🚨مهمترین نکات ثبت شرکت بازرگانی
امتیاز شما به این مطلب ؟

شرکت‌های بازرگانی از جمله شرکت‌هایی هستند که در قرارداد آنها مواردی ثبت شده‌اند که محتوا بازرگانی دارند. خرید و فروش و همچنین توزیع کالاهایی مانند وسایل الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، آرایشی و سایر موارد ثبت شده به عنوان کالاهای بازرگانی مجاز، بخشی از فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های بازرگانی هستند.

این روزها که تقاضا برای کالاهای وارداتی بیشتر از گذشته شده است و همچنین نیاز به صادرات برای رونق اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد، انگیزه برای ثبت شرکت های بازرگانی نیز رشد زیادی داشته است. برای ثبت شرکت بازرگانی، نیاز به طی کردن مراحلی است که شخص برای شروع فعالیت قانونی خود، باید تمامی آنها را بگذراند.

شروع مسیر ثبت شرکت بازرگانی

برای ثبت شرکت بازرگانی، شما ابتدا باید نوع و حوزه فعالیت خود را مشخص کنید، تصمیم بگیرید که هدف شما برای ثبت این شرکت چه چیزی است و همچنین تعیین کنید که مسیری که در آینده طی خواهید کرد، به چه نحوی خواهد بود. این موارد به روشن‌تر شدن تصمیم شما کمک فراوانی می‌کند. پس از انتخاب حوزه فعالیت خود، می‌توانید مسیر ثبت شرکت خود را از هشت گروه متمایز تعیین کنید: شرکت‌های سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، شرکت‌های مختلط سهامی، شرکت های تضامنی، شرکت های تعاونی تولید و مصرف، شرکت‌های مختلف غیر سهامی و شرکت‌های نسبی. از بین این موارد، شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های با مسئولیت محدود از رایج‌ترین مسیرهای انتخابی برای ثبت شرکت بازرگانی هستند. ثبت شرکت بازرگانی

شرایط لازم برای ثبت شرکت بازرگانی

شما باید شرایط عمومی لازم برای ثبت شرکت بازرگانی را داشته باشید که شامل موارد زیر هستند: عدم ورشکستگی شرکت، ارائه اساسنامه و اظهارنامه ثبت شرکت، داشتن مکان مناسب کسب و کار و همچنین ارائه مدارکی مبنی بر قانونی بودن دفاتر. در ادامه مسیر فعالیت ثبت شرکت بازرگانی، باید در مورد نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید تصمیم‌گیری انجام دهید. برای ثبت هر یک از انواع شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های با مسئولیت محدود، نیاز به مدارک متفاوتی دارید که در ادامه ذکر می‌شوند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص، مدارکی مورد نیاز شما واقع می‌شوند که شما باید پیش از اقدام نسبت به ثبت شرکت، آنها را تهیه نمایید تا در ادامه مسیر با مشکل روبه‌رو نشوید. مدارک ثبت شرکت مورد نیاز شما، در زیر آورده شده‌اند:

1)مقدار حداقل یک میلیون ریال به عنوان سرمایه

2)پرداخت 35 درصد سرمایه به صورت نقدی در ابتدا شروع فعالیت

3)تعداد حداقل سه نفر عضو و همچنین دو نفر بازرس

4)حداقل سن 23 سال برای مدیرعامل شرکت

مدارکی در ادامه شرایط عمومی برای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص نیاز هستند، در زیر لیست شده‌اند:

1)امضا اقرار نامه

2)اصل گواهی مبنی بر عدم سو پیشینه

3)اگر نیاز به کسب مجوز دارید، مدرک کسب مجوز را نیز باید ارائه دهید.

4)کپی مدارک شناسایی اعضا (شامل شناسنامه و کارت ملی)

5)اگر کارها را با کمک وکیل انجام می‌دهید، باید وکالتنامه‌ای نیز به نام وکیل ثبت کنید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت های محدود

شرایط ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت‌های محدود با ثبت بازرگانی سهامی خاص تفاوت‌های زیادی دارد که در ادامه شرح داده شده‌اند:

1)حداقل دو عضو برای شروع فعالیت شرکت

2)حداقل سرمایه یک میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه

3)تعهد به پرداخت کل سرمایه

4)حداقل سن 23 سال برای مدیر عامل شرکت

در ادامه، به جمع‌آوری مدارکی برای ادامه فعالیت ثبت شرکت نیاز دارید که در ادامه آورده شده‌اند:

1)اصل گواهی مبنی بر عدم سوپیشینه

2)امضا اقرارنامه

3)مجوز در صورت نیاز به کسب مجوز برای شروع فعالیت

4)کپی مدارک شناسایی اعضا (شامل شناسنامه و کارت ملی)

5)تهیه شرکتنامه

مزایای ثبت شرکت بازرگانی

مسیر فعالیت پس از جمع آوری مدارک

پس از تهیه مدارک مورد نیاز، برای تهیه اظهارنامه شرکت، اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی، درخواست کنید و سپس در سامانه ثبت شرکت بازرگانی، ثبت نام کنید و مدارک را در این سایت بارگذاری کنید. در این سایت علاوه بر ثبت مدارک و اطلاعات کامل مدیرعامل و اعضا، نیاز به انتخاب نام برای شرکت دارید که برای این کار، باید چهار شرط را مدنظر داشته باشید: نام انتخابی شما نباید خارجی باشد و همچنین از قبل برای ثبت مورد استفاده قرار نگرفته باشد، همچنین باید دارا معنا مشخص و مفهومی مرتبط با حوزه فعالیت شرکت شما باشد و با فرهنگ اسلامی نیز در مغایرت قرار نگیرد.

پس از طی کردن این مراحل و ثبت نهایی، کارشناس حقوقی مدارک شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت عدم وجود نقص در اطلاعات، آنها را تایید می‌کند. اگر مدارک شما کامل بود، کارشناس مربوطه آنها را قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت‌ها تحویل می‌دهد و شما را برای اخذ امضا، فرا می‌خوانند. در انتها شما باید نسبت به پرداخت مبلغ درج آگهی شرکت در روزنامه اقدام کنید. پس از ثبت شرکت، باید برای دریافت کارت بازرگانی درخواست دهید.

مراحل درخواست برای کارت بازرگانی

کارت بازرگانی را می‌توانید به دو صورت حقیقی و حقوقی دریافت کنید که برای هر کدام از آنها باید شرایط لازم را برای ثبت درخواست داشته باشید.

ثبت درخواست برای کارت بازرگانی به صورت حقیقی

شخصی که برای کارت بازرگانی حقیقی درخواست می‌کند باید حداقل 21 سال سن داشته باشد، در یکی از شعب بانک‌های داخلی حساب افتتاح کند و حداقل سه سال سابقه فعالیت به صورت تجاری با تایید دو نفر از افرادی که کارت بازرگانی دارند، داشته باشد. از سایر شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)داشتن برگ معافیت یا پایان خدمت برای آقایان

2)نداشتن محکومیت کیفری که در روند فعالیت شرکت تاثیر بگذارد

3)داشتن دفاتر قانونی و اظهارنامه ثبتی

ثبت درخواست برای کارت بازرگانی به صورت حقوقی

برای ثبت این درخواست نیز نیاز به داشتن محل دفتر مناسب و همچنین گواهی عدم ورشکستگی وجود دارد. مدیران و رئیسان که نسبت به این درخواست اقدام می‌کنند، نباید سابقه کیفری داشته باشند و همچنین داشتن پروانه کار و اقامت معتبر نیز از شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی است. در نظر داشته باشید که در صورت دریافت مجوز از سوی سازمان‌های دولتی برای مدیران نهادهای مرتبط با سازمان‌های انقلابی و شرکت‌های قانون حفاظت صنایع، نیازی به ارائه عدم داشتن محکومیت کیفری نیست.

مدارک ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی، مسیری پر تلاطم اما با ارزش

در نظر داشته باشید که ثبت شرکت بازرگانی، نیاز به طی کردن مسیری سخت و پیچیده دارد که انرژی زیادی می‌طلبد. اما باید بدانید که در نهایت ثبت این شرکت، می‌تواند منجر به پیشرفت بسیار زیادی در زمینه فعالیت شما شود و همچنین کمک زیادی به گسترش و رونق کسب و کار شما کند. شما می‌توانید با ثبت شرکت بازرگانی، برای خود امکان ایجاد فرصت‌های متنوع شغلی را فراهم کنید.

سوالات متداول

01 مدارک ثبت شرکت بازرگانی چیست؟
1.گرفتن مجوز فعالیت شرکت بازرگانی 2.کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) همه‌ی اعضای شرکت 3.اقرارنامه شرکت 4.تسلیم گواهی نماینده رسمی یا همان وکالتنامه (در صورتی که کارهای ثبت شرکت بازرگانی توسط وکیل انجام شود.)