه مدارک زیر لازم است:

  • 10 نمونه از برندتان به ابعاد 6*6 سانتی متر
  • یک برگ کپی از روزنامه رسمی تاسیس شرکت (شخص حقوقی)
  • یک برگ کپی از آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورتی که تغییراتی در شرکت وجود داشته است.)
  • یک برگ کپی از مجوز فعالیت (هر نوع مجوز فعالیتی که از سوی نهادهای حکومتی و دولتی صادر شده باشند، مثل پروانه ساخت، جواز کسب و …)
  • یک برگ کپی از کارت بازرگانی (در صورتی که در نام برند شما از هر گونه لغات غیرفارسی استفاده شده باشد، ارائه کپی برابر از کارت بازرگانی الزامی است، در غیر این صورت نیازی به ارائه این مدرک نیست)
  • یک برگ کپی از شناسنامه و کارت ملی تمامی افرادی که در شرکت (شخص حقوقی)، حق امضا دارند.

نکات دیگر ثبت برند در تبریز

در زمینه ثبت برند در تبریز نکته‌های دیگری هم وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. بعضی از این نکات عبارتند از:

  •  پس از ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت برند، درخواست شما توسط کارشناسان و مراجع ذی‌‌ربط بررسی می‌شود و در خصوص برندتان تصمیم می‌گیرند که تصمیم آن‌ها به یکی از سه شکل «صدور ابلاغیه پذیرش»، «صدور اخطار رفع نقص» و «صدور اخطار رد» خواهد بود.
  • نمی‌توان گفت به طور قطعی مدت زمان ثبت برند چقدر است، اما به طور معمول بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا درخواست شما پاسخ داده شود.
  • مدت زمان اعتبار ثبت برندها 10 ساله است که پس از آن هم مدت زمان 6 ماه برای تمدید همان برند فرصت خواهید داشت.
نکات ثبت برند تبریز

جمع‌بندی

از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم. در این مقاله با نکات مهم ثبت برند در تبریز آشنا شدید. اگر قصد ثبت برند در این شهر را دارید و همچنان با ابهاماتی در این زمینه مواجه هستید می‌توانید از راهنمایی مشاوران ما استفاده کنید. کارشناسان ما در ثبت اریکه به بهترین نحو پاسخ‌گوی سؤالات شما هستند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با اخذ کد اقتصادی در تبریز به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

01 مدت اعتبار ثبت برند چقدر است؟
مدت اعتبار ۱۰ سال است و پس از آن ۶ ماه فرصت دارید برای تمدید آن اقدام کنید.
02 مدت زمان ثبت برند چقدر است؟
۱ تا ۳ ماه
03 از طریق چه سایت می‌توان اقدام به ثبت برند کرد؟
سایت مرکز مالکیت معنوی