مهمترین نکات ثبت برند لاتین در 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟

اگر نام تجاری شما در زبان فارسی معنای خاصی نداشته باشد یا مثلاً بخواهید واژه فارسی خود را با خط غیر فارسی‌ای مانند لاتین یا هر زبان دیگری بنویسید، باید برای ثبت برند لاتین درخواست دهید. گاهی برخی از شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و … برای نام برند خود به سراغ اسم‌های خارجی می‌روند.
کلمه‌هایی که ریشه آن‌ها در زبان انگلیسی، فرانسوی یا عربی باشد و در زبان فارسی اصطلاحی برای آن‌ها نباشد، طبق قوانین ماکیت معنوی ایران، آن کلمه لاتین محسوب خواهد شد. معیار تشخیص این موارد از روی لغت‌نامه با اعتباری مانند دهخدا و یا فرهنگ سخن است. همچنین اگر بیشتر از 50 درصد از کلمه مورد نظر شما به صورت فینگیلیش یا همان فونت انگلیسی نوشته شود، آن کلمه به عنوان لاتین در نظر گرفته خواهد شد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد ثبت برند لاتین و شرایط آن اطلاعات لازم را به دست آورید.

علت انتخاب برند لاتین

اگر بخواهیم به طور واضح‌تر برای شما بگوییم اندازه حروف لاتین باید کوچک‌تر از حروف فارسی نوشته شود. معمولاً تولیدکنندگانی که از برند لاتین برای محصولات خود استفاده می‌کنند به این دلیل است که می‌خواهند محصولات خود را به خارج از کشور هم صادر نمایند. بنابراین لوگو، برند و تمامی علائم تجاری خود را باید براساس زبان، فونت یا خط و فرهنگ کشور مقصد طراحی کنید.
ما در این مقاله می‌خواهیم به شرایط و روند قانونی ثبت برند لاتین در ایران بپردازیم.

تفاوت ثبت برند لاتین با فارسی

مهم‌ترین تفاوت ثبت برند لاتین با فارسی در این قسمت است که این نوع علائم تجاری را باید حتماً به صورت بین‌المللی استعلام کنید تا از تکراری نبودن آن‌ها اطمینان پیدا کنید. به همین علت، باید به موافقت‌نامه تریپس وابسته به سازمان تجارت جهانی یا کنوانسیون مادرید که وابسته به سازمان جهانی مالکیت معنوی است مراجعه نمایید. همچنین رعایت استانداردها و مقررات بین‌المللی هم برای این کار الزامی است.

باید توجه داشته باشید که ثبت برند لاتین با ثبت جهانی امر یکسانی نیست. متقاضیان ثبت بین‌المللی برند باید بعد از این که علائم تجاری لاتین در داخل کشور را ثبت کردند، برای ثبت برند تحت یکی از موافقت‌نامه‌های ذکر شده اقدام کنند. به عنوان مثال در پروتکل مادرید اشخاص باید برند خود را ابتدا در کشور مبدأ ثبت کنند.
سپس سایر مقصدهای تجاری خود را در میان کشورهایی که عضو هستند، انتخاب نمایند و برای فعالیت در این قسمت درخواست دهند.

تفاوت ثبت برند لاتین با فارسی

مرجع رسمی ثبت برند لاتین

مرکز مالکیت معنوی مرجع رسمی ثبت برند لاتین در ایران است که این مرکز زیر نظر سازمان اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند. البته این سازمان خود وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. تمام مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به این حوزه از طریق همین سازمان به شرکت‌ها اعلام خواهد شد.
همه‌ی موسسات ثبت برند در سراسر ایران با نظارت همین سازمان مشغول به فعالیت هستند. البته باید گفت که تمام نام‌های خارجی و اسامی عربی و کردی یا ترکی تحت این قانون‌ها به ثبت رسمی خواهند رسید. پس اگر به صورت کلی بخواهیم بگوییم، ثبت برند لاتین به انجام دادن روال قانونی ثبت یک علامت تجاری که غیرفارسی است و به اسم یک یا چند فرد است گفته می‌شود.
در طی این روال، نام و نشان تجاری مورد نظر از نظر قانونی هم به رسمیت شناخته خواهد شد. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ثبت برند از نوع لاتین هیچ تأثیری در میزان مالیات و عوارض اشخاص حقیقی یا حقوقی نخواهد شد.

مرجع ثبت برند از نوع لاتین

مرجع رسمی ثبت برند

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند لاتین

در این قسمت به شما خواهیم گفت که مدارک ثبت برند از نوع لاتین برای اشخاص حقیقی و حقوقی شامل چه چیزهایی است.

مدارک ثبت برند لاتین برای اشخاص حقیقی

  • ارائه شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • ارائه کارت بازرگانی معتبر
  • ارائه مجوز فعالیت (این مجوز نشان می‌دهد که شما می‌توانید اقدام به اخذ جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی کنید.)
  • پر کردن فرم درخواست ثبت برند لاتین

مدارک ثبت برند لاتین برای اشخاص حقوقی 

  • کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییراتی که برای شرکت انجام دادید.
  • ارائه کارت بازرگانی معتبر
  • ارائه مجوز فعالیت
  • تکمیل اظهارنامه ثبت برند لاتین
  • نمونه لوگوی لاتین که در ابعاد 12*12 سانتی متر است.

