✅ بهترین روش ثبت شرکت دانش بنیان
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (1 امتیاز)

دنیای امروز پر از چالش‌های جدید است و روز به روز بر تعداد آن اضافه می‌شود. ثبت شرکت‌ دانش بنیان برای کشور ضروری است و یک حاشیه امن برای صاحبان ایده‌ ایجاد می‌کند و همچنین مزایای ویژه‌ای برای آنان به ارمغان می‌آورد. راه عبور از این چالش‌ها وجود شرکت‌هایی با ایده‌های ناب و خلاقانه است. این شرکت‌های بر پایه دانش، ایده و اختراع، شرکت دانش بنیان نام دارند.

به طور مثال، در زمان همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، بسیاری از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای مقابله با این ویروس توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شدند و کشور را از این چالش عبور دادند. در مواقع ضروری و حساس می‌توان از ایده‌ها و اختراعات پیشین این شرکت‌ها استفاده نمود و یا بر توان ایده‌پردازی آنان تکیه کرد تا تجهیزات مورد نیاز و ضروری را تولید کنند.

در این مقاله سعی داریم به تعریف شرکت دانش بنیان و کارایی آن و ثبت شرکت‌ دانش بنیان اشاره کنیم.

ثبت شرکت اریکه با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله خود و کارشناسان باتجربه و متخصص در زمینه ثبت شرکت و ثبت شرکت دانش بنیان در خدمت شما است.

تلفن‌های تماس: 02122659423 –  0212265945902122659445  –  02122659014

تعریف شرکت‌ دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که بر پایه دانش بنا شده‌اند. این شرکت‌ها هیچ گونه سرمایه مادی قابل لمس ندارند و صرفاً با ترکیب دانش و تخصص پژوهشی فعالیت می‌کنند. به علت ماهیت علمی این شرکت‌ها، قشر دانشگاهی و پژوهشی بیشتر به سمت آن تمایل دارند. زیرا در گرو ثبت شرکت‌ دانش بنیان به ایده‌های خود جامه ی عمل می‌پوشانند و به مرحله بهره‌برداری می‌رسانند.

شرکت‌های دانش بنیان به منظور تبدیل ایده به پدیده و ایجاد ثروت ایجاد شده‌اند. این شرکت‌ها، از پتانسیل‌های علمی و نخبگان استفاده می‌کنند و ایده‌ها و اختراعات آنان را به بار می‌نشانند. استفاده و یا تولید از این ایده‌ها و اختراعات و تولید انبوه آنان چرخه اقتصادی را به گردش در می‌آورد و باعث کسب ثروت خواهد شد.

این شرکت‌ها با جذب نیروهای جوان و خلاق و استفاده از اختراعات و ایده‌های آنان، بازار کار وسیعی را ایجاد می‌کنند. این کار موجب کارآفرینی با وسعت بالایی خواهد شد که علاوه بر صاحبان ایده، افراد بسیاری را شاغل می‌کند.

ویژگی شرکت‌های دانش بنیان

  • نوع آوری و خلق ایده های جدید

نوآوری و خلق ایده‌های جدید اصلی‌ترین شالوده ایجاد یک شرکت دانش بنیان است. به منظور خلق ایده‌های جدید، باید محیطی مناسب برای تحقیق و پژوهش فراهم شود. همچنین باید شرایط قانونی برای حمایت از ایده‌های جدید و شناسایی حق مالکیت آن فراهم گردد.

  • تجاری سازی ایده های خلاقانه

ایده‌های جدید تا قبل از ورود به بازار کار، ارزش اقتصادی ندارند. تجاری‌سازی این ایده‌ها به معنای به کارگیری منابع موجود برای تبدیل این ایده‌ها به پدیده است و با ورود این ایده‌ها و اختراعات به بازار کار به سوددهی خواهیم رسید.

در دنیای پیچیده امروزی که کسب‌وکارها با تهدیدهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود شرکت‌های دانش بنیان باعث بهره‌گیری از این تهدیدها و تبدیل آن‌ها به فرصت می‌شود. هر تهدید و ضعف، بازار نیاز را به وجود می‌آورد و فرصتی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند تا وارد بازار کار شوند و کسب ثروت کنند.

  • رقابت‌پذیری

ایجاد رقابت بهترین روش برای بالا بردن سطح در هر بازار است. حس رقابت، کسب‌وکارها را مجبور می‌سازد همواره محصولاتی به روز و بهتر تولید کنند. شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر دانش و پژوهش همواره لبریز از ایده‌های نو بوده و حس رقابت‌پذیری بالایی را ایجاد می‌کنند.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

اگر اقدام به ثبت شرکت دانش بنیان کنید می‌توانید از مزایای زیادی برخوردار شوید که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • معافیت از پرداخت مالیات
  • دریافت عوارض حقوقی گمرکی
  • بهره‌مندی از سود بانکی
  • بهره‌مندی از عوارض مالیاتی برای 15 سال
  • استفاده از تسهیلات با سود کم و بازپرداخت طولانی‌مدت

شرایط عمومی ثبت شرکت دانش بنیان

برای آن که بتوانید اقدام به ثبت شرکت دانش بنیان کنید لازم است شرایط زیر را داشته باشید.

  • حداقل مدرک مورد نیاز مدرک کارشناسی است.
  • باید حداقل یک اختراع داخلی ثبت شده یا یک اختراع بین‌المللی در ارتباط با حوزه کاری داشته باشید.
  • نصف درآمدی که در طی سال مالی گذشته کسب کرده‌اید حاصل از فروش خدمات، فناوری و یا کالای دانش بنیان از طریق قرارداد شرکت بوده باشد.
  • سابقه بیمه‌ای که برای حداقل سه نفر از کارکنان تمام وقت خود پرداخت کرده‌اید دست کم ۶ ماه باشد.

