بررسی جامع مراحل ثبت شرکت مختلط غیرسهامی
امتیاز شما به این مطلب ؟

به طور کلی برای ثبت شرکت از جمله ثبت شرکت مختلط غیرسهامی، گزینه‌های متفاوتی پیش روی شما است که باید با توجه به شرایط کاری و حوزه فعالیتی خود، گزینه مناسبی را از بین آن‌ها انتخاب کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا ساختار کلی، کاربرد، مدارک مورد نیاز، شرایط و مراحل ثبت این شرکت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ساختار شرکت مختلط غیر سهامی

در واقع این شرکت متشکل از شرکای مختلفی است که مسئولیت‌هایشان با یکدیگر متفاوت است و از بابت جایگاه در درجات یکسانی قرار نمی‌گیرند. به طور کلی ثبت شرکت‌ مختلط غیرسهامی به دو نوع شریک نیاز دارد؛ شریک ضامن و شریک مسئولیت محدود.

شرکای ضامن در واقع تأمین‌کننده اصلی سرمایه شرکت هستند و مسئولیت تمام تعهدات و امور اجرایی شرکت را بر عهده دارند. از سوی دیگر شرکای مسئولیت محدود همانطور که از نام‌شان پیدا است مسئولیت‌های محدودی در قبال شرکت دارند و جز نظارت، نمی‌توانند در امور اجرایی دخالتی داشته باشند. ساختار کلی شرکت‌های  مختلط غیرسهامی به این صورت است و افرادی که قصد دارند برای مقاصد تجاری خود شرکتی متشکل از هر دو نوع شریک داشته باشند، می‌توانند اقدام به ثبت آن نمایند.

در ادامه با انواع شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت اینگونه شرکت‌ها آشنا می‌شویم.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

تمام مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط غیرسهامی عبارتند از:

  • فهرست کاملی از مشخصات تمام اعضای شرکت
  • اساسنامه امضا شده شرکت توسط همه شرکا
  • شرکت‌نامه امضاشده توسط همه شرکا
  • صورت‌جلسه اولین مجمع عمومی شرکاء
  • مجوز‌های فعالیت رسمی و قانونی
  • عدم سوءپیشینه تمام شرکا
  • نشانی دقیق شرکت
  • تعهد مدیر شرکت در قبال پرداخت یک‌سوم از سرمایه شرکت
  • مدارک هویتی تمام اعضای شرکت

اگر راجع به مدارک ثبت شرکت مختلط سهامی نیز سؤال دارید می‌توانید مقاله موردنظر را با همین نام در سایت مطالعه کنید.

شرایط اصلی ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

حالا که با مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی آشنا شدید، بهتر است تا در جریان شرایط اصلی ثبت اینگونه شرکت‌ها نیز قرار بگیرید. شرایط اصلی ثبت شرکت‌های مختلط غیر سهامی به شرح زیر هستند:

  • برای ثبت شرکت مختلط الزام به حضور حداقل یک شریک ضامن و یک شریک مسئولیت محدود است.
  • تنظیم یک شرکت‌نامه مشخص توسط شرکا.
  • انتخاب یک مدیر برای شرکت که باید از بین شرکای ضامن انتخاب شود؛ البته در صورت توافق اکثریت، انتخاب مدیر اصلی از بین شرکای مسئولیت محدود نیز مقدور است.
  • تنظیم اساسنامه شرکت که در آن تمام مسئولیت‌ها و تعهدات شرکا و دست‌اندرکاران ذکر شده باشد.
  • اگر شریکی با مسئولیت محدود اقدام به انجام معامله‌ای نماید، تمام تعهدات او در قبال این معامله تضامنی می‌باشد. ولی اگر او به عنوان نماینده‌ای از شرکت مختلط معرفی شده باشد، از این قاعده مستثنا خواهد بود.
  • تمام شرکای مسئولیت محدود از حق نظارت بر امور اجرایی شرکت بهره‌مند هستند.
  • تمام شرکای مسئولیت محدود می‌توانند به دفاتر و مدارک موجود در شرکت دسترسی داشته باشند.
  • انتقال سهام شرکای مسئولیت محدود به شخص ثالث مستلزم موافقت و رضایت تمام شرکا است.
  • در انتخاب نام شرکت باید توجه داشته باشید که این نام معنادار و فارسی باشد، حداقل نام یکی از شرکای ضامن در آن ذکر شده باشد، با عرف و شئونات اسلامی مغایرتی نداشته باشد و همچنین عبارت مختلط غیرسهامی در ابتدا یا انتهای اسم اصلی ذکر شده باشد.

ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی و کاربرد آن

به طور کلی ثبت شرکت مختلط غیرسهامی در شرایط خاصی انجام می‌شود. شرکت مختلط غیرسهامی معمولاً در مواردی مورد توجه قرار می‌گیرد که فرد یا افرادی یک محصول یا ایده را در اختیار دارند و تلاش می‌کنند تا برای اجرایی کردن ایده یا فروش محصولات خود، افرادی را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. در نتیجه وقتی که یک صاحب ایده یا محصول در کنار فردی سرمایه‌گذار قرار بگیرد، می‌تواند برای پرداختن به امور تجاری خود در سطح گسترده به صورت اصولی شرکت مختلط غیر سهامی را به ثبت برساند.

ثبت شرکت‌های مختلط غیرسهامی اگر به صورت اصولی و هدف‌گذاری‌شده‌ای انجام شود، به واسطه فروش محصول یا خدمات مورد نظر، هر دو گروه مسئولیت محدود و ضامن، سود خواهند برد. همچنین نحوه و مبنای تقسیم سود به طور کامل داخل اساسنامه شرکت ذکر می‌شود و افراد می‌توانند بنا به صلاحدید خود، مبنای تقسیم سود خود را نسبت به میزان سهم‌الشرکه یا سهام هر فرد مشخص کنند.

در مورد شرکت مسئولیت محدود نیز مقاله کاملی در سایت وجود دارد. می‌توانید با کلیک بر روی لینک ثبت شرکت مسئولیت محدود به آن دسترسی پیدا کنید.

قوانین ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

در ادامه با تمام قوانین حاکم بر ثبت شرکت‌ مختلط غیرسهامی آشنا خواهیم شد:

  •  این شرکت فقط به وسیله شرکت‌نامه و بدون الزامی بر وجود اساسنامه قابل ثبت است.
  • در صورت نیاز به انتقال سهم‌الشرکه توسط شرکای مسئولیت محدود، موافقت شرکای دیگر الزامی است.
  • تمام شرکای ضامن شرکت موظف هستند تا کل سرمایه مشخص شده را تقبل کنند.
  • تمام شرکای مسئولیت محدود حق نظارت و مشاهده مدارک و قرارداد‌های شرکت را دارند.
  • در صورت ورشکستگی شرکت، تمام دارایی موجود بین شرکا تقسیم می‌شود و در این بین برای هیچکدام از طلبکار‌های شخصی هر یک از شرکا به صورت مستقیم حقی قائل نشده است.
  • شرکای مسئولیت محدود می‌توانند بخشی از سرمایه خود را تقبل کرده و در قبال تقبل مابقی آن سرمایه، تعهد به پرداخت دهند.

مراحل ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

در آخر باید به مراحل ثبت شرکت مختلط غیرسهامی اشاره کنیم.

  1. به منظور ثبت شرکت ابتدا باید وارد وبسایت irsherkat.ssaa.ir شوید و به بخش ثبت شرکت مراجعه کنید.
  2. در این بخش باید مدارک و مشخصات خواسته شده را وارد کنید.
  3.  سپس فرم انتخاب اسم به شما نمایش داده می‌شود که بر طبق آن باید به ترتیب اولویت پنج نام مورد نظر خود را وارد کنید.
  4. حالا مدارک به طور کامل بارگذاری شده و به اداره ثبت ارجاع داده می‌شود تا به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.
  5. در صورتی که نواقصی در اطلاعات و مدارک بارگذاری‌شده وجود نداشته باشد، از سوی وب‌سایت پیغامی را مبنی بر تأیید مدارک دریافت خواهید کرد.
  6. سپس اوراقی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید توسط تمام متقاضیان ثبت شرکت مختلط، امضا شده و با پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شوند.
  7. بعد از اینکه مدارک را در پاکت مخصوصی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کردید، باید کد مرسوله خود را در وب‌سایت وارد کنید.
  8. سپس مدارک ارسالی شما توسط اداره ثبت مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که نواقص و مشکلی در این روند مشاهده نشود، از سوی اداره ثبت، تماسی را دریافت خواهید کرد.
  9. بعد از تأیید، باید به صورتی حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید و بعد از دریافت شماره ثبت خود، آگهی شرکت را در روزنامه به چاپ برسانید.

در صورتی که تمام مراحل ذکر شده با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، می‌توانید فعالیت رسمی و قانونی خود را در شرکت شروع کنید.

شرکت مختلط غیرسهامی

تقسیم سود و زیان در شرکت مختلط غیرسهامی

در شرکت مختلط غیرسهامی سود با توجه به نسبت سهم‌الشرکه بین شرکای ضامن و مسئولیت محدود تقسیم می‌شود. البته این نکته قابل توجه است که در صورتی سود میان شرکا تقسیم خواهد شد که باعث نقصان سرمایه نشود. مطابق با ماده ۱۳۲ قانون تجارت اگر ضرر به میزانی باشد که سهم‌الشرکه شرکا کم شود تا زمانی‌که این کمبود جبران نشود پرداخت هر منفعتی ممنوع خواهد بود. اگر شرکت به هر دلیل زیان‌ده باشد، مسئولیت پرداخت بدهی با شرکای ضامن است.

ذکر این نکته برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی لازم است که تا زمانی‌که شرکت منحل نشده باشد، طلبکاران باید طلب خود را از سرمایه باقیمانده شرکت دریافت کنند.

سخن آخر

در این مقاله شما را با ساختار کلی این نوع شرکت‌ها آشنا کردیم و همچنین مدارک، مراحل و شرایط مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط غیرسهامی را به طور کامل بیان کردیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت‌های مختلط غیر سهامی و دریافت مشاوره تخصصی، می‌توانید با مجموعه ما تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان به صورت جامع شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوالات متداول

01 سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی چقدر است؟
برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی حداقل سرمایه محدودیتی ندارد.
برچسب ها: