ثبت شرکت اتباع خارجی فقط با کد فراگیر
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.6/5 - (29 امتیاز)

ثبت شرکت برای اتباع خارجی به چه صورت امکان پذیر می باشد ؟ تعداد زیادی تبعه خارجی در ایران زندگی می‌کنند و طبیعتا این افراد برای ادامه معیشت خود نیاز به شغلی مناسب دارند.هر شرکتی که مرکز آن در ایران باشد، ایرانی محسوب می‌شود از این جهت تمامی سهامداران آن چه ایرانی باشند چه خارجی از لحاظ حقوقی ایرانی تلقی می‌شوند. ثبت شرکت برای اتباع خارجی شرایط و ضوابطی را به دنبال دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ضوابط ثبت شرکت در ایران برای اتباع خارجی

طبق ماده 1 قانون ثبت شرکت که در سال 1310 به تصویب رسیده است؛ هر شرکتی که در ایران تاسیس شود و یا مرکز اصلی آن در ایران باشد، ایرانی محسوب می‌شود.

بنابراین تمامی اتباع خارجی که شرکتی در ایران تاسیس می‌کنند چه شخصیت آن‌ها حقیقی باشد و چه شخصیتی حقوقی داشته باشند، با ثبت و تاسیس شرکت در ایران، به یک شخصیت حقوقی در این کشور تبدیل خواهند شد.

ثبت شرکت اتباع خارجی با کد فراگیر
ثبت شرکت اتباع خارجی با کد فراگیر

طریقه ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران به چه صورت است؟

در ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی چنین آمده است که: سرمایه‌گذار خارجی به هر میزان که توانایی داشته باشد، می‌تواند سهام خریداری کند.

به بیان ساده‌تر یک فرد خارجی می‌تواند تمامی سهام یک شرکت را به صورت یک‌جا تهیه و یا شرکت خود را در ایران تاسیس کند؛ به نوعی ثبت شرکت برای اتباع خارجی را به سرانجام برساند.

در ماده 34 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران چنین آمده است که:

اگر تبعه خارجی، شرکتی را در ایران تاسیس و یا در آن سرمایه‌گذری کند، سازمان تشخیص می‌دهد که مالکیت زمین برای شرکت و به نام شرکت با توجه به نوع سرمایه‌گذاری قابل انجام است یا خیر.

به عبارتی تبعه‌های خارجی که مقیم ایران هستند می‌توانند به تنهایی یک شرکت تاسیس یا صد در صد سهام یک شرکت را خریداری کنند.

لازم به ذکر است که ایشان از حق مالکیت منقول و غیر منقول اموال خود برخوردار خواهند بود.

بنابراین اگر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خارجی ساکن ایران، در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنند، به نوعی مالک تمام یا قسمتی از آن خواهند بود و این امکان را خواهند داشت تا به اسم شرکت خود زمین بخرند.

نکته 1: شخصیت‌های حقوقی خارجی که در ایران شناخته شده‌ و فعالیت تجاری خود را آغاز کرده‌اند باید برای ادامه فعالیت در کشور اصلی خود نیز به عنوان یک شرکت قانونی به رسمیت شناخته شوند.

در نهایت با ثبت شدن این موارد در اداره ثبت اسناد تهران، به راحتی می‌توانند فعالیت خود را در ایران ادامه دهند و شرکت خود را داشته باشند.

نکته 2: رعایت موارد گفته شده برای اتباع خارجی یک اولویت است و در صورتی که این نکات رعایت نشوند، با توجه به قوانین ایران، این شرکت وجود خارجی نخواهد داشت و ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

مزیت های ثبت شرکت برای اتباع خارجی

مزیت های ثبت شرکت برای اتباع خارجی چیست؟

ثبت شرکت برای افراد خارجی مزیت‌هایی برای ایشان و مردم ایران دارد، بارزترین آن‌ها این است که اتباع خارجی می‌توانند یک شرکت را به صورت کامل و صد در صد برای خود تهیه و ثبت کنند.

نکته دیگری که در مورد ثبت شرکت وجود دارد این است که از طریق این اتباع می‌توان صادرات غیر نفتی را افزایش داد و زمینه را برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران فراهم کرد.