یکی دیگر از شرایطی که این شرکت‌ها باید داشته باشند تولید محصولات دانش بنیان است که طبق دو رویکرد مختلف شامل محصولات زیر است:

  • بخش اول حوزه‌هایی هستند که کالاهای دانش بنیان در آن‌ها غالب است. همچنین میانگین فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه بیشتر از بخش فناوری و صنعتی است.
  • بخش دوم مربوط به حوزه‌هایی است که کالای دانش بنیان در آن غالب نیست. ولیکن نفوذ فناوری‌های نوین و پیدایش کالاهای دانش بنیان مانند برق، نفت و گاز و… در آن‌ها دیده می‌شود.

شرایط ثبت شرکت‌های دانش بنیان

قوانین ثبت شرکت دانش بنیان

یک سری قوانینی وجود دارد که در صورت ثبت شرکت دانش بنیان لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید. در متن زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • در صورت خصوصی بودن شرکت‌های دانش بنیان، باید تابع قوانین و مقررات تجاری بوده و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردد.
  • تنها مالک آن‌ها دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند.
  • دانشگاه‌ها به میزان سهام خود در مدیریت، سود و زیان سهیم هستند.
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه و مدیر عامل شرکت نباید هیچ گونه مسئولیتی در دانشگاه داشته باشند.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان به طور کلی

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان به شرح زیر است:

  1. مراجعه به شرکت مشاور
  2. عقد قرارداد با شرکت مشاور
  3. تحویل مدارک مورد نیاز به کارشناسان مربوطه
  4. ثبت شرکت با عنوان دانش بنیان

 مراحل ثبت شرکت دانش بنیان با جزئیات کامل

اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

  • قدم اول ثبت یک شرکت یا مؤسسه حقوقی خصوصی یا تعاونی است که از طریق اداره ثبت شرکت‌ها قابل انجام است.
  • در قدم بعدی برای آن که شرکت خود را دانش بنیادی کنید از طریق سامانه http://www.daneshbonyan.ir ثبت نام کنید تا ارزیابی شوید.
  • بعد از آن که کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش بنیان، شرکت شما را تأیید کنند به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوید. سپس با اراسه طرح خود می‌توانید از تسهیلاتی که در اساسنامه صندوق قید شده برخوردار شوید.
  • فرمی را که در سایت شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده تکمیل کنید. رسیدگی به این طرح‌ها پس از ارجاع به ستاد دو ماه یک بار انجام می‌شود. تمام اطلاعات سهامداران، هیئت مدیره و افراد سازمان بررسی شود تا دانش بنیان بودن یا نبودن شرکت مشخص شود.
  • بعد از تولید محصولات و خدمات دانش بنیان، طبق آیین‌نامه‌ای که توسط کارگروه تصویب شده است ارزیابی می‌شوید. شرکت برای زمان محدودی می‌تواند از تسهیلات استفاده کند. برای آن که بتوانید مدت بیشتری از این تسهیلات استفاده کنید باید تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه را معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت ارزیابی کند.

مراحل ثبت شرکت

چگونه در سامانه ثبت شرکت دانش بنیان ثبت نام کنیم؟

در ابتدا که وارد سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان می‌شوید وارد بخش ثبت نام شوید. در این قسمت، تعهدات را تأیید کنید و نام شرکت، شناسه ملی و ایمیل خود را وارد کنید تا لینک فعال‌سازی برای شما ارسال شود. بعد از آن که فرم  لینک فعال‌سازی را تکمیل نمودید نام کاربری به پست الکترونیک شما ارسال می‌شود و شما باید در طی ۵ ساعت نام کاربری خود را فعال کنید.

در غیر این صورت، باید دوباره در سایت ثبت نام کنید. تمام افراد متقاضی می‌توانند به سایت www.ilenc.ir رجوع و اسم شرکت را جست‌وجو کنند تا شناسه ملی اشخاص حقوقی را دریافت کرده و در سامانه وارد کنند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

به طور کلی برای ثبت شرکت دانش بنیان مدارک ثبت شرکت به شرح زیر است:

  • رزومه شرکت
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • تصویر اظهارنامه شرکت
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیأت مدیره شرکت
  • کپی مدارک تحصیلی اعضا
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • آخرین لیست بیمه شرکت

شما برای انجام هر گونه فعالیت تجاری و اقتصادی سازماندهی شده به شرکتی ثبت شده احتیاج دارید. شرکتی که در سایه آن پیشرفت کنید و به اهداف تعیین شده خود برسید. هر گونه فعالیت در قالب شرکت‌های ثبت شده، به صورت رسمی و قانونی صورت گرفته و از اعتبار بیشتری برخوردار است. از طرفی، افراد طرف قرارداد با شرکت به دلیل این اعتبار، تمایل بیشتری به همکاری با شرکت‌های ثبت شده دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل با جزئیات شرکت دانش بنیان آشنا شدید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. مشاورین اریکه به بهترین شکل راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند. بنابراین با خیال راحت از تخصص مشاورین اریکه بهره‌مند شوید و شرکت خود را به سادگی به ثبت برسانید.

ثبت شرکت اریکه با بهره گیری از تجربه چندین ساله خود و کارشناسان با تجربه و متخصص در زمینه ثبت انواع شرکت و ثبت شرکت دانش بنیان در خدمت شما است.

تلفن‌های تماس: 02122659423 –  0212265945902122659445  –  02122659014

سوالات متداول

01 با ثبت شرکت دانش بنیان تا چند سال از عوارض مالیاتی معاف می‌شوید؟
15 سال