هر آن‌چه باید از ثبت برند در کرج بدانید✅
امتیاز شما به این مطلب ؟

ثبت برند و علامت تجاری یکی از ملزومات کسب‌وکارها به حساب می‌آید. درواقع با ثبت برند می‌توانید محصولات و خدمات خود را از دیگر محصولات یا خدمات متمایز کنید تا تشخیص آن‌ها توسط مشتری راحت‌تر صورت گیرد. شهر کرج از جمله شهرهای مهاجرپذیر ایران است، بنابراین افراد بسیاری علاقه‌مند به فعالیت در شرکت‌های صنعتی و خدماتی و همچنین سرمایه‌گذاری در کرج هستند.
به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و داشتن پتانسیل بنابر فاصله کم آن با پایتخت، به یکی از بهترین مراکز برای توسعه اقتصادی و تجاری تبدیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایا، مدارک، مراحل ثبت برند در کرج بیشتر آشنا شوید.

اهمیت داشتن علامت تجاری

علامت تجاری، نشانی برای معرفی و تعیین برند یا کسب‌وکار است که کالاها و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها را از سایر کالاها و خدمات متمایز می‌کند. طبق ماده 30 این قانون، علامت تجاری، هر نشان قابل رؤیتی است که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی و حقیقی و همچنین هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات آن‌ها را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند، متمایز نماید.

مزایای ثبت برند در کرج

به طور کلی ثبت برند در کرج و مناطق دیگر مانند تهران مزایایی دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • مطرح شدن شرکت در عرصه فعالیت و تولید
  • امکان دسترسی به بازار تجاری و بازاریابی سریع و راحت
  • کاهش هزینه‌های جانبی کالا یا خدمات
  • کاهش هزینه‌های تبلیغاتی کالا
  • امکان اعطای نمایندگی برای شرکت
  • امکان استفاده از وام‌ و تسهیلات بانکی
  • اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث و کسب درآمد از طریق حق امتیازها
  •  افزایش کیفیت محصولات
  • ایجاد وجه و شهرت برای شرکت و تشخیص راحت مشتریان در انتخاب محصولات یا خدمات
  • جلوگیری از سوءاستفاده و تقلید از برند
  • قابل نقل‌وانتقال بودن
  • جزو دارایی ارزشمند کسب‌وکار
مزایای ثبت کردن برند در کرج

مزایای ثبت برند در کرج

مدارک لازم برای ثبت برند در کرج

همانطور که گفته شد اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند اقدام به ثبت برند نماید. مدارک ثبت برند در کرج به شرح زیر است:

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی

  • ارائه مدارک هویتی شامل کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی
  •  ارائه تصویر علامت و لوگوی طراحی شده برند در ابعاد 6*6
  • ارائه کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  • ارائه کپی مجوز فعالیت اعم از جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، اخذ جواز کسب یا اخذ کارت بازرگانی
  • ارائه گواهی‌های مربوط به فعالیت در صورت نیاز
  • ارائه رسید مربوط به پرداخت هزینه‌های قانونی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • ارائه مدارک هویتی شامل کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و دارندگان حق امضا شرکت
  •  ارائه نسخه کپی از روزنامه رسمی (آخرین تغییرات)
  • ارائه تصویر علامت و لوگوی طراحی شده برند در ابعاد 6*6
  • ارائه کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  • اخذ جواز تاسیس و ارائه نسخه کپی از آن یا پروانه بهره برداری یا نامه‌ای از ارگان‌های مربوطه.
  • ارائه رسید مربوط به هزینه‌های قانونی

مراحل ثبت برند در کرج

برای طی کردن مراحل ثبت برند و علامت تجاری خود می‌توانید به صورت غیرحضوری از طریق سامانه مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir اقدام کنید. پس از ورود به سامانه بر روی ثبت نام متقاضی کلیک نمایید. در صفحه باز شده نکاتی در خصوص ثبت برند گفته شده که بهتر است ابتدا آن‌ها را دقیق مطالعه نمایید. همچنین ملاک اطلاع رسانی، شماره همراه ثبت شده در حساب کاربری ثنا است.
در نتیجه برای ثبت نام داشتن حساب کاربری در سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir الزامی است.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند در کرج

انتخاب علامت برند

پس از مطالعه نکات و انجام موارد خواسته شده، حتماً از یکتا بودن علامت و نام برند خود اطمینان حاصل نمایید. در صورت وجود داشتن نام و علامت برند، ثبت برند در کرج برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین با انتخاب نام و علامت یکتا و منحصربه‌فرد در سامانه نوع شخص مورد ثبت نام را مشخص کنید.

شروع فرایند ثبت نام

پس از انتخاب نوع شخص باید اطلاعات صحیح را در فرم‌های مربوطه وارد نمایید. سپس با کلیک روی دکمه مرحله بعد وارد صفحه اعتبارسنجی ایمیل خواهید شد. در ادامه باید ثبت اطلاعات اولیه، بارگذاری ضمایم و تشکیل حساب کاربری را کامل کنید تا کد شناسایی یا رهگیری خود را دریافت نمایید.

