بهترین روش ثبت شرکت حسابداری در سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟

موضوع ثبت شرکت حسابداری امروزه برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و می‌خواهند حرفه‌ای‌تر پیش بروند و در واقع به مشتریان خود حس اعتماد بیشتری بدهند، اهمیت ویژه‌ای دارد. محاسبات در هر شرکت، پروژه و کسب ‌و کاری همیشه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان و صاحبان استارتاپ‌ها است. حسابداری در این وضعیت به داد آن‌ها می‌رسد. برای صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌ها مهم است که بتوانند تمامی حساب‌های خود را در آخر هر دوره بررسی کنند، کم‌وکاستی‌ها را چک نموده و یا بتوانند خدمات مشاوره‌ای نیز دریافت کنند.

ثبت شرکت حسابداری

حوزه‌ های فعالیت شرکت حسابداری

به‌هرحال درصورتی‌که قصد ثبت شرکت حسابداری را دارید احتمالاً برای شما مهم است که بدانید در چه حوزه‌هایی می‌توانید فعالیت کنید. اساساً این شرکت‌ها در حوزه‌های بازرسی قانونی شرکت‌ها، داوری اختلالات و مشکلات مالی مرتبط با حوزه حسابرسی، مشاوره‌های مالی و مالیاتی، ارزیابی سهام انواع شرکت‌های خصوصی و دولتی، نظارت بر حساب شرکت‌ها، پرداختی‌ها و دریافتی‌ها، انواع حسابرسی و حسابداری موسسات می‌توانند ‌بصورت رسمی در ایران فعالیت کنند.

مراحل اصلی ثبت شرکت حسابداری

شرکت‌ها و سازمان ها برای برخی از فعالیت‌های هرچند موقت، به سراغ یک شرکت حسابداری می‌روند که حسابداران به‌صورت فریلنسری کار می‌کنند. شما به عنوان یک متخصص در حوزه حسابداری، برای ایجاد یک فضای اعتماد می‌توانید به سراغ ثبت شرکت حسابداری بروید و از این طریق نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کنید. جامعه حسابداران رسمی ایران اولین ارگان و سازمانی است که روی این موضوع نظارت می‌کند. در واقع تنظیم و نظارت به تمامی امور این شرکت‌ها توسط این مراکز انجام می‌شود.

در وهله بعدی ثبت شرکت باید به سراغ مشخص ‌کردن نوع شرکت بروید. این کار پس از اخذ مجوز از سوی سازمان حسابداران انجام می‌شود. به‌طورکلی شما می‌توانید نوع شرکت تجاری خود را از بین سهامی خاص و مسئولیت محدود انتخاب کنید. بودجه ایجاد این‌گونه شرکت‌ها با دو طیف مسئولیتی با هم متفاوت است.

مدارک لازم ثبت در موسسه حسابداری

اولین بحث که باید در مورد آن اطلاعات کافی را داشته باشید نحوه ارائه مدارک لازم برای ثبت موسسه یا شرکت حسابداری است. این مدارک باید به اداره کل ثبت شرکت‌های کشور در استان تهران ارسال گردد.

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای اصلی و علی‌البدل
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل اشخاص حقوقی
  3. دو نسخه از اوراق رسمی و قانونی شرکت که شامل: اساسنامه، نشست هیئت‌مدیره، نشست مجمع‌عمومی و نشست نظارتی می‌شود.
  4. گواهی مربوط به انتشار آگهی در روزنامه‌ها در خصوص ثبت اساسنامه شرکت
  5. گواهی تودیع 35 درصدی برای سرمایه درصورتی‌که شرکت قرار است خارج از حیطه مسئولیت محدود و در زمینه سهامی خاص ثبت شود.

چک ‌لیست مراحل ثبت شرکت حسابرسی

مراحل ثبت موسسه حسابداری در ایران با تکمیل فرم‌ها و ارائه اطلاعات، اسناد و مدارک انجام می‌گردد. در ادامه به طور مفصل دراین‌خصوص صحبت خواهیم کرد.

  1. نخست باید فرم اطلاعات عمومی شرکت ثبت و تکمیل شود. تکمیل فرم اطلاعات متقاضی، ارائه نام‌های درخواستی برای شرکت و نام‌های پیشنهادی که معمولاً 5 مورد خواهد بود، تشریح حوزه فعالیت، حسابرسی یا حسابداری، ذکر حجم و میزان سرمایه، ذکر نام اعضا برای مدیران، مؤسس، سمت‌ها و…، ذکر نام شعبه در صورت تمایل، انتخاب یک روزنامه کثیرالانتشار برای چاپ آگهی از جمله مراحل اصلی در این حوزه است.
  2. پس از آن به مرحله درج اظهارنامه ثبت شرکت حسابداری می‌رسیم. درصورتی‌که موارد مورد تایید بود، لازم است که اساس‌نامه شرکت و شرکت نامه نیز مطابق قوانین جامعه حسابداران رسمی ثبت شده و سپس بارگذاری مدارک و اسناد انجام گردد.
  3. این مدارک بصورت فیزیکی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود که شامل اسناد هویتی، اقرارنامه، گواهی عدم سوء پیشینه برای شرکا، تقاضانامه، اساسنامه امضا شده و دریافت تاییدیه اداره ثبت شرکت‌ها در مرحله بعد خواهد بود. انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی نیز پل آخر و شروع فعالیت خواهد بود.

