❌ ثبت برند در مشهد بدون این مدارک امکان‌پذیر نمی‌باشد!
امتیاز شما به این مطلب ؟

با توجه به رشد اقتصادی خوب در کرج شاید به ثبت برند در مشهد نیز فکر کرده باشید. شهر مشهد واقع در شمال شرقی ایران، مرکز استان خراسان رضوی است. بخش مهمی از اقتصاد این شهر مبتنی بر ارائه خدمات گردشگری مذهبی است. چرا که شیعیان جهان از سراسر دنیا برای زیارت حرم امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند. تولید و فروش زعفران نیز بخش دیگری از درآمد ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهد.

همچنین وجود جاذبه‌‌های گردشگری تاریخی متعدد مسافران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. فیروزه، عقیق، فرش، هل و زرشک از محصولات این شهر در بازار مشهد و بازارهای خارجی مخاطبان ویژه خود را دارند. افزایش تعداد گردشگران و رشد صادرات در سال‌‌های اخیر رقابت نزدیکی برای ثبت برند و برندسازی در این شهر و مناطق اطراف آن به وجود آورده است. در این مقاله، به روند قانونی ثبت برند در مشهد می‌پردازیم.

 مرکز ثبت برند در مشهد

همچون سایر مناطق کشور، مرکز مالکیت معنوی مرجع رسمی ثبت برند در مشهد است. این مرکز زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، فعالیت می‌کند. تمام مقررات و دستورالعمل‌‌های مربوط به این حوزه از طریق همین سازمان اطلاع‌ رسانی می‌‌شوند.
همه موسسات ثبت برند در مشهد و استان خراسان رضوی نیز با نظارت این سازمان مشغول به فعالیت هستند. گفتنی است تمام برندهای انگلیسی و عربی نیز تحت همین قوانین به ثبت رسمی می‌رسند.

نحوه ثبت برند در مشهد

شما می‌توانید به سایت سازمان کشوری ثبت علائم تجاری برای ثبت برند در مشهد، مراجعه کنید. این درخواست باید شامل فهرستی از کالاها و خدمات مربوط به برند مورد نظر و تصویر واضحی از آرم برند همراه با طرح سه ‌بعدی آن باشد. این علامت برای پذیرش به عنوان برند، لازم است واجد شرایطی خاص و علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص، از سایر برندها نیز متمایز باشد.

ثبت علامت تجاری در مشهد

مراحل ثبت برند در مشهد

مراحل ثبت برند در مشهد به شرح زیر است:

  • انتخاب نام مناسب برای برند
    اولین مرحله ثبت برند در مشهد، انتخاب یک نام مناسب است. پس در صورتی که هنوز نام برند خود را انتخاب نکرده‌اید، باید نام مناسبی انتخاب کنید.
  • استعلام نام انتخابی قبل از ثبت رسمی
    بعد از انتخاب نام باید استعلام بگیرید تا نام مربوطه قبلا ثبت نشده باشد. برای این کار می‌توانید به آدرس اینترنتی ipm.ssaa.ir رجوع کنید. این وب‌سایت به سازمان رسمی ثبت اسناد و املاک کشور تعلق دارد. برای استعلام اینترنتی نام مورد نظر، وارد بخش «جستجو در پرونده‌های علائم تجاری» شوید و فیلدهای آن را پر کنید.
  • تکمیل فرم درخواست و ارسال مدارکشایان ذکر است که مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی با مدارک اشخاص حقوقی و شرکت‌ها متفاوت است. پس قبل از هر کاری این مدارک را آماده کنید تا درخواست شما سریع‌تر ثبت گردد.

مراحل ثبت برند مشهد

مدارک لازم برای ثبت برند در مشهد

در این بخش با تمامی مدارک ثبت برند در مشهد آشنا می‌شوید.

  1. ارائه اظهارنامه فرمی صادره از طرف اداره کل مالکیت صنعتی  که در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود و باید آن را تکمیل و ارسال کنند.
  2. ارائه ده نمونه علامت

     

    ارائه ده نمونه علامت همراه با نمونه‌های اضافی به تعداد یک نمونه برای هر دسته اضافی که مورد درخواست قرار می‌گیرد. درخواست‌کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضا نماید. نمونه سوم، در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت، الصاق خواهد شد. ابعاد نمونه علامت‌ها نباید بیش از ده سانتیمتر طول و عرض داشته باشند. بر روی هر نمونه الصاق شده، مهر اداره کل مالکیت صنعتی زده می‌شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و  قسمت دیگر بر روی صفحه قرار می‌گیرد.

  3. یک کلیشه واضح و خوانا برای چاپ علامت که ابعاد آن نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند، اضافه می‌شود. اگر علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و دارای هیچ‌گونه تصویر و حرفی نباشد، درخواست‌کننده مجبور به الحاق کردن کلیشه نخواهد بود.
  4. ارائه وکالت‌نامه و باقی مدارک لازم

    نسخۀ اصلی یا رونوشت گواهی شدۀ وکالت‌نامه در صورت ثبت درخواست از سوی وکیل

  5. در صورت ثبت علامت در خارج از کشور، ارائۀ رونوشت گواهی شده از طرف ادارۀ صادرکنندۀ آن به زبان اصلی، همراه با ترجمۀ غیررسمی آن به فارسی، به مسئولیت تقاضاکننده، الزامی است.
  6. در صورتی که علامت برای تشخیص امتیاز محصول جمعیتی خاص یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از کشور ثبت شود، مدرکی از طرف مقام صلاحیت‌دار، مبنی بر تأیید کاربرد علامت مورد نظر به‌وسیلۀ سازندگان کالاهای مربوطه ضروری است.

نکات کلی ثبت برند در مشهد

همانطور که متوجه شدید برای ثبت برند در مشهد می‌توانید از طریق سامانۀ مالکیت مرکزی معنوی ایران اقدام به ثبت اطلاعات و درخواست مربوط به برند خودتان نموده و سپس مراحل اداری و تشکیل پرونده در اداره مربوطه را به صورت حضوری طی کنید.
در انتهای این مراحل می‌توانید با پرداخت هزینه دو مرحله چاپ آگهی در روزنامه رسمی و در صورت نبودن هیچ گونه اعتراض و شکایتی برند خودتان را به صورت قانونی به ثبت برسانید. البته همانطور که ذکر شد، باید توجه داشته باشید که پیش از وارد کردن اطلاعات در سایت با کسب اطلاعات و آماده کردن مدارک لازم، به ویژه استعلام نام انتخابی، از بروز اشتباه جلوگیری کنید.

نکات کلی ثبت برند مشهد

جمع‌بندی

انجام کارهای اداری در کنار هزینه‌های جانبی بسیار زیادی که دارند، معمولاً برای کسب‌وکارها زمان‌بر و طاقت‌فرسا است. به همین دلیل شرکت ثبت اریکه در تلاش است تا برای کاهش هزینه افراد حقیقی و حقوقی، همۀ عملیات لازم را به صورت وکالتی انجام دهد که می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.
کاهش هزینه رفت‌وآمد و تشکیل پرونده، به ویژه در دوران شیوع کووید-19 و در کنار آن صرفه‌جویی بیشتر در زمان، همگی می‌توانند دلایلی باشند تا با استفاده از تجربه و تخصص تیم‌های حقوقی مجرب شرکت ثبت برند مانند اریکه، با صرف کمترین هزینه و زمان، ثبت برند در مشهد را انجام دهید و با اطمینان بالا برندی با کیفیت و ماندگار را ثبت نمایید.

سوالات متداول

01 مرجع رسمی ثبت برند در مشهد کدام است؟
مرکز مالکیت معنوی
02 مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی متفاوت است؟
بله