ثبت مؤسسه غیرتجاری در کمترین زمان!
امتیاز شما به این مطلب ؟
5/5 - (5 امتیاز)

اگر تمایل به ثبت شرکت با اهداف خاص و شرایط مجزا دارید، ثبت مؤسسه غیرتجاری پیشنهاد مناسبی برای شما خواهد بود. همانطور که از اسم آن مشخص است، این مؤسسه به منظور انجام امور فرهنگی، هنری، ورزشی و .. که غیر تجاری هستند، امکان‌پذیر است و نمی‌توان از لفظ خرید، فروش، صادرات و واردات در آن استفاده نمود.

ثبت موسسه غیرتجاری چگونه است و مدارک مورد نیاز آن چیست؟ مؤسسه غیرتجاری به چه معناست و چه دسته بندی هایی دارد؟ هزینه ثبت مؤسسه غیرتجاری دقیقاً چقدر است؟ ما در این نوشته ضمن پاسخ به این سؤالات و موارد مهم دیگر، شما را با مراحل ثبت کردن موسسه غیرتجاری در اداره ثبت شرکتها با 6 گام ساده و دقیق آشنا نموده‌ایم.

برای ثبت مؤسسه غیرتجاری حداقل به چند شریک نیاز است؟

همانند شرکت‌های با مسئولیت محدود ، ثبت مؤسسه غیرتجاری با حداقل دو نفر شریک امکان‌پذیر است. طبق قانون تجارت و اساسنامه‌ای که برای این مؤسسه تنظیم می‌شود، دارای یک حد مجازی از فعالیت است و با توجه به نیاز خود باید مجوز لازم را از ارگان مربوطه دریافت نمایند. این مؤسسه همانند شرکت با مسئولیت محدود نیاز به بازرس ندارد اما در صورت تمایل اعضا، می‌توانند بازرس داشته باشند.

ثبت موسسه غیرتجاری در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌پذیرد و در صورت عدم وجود آن، در اداره ثبت مرکز اصلی، فرآیند ثبت انجام خواهد شد. همچنین ثبت این نوع مؤسسه اگر در خارج از کشور انجام شده باشد، منحصراً در شهر تهران و در اداره ثبت شرکت‌ها تعیین خواهد شد. این مؤسسات با توجه به اهداف مربوطه به دو نوع مؤسسه غیرانتفاعی و مؤسسه انتفاعی تقسیم می‌شود.

هدف از ایجاد مؤسسه انتفاعی چیست؟

مؤسسه انتفاعی مؤسسه ای است که هدف از آن جلب منافع مادی و تقسیم منافع مذبور بین اعضای خود یا غیر است. مؤسساتی از قبیل آموزش‌های علمی و فنی، آموزشگاه زبان، مدارس غیرانتفاعی، موسسات گاز رسانی و یا ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز و …. از جمله مؤسسات انتفاعی به شمار می‌آیند. این نوع موسسات پس از ثبت، در صورت الزام باید مجوز مربوطه را از ارگان دریافت کنند.

موسسه غیرانتفاعی به چه نوع مؤسساتی گفته می‌شود؟

موسسه غیرانتفاعی مؤسسه‌ای است که هدف از آن جلب منافع مادی و تقسیم منافع مذبور بین اعضا یا غیر نباشد. مؤسساتی مانند انجمن‌های اسلامی، تخصصی و علمی خاص، انجمن‌های احزاب و …. از جمله مؤسسات غیرانتفاعی به حساب می‌آیند. تشکیل‌دهندگان این نوع مؤسسات در هنگام ثبت مؤسسه غیرتجاری خود توسط اداره ثبت شرکت‌ها از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام می‌شوند و پس از موافقت نسبت به ثبت اقدام خواهد شد.

تفاوت مهم ثبت مؤسسه غیرتجاری با شرکت‌ های با مسئولیت محدود

اگر بخواهیم به تفاوت مهم ثبت  مؤسسه غیرتجاری با ثبت شرکت مسئولیت محدود اشاره کنیم شامل موارد زیر است:

  • از نظر قانون تجارت، فاقد انجام هرگونه کارهای تجاری هستند.
  • محدوده فعالیت آن‌ها در حوزه‌های فرهنگی، هنری، آموزش، تحقیقاتی، پژوهشی و یا حقوقی است و در هنگام ثبت هرگونه از این مؤسسات باید مجوز خاص را از ارگان مربوطه دریافت نمایند.

