ثبت شرکت تعاونی+ ثبت انواع شرکت تعاونی
امتیاز شما به این مطلب ؟

ثبت شرکت تعاونی به نوعی از شرکت‌ها گفته می‌شود که برای مدتی نامحدود ایجاد می‌شود و هدف از تاسیس آن، برطرف ساختن نیازهای مشترک شرکا و هم‌چنین بهبود یافتن وضع مالی و اجتماعی آن‌ها است. این نوع از شرکت‌ها به‌ منظور انجام خدمات عمومی و یا پیگیری فعالیت‌های مربوط به تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، تهیه و طبقه ‌بندی و نگهداری و فروش محصولات ذکر شده، تهیه و توزیع کالاها و لوازم مورد نیاز زندگی، اقدام به عملیات ساختمانی و احداث مسکن، بیمه محصولات و دام‌ها و… ایجاد می‌شوند.

ثبت شرکت تعاونی

انواع شرکت تعاونی

لازم به ذکر است که شرکت‌های تعاونی را می‌توان از نظر نوع فعالیت و هم‌چنین نحوه پذیرش اعضا و عضویت در این مراکز، دسته بندی کرد. لازم است بدانید که این دسته از شرکت‌ها از نظر نوع فعالیت و کاری که انجام می‌دهند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. این دسته از مراکز عبارت‌اند از شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی توزیع. در ادامه به شرح مختصر هر یک از انواع شرکت‌های تعاونی خواهیم پرداخت.

  • شرکت تعاونی تولید

این نوع از شرکت‌های تعاونی، با هدف ایجاد اشتغال برای اعضا ایجاد می‌شوند و امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دام‌پروری، پرورش و صید ماهی، صنایع و معادن، عمران شهری و روستایی و… را دربر می‌گیرد.

  • شرکت تعاونی توزیع

این دسته از شرکت‌های تعاونی، امور مربوط به تهیه و توزیع کالاها را انجام می‌دهند و یا به امور مسکن، خدمات و برطرف کردن دیگر نیازهای اعضای خود روی می‌آورند. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، انواع مختلف شرکت‌های تعاونی را می‌توان از نظر عضویت و نحوه پذیرش اعضا، نیز دسته‌بندی کرد. در چنین شرایطی، شرکت‌های تعاونی، شامل: شرکت تعاونی عام و شرکت‌های تعاونی خاص خواهند بود.

  • شرکت تعاونی عام

شرکت تعاونی عام به نوعی از شرکت‌های تعاونی گفته می‌شود که عضویت در آن، برای تمامی افراد یک جامعه و تمامی اقشار، آزاد و بلا مانع است. لازم به ذکر است که هیات مؤسسین این نوع از شرکت‌ها، باید برای برطرف ساختن و یا تأمین بخشی از سرمایه اولیه مورد نیاز شرکت و یا افزایش سرمایه آن، سهام شرکت را به عموم مردم عرضه نمایند.

  • شرکت تعاونی خاص

شرکت تعاونی خاص به نوعی از شرکت‌های تعاونی گفته می‌شود که عضویت در آن، تنها برای گروه و یا قشر خاصی از مردم در یک جامعه، آزاد است. از جمله این افراد می‌توان کارمندان، کشاورزان، زنان، مشاغل خاص و… را نام برد. این شرکت تعاونی، تنها می‌تواند متقاضیان واجد شرایط را پذیرش کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با ثبت شرکت تعاونی چند منظوره به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

مراحل ثبت شرکت تعاونی‌

برای ثبت شرکت تعاونی لازم است در ابتدا چند گام را طی نمایید. برای نمونه در چنین مواقعی لازم است اقدامات انجام‌ شده برای تشکیل این مجموعه تعاونی، که شامل توجیه ضرورت ایجاد و ثبت شرکت مورد نظر است، به تایید وزارت تعاون برسد. هم‌چنین لازم است تعداد اعضای تشکیل دهنده تعاونی مورد نظر به همراه مشخصات کامل هر یک از آن‌ها، به وزارت تعاون اعلام گردد. چگونگی تامین سرمایه شرکت و … از دیگر موارد مورد نیاز است که لازم است برای تایید، به وزارت تعاون ارسال شود تا مطابقت آن، با قوانین کشور تایید گردد و سپس برای آن مجوز ثبت ساده شود.

لازم به ذکر است که دریافت مجوز ثبت، نشان می‌دهد که وزارت تعاون، مقررات مربوط را تأیید نموده ‌است. برای دریافت مجوز لازم است هم‌چنین، هیئت مدیران و یا وکیل قانونی شرکت، مدارک مورد نیاز برای ثبت را به وزارت تعاون تحویل دهند و صدور مجوز ثبت شرکت تعاونی مورد نظر خود را درخواست نمایند.

