ثبت شرکت تعاونی چند منظوره در سال 1401 چگونه است؟
امتیاز شما به این مطلب ؟
3.7/5 - (3 امتیاز)

افرادی که به دنبال ثبت شرکت تعاونی چند منظوره هستند؛ بایستی ابتدا از شرایط و ضوابط آن آگاهی داشته باشند و از طریق راه مربوطه، اقدام به ثبت شرکت نمایند. شرکت‌های تعاونی با هدف تامین قسمتی از نیازهای شناخته شده مردم روستا و شهرها تاسیس می‌شوند. این شرکت‌ها با توجه به فعالیت و اعضای تشکیل‌دهنده خود، در انواع مختلفی وجود دارند. به طور کلی شرکت‌های تعاونی که با حضور هر فردی در خود موافق باشند، در دسته شرکت تعاونی عام قرار میگیرند و در صورتی که برای عضویت محدودیت داشته باشند، از نوع شرکت تعاونی خاص هستند.

معمولا این شرکت‌ها در راستای تامین نیازهای ثانویه و کاهش هزینه‌ها مانند کمک هزینه مسکن و مواد خوراکی فعالیت می‌کنند. یکی از انواع شرکت‌های تعاونی، شرکت تعاونی چند منظوره است که به طور معمول، مجوز فعالیت در چند حیطه مرتبط برای آنها صادر می‌شود. ثبت شرکت تعاونی چند منظوره

شرکت تعاونی چند منظوره

این شرکت‌ها به صورت کلی یا بخشی از آنها با قصد انجام چند فعالیت مرتبط و غیرمرتبط، تشکیل می‌شوند. شرکت‌های تعاونی چند منظوره در دو دسته عام و خاص قرار میگیرند و به عنوان شرکت‌های چند کاره نیز شناخته می‌شوند. فعالیت این شرکت‌ها به موضوع و طرحی که به آن می‌پردازند و برای آن مجوز کسب کرده‌اند؛ بستگی دارد. البته موسس آنها باید سرمایه اولیه و لازم را جهت انجام فعالیت‌های طرح فراهم کند تا در روند کارهای شرکت اختلالی به وجود نیاید. برای ثبت شرکت تعاونی چند منظوره تایید اداره تعاون شهرستان و یا روستای مربوطه لازم است و همچنین فعالیت‌های طرح‌های تعاونی بایستی با یکدیگر مرتبط باشند.

شرایط ثبت شرکت تعاونی چند منظوره

برای اینکه شرکتی در حیطه تعاون به ثبت برسد، باید دارای شرایطی باشد که توسط اداره کل شرکت‌های تعاونی تایید شود. این شرایط موارد زیر را در برمیگیرند.

  • حداقل میزان سرمایه برای تشکیل شرکت تعاونی چند منظوره ده میلیون ریال تا صد میلیون ریال تخمین زده می‌شود.
  • 35 درصد از سرمایه شرکت تعاونی چند منظوره باید در حساب شرکت تادیه شود.
  • برای تشکیل و ثبت شرکت تعاونی چند منظوره ابتدا باید مجوز فعالیت و موافقت اصولی طرح از مراجع دریافت شود.
  • سرمایه شرکت باید با سرمایه‌گذاری معین شده در حوزه طرح مذکور تامین شود.
  • تعداد اعضای شرکت نباید کمتر از ۷ نفر باشد و میتواند با ۲۰۰ نفر نیز تشکیل شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی چند منظوره

برای اینکه بتوانید شرکت تعاونی چند منظوره را به ثبت برسانید، نیازمند مدارکی جهت تکمیل پرونده و کسب مجوز هستید. این مدارک به شرح زیر هستند.

  • تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت تعاونی چند منظوره
  • پرداخت هزینه ثبت
  • تکمیل برگ تقاضانامه که دارای امضاء کلیه سهامداران باشد.
  • نسخه اساسنامه شرکت به همراه مهر آن و امضاء کلیه سهامداران
  • نسخه صورتجلسه مجمع عمومی هیات مدیره به همراه امضاء آنها
  • تکمیل نسخه شرکت‌نامه شرکت تعاونی چند منظوره
  • کپی کارت ملی و شناسنامه هیات مدیره، سهامدارن، مدیرعامل و بازرسین
  • در صورتی که سهامداران و اعضاء هیات مدیره اشخاص حقوقی باشند، باید معرفی‌نامه ارائه دهند.
  • تاییدیه هیات مدیره مبنی بر غیردولتی بودن شرکت تعاونی چند منظوره
  • ارائه تصویر روزنامه رسمی یا آگهی تاسیس با آخرین تغییرات آنها
  • دریافت مجوز در صورت تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
  • گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضاء هیات مدیره
  • اگر قسمتی از سرمایه شرکت غیرنقدی باشد ( به صورت اموال منقول و غیرمنقول)، ارائه تقویم‌نامه کارشناس رسمی دادگستری لازم است و اگر اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت به شمار روند، بایستی مستندات مربوطه ارائه شوند.

شرایط ثبت شرکت تعاونی چند منظوره

مراحل ثبت شرکت تعاونی چند منظوره

متقاضی و موسسین که در جهت تشکیل و ثبت شرکت تعاونی چند منظوره اقدام می‌کنند؛ ابتدا باید شرکت را تاسیس کنند. سپس با ارائه طرحی توجیهی که ضرورت تاسیس شرکت را عنوان میکند؛ از طریق وزارت تعاون نسبت به ثبت شرکت تعاونی اقدام نمایند. افراد متقاضی با انجام مراحل زیر میتوانند شرکت تعاونی مورد نظر را به ثبت برسانند.

  1. در ابتدا متقاضی باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند و تمامی مدارک لازم را ارائه دهد.
  2. تمامی هزینه‌های مربوط به ثبت باید پرداخت شوند و رسید آن به قسمت حسابداری تحویل داده شود.
  3. نام‌های درخواستی برای نامگذاری شرکت به ترتیب اولویت باید ضمیمه مدارک شوند.
  4. پس از دریافت مدارک توسط اداره ثبت شرکت‌ها، پرونده توسط کارشناس بررسی می‌شود و در صورت وجود نقص یا مشکل در اختیار کاربران کامپیوتر قرار میگیرد.
  5. اسناد و مدارک پرونده مربوط به ثبت وارد سیستم می‌شود. متقاضیان میتوانند به حساب کاربری خود در سیستم وارد شده و از روند ثبت اطلاع داشته باشند.
  6. نام شرکت توسط واحدهای مربوطه انتخاب می‌شود.
  7. مدارک دریافت شده توسط کارشناس تاسیس شرکت مورد بررسی قرار میگیرند
  8. پس از ثبت شرکت تعاونی چند منظوره، آگهی تاسیس آن صادر شده و در روزنامه‌های رسمی درج می‌شود.

برای ثبت شرکت تعاونی چند منظوره از چه روشی اقدام کنیم؟

شرکت‌های تعاونی چند منظوره یا چند کاره، در چندین حوزه‌های مرتبط به فعالیت می‌پردازند. این شرکت‌ها با هدف تامین نیازهای ثانویه برای جوامع روستایی مشغول به کار می‌شوند. در صورتی که شخصی متقاضی تشکیل و تاسیس این شرکت‌ها باشد باید ابتدا مجوز فعالیت مربوطه را از دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط دریافت کند. پس از آن با تهیه مدارک مورد نیاز، به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نماید و روند تکمیل پرونده و ثبت شرکت تعاونی چند منظوره را با عوامل و کارشناسان مربوطه طی کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با ثبت شرکت تضامنی، ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص به صفحان لبنک شده مراجعه کنید.