نکته: در بحث موضوع حقوقی مؤسسات نمی‌توان از کلمات تجارت و خریدوفروش استفاده کرد ولی الزاماً باید مانند شرکت‌ها دفتر مالیاتی داشته باشند و فعالیت دفاتر را به اداره مالیات گزارش بدهند.

  • مؤسسات به دلیل غیرتجاری بودن از مالیات کمتری برخوردار هستند.
  • در مؤسسات غیرتجاری محدوده فعالیت ارائه آموزش است اما شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های خرید، فروش، واردات، صادرات و ارائه خدمات را انجام دهند.
  •  فرایند رتبه‌دهی در شرکت‌ها وجود دارد اما در مؤسسات به گونه دیگری اجرا می‌شود.

 نکات ثبت مؤسسه غیرتجاری

قبل از آن که فرآیند ثبت مؤسسه غیرتجاری را انجام دهید، نکاتی وجود دارد که باید در رابطه با آن‌ها به طور کامل فکر کنید و از مشاور ثبت مؤسسه درخواست کمک نمایید. این نکات شامل موارد زیر خواهد بود:

  • انتخاب اسم مؤسسه

نکاتی در رابطه با انتخاب اسم مؤسسه وجود دارد که در جدول زیر آورده شده است. با کمک آن می‌توانید برای نام مؤسسه خود انتخاب بهتری داشته باشید.

انتخاب اسم مؤسسه

فاکتورهای مهم در انتخاب اسم مؤسسه 

نوع فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید را مشخص نمایید. حتماً در این خصوص با مشاور ثبت شرکت مشورت نمایید.

  • مکان مؤسسه
    طبق قانون تصویب شده شما می‌توانید برای این مورد از آدرس مسکونی استفاده نمایید.
  • مبلغ سرمایه‌ گذاری

بهتر است در این خصوص از مشاوره کمک بگیرید.

 ثبت مؤسسه غیرتجاری بدون نیاز به گواهی عدم سوءپیشینه

برای ثبت مؤسسه غیرتجاری حداقل دو نفر که عضو هیئت مدیره باشند، لازم است و نیازی به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای اعضای مؤسسه وجود ندارد. در این مورد حتی با فرزندی که به سن قانونی نرسیده است  می‌توانید مؤسسه ثبت کنید، که از نوع تک مدیره خواهد بود. اگر با فرزند ذیل 18 سال شرکت ثبت می‌کنید، باید اوراق ثبتی خود را امضا کنید.

از آن‌جایی‌که در مقام ولی ایشان قرار دارید، باید قید کنید که ولایتاً از طرف فرزندم تا زمانی که ایشان کبیر شد، باید خودش صورت جلسات احتمالی را امضا کند. در صورت دادن حق امضا به فرزند خود باید صورت جلسه تنظیم و آگهی روزنامه شود.

ثبت مؤسسه غیرتجاری به کمک مشاوران متخصص

توصیه می‌شود در ثبت مؤسسه غیرتجاری مشاور ثبتی خوب داشته باشید و به کمک آن مراحل را با موفقیت سرانجام برسانید. حتی برای ثبت مدارک نیز می‌توانید از طریق مشاور خود اقدام فرمایید. همچنین مشاور می‌تواند شما را در صورت نیاز به وکیل برای مؤسسه خود راهنمایی فرماید.

ثبت مؤسسه غیرتجاری با سرمایه ۱۰۰هزار تومان!

حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت مؤسسه غیر تجاری مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال است و در رابطه با افزایش مبلغ سرمایه توسط قانون‌گذار، سقفی تعیین نشده است. بنابراین، تشکیل‌‌دهندگان مؤسسه می‌توانند سرمایه ثبتی را در هر میزان، بیشتر از مبلغ مذکور در نظر بگیرند.