نحوه ثبت برند لاتین

برای ثبت برند لاتین ساده‌ترین راهی که وجود دارد این است که از سامانه هوشمندی استفاده کنید و با کم‌ترین زحمت و هزینه صفر تا صد مراحل ثبت برند را انجام دهید. راه دیگری هم وجود دارد که آن مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوی است که باید این مراحل را به گام به گام انجام دهید.

  1. ابتدا مشخصات مالک برند را وارد می‌کنید.
  2. اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را در کادر مربوطه تکمیل کنید.
  3.  مدارکی که برای ثبت برند تجاری لازم است را آپلود نمایید.
  4. سپس هزینه ثبت برند لاتین و لوگو را پرداخت کنید.
  5. در پایان کار شماره اظهارنامه برند خود را برای پیگیری‌های بعدی یادداشت کنید.

پس از این که مدارک مورد نیاز شما توسط کارشناسان این مرکز بررسی شد، اگر مدارک شما دچار کم و کاستی یا اشتباه باشد، از شما درخواست می‌کنند که کپی برابر اصل مدارک را به این اداره ارسال کنید. سپس یک گواهی چاپ آگهی اول شما در روزنامه رسمی صادر خواهد شد. پس از منتشر شدن آگهی و نبود هیچ ادعایی در این زمینه، گواهینامه ثبت علائم تجاری در واقع همان برگه ثبت برند لاتین برای شما صادر خواهد شد.

البته باید بگوییم که اعتبار برند ثبت شده لاتین برای شما تنها ده سال است.

نحوه ثبت برند

نحوه ثبت برند لاتین

مدت زمان ثبت برند لاتین

اولین گام برای ثبت کردن قانونی علائم تجاری، استعلام برند است. با این کار از ثبت نشدن برندی که مشابه اسم برند شما است، مطمئن خواهید شد. این اقدام سبب می‌شود که مدت زمان ثبت برند برای شما کمتر شود. چرا که اگر عبارت یا اسم پیشنهادی شما تکراری باشد، مرکز مالکیت معنوری درخواست ثبت برند شما را بازگشت می‌دهد.
از زمانی که اظهارنامه به این مرکز ارسال می‌شود، 30 تا 45 روز کاری برای صدور آگهی تقاضا زمان نیاز است. سپس آگهی اول در روزنامه رسمی کشور انتشار می‌یابد و از همه‌ی مردم تقاضا می‌شود که در مهلت یک ماه اگر با این نام و نشان ارتباط یا تعارضی ندارند، آن را اعلام کنند. پس از این دوره، حدود چهار هفته دیگر هم زمان لازم است تا گواهی ثبت برند لاتین صادر شود.
با آگهی دومی که در روزنامه منتشر می‌شود، این پروسه به پایان می‌رسد؛ بنابراین به طور کلی مدت زمانی که لازم است یک برند لاتین ثبت شود، حدود سه ماه است.

هزینه ثبت برند لاتین

هزینه ثبت کردن علائم تجاری لاتین به تعداد محصولات شما، مجوزهای لازم و طبقات درخواستی بستگی خواهد داشت. منظور از طبقه نوع خدمات یا کالاهایی هستند که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر خواهد گرفت. به عنوان مثال کم‌ترین هزینه‌ برای ثبت برند لاتین در سال 1401 در سامانه‌ی هوشمند دومیلیون‌وپانصد هزار تومان است.
این هزینه با احتساب تمام هزینه‌ها و واریزی‌های دولتی و قانونی احتساب شده است و با افزایش طبقات برند به ازای هر طبقه معمولاً مبلغ دویست هزار تومان به این هزینه اضافه می‌شود. البته باید بدانید که هزینه ثبت برند لاتین با هزینه ثبت برند و نشان تجاری فارسی تفاوت خاصی ندارد.

ثبت برند لاتین به کمک افراد متخصص و مزایای آن

ثبت برند لاتین نیازمند به تخصص و تجربه کافی است و کارشناسان حقوقی بهترین راهنما برای طی کردن این پروسه هستند. همچنین با فراهم آوردن امکان ثبت آنلاین برند، دیگر شما نیازی به مراجعه حضوری ندارید. تمامی تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند به صورت آنلاین مراحل کاری خود را انجام دهند و به ثبت اینترنتی برند خود بپردازند.
داشتن نام تجاری و برند، لوگو و علامت ثبت شده به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تبلیغات بسیار مؤثری انجام دهید. همچنین ثبت برند لاتین به صورت قانونی امکان سوءاستفاده احتمالی رقیبان را در بازار از بین خواهد برد و برای حفظ منافع مادی و معنوی شما حتماً لازم است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی کارهایی که لازم است برای ثبت کردن قانونی برند لاتین انجام دهید را به شما بگوییم. ما به شما توضح دادیم که چه قوانینی را باید رعایت کنید و به چه مدارکی برای ثبت برند لاتین نیاز دارید. همچنین تمامی مراحل و نحوه ثبت کردن برند را نیز به صورت کامل برای شما گفتیم. پس اگر قصد ثبت برند برای شرکت خود دارید این مقاله را از دست ندهید.

در صورت وجود هرگونه سؤال در این زمینه می‌توانید به سادگی با ما تماس گرفته و از مشاوره تخصصی ما بهره‌مند شوید.