وزارت تعاون پس از این اقدامات، مدارک ارائه ‌شده را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد و در صورت تأیید مدارک ارائه شده، مجوز ثبت شرکت تعاونی را صادر می‌نماید.

لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مجوز ثبت باید برای ثبت تعاونی، به مرجع ثبت، تحویل داده شود. بدون انجام این کار، ثبت شرکت تعاونی، امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر، هیات مدیره شرکت تعاونی باید پس ‌از یک ماه از تاریخ برگزاری اولین مجمع عمومی عادی، مدارک مورد نیاز از جمله مجوز ثبت شرکت را برای ثبت و صدور آگهی مربوط به مراجع موردنظر، تحویل دهد.

مدارک ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت تعاونی، لازم است چندین مدرک را به وزارت تعاون تحویل دهید. از جمله مدارک مورد نیاز برای انجام این کار می‌توان به اساسنامه تصویب‌شده شرکت تعاونی در چهار نسخه اشاره کرد.

همچنین در شرایطی مجوز اداره تعاون، دعوت‌نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در سه نسخه، صورت ‌جلسه اولین مجمع عمومی مبنی‌ بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرسان شرکت در سه نسخه مورد نیاز است.

از دیگر مدارک مورد نیاز برای انجام این کار، می‌توان به رسید پرداخت سرمایه شرکت‌های تعاونی در سه نسخه، لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء هیات مدیره و بازرسان شرکت تعاونی، لیست اسامی و امضاهای حاضران در اولین مجمع عمومی و عادی شرکت تعاونی در سه نسخه، صورت ‌جلسه اولین هیات مدیره مبنی ‌بر انتخاب رئیس، نایب ‌رئیس، منشی، مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز، لیست و مشخصات اعضای هیات مدیره، بازرسان، مدیرعامل، صدور مجوز ثبت تعاونی توسط اداره تعاون و… اشاره کرد.

سرمایه لازم برای ثبت شرکت تعاونی

لازم به ذکر است که برای مقدار سرمایه تاسیس شرکت‌های تعاونی و ثبت آن، حداقلی در نظر گرفته شده ‌است. این میزان حداقلی سرمایه، برای شرکت‌های تعاونی عام و شرکت‌های تعاونی خاص، متفاوت است. بر طبق این عامل، برای شرکت تعاونی عام، حداقل سرمایه، صد میلیون ریال تعیین ‌شده است و برای شرکت تعاونی خاص، ده میلیون ریال در نظر گرفته ‌شده است. هر تعاونی وقتی تشکیل می‌شود که یک ‌سوم سرمایه‌ آن تأدیه شده باشد و اگر به‌ صورت نقدی و جنسی باشد، تقویم و تسلیم ‌شده باشد.

وظائف هیأت مؤسس تعاونی چیست؟

این اعضا باید در طرح پیشنهادی خود، ضرورت تشکیل شرکت تعاونی و هم‌چنین دلایل توجیهی برای تناسب هدف‌های تشکیل تعاونی مورد نظر با اهداف کشور را قید نمایند و تعداد و مشخصات داوطلبان و هم‌چنین میزان سهم لازم تأدیه هر عضو، سابقه و مهارت‌های آن‌ها در زمینه شرکت تعاونی، میزان سرمایه ثابت و در گردش شرکت تعاونی، نام شعبه صندوق تعاون برای افتتاح حساب‌های شرکت و… را تنظیم نمایند و سپس نماینده تام‌الاختیار شرکت را به اداره تعاون معرفی کنند.

مجموعه اريكه با داشتن افراد مجرب و متخصص و با در نظر گرفتن تمامی موازين و مقررات راهنماي ٢٤ ساعته شما كارفرمايان محترم در ثبت شرکت تعاونی ، بصورت آنلاين و حضوری در تمامی مراحل همراه مي باشد. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت و سایر خدمات ثبتی و همچنین هزینه ثبت شرکت با ما در ارتباط باشید .

نویسنده مطلب : شرکت اریکه ایرانیان – sabtarikeh.com

سوالات متداول

01 سرمایه لازم برای ثبت شرکت تعاونی چقدر است؟
سرمایه لازم برای ثبت شرکت تعاونی عام، حداقل سرمایه، صد میلیون ریال تعیین ‌شده است و برای ثبت شرکت تعاونی خاص، ده میلیون ریال در نظر گرفته ‌شده است.
02 انواع شرکت تعاونی کدامند؟
شرکت تعاونی تولید، شرکت تعاونی توزیع، شرکت تعاونی عام، شرکت تعاونی خاص