بارگذاری ضمایم

در این مرحله باید مدارک موردنیاز را اسکن و بارگذاری نمایید. با کلیک بر روی دکمه مرحله بعد وارد حساب کاربری خود می‌شوید. در این بخش ایمیل و شماره همراه درج شده نشان داده می‌شود. پس از تأیید نهایی اطلاعات، امکان مشاهده و چاپ اقرارنامه فراهم خواهد شد. همچنین پیامکی حاوی اطلاعات کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می‌شود.

فعال کردن حساب کاربری

سپس به همراه نسخه چاپی اقرارنامه به دفاتر رسمی اسناد مراجعه کرده و گواهی امضا را دریافت نمایید. دوباره وارد سامانه شده و گزینه “تأیید حساب کاربری با گواهی امضا” را کلیک و اطلاعات لازم را وارد نمایید تا حساب کاربری فعال گردد. به این نکته توجه کنید، تا زمانی که حساب کاربری خود را فعال نکنید، اظهارنامه بررسی نخواهد شد و استفاده از امکانات سامانه برای شما مقدور نخواهد بود.
در نهایت پس از فعال شدن حساب کاربری جهت پیگیری اظهارنامه و ثبت درخواست از طریق همین حساب می‌توانید اقدام نمایید. در صورت فراموشی رمز عبور نیز از طریق گزینه “فراموشی رمز عبور” می‌توانید گذرواژه خود را بازیابی کنید.

بررسی مدارک ارسالی

پس از ثبت اطلاعات و دریافت کد رهگیری کارشناسان مدارک را بررسی کرده و در صورت تأیید دو نسخه قرارداد برای شما ارسال می‌کنند. با تکمیل قرارداد و ارسال آن به همراه مدارک برابر اصل و فیش واریزی فرآیند ثبت برند در کرج شروع می‌شود. پس از بررسی مدارک، در صورت تکمیل بودن آن‌ها، لوگوی ارسالی بررسی شده تا از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل گردد.
در صورت وجود نقص در مدارک یا لوگوی ارسالی، ابلاغیه‌ای صادر می‌شود تا نواقص را برطرف نمایید. در نهایت با تأیید مدارک و علامت مجوز انتشار آگهی صادر می‌گردد.

ثبت برند

بررسی مدارک ارسالی

انتشار آگهی

در این مرحله با مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی باید هزینه‌های مرتبط با دو نوبت انتشار آگهی در روزنامه رسمی و همچنین هرینه حق‌الثبت علامت تجاری را پرداخت کنید. در نهایت با مراجعه مجدد به اداره می‌توانید سند علامت تجاری مورد نظر خود را دریافت و ثبت برند در کرج نمایید.

مدت زمان ثبت برند در کرج

زمانی که اقدام به ثبت برند می‌کنید 3 الی 4 ماه طول می‌کشد تا فرآیند آن به طور کامل انجام شود. درواقع  مدت زمان ثبت برند را از زمان ارسال اظهارنامه تا صدور آگهی و انتشار روزنامه رسمی نوبت اول، باید در نظر گرفت. به این نکته توجه نمایید که در هنگام انتشار روزنامه رسمی نوبت اول ممکن است حدود یک ماه برای رسیدگی به اعتراضات وارد شده بر آن در نظر گرفته شود.
در نهایت با پرداخت هزینه‌های دولتی برند حق ثبت برند و گواهی 10 ساله ثبت برند در کرج صادر می‌شود.

مدت اعتبار علامت تجاری

مدت اعتبار ثبت برند در کرج و سایر شهرها 10 سال است که پس از اتمام آن متقاضی می‌تواند با پرداخت هزینه نسبت به تمدید اقدام نماید. همچنین پس از پایان دوره، مهلت ارفاقی شش ماهه با پرداخت جریمه تأخیر نیز در نظر گرفته می‌شود.

هزینه ثبت برند در کرج

هزینه‌ ثبت برند و علامت تجاری به گونه‌ای است که تمام هزینه‌ها به صورت اینترنتی در مراحل ثبت اظهارنامه و درخواست دریافت می‌شود. در صورتی که مراحل ثبت علامت تجاری برند خود را به ادارات ثبتی بسپارید، هزینه ارائه خدمات آن‌ها براساس تعرفه‌های مشخص شده لحاظ خواهد شد.
همچنین در صورت استفاده از وکیل حقوقی، هزینه‌ای تحت عنوان حق‌الوکاله نیز به هزینه‌های کلی ثبت برند در کرج اضافه می‌گردد.

هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد افراد برای گسترش کسب‌وکار خود و تمایز بین خدمات و محصولات جهت تشخیص راحت مشتری می‌توانند اقدام به ثبت برند نمایند. شهر کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌های تجاری و صنعتی یکی از شهرهای مناسب برای سرمایه‌گذاری و ثبت برند به حساب می‌آید.
ثبت برند در کرج مزایایی از جمله کاهش هزینه‌های جانبی کالا یا خدمات، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی کالا، امکان اعطای نمایندگی برای شرکت، امکان استفاده از وام‌ و تسهیلات بانکی و… را به همراه دارد. بنابراین در صورت اقدام به ثبت برند علاوه بر خواندن این مقاله می‌توانید با کارشناسان ما تماس و مشاوره بگیرید تا فرایند ثبت برای شما راحت گردد.

 

 

 

سوالات متداول

01 مدت اعتبار علامت تجاری چقدر است؟
۱۰ سال
02 ثبت برند در کرج چقدر زمان‌بر است؟
۳ الی ۴ ماه