برای ثبت مؤسسه غیرتجاری چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارک لازم جهت ثبت مؤسسه غیرتجاری شامل موارد زیر است:

  •   تکمیل دو نسخه از اساسنامه مؤسسه و امضاشده
  •  تکمیل دوسری تقاضانامه مؤسسه و امضاشده
  •  تکمیل دو سری از صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین مؤسسه و امضاشده
  •  کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکا(در دفاتر اسناد رسمی)
  •  کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکا(در دفاتر اسناد رسمی)
  •  در صورت اینکه اعضای هیئت مدیره یا سهامدارن اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده(در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
  •  ارائه مجوز یا مجوزهای دریافتی از سازمان یا نهاد ذی‌ربط(در صورتی که حوزه فعالیت مؤسسه دارای مجوز باشد)
  •  ارائه اصل وکالت‌نامه یا کپی برابر اصل وکالت نامه
  •  ارائه اصل قیم‌نامه یا کپی برابر اصل قیم‌نامه
ثبت مؤسسه غیرتجاری

مدارک لازم برای ثبت مؤسسه غیرتجاری

هزینه‌های ثبت مؤسسه غیرتجاری

هزینه‌های مربوط به ثبت مؤسسه غیرتجاری با توجه به حوزه فعالیت و مقدار سرمایه‌‌گذاری متفاوت است. در صورت نیاز به وکیل، مشاوره ثبتی و حتی سفارش روزنامه رسمی هزینه باید به صورت جداگانه پرداخت شود.

قدم به قدم مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری در اداره ثبت شرکت‌ها

در این‌جا قدم به قدم تمام مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری توضیح داده می‌شود. لازم به ذکر است که می‌توانید قبل از انجام مراحل ثبت شرکت خود به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه و در این خصوص بخشنامه‌ها و مطالب لازم را مطالعه فرمایید.

ثبت مؤسسه غیرتجاری در قدم اول

پس از تکمیل فرم تقاضانامه ثبت مؤسسه غیرتجاری، فرم صورت جلسه مؤسسین و امضای آن‌ها، همچنین تنظیم و امضای کلیه صفحات اساسنامه توسط هیئت‌مدیره و انتخاب نام، آن‌ها را در اختیار مسئول اداره ثبت شرکت‌ها قرار می‌دهید. مسئول مربوطه پس از بررسی صحت مدارک ارسال شده، اقدام به صدور گواهی لازم می‌نماید.

ثبت مؤسسه غیرتجاری در قدم دوم

بخش ارجاع اداره ثبت شرکت‌ها و ممیز مربوطه پس از بررسی‌های اولیه با توجه به حوزه فعالیت مؤسسه چنان‌چه نیاز به اخذ مجوز از ارگان مربوطه داشته باشد، درصورت لزوم به مرجع مربوطه جهت اخذ مجوز معرفی می‌شود.

ثبت مؤسسه غیرتجاری در قدم سوم

پس از وصول و ارائه مجوز لازم، ممیز ثبت شرکت‌ها در صورت عدم وجود نقص مدارک، متقاضی را جهت پرداخت حق‌الثبت به حسابداری راهنمایی می‌کند. مسئول حسابداری نیز با توجه به سرمایه مؤسسه و تعیین مبلغ حق‌الثبت متقاضی را جهت پرداخت به بانک هدایت می‌کند. پس از پرداخت وجه توسط متقاضی و ارائه فیش به بخش حسابداری، حسابدار اقدام به ممهور نمودن تقاضانامه می‌کند و ممیز مربوط دستور ثبت را صادر و متقاضی در مرحله بعد باید به بخش ثبت شرکت‌ها مراجعه نماید.

ثبت مؤسسه غیرتجاری در مرحله چهارم

در بخش ثبت شرکت‌ها پیش نویس آگهی تأسیس، تهیه می‌شود. پس از امضا توسط رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و تایپ آگهی مربوطه، متقاضی جهت احراز هویت توسط مسئول قسمت و امضا اقدام می‌نماید. سپس متقاضی باید یک نسخه از مدارک که شامل اساسنامه، صورت‌جلسه و تقاضانامه است را به دبیرخانه اداره تحویل دهد.
همچنین یک برگ آگهی تایپ شده را پس از تعیین مبلغ، برای درج در روزنامه کثیرالانتشار ابتدا به دایره اگهی‌ها و سپس به بانک برده و فیش پرداخت شده را به دبیرخانه تحویل می‌دهد.

