درآمدهای معاف از مالیات 💲
امتیاز شما به این مطلب ؟

آیا می‌دانید درآمدهای معاف از مالیات شامل چه مواردی هستند؟ آیا تا به حال از طریق سازمان امور مالیاتی اقدام به پیگیری پرونده مالیاتی نموده‌اید؟ مالیات به زبان ساده، پول دریافتی دولت از مردم برای تأمین هزینه‌های عمومی کشور و نوعی درآمدزایی برای دولت است. این وجه دریافتی توسط دولت بلاعوض بوده و نیاز به بازپرداخت آن ندارد. مالیات انواع مختلفی دارد و یکی از آن‌ها مالیات بر درآمد است.

مالیات‌ دریافتی از درآمدها، یکی از مهم‌ترین انواع مالیات بوده که مبنای پرداخت آن با توجه به میزان درآمد افراد یا شرکت‌ها مشخص می‌شود. اما در این میان شرایط و موقعیت‌های خاصی وجود دارد که افراد مختلف می‌توانند از پرداخت این مبلغ معاف شوند. قوانین مرتبط با درآمدهای معاف از مالیات در راستای کمک به تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف اجرا می‌شوند.

معافیت از مالیات چیست؟

به عدم پرداخت هزینه مالیات بر اساس قوانین جمهوری اسلامی به صورت موقت، معافیت از مالیات می‌گویند. معافیت از مالیات شامل حال همگان نمی‌شود و فقط گروه‌های خاصی از این امتیاز برخوردار هستند. به خاطر داشته باشید که بخشی از درآمد دولت‌ها از جمع آوری مالیات از مردم به دست می‌آید.

با معافیت مالیاتی گسترده برای اکثر مردم، دولت دچار کسری درآمد می‌شود. به همین دلیل دولت از گسترش درآمدهای معاف از مالیات جلوگیری می‌کند تا با مشکلاتی اعم از کمبود بودجه، افزایش نرخ مالیات بر گروه‌