جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه در سال ۱۴۰1 چقدر است؟
امتیاز شما به این مطلب ؟

شاید این موضوع را ندانید که کارفرمایانی که اقدام به اخذ کد کارگاهی نمی‌کند مشمول جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه خواهند شد. به طورکلی هر کارفرما باید اقدامات لازم را جهت دریافت کد کارگاهی بیمه به عمل آورد؛ در غیر این صورت مشمول جریمه‌های سنگینی از سوی بیمه می‌شود.  در این مقاله عواقب و جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کد کارگاهی بیمه

جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه و عواقب آن!

در واقع کد کارگاهی از سوی کارفرماها به منظور بیمه شدن کارگران دریافت می‌شود. طبق قانون هر کارفرما مکلف است که حق بیمه کارگران خود را پرداخت کند و در صورت تخطی، جریمه‌های سنگینی برای او در نظر گرفته خواهد شد. یکی از عواقب عدم دریافت کد کارگاهی بیمه مورد بازخواست قرار گرفتن کارفرما از سوی بیمه است و فرد باید در سازمان بیمه حضور پیدا کرده و پاسخگوی سوالات مربوطه باشد.

همچنین در صورت عدم پرداخت حق بیمه، کارگران می‌توانند با طرح و اعلام شکایت خود در جهت دریافت حق بیمه خود اقدام کنند. طبق ماده ۱۸۳ قانون کار در صورتی که کارفرما در اخذ کد کارگاهی تعلل کند، مشمول پرداخت جریمه نقدی ۲ تا ۱۰ برابری حق بیمه تعیین شده خواهد بود.

در ادامه جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه باید بگوییم در صورتی که کارفرما حق بیمه مربوط به سهم خود را پرداخت نکند، شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود. در صورتی که فرد اخطارهای وارده را جدی نگیرد، مجرم شناخته شده و تحت تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت. در نتیجه به منظور دریافت کد کارگاهی و بیمه کردن کاربران، ضمانت اجرایی در نظر گرفته می‌شود و بر طبق آن کارفرما علاوه بر محکومیت به پرداخت بیمه، به پرداخت جریمه تعیین شده به منظور تعویق در انجام این فرایند نیز محکوم خواهد شد.

جریمه عدم دریافت کد کارگاهی

آیا عقد قرارداد مبتنی بر عدم پرداخت بیمه امکان‌پذیر است؟

در برخی مواقع ممکن است کارفرما ادعا کند که با صورت گرفتن توافقی میان او و کارگر قرار بر این است که بیمه ای به کارگر پرداخت نشود و به این صورت کارفرما در جهت اخذ کد کارگاهی اقدام نمی‌کند. به طور کلی باید بدانید هرگونه قرارداد یا توافقی که در جهت عدم پرداخت بیمه بین کارفرما و کارگر برقرار است به کلی باطل است و کارگر می‌تواند به منظور دریافت حق بیمه معوقه خود اقدام کند.
در نتیجه قراردادی مبنی بر این موضوع وجود نخواهد داشت و به همین واسطه کارفرما مشمول جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه خواهد شد.

نکات مهم مرتبط با کد کارگاهی بیمه

تاکنون درمورد جریمه عدم ردیافت کد کارگاهی بیمه صحبت نمودیم. اما نکات مهمی نیز وجود دارد که درصورت توجه به آن‌ها شما را از جریمه‌های احتمالی در امان نگه می‌دارد. این نکات در زیر آورده شده است:

  • کارفرما باید هر ماه فهرست کارگران و کارمندان را به بیمه تحویل دهد.
  • کارفرمایان هنگامیکه کارگاه خود را انتقال می‌دهند باید تسویه حساب تأمین اجتماعی را دریافت کنند.
  • هر تغییری که ایجاد شود باید در اسرع وقت به شعبه تأمین اجتماعی اعلام گردد.
  • هر تغییری باید در روزنامه رسمی چاپ شود و همراه مدارک تحویل گردد.

کد کارگاهی بیمه

برای دریافت کد کارگاهی بیمه به کجا مراجعه کنم؟

اکنون که متوجه شدید جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه چقدر است  چه عواقبی دارد بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت آن اقدام کنید. اگر کافرما هستید کافی است به شعبه تأمین اجتماعی نزدیک محل زندگی خود مراجعه و ثبت نام کنید. سپس کارکنان شرکت را بیمه نموده و بیمه‌نامه آن‌ها را دریافت کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به صورت کلی عواقب و جرایم عدم اخذ کد کارگاهی را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به موارد ذکر شده قطعاً متوجه اهمیت زیاد دریافت این کد برای کارفرمایان شده‌اید. پس در صورتی که صاحب یک کسب‌وکار هستید و همچنان کد کارگاهی خود را دریافت نکرده اید، باید هرچه زودتر در جهت دریافت آن اقدام نمایید.

فلذا در آینده‌ای نزدیک مشمول جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه از سوی سازمان بیمه نمی‌شوید. همچنین در صورتی که در زمینه دریافت کد کارگاهی به مشاوره نیاز داشتید، می‌توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با مجموعه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مربوطه پاسخگوی سوالات شما باشند.‌

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با دریافت کد اقتصادی  و ثبت شرکت به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

سوالات متداول

01 جریمه عدم دریافت کد کارگاهی بیمه چقدر است؟
طبق ماده ۱۸۳ قانون کار در صورتی که کارفرما در اخذ کد کارگاهی تعلل کند، مشمول پرداخت جریمه نقدی ۲ تا ۱۰ برابری حق بیمه تعیین شده خواهد بود.