فرآیند ثبت شرکت نسبی به صورت کامل در سال ۱۴۰1
امتیاز شما به این مطلب ؟

آیا ثبت شرکت‌ کار پیچیده‌ای است؟ برای ثبت شرکت نسبی به چه مدارکی احتیاج دارید؟ قوانین ثبت آن چیست؟ اگر سؤالاتی از این قبیل راجع به شرکت‌های نسبی دارید در این مقاله می‌توانید پاسخ خود را به سادگی پیدا کنید. همچنین به جزئیات دیگری نیز راجع به شرکت‌های نسبی در این مقاله پرداخته شده است که می‌توانید در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات راجع به ثبت شرکت از آن بهره گیرید.

 ثبت شرکت نسبی و تعریف آن

اگر قصد ثبت شرکت نسبی را دارید در ابتدا لازم است تعریف آن را بدانید. شرکت نسبی برای امور تجاری تحت نام مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می شود. در این حالت، مسئولیت هر یک از شرکا نسبت به سرمایه ای است که در شرکت گذاشته می‌شود. در اسم شرکت نسبی عبارت (شرکت نسبی) و لااقل اسم یکی از شرکاء باید ذکر شود، در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسم  تمام شرکاء نباشد.

شرکت نسبی تنها در ایران دارای رسمیت است. دلیل اصلی انتخاب این مدل از شرکت‌ها هم جلب اعتماد مشتریان است. مسئولیت شرکا در خصوص پرداخت بدهی‌ها نیز به این مسئله کمک شایانی کرده‌است.

انتخاب اسم برای ثبت شرکت نسبی

  • این موضوع قابل توجه است که نام شرکت بایستی شامل عبارت شرکت نسبی و یا حداقل اسم یکی از افراد شریک باشد.
  • بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل (و شرکاء)، (و برادران) ضروری است.
  •  به علت ذکر نام حداقل یکی از اعضای اصلی شرکت، اسم شرکت نسبی از قابلیت انتقال برخوردار نیست.
  • امکان جایگزینی و تغییر اسم شرکت تنها به شرط کناره‌گیری و یا فوت شخص نام‌برده وجود دارد.

شباهت شرکت نسبی و تضامنی

شرکت نسبی همانند شرکت تضامنی عمل می‌کند. تنها تفاوت موجود بین آن‌ها در زمینه‌ی مسئولیت شرکا است. درصورت ثبت شرکت تضامنی باید به این نکته توجه کنید که مسئولیت تمامی شرکا در مقابل بدهی‌های شرکت به صورت تضامنی است. در حالی که در شرکت نسبی، افراد با توجه به درصد سرمایه‌گذاری خود قبول مسئولیت می‌کنند.

به علت ایفای نقش عمده‌ی شخصیت شرکا در ماهیت شرکت‌های نسبی و تضامنی، این شرکت‌ها در زمره‌ی شرکت‌های شخصی قرار دارند. رضایت کلیه‌ی شرکا لازمه‌ی ورود شریک جدید به این نوع از شرکت‌ها به حساب می‌آید.

ثبت شرکت نسبی

ثبت شرکت نسبی در مقایسه با شرکت سهامی

شرکت‌های نسبی دارای بیشترین شباهت با شرکت‌های تضامنی و در عین حال بیشترین تفاوت با شرکت‌های سهامی هستند.

  • شرکت‌های نسبی سهام منتشر نمی‌کنند.
  •  تأدیه کامل سرمایه‌ی نقدی در زمان ثبت شرکت نسبی ضروری است.
  •  جهت تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های سهامی، فقط به تهیه‌ی بخشی از سرمایه نقدی نیاز است.
  • در ضمن امکان انتخاب مدیری خارج از سهامداران در خصوص شرکت‌های سهامی وجود ندارد.

تفاوت بارز دیگر بین شرکت‌های نسبی و شرکت‌های سهامی در حداقل تعداد شرکا و یا سهام‌داران است.

  • برای ثبت شرکت‌ سهامی عام حداقل به پنج نفر سهام‌دار نیاز است.
  • برای ثبت شرکت‌ سهامی خاص سه نفر لازم است.
  • برای شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف به هفت نفر سهام‌دار نیاز است.
  •  جهت راه‌اندازی شرکت‌های نسبی حداقل به دو نفر به عنوان شریک احتیاج است.

ثبت شرکت نسبی به چه عواملی بستگی دارد؟

بر اساس ماده‌ی 118 قانون تجارت ایران، زمان مناسب جهت تشکیل و ثبت شرکت نسبی به عواملی همچون تأدیه‌ی کلیه‌ی سرمایه‌ی نقدی و قیمت‌گذاری سهم شراکت غیرنقدی آن‌ها بستگی دارد. از لحاظ قانونی هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص حداقل سرمایه‌ی لازم برای تأسیس شرکت وجود ندارد.

برای انتقال سهم‌الشرکه به شخص دیگری هیچ راهی به جز رضایت کلیه‌ی شرکا وجود ندارد. تقسیم سود و منافع شرکت بر اساس میزان سهم‌الشرکه افراد، از جمله قوانین مهم دیگر در مورد شرکت‌های نسبی است. البته امکان تعیین نوع دیگری از تقسیم‌بندی سود بین شرکا در متن شرکت‌نامه هم هست.

