ثبت شرکت کشاورزی
امتیاز شما به این مطلب ؟

ثبت شرکت کشاورزی یکی از روش‌های فعالیت برای فارغ‌التحصیلان یا علاقه‌مندان این رشته و حوزه تجاری است که قصد دارند به‌عنوان یک مجموعه سهامی خاص و با مسئولیت محدود فعالیت کنند. از طرفی موضوع و دسته‌بندی محوریت فعالیت این‌گونه شرکت‌ها به مواردی چون پرورش انواع گل و گیاهان و نگه‌داری آن‌ها، عرضه مستقیم و یا تولید انواع سموم و آفت‌کش‌ها، فروش بذر، نهال، خدمات نگه‌داری و بهبود رشد و … اشاره دارد و شما برای راه‌اندازی آن بسته به گستره فعالیت خود باید ساختار مسئولیت محدود یا سهامی را انتخاب کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

در وهله اول و طبق روتینی که در سازمان‌ها و ارگان‌های ناظر از شما انتظار می‌رود انتخاب یک قالب و ساختار مناسب قدم کلیدی و شروع‌کننده این مسیر خواهد بود. معمولاً این شرکت‌ها می‌توانند نسبی، غیر سهامی، مختلط سهامی، تعاونی تولید و مصرف و عرضه، با مسئولیت محدود و سهامی باشند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با ثبت شرکت تعاونی، ثبت شرکت مختلط سهامی و ثبت شرکت غیر سهامی به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

ثبت شرکت کشاورزی

ثبت شرکت کشاورزی در چه مواردی ضروری است؟

درصورتی‌که شما قصد عرضه سیستم‌های مکانیزه کشاورزی، پرورش و نگه‌داری انواع نباتات و گیاهان زینتی، کشاورزی و صنعتی، تولید و یا عرصه تجهیزات مربوط به آبیاری و کارپردازی در زمینه کشاورزی و فعالیت در زمینه صادرات و واردات را دارید، حتماً به دریافت مدرک تاییدیه از ارگان‌های ناظر و ثبت شرکت و جهاد کشاورزی نیاز خواهید داشت.

در درجه اول انتظار می‌رود که حوزه فعالیتی خود را انتخاب کرده و بر اساس آن پیش بروید، در وهله دوم، فرم اطلاعات مربوط به شرکت را تکمیل کنید که از روی سایت جهاد کشاورزی قابل دانلود و چاپ است و همین فرم برای تایید اطلاعات هویتی شما نیز در دسترس خواهد بود. در مرحله بعد و با در نظر گرفتن این موضوع که شما مقررات را برای انتخاب نام شرکت رعایت کرده‌اید می‌بایست 5 نام پیشنهادی برای کسب‌وکار و بیزینس خود در نظر بگیرید.

تخصیص سرمایه و مراحل ثبت بیزینس در حوزه کشاورزی

همان‌طور که عنوان شد ضروری است در هنگام ثبت شرکت کشاورزی موضوع کار شرکت خود را در فرم اظهارنامه درج کنید که می‌تواند شامل بسته‌بندی محصولات، عرضه سموم و … تولید و پرورش گیاهان و یا صادرات و واردات و حدود 20 گزینه دیگر باشد. میزان سرمایه مشخص شده و برای شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود در هر دو حالت این رقم بر اساس آخرین قوانین مندرج در وب‌سایت جهاد کشاورزی 100 هزار تومان است. در نهایت نام اعضای شرکت و مشخصاتی نظیر شماره ملی و شماره شناسنامه دریافت می‌شود.

اگر شرکت شما شعبه‌های دیگر دارد باید آدرس‌های آنان را اعلام کنید و بهتر است که این کار را همان ابتدای ثبت شعبه اول انجام ندهید و پس از این که شرکت اولیه شما و نام آن ثبت شد سپس به سراغ ثبت نهایی شعبه‌های دیگر بروید که پروسه آسان‌تری دارد. آگهی شرکت شما در روزنامه‌های کثیرالانتشار ثبت شده و اظهارنامه مخصوص ثبت نیز تکمیل می‌شود، پس از آن اساس‌نامه و شرکت نامه را نیز باید تنظیم کنید که اگر در این مورد چیزی نمی‌دانید می‌توانید از مجموعه‌های ثبت شرکت کمک بگیرید.

ثبت شرکت کشاورزی

مراحل کلی ثبت شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی و زراعی

به‌طورکلی برای ثبت یک شرکت کشاورزی چند اقدام ضروری خواهد بود که آن‌ها را در یک لیست به شما شرح خواهیم داد. دقت کنید که این مراحل ثبت به نوع فعالیت شما، مدارکی که ارائه می‌کنید و حوزه کاری و میزان سرمایه‌تان می‌تواند بسته به زمان متغیر باشد.

  1. تهیه فرم اطلاعات شرکت و تعیین نوع آن
  2. ایجاد فرم برای تایید هویت مدیران شرکت و تکمیل نمودن آن.
  3. انتخاب 5 نام شرکت پیشنهادی
  4. مشخص نمودن حوزه فعالیت و نوع کسب‌وکار که می‌تواند شامل شرکت تولید و پرورش، صادرات و… باشد
  5. مشخص نمودن حد سرمایه که از 100 هزار تومان تا بی‌نهایت خواهد بود.
  6. درج نام اعضای شرکت و مشخصات آن‌ها در فرم خوداظهاری
  7. مشخص نمودن آدرس شعبه‌های مختلف شرکت در صورت فعالیت
  8. ارجاع آگهی به روزنامه‌های کثیرالانتشار و معتبر در سراسر کشور
  9. ایجاد اظهارنامه مخصوص ثبت شرکت کشاورزی که در وب‌سایت سازمان ثبت در دسترس است
  10. طراحی و توسعه اساس‌نامه و شرکت نامه مطابق حیطه مسئولیت و نوع شرکت
  11. بارگذاری و آپلود مدارک و اسناد مورد نیاز در پورتال رسمی شرکت ثبت
  12. ارسال مدارک از طریق اداره پست جمهوری اسلامی ایران به سازمان ثبت
  13. دریافت تاییدیه نهایی درصورت کامل بودن تمامی مدارک و طی مرحله بعد
  14. انتشار رسمی آگهی در روزنامه و پس از آن شروع فعالیت مجموعه که با تایید سازمان ثبت انجام می‌شود.

ثبت شرکت کشاورزی چقدر طول می‌کشد؟

بسته به این که شما همه پیش‌نیازهای ثبت شرکت را به‌درستی فراهم کرده‌اید، این پروسه می‌تواند تا حدود سه هفته کاری به طول بیانجامد. اما معمولاً در این مورد پیشنهاد می‌شود که از افرادی که به این مسیر آشنا هستند کمک بگیرید. در حال حاضر و در ایران مثل تمام نقاط جهان موسساتی تحت عنوان ثبت شرکت‌های کشاورزی یا ثبت انواع شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود فعالیت می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها در این مورد کمک بگیرید.

مزیت این راهنمایی‌ها این است که شما درگیر نامه‌نگاری‌های اداری، پروسه زمان‌بر ثبت اطلاعات و همین‌طور یافتن پیش‌نیازهای ثبت شرکت نمی‌شوید. مسئله انتخاب نام که به‌ظاهر بسیار ساده و پیش و پا افتاده است، معمولاً می‌تواند کار ثبت شرکت کشاورزی شما را تا یک ماه نیز به تعویق بیندازد، در نتیجه باز هم بهتر می‌شود که اگر از یک شخص آشنا به مسیر در این مورد سوال بپرسید و مشاوره بخواهید تا در همان ابتدای مراحل ثبت کسب‌وکار خود در جریان اداری دچار ناامیدی نشوید.

مدارک موردنیاز ثبت شرکت کشاورزی سهامی خاص

برای ثبت شرکت کشاورزی به‌صورت سهامی خاص شما نیاز به:

  • مدارک شناسایی کامل موسسین و مدیران
  • اقرارنامه عدم فعالیت در شرکت‌های تجاری دیگر
  • اساس‌نامه و شرکت نامه کامل
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

خواهید داشت. البته دقت داشته باشید که شما به‌عنوان مدیر شرکت باید اقرارنامه را با مهر رسمی خود و تا دیگر اعضا تهیه کنید و در صورت وجود هرگونه رده شغلی در دیگر شرکت‌ها درخواست شما رد خواهد شد.

مدارک لازم برای شرکت کشاورزی با مسئولیت محدود

در مورد ثبت شرکت کشاورزی که قرار است خارج از دایره فعالیت‌های سهامی خاص و به‌صورت مسئولیت محدود فعالیت کند، نیز تقریباً به مدارکی مشابه موارد ذکر شده در بند قبل نیاز خواهید داشت. به همین منوال حتماً نسبت به تهیه:

  1.   مدارک کامل شناسایی مانند کارت شناسایی، شناسنامه
  2.   اقرارنامه تأیید عدم فعالیت در شرکت‌های تجاری دیگر در هر رده شغلی
  3.   گواهی عدم سوء پیشینه
  4.   اساسنامه و شرکت نامه مطابق قوانین شرکت‌های مسئولیت محدود

اقدام نموده و تمامی این مدارک باید به تایید سازمان ثبت برسد.

مدارک لازم ثبت شرکت کشاورزی

حوزه‌های فعالیت شرکت‌های کشاورزی

به‌طورکلی حوزه‌های زیادی برای فعالیت شرکت‌های کشاورزی وجود دارد که نمی‌توان در آن‌همه آن‌ها را در این لیست آورد. اما به‌هرحال اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین این حوزه‌ها شامل: تولید و عرضه تجهیزات، پرورش و زراعت انواع گیاهان و نباتات، توسعه سیستم‌های مکانیزه کشاورزی، فعالیت در زمینه واردات محصولات و دستگاه‌ها و صادرات خواهد بود.

چگونه محدوده فعالیت شرکت خود را گسترش دهیم؟

به‌هرحال یکی از کلیدی‌ترین دغدغه‌هایی که برای افرادی که قصد ثبت شرکت کشاورزی را دارند پیش می‌آید این است که بتوانند به‌ مرور و با پا گرفتن کسب و کار خود در حوزه‌های وسیع‌تری فعالیت کنند. بخشی از این موضوع به همان انتخاب ابتدایی (سهامی یا مسئولیت محدود) شما بستگی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که یک شرکت کشاورزی می‌تواند در بیش‌از 20 حوزه فعالیت داشته باشد و این قطعاً روی آینده یک شرکت تأثیر ویژه‌ای دارد.

از جمله این زمینه‌ها می‌توان به: زراعت، تولید و تأمین انواع پهپادهای کشاورزی، باغبانی و امور اراضی، آبیاری و بازرگانی، اصلاح نژاد دام، آموزش و ترویج بهره‌برداری روستاییان و عشایر، آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی و ژنتیک و… اشاره کرد.

به طبع توضیح این موارد و اشاره کردن به آن‌ها در بطن این مقاله نمی‌گنجد؛ اما اگر شما بتوانید در مراحل اولیه ثبت کسب‌وکار خود در حیطه کشاورزی با دید بازتر و بهره‌گیری از تجربیات یک شخص آشنا به این حوزه پیش بروید منطقاً به نفعتان خواهد بود و می‌توانید پس از مدتی با فعال‌کردن دیگر حوزه‌های موردنظر خود به رشد تجاری خوبی دست‌یابید.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با مراحل ثبت شرکت و هزینه ثبت شرکت به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 ثبت شرکت کشاورزی چقدر طول می‌کشد؟
بسته به این که شما همه پیش‌نیازهای ثبت شرکت را به‌درستی فراهم کرده‌اید، این پروسه می‌تواند تا حدود سه هفته کاری به طول بیانجامد.