شرایط عمومی راه‌ اندازی شرکت حسابداری

برای ثبت یک شرکت حسابداری به صورت سهامی خاص شما نیاز به سه عضو اصلی وحداقل  دو نفر بازرس ، 35 درصد سرمایه با پرداخت نقدی، سرمایه حداقلی یک میلیون ریال، مدارک و همین‌طور اخذ مجوز دارید. در مواردی که شرکت شما ‌بصورت مسئولیت محدود ثبت می‌شود، به دو عضو، سرمایه حداقل یک ‌میلیون ‌ریالی، تعهد به پرداخت کل سرمایه و مدارک اصلی مؤسسین نیاز خواهید داشت. در چنین شرایطی باید دقت داشته باشید که ثبت شرکت حسابداری باید زیر نظر سازمان دولتی پلمپ تجاری دفاتر انجام گردد. ترجیحاً در مسیر کاری و پروسه کلی، یک فرد آشنا به کار و یا مؤسسه‌ای فعال در این حوزه را در کنار خود داشته باشید.

هزینه ‌های ثبت شرکت موسسه حسابداری

البته توضیح در مورد هزینه ثبت موسسه حسابداری کمی سخت است؛ چون موارد بسیاری را شامل می‌شود و خود این موضوع یک چک‌لیست بزرگ است. هزینه‌های اداری برای دریافت مجوز از جامعه حسابداری رسمی و شرکت در آزمون تخصصی، پرداخت هزینه‌های مربوط به ارسال مدارک اعضا به اداره ثبت شرکت‌ها که توسط پست کشور دریافت می‌شود، هزینه حق ثبت شرکت در اداره ثبت، هزینه مالیات ابطال تمبر، ثبت آگهی در روزنامه، هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت حسابرسی و در نهایت هزینه پلمپ دفاتر شرکت برای امور مالیاتی که بر اساس نرخ مصوب این سازمان محاسبه خواهد شد. البته انتظار می‌رود هزینه‌های دیگری نیز در مسیر ثبت شرکت حسابداری وجود داشته باشد که اساساً نمی‌توان در مورد آن‌ها نظر قطعی داد.

ثبت شرکت حسابداری خارج از ایران

راهنمای ثبت شرکت حسابداری خارج از ایران

معمولاً پروسه ثبت موسسه حسابداری در کشورهای خارجی کمی پیچیده‌تر از ایران است، اما مراحل اداری آن فوق‌العاده دقیق انجام می‌گردد. در وهله نخست شما باید نوع شرکت خود را از بین گستره مدنی و تجاری انتخاب کنید. حال این شرکت‌ها در دسته تجاری نیز به زیرمجموعه‌های تضامنی،  سهامی عام و خاص، تولیدی و سهامی و غیر سهامی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های مدنی نیز یک تعریف مشخص دارند و به شرکت‌هایی گفته می‌شود که از جمع‌شدن مالکین تشکیل می‌شود و هر شخص، مالک سرمایه خودش است. اما در نهایت این سازمان به‌صورت جمعی اداره خواهد شد.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره ثبت شرکت تضامنی، ثبت شرکت سهامی عام، ثبت شرکت سهامی خاص به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

شرکت‌های تجاری نیز بیشتر در حوزه‌های بازرگانی و تجاری فعالیت می‌کنند و برای ثبت شرکت خارج از ایران شما باید نام آن را همراه با مشخصات شخصی خود برای پیش ثبت‌نام ارسال کنید. از طرفی دامنه تجارت شما مشخص شده و در نهایت مدارک را باید به کشور مقصد ارسال کنید.

بهترین راه ثبت موسسه حسابداری

درصورتی‌که قصد ثبت موسسه حسابداری را دارید احتمالاً با مشکلات زیادی در این مسیر مواجه می‌شوید. باید خاطرنشان کنیم که برخی از شرکت‌ها در این حوزه به‌عنوان مؤسسات حقوقی فعالیت می‌کنند و به شما خدمات ثبت شرکت حسابداری را ارائه می‌دهند. البته که دراین‌ بین تعدادی از آن‌ها در واحدهای بین المللی نیز کار می‌کنند و به واسطه استفاده خدمات و آشنایی کلی نسبت به قوانین مدنی توسط این مؤسسات، به‌راحتی می‌توانید شرکت خود را در هر قاره‌ای ثبت کنید. همین‌طور بهتر است از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید و ترجیحاً در تمامی مراحل در کنار شما باشد تا بتوانید به درست‌ترین شکل ممکن عمل کنید.

متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد در ثبت شرکت‌های حسابداری در ایران و خارج از آن دارند، عدم آشنایی به مراحل اداری، صرف هزینه و وقت بی‌نتیجه برای جنبه‌های مختلف ثبت و… است. حسابداری به‌عنوان رشته‌ای که به بررسی فرایندهای مالی و ارزیابی‌های اقتصادی می‌پردازد، یکی از لازمه‌های کسب‌وکارها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و مجموعه‌های مالیاتی و اقتصادی است. افرادی که برای حسابرسی انتخاب می‌شوند معمولاً باید عضو شرکت‌های حسابداری باشند. در غیر این صورت، اعتماد به آنها کمی سخت می‌شود.

سوالات متداول

01 برای ثبت شرکت حسابداری به صورت سهامی خاص چند عضو لازم است؟
برای ثبت یک شرکت حسابداری به صورت سهامی خاص شما نیاز به سه عضو اصلی وحداقل  دو نفر بازرس نیاز دارید.
02 برای ثبت شرکت حسابداری به صورت مسئولیت محدود چند عضو و چه مقدار سرمایه لازم است؟
برای ثبت یک شرکت حسابداری به صورت مسئولیت، شما به دو عضو، سرمایه حداقل یک ‌میلیون ‌ریالی، تعهد به پرداخت کل سرمایه و مدارک اصلی مؤسسین نیاز خواهید داشت.