از طرفی با این کار شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی نیز می‌توانند برای کار با شرکت‌ها ثالث اقدام کنند و از این طریق جنبه اقتصادی خود را بالا ببرند.

با در نظر گرفتن این موارد دانش و فناوری در ایران عزیز ما پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت و در سطح مطلوبی قرار خواهد گرفت.

اتباع خارجی برای ثبت شرکت به مدارکی نیاز دارند؟

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران بر اساس ماده 5 نظام‌نامه کشور به شرح زیر است:

  1. تهیه اظهارنامه ثبت شرکت به دست اتباع خارجی
  2. تهیه گواهی تایید شده اساسنامه شرکت در قالب یک نسخه
  3. تهیه گواهی تایید شده از اختیارنامه نماینده عمده شرکت در ایران

نکته:  اگر شرکتی چند نمایندگی مستقل در ایران داشته باشد؛ باید یک نسخه از این گواهی اختیارنامه در دست هر یک از این نماینده‌ها موجود باشد.

  1. دریافت مجوز از یکی از وزارت‌خانه‌ها، سازمان دولتی و یا یک نهاد انقلابی

نکته: اگر شرکتی خارجی که شرایط عملکرد آن در امتیازنامه به صورت صحیح و منظم مقرر شده باشد، علاوه بر اسنادی که در بالا اشاره شد، باید موارد ذکر شده در امتیازنامه را با تاییدیه وزارت امور خارجه و تمامی اوراق مربوطه که به فارسی ترجمه شده‌اند را نیز ضمیمه پرونده خود کند. (چنانچه نسخه اصلی به فارسی ترجمه نشده باشد می‌توانند یک نسخه مصدق آن را تهیه و به پرونده اضافه کنند)

اظهارنامه ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران

پس ارائه مدارک توسط اتباع خارجی به اداره ثبت شرکت‌ها، کارشناسان این حوزه اظهارنامه ثبت شرکت را بررسی می‌کنند. توجه داشته باشید که اظهارنامه باید به شکل زیر تهیه شود:

  •       نام کامل شرکت
  •       تعیین نوع شرکت از جمله مختلط، سهامی، ضمانتی، تضامنی یا…
  •       انتخاب مرکز اصلی شرکت به علاوه آدرس دقیق پستی
  •       تابعیت شرکت
  •       مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضای ثبت شرکت
  •       مشخص کردن وشرح دادن بیلان شرکت توسط کشور اصلی و یا اساسنامه آن
  •       شرح اینکه شرکت در چه زمان و مکانی و توسط چه مقام ذی‌صلاحی در کشور اصلی به ثبت رسیده؟
  •       مشخص کردن نوع فعالیت شرکت در ایران( صنعتی، تجاری یا مالی)
  •       نوشتن تمامی شعب شرکت در ایران
  •       نماینده عمده شرکت کیست و نمایندگان مستقل آن چه کسانی هستند؟ و…

در نهایت با ارائه این اظهارنامه به زبان فارسی، گواهی اسناد ثبت شرکت در ایران، نسخه‌ای از اختیارنامه اصلی باید در گواهی ثبت شرکت برای اتباع خارجی به مسئولین مربوطه ارائه شود.

شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی

شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی در سال 1402

خارجی‌های مقیم ایران در صورت تمایل می‌توانند در یک شرکت ایرانی سرمایه‌گذاری کرده و یا شرکت خود را تاسیس کنند.

طبق قانون، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خارجی با تاسیس شرکت و یا سرمایه‌گذاری در آن مالک محسوب می‌شوند و می‌توانند با نام شرکت زمین تهیه کنند.

البته شخصیت‌های حقوقی باید در کشور اصلی خود به عنوان یه شرکت قانونی شناخته شوند در غیر این صورت از دید قوانین ایران وجود خارجی ندارند و فاقد اعتبار هستند.

ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران شرایط و ضوابطی دارد که افراد با رعایت آن‌ها به راحتی می‌توانند شرکت خود را تاسیس و یا در شرکتی سرمایه‌گذاری کنند.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره ثبت شرکت تعاونی و ثبت شرکت تعاوونی چندمنظوره به صفحات لینک شده مراجعه کنید.