ثبت شرکت نسبی چه ویژگی مهمی دارد؟

ایجاد امنیت خاطر بیشتر برای مشتریان از جمله مهم‌ترین خصوصیات شرکت نسبی به شمار می‌رود. امکان مراجعه به شرکا در صورت عدم وجود سرمایه‌ی کافی جهت پرداخت بدهی‌های شرکت، عامل اصلی ایجاد اعتماد بین مشتریان و صاحبان شرکت است. از جمله دیگر ویژگی‌های بارز این نوع از شرکت‌ها می‌توان به شرایط آسان تأسیس و ثبت شرکت نسبی اشاره داشت. همین امر منجر به تمایل تاجران ایرانی به انجام امور تجارتی با سرمایه و دارایی اندک و همراه با تعداد معدود شرکا گردیده‌است.

 تدوین شرکت‌نامه در ثبت شرکت نسبی

تنظیم و تدوین شرکت‌نامه، یک امر ضروری جهت ثبت شرکت نسبی به حساب می‌آید. تغییر شرکت‌نامه به عنوان پایه و اساس تأسیس این نوع از شرکت‌ها تنها از طریق رضایت تمامی شرکا امکان‌پذیر است. کلیه‌ی امور اساسی شرکت نسبی که در شرکت‌نامه ذکر می‌شود:

  •  نام شرکت
  • موضوع و مدت آن
  • مشخصات شرکا
  • اسامی مدیران
  • میزان سرمایه
  •  چگونگی تقسیم سود و درآمد

شروط لازم ثبت شرکت نسبی

در طول مقاله به یک‌سری از شرایط مورد نیاز در ارتباط با راه‌اندازی شرکت‌های نسبی اشاره کردیم. اکنون در این بخش از مقاله به بیان واجب‌ترین شرایط لازم در این زمینه می‌پردازیم.
حداقل به وجود دو نفر جهت تأسیس شرکت نیاز است.

  • اسم شرکت حداقل باید دربردارنده‌ی نام یک شریک و یا عبارت شرکت نسبی باشد.
  • سرمایه‌ی نقدی به طور کامل پرداخت گردیده و سرمایه‌ی غیرنقدی هم پس از قیمت‌کذاری تحویل گردد.

شروط ثبت شرکت نسبی

برای ثبت شرکت نسبی به چه مدارکی نیاز دارید؟

ثبت یک شرکت به معنای تأسیس آن به طور رسمی و قانونی است. به منظور ثبت شرکت نسبی بایستی مدارک زیر فراهم گردد.

  • دو نسخه‌ی کامل از شرکت‌نامه تهیه و ارائه شود.
  •  دو نسخه از تقاضانامه‌ی تکمیل‌شده تهیه گردد.
  •  تهیه و عرضه‌ی دو نسخه از اساسنامه الزامی است.
  •  در صورت انجام اقدامات مربوط به ثبت شرکت به وسیله‌ی وکیل، وکالت‌نامه‌ی شخص بایستی ارائه گردد.
  •  فرم مرتبط با تعیین نام تکمیل گردد.
  •  بر اساس نوع فعالیت شرکت، مجوزهای لازم از نهادها و مراجع مرتبط اخذ و ارائه شود.
  • کلیه‌ی مدیران ملزم به ارائه‌ی گواهی عدم سوءپیشینه هستند.
  • کپی برابر با اصل مدارک مربوط به احراز هویت تمامی شرکا، مدیران و هیئت نظارت باید ارائه گردد.
  • تهیه و ارائه‌ی دو نسخه از صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسین و هیئت‌مدیره نیز نیاز است.

شیوه صحیح ثبت شرکت نسبی

پس از جمع‌آوری کلیه‌ی مدارک مورد نیاز، اکنون زمان مناسب برای اقدام به ثبت شرکت نسبی می‌باشد. در ادامه‌ی مقاله در مورد مراحل ثبت قانونی شرکت نسبی صحبت می‌کنیم.

مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی فراهم شود

از وجود تمامی مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت اطمینان حاصل کنید. زیرا در صورت وجود هر گونه عیب و نقصی در مدارک با ایجاد وقفه در روند ثبت شرکت مواجه می‌شوید.

 انتخاب نام برای ثبت شرکت نسبی

از وجود تمامی مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت اطمینان حاصل کنید. زیرا در صورت وجود هر گونه عیب و نقصی در مدارک با ایجاد وقفه در روند ثبت شرکت مواجه می‌شوید.

ثبت اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

بعد از فراهم‌سازی مدارک مربوطه و انتخاب نام‌های مورد نظر خود برای شرکت، به سایت مربوط به اداره‌ ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. در مرحله‌ی بعد قسمت پذیرش درخواست تأسیس شخصیت حقوقی را انتخاب نموده و بر روی گزینه‌ی مرتبط با شرکت نسبی کلیک نمایید. در این زمان با صفحه‌ی جدیدی روبه‌رو می‌شوید.

سپس اقدام به تکمیل و ثبت اطلاعات درخواستی کنید. سپس در انتظار مشاهده‌ی پیغام تأیید و یا عدم تأیید اطلاعات از طرف اداره‌ی ثبت شرکت‌ها بمانید. در صورت وجود نقص در اطلاعات به منظور رفع مشکلات تلاش کنید. سامانه نیز طیق قوانین و اولویت دست به انتخاب یکی از نام‌های پیشنهادی برای شرکت می‌زند.

ارسال مدارک برای ثبت شرکت نسبی

در صورت تأیید اطلاعات مندرج در سامانه توسط اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، از تمامی صفحات دو نسخه پرینت تهیه کنید. سپس کلیه‌ی اعضای شرکت نسبت به امضای آن‌ها اقدام نمایند. تمامی نسخه‌های پرینتی و امضاشده را همراه با تأییدیه نام شرکت، رسید پذیرش اینترنتی، گواهی عدم سوءپیشینه و مدارک لازم دیگر را به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید. کارشناسان مربوطه و حاضر در اداره‌ی مورد نظر، کلیه‌ی مدارک ارسالی را بررسی و ارزیابی کرده و در صورت وجود هر گونه مشکل به اعضای شرکت اطلاع می‌دهند.

صدور ثبت شرکت نسبی

در صورت تأیید مدارک مرتبط با ثبت شرکت نسبی توسط کارشناسان، پیش‌نویس آگهی به وسیله‌ی کارشناس تهیه و آماده‌ی ثبت رسمی می‌شود. در این زمان متقاضی بایستی شخصاً جهت احراز هویت به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها مراجعه کند.

روش انحلال شرکت نسبی

شاید برای شما این سؤال مطرح شود که شرکت نسبی چگونه منحل می‌شود؟ برای انحلال شرکت نسبی شرایط زیر لازم است:

  • درصورت ورشکستگی شرکت
  • تمام شدن مدت شرکت
  • رضایت همه شرکا

نکاتی که باید درمورد انحلال شرکت نسبی به آن توجه کنید:

  •  اگر یکی از اعضا ورشکسته یا فوت گردد همچنان می‌توان جلوی انحلال شرکت را گرفت.
  • تا هنگامی‌که شرکت نسبی منحل نشده نباشد مطالبه قروض می‌بایست از خود شرکت انجام پذیرد. (ماده ۱۸۷ قانون تجارت)
  • درصورتی که شرکت نسبی منحل شود طلبکاران می‌توانند به فرد فرد شرکا رجوع کنند.

ثبت شرکت‌های نسبی

آیا اداره شرکت‌ نسبی از شرکت‌ سهامی آسان‌تر است؟

در خصوص ثبت شرکت‌ نسبی حداقل به یک نفر به عنوان مدیر نیاز است. امکان انتخاب مدیر هم از میان شرکا و هم خارج از آن‌ها وجود دارد. اما به طور کلی مدیر همان شخصی است که نام وی در اسم شرکت به چشم می‌خورد. نکته‌ی قابل توجه در این زمینه این است که انتخاب مدیر و یا مدیران با توجه به اکثریت آرای شرکا و یا اعضای شرکت صورت می‌پذیرد.

در اکثر موارد، مدیر انتخابی از اختیارات کامل در خصوص اداره‌ی شرکت بهره می‌برد. اما امکان سلب یک‌سری از اختیارات از شخص مدیر در صورت ذکر در شرکت‌نامه نیز وجود دارد. در یک نگاه کلی، اداره‌ی شرکت‌های نسبی در مقایسه با شرکت‌های سهامی آسان‌تر به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر، در زمینه‌ی ثبت شرکت نسبی و اداره‌ی آن با انواع پیچیدگی‌ها و تشریفات موجود در شرکت سهامی مواجه نیستید.

در زمان راه‌اندازی یک شرکت در انتخاب اشخاص قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر به عنوان شرکای خود، نهایت دقت را کنید. این نکته قابل ذکر است که نظارت بر نحوه‌ی عملکرد شرکت از جمله وظایف اصلی شرکا و اعضای شرکت به شمار می‌رود.

کلام آخر

همان‌طور که بیان شد، شرکت‌های نسبی فقط در کشور ایران مجوز فعالیت دارند. هدف از ایجاد و ثبت شرکت نسبی هم کسب اعتماد مردم نسبت به خودشان است. آشنایی با کلیه‌ی قوانین و شرایط مربوط به شرکت نسبی و رعایت آن‌ها در میزان موفقیت فعالیت‌های شرکت بسیار تأثیرگذار است.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر در خصوص ثبت شرکت‌های نسبی و چگونگی فعالیت در این زمینه، مشاورین مجموعه‌ی ما همواره آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما هستند.

سوالات متداول

01 حداقل افراد مورد نیاز برای تشکیل شرکت نسبی چند نفر است؟
حداقل دو نفر
02 منافع شرکت نسبی به چه نسبت بین شرکا تقسیم می‌شود؟
به نسبت سهم‌الشرکه شرکا