🔱نکات طلایی ثبت شرکت مسئولیت محدود سال 1401
امتیاز شما به این مطلب ؟
4.8/5 - (5 امتیاز)

به طور کلی ثبت و راه‌اندازی شرکت‌هایی با مسئولیت محدود به مراتب آسان‌تر از دیگر شرکت‌ها است و به همین دلیل بسیاری از افرادی که در ابتدای کسب و کار خود قصد ثبت شرکت را دارند، معمولاً این گزینه را انتخاب می‌کنند.
در این مقاله به طور کامل ساختار کلی و نحوه ثبت شرکت مسئولیت محدود، شرایط ثبت، مدارک مورد نیاز و مزایای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

منظور از ثبت شرکت مسئولیت محدود چیست؟

در واقع این نوع شرکت‌ها از دو یا چند مدیر تشکیل می‌شوند که هر یک از آن‌ها به عنوان شریکی از این شرکت، فقط بسته به میزان سرمایه و امتیازات خود در قبال امور مختلف شرکت مسئول هستند. در واقع هر یک از شرکا میزان سرمایه مشخصی را به شرکت اختصاص می‌دهند و به همان نسبت از امتیازات، از سود و ضرر بهره‌مند خواهند بود.

در نتیجه به‌ جای در نظر گرفتن تعداد مشخصی سهام، افراد فقط در قبال میزان سرمایه خود مسئولیت دارند و این اصلی‌ترین تفاوت این نوع شرکت‌ها است. به طور کلی ثبت شرکت با مسئولیت محدود نوعی شرکت بازرگانی تجاری است که معمولاً برای افرادی که از لحاظ دوستی یا خویشاوندی به یکدیگر نزدیک هستند و قصد راه‌اندازی و ثبت یک شرکت را دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

نکات مهمی که قبل از ثبت شرکت مسئولیت محدود باید بدانید!

در ادامه نکات بسیار مهمی که قبل از ثبت شرکت مسئولیت محدود باید به آن‌ها توجه کنید را به شما عزیزان می‌گوییم:

  • هر یک از شرکا نسبت به میزان سهم الشرکه خویش در شرکت، در قبال قروض و دیون شرکت مسئولیت دارند.
  • در این شرکت برگه‌ای به عنوان سهام در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد و به جای آن تمام سرمایه شرکت بسته به میزان سهم الشرکه هر فرد تقسیم‌‌بندی می‌شود.
  • به منظور نقل و انتقال هر سهامی در شرکت مسئولیت محدود نیاز است تا بعد از تنظیم صورت‌جلسه، به منظور ثبت در سامانه به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و همچنین در آخر باید یک نسخه از سند انتقال در اختیار دفتر قرار بگیرد.

شرایط کلی ثبت شرکت مسئولیت محدود

به طور کلی شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود به شرح زیر است:

  • همانطور که گفتیم برای تشکیل شرکت الزام بر حضور حداقل دو نفر است.
  • خوشبختانه ثبت این نوع شرکت نیازی به مدارک تحصیلی ندارد.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت یک میلیون ریال یا به عبارتی 100 هزار تومان اعلام شده است.
  • به طور معمول پروسه ثبت شرکت حدود 14 روز به طول می‌انجامد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در ادامه تمام مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مسئولیت محدود را ذکر می‌کنیم:

  • شماره تلفن همراهی که به نام خود اعضای اصلی باشد.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمام متقاضیان.
  • ارائه آدرسی مشخص همراه با کد پستی محل به عنوان شرکت.
  • دو جلد از اساسنامه شرکت که توسط تمام متقاضیان امضا شده باشد.
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی امضا شده توسط تمام سهام‌داران و هیئت مدیره.
  • تکمیل و امضای دو برگه تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود توسط تمامی سهامداران
  • ارائه تقویم نامه رسمی کارشناس دادگستری در صورتی که برخی از اموال شرکت غیر نقدی اعم از منقول و غیر منقول باشد.

شرایط تخصصی ثبت شرکت مسئولیت محدود

در این بخش تمام شرایط و موارد قانونی برای ثبت شرکت مسئولیت محدود را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ثبت شرکت مسئولیت محدود

شخصیت حقوقی

این شرکت نیز دارای شخصیت حقوقی است و بنا به این موضوع، دارای تمام شرایط و حقوق وضع شده قانون می‌باشد. البته در شرایطی ممکن است حقوقی وجود داشته باشد که فقط به یک انسان تلقی ‌شود؛ در چنین شرایطی شرکت از آن قانون و حقوق مستثنی است.

انتقال سهم‌الشرکه

در واقع سهم الشرکه یا سرمایه هر یک از شرکا به هیچ عنوان نمی‌تواند مانند یک سهام به وسیله اوراق مشخصی قابل انتقال باشد. به طور کلی انتقال سهم الشرکه به غیر شرایطی مطرح است که بر اساس آن می‌توان انتقال سرمایه را انجام داد:

  • انتقال سهم‌الشرکه مستلزم موافقت تعداد شرکایی است که حداقل سه چهارم کل سرمایه شرکت مسئولیت محدود متعلق به آن‌ها باشد.
  • انتقال هر میزان سهم الشرکه‌ای باید به وسیله سند رسمی انجام شود.
  • تمام شرکایی که با انتقال سرمایه موافق کردند، باید اکثریت عددی نیز داشته باشند.
  • با توجه به این شرایط، انتقال سهم‌الشرکه به غیر امکان‌پذیر است.

مدیریت شرکت

بعد از ثبت شرکت مسئولیت محدود، تعدادی مدیر یا از خارج شرکت و یا از بین شرکا برای انجام امور مدیریتی انتخاب می‌شوند. همچنین از بین افراد حاضر در هیئت مدیره یک نفر به عنوان رئیس انتخاب می‌شود که باید با مشورت مدیران دیگر نیز یک مدیر عامل برای شرکت برگزیند.

همچنین حدود تمام امور مدیریت که توسط هیئت مدیره بر عهده گرفته می‌شود توسط اساسنامه شرکت تأیید و تصویب می‌شود.

اساس‌نامه و شرکت‌نامه

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود تنظیم شرکت‌نامه الزامی است و همچنین این شرکت باید دارای اساسنامه مشخصی باشد. اساسنامه شامل:

  1. تمام وظایف تعیین شده
  2. مقررات و حد تصمیم‌گیری شرکا برای سرمایه شرکت
  3. نحوه مدیریت کلی شرکت

تمام مدیران شرکت مسئولیت محدود باید آن را بپذیرند و از آن پیروی کنند.

صفر تا صد مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود

در این بخش تمام مراحل مورد نیاز برای ثبت شرکت مسئولیت محدود را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  •  در ابتدا بعد از اینکه تمام مدارک مورد نیاز را در اختیار داشتید، باید به وبسایت رسمی اداره کل ثبت شرکت‌ها به نشانی IRSHERKAT. SSAA. IR مراجعه کنید و از طریق منو گزینه شرکت مسئولیت محدود را انتخاب کنید.
  • سپس باید فرم اولیه که شامل نام و شماره تلفن متقاضی است را با دقت پر کنید و دکمه ثبت را بزنید.
  • سپس صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که باید پنج نام را در آن وارد کنید تا پس از پردازش، یکی از اسامی به عنوان اسم شرکت شما انتخاب شود.
  • در بخش بعد باید تمام اطلاعاتی از قبیل نشانی شرکت، حوزه فعالیتی، مدت زمان فعالیت و… را وارد کرده و آن را ثبت کنید. همچنین در این بخش در صورت نیاز می‌توانید مشخصات شعب مختلف شرکت را نیز وارد کنید.
  • بعد از اینکه اطلاعات وارد شده توسط وبسایت پردازش و تأیید شد، حالا باید به منظور ثبت شرکت مسئولیت محدود شرکت نامه و اساسنامه را در سایت بارگذاری کنید.
  • بعد از اینکه اساسنامه و شرکت نامه شما از سوی وبسایت تأیید شدند، باید منتظر تأیید نام شرکت خود باشید.
  • بعد از تأیید اسم، وبسایت دو فرم را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید هر دو آن‌ها توسط متقاضیان ثبت شرکت تکمیل و امضا شود.
  • حالا باید هر دو فرم امضا شده را در پاکت مخصوص ثبت شرکت با مسئولیت محدود از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت‌های واقع در منطقه خود ارسال کنید.
  • در انتها بعد از تأیید رسمی، شماره ثبت شرکت از سوی اداره ثبت شرکت‌های منطقه در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما باید در اولین فرصت آگهی ثبت شرکت را در روزنامه چاپ کنید.

همانطور که گفتیم این پروسه حدوداً 14 روز به طور می‌انجامد و همانطور که مشاهده کردید اکثر مراحل ثبت شرکت به صورت آنلاین قابل انجام هستند. همچنین همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت مسئولیت محدود 100 هزار تومان است.

ثبت کردن شرکت مسئولیت محدود

انواع اختیارات و وظایف مدیران ثبت شرکت مسئولیت محدود

حالا که با شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا برخی امتیازات و وظایف مدیران این نوع شرکت را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

  • مدیران شرکت موظف هستند که هرساله گزارشی را درباره میزان کاهش و افزایش کلی سرمایه تنظیم و ارائه دهند.
  • مدیران وظیفه دارند تا درباره وضعیت کلی شرکت و کسر اندوخته‌های مالی آن با دست اندرکاران مشورت کرده و برای آن مصلحت اندیشی کنند.
  • مثل شرکت‌های سهامی، بعد از ثبت شرکت مسئولیت محدود مدیران می‌توانند به دو شیوه رایگان و یا با دریافت پول امور شرکت را اداره کنند.
  • مدت زمان مدیریت در شرکت مسئولیت محدود نیازی به تمدید سالانه ندارد و کاملاً نامحدود است.

شرایط دریافت سمت در هیئت مدیره شرکت

  • همه افراد باید بالای 18 سال سن داشته باشند.
  • افرادی که دارای هیچ گونه سوءپیشینه کیفری نباشند و جرم به ثبت رسیده‌ای را مرتکب نشده باشند.
  • افرادی که تاکنون ورشکسته نشده‌اند و میزان ورشکستگی برای آن‌ها صادر نشده باشد.

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

تا اینجا به طور کامل با شرایط و قوانین مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص آشنا شدید. در ادامه با ما همراه باشید تا مزیت‌ها و تفاوت‌های اصلی شرکت مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت‌ سهامی خاص را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

سرمایه در تعهد شرکا

یکی از تفاوت‌های اصلی این نوع شرکت با سهامی خاص در میزان سرمایه در تعهد شرکا است. در واقع هنگامی که شما قصد ثبت و راه‌اندازی یک شرکت سهامی خاص را داشته باشید، موظف هستید که درصد سرمایه موجود را در وجه شرکت در گرو یکی از شعب بانک مورد تأیید قرار دهید. فقط درصد از کل سرمایه در تعهد شرکا باقی می‌ماند و آن را در اختیار مدیرعامل قرار می‌دهند.

ولی در ثبت شرکت مسئولیت محدود درصد سرمایه در تعهد شرکا قرار گرفته و در اختیار مدیرعامل قرار داده می‌شود و نیازی به گرو ماندن آن در شعب بانک نیست.

سرمایه اولیه

هر دو شرکت در این مورد با یکدیگر اشتراک دارند و میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی هریک از آن‌ها برابر با 100 هزار تومان است.
پس در موضوع سرمایه اولیه هیچ یک از آن‌ها نسبت به دیگری برتری ندارند.

این نکته نیز قابل اذعان است که در هر دو شرکت افزایش سرمایه اختیاری است.

مدت زمان مدیریت

در شرکت‌های سهامی عام مدت زمان تعیین شده برای دوره هیئت مدیره 2 سال و برای امور بازرسی 1 سال است. . ولی بعد از ثبت شرکت مسئولیت محدود، دوره تعیین شده برای هیئت مدیره نامحدود است و نیازی به تمدید سالانه ندارد. البته در صورت توافق با ثبت تغییرات به صورت رسمی، هر یک از شرکا می‌توانند از شرکت خارج شده و یا به آن اضافه شوند.

انتخاب بازرس و علی‌البدل

باید بدانید که انتخاب بازرس و علی‌البدل برای شرکت‌های سهامی خاص الزامی و اجباری است. ولی این مورد برای شرکت‌های مسئولیت محدود صدق نمی‌کند و کاملاً اختیاری است.

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود دو نفر شریک و هیئت مدیره هم کافی هستند و امکان ثبت شرکت وجود دارد. همچنین باید بدانید که تعداد سهامداران یک شرکت سهامی خاص باید حداقل 3 نفر باشند.

انتخاب مدیر

در ثبت شرکت‌ سهامی خاص مدیران الزاماً باید جزو سهامداران شرکت باشند، ولی بعد از ثبت شرکت سهامی خاص مدیران می‌توانند هم از خارج و هم از بین شرکا برگزیده شوند.

تقسیم سود

همانطور که گفتیم تقسیم سود در شرکت‌های مسئولیت محدود بسته به میزان حق‌الشرکه سرمایه‌گذاران تقسیم ‌بندی می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های سهامی خاص با توجه به میزان سهام هر فرد سود مشخصی را بین افراد تقسیم می‌کنند. البته باید به این نکته توجه کنید که در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، ترتیب تقسیم سود می‌تواند با توجه به اصلاح اساسنامه تغییر داده شود.

همچنین حق رأی در شرکت‌های سهامی خاص با توجه به میزان سهام و در شرکت‌های مسئولیت محدود با توجه به میزان سرمایه هر فرد مشخص می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل شما را با شرایط کلی و جزئی، سرمایه مورد نیاز، مراحل ثبت و مزایای شرکت‌هایی با مسئولیت محدود آشنا کردیم و هر یک از این موارد را به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار دادیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه ثبت شرکت مسئولیت محدود، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با مجموعه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان به صورت تخصصی شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوالات متداول

01 حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت شرکت مسئولیت محدود چقدر است؟
۱۰۰هزار تومان
02 حداقل افراد لازم برای ثبت شرکت مسئولیت محدود چند نفر است؟
باید حداقل دو نفر باشند
03 پروسه ثبت شرکت حدود چند روز طول می‌کشد؟
پروسه ثبت شرکت حدود 14 روز به طول می‌انجامد.