ثبت مؤسسه غیرتجاری در مرحله پنجم

در این مرحله پس از امضا نسخه‌های تایپ شده توسط اداره ثبت شرکت‌ها، آگهی صادر شده و در دو نسخه تایپی تحویل متقاضی می‌گردد. متقاضی باید نسخه‌ها را جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی و درج روزنامه کثیرالانتشار به همراه فیش واریزی به بخش دایره آگهی‌ها تحویل دهد. در این هنگام مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری به اتمام می‌رسد.

مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری

مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری

مراحل صفر تا صد ثبت مؤسسه غیرتجاری در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

در صورتی که تمایل دارید مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری را از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهید، به مراحل زیر توجه فرمایید:

  1. ابتدا وارد اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی sherkat.ssaa.ir شده و در قسمت پذیرش درخواست تأسیس شخصیت حقوقی، نوع شخصیت حقوقی را بر روی مؤسسه غیر تجاری قرار دهید.
  2. در مرحله بعد باید اطلاعات متقاضی را به طور دقیق و کامل وارد کنید.
  3. بعد از تکمیل اطلاعات خود، نام‌های پیشنهادی خود را که از قبل انتخاب کردید وارد کنید.
  4. سپس مسئول مربوطه نام‌ها را بررسی و یک مورد را انتخاب می‌کند. در این هنگام کارشناس حقوقی نیز به بررسی اطلاعات وارد شده می‌پردازد و در صورت نقض برای متقاضی ابلاغیه رفع نقض در سامانه ارسال می‌گردد و در صورت رفع نقض آن اطلاعات را تایید می‌کند.
  5.  پس از تأیید در سامانه اداره، متقاضی باید اقدام به ارسال پستی نسخه اصلی صورت جلسات تنظیم شده و ضمائم آن به صورت سفارشی نماید. این هم یکی از مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری است.
  6. اگر صورت‌جلسه ارسال شده دارای نواقص باشد، ابلاغیه جهت رفع نواقص ارسال و متقاضی باید نقص مربوطه را برطرف نماید. درصورت رد صورت‌جلسه نیز از طریق ابلاغیه اطلاع داده می‌شود تا متقاضی صورت‌جلسه جدید را ارسال نماید.
  7. پس از پذیرش صورت‌جلسه، مسئول اداره اقدام به ثبت مشخصات محتویات در دفاتر ثبت می‌کند و پیش‌نویس آگهی تأسیس شرکت را نیز در دفتر ثبت شرکت‌ها ثبت نموده و پس از احراز هویت متقاضی باید توسط او امضا گردد.
  8. در این مرحله یک نسخه از مدارک شامل اساسنامه، صورت‌جلسه و تقاضانامه مهرشده توسط اداره ثبت شرکت‌ها تحویل متقاضی داده می‌شود.
  9. در نهایت نسخه‌ها در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران درج خواهد شد.
مؤسسه غیرتجاری

بخشی از مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری

جمع‌بندی

در این مقاله به جزئیات ثبت یک مؤسسه غیرتجاری پرداخته شد. اگر مقاله را به طور کامل مطالعه کرده باشید احتمالاً جواب بیشتر سؤالات خود را دریافت کرده‌اید. اما به این نکته توجه داشته باشید که حتماً قبل از اقدام، تحقیقات لازم را انجام دهید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید و نمی‌توانید خودتان تمام مراحل را بدون اشتباه طی کنید از طریق مشاوران ما می‌توانید به روشی مطمئن و کاملاً تخصصی شرکت موردنظر خود را ثبت کنید.

در راستای این مقاله ممکن است سؤالاتی راجع به ثبت برند، اخذ کارت بازرگانی و… دارید می‌توانید از مقالات سایت ما استفاده کنید.

 

سوالات متداول

01 ثبت مؤسسه غیرتجاری چه مقدار زمان‌بر است؟
حدود ۱۰ الی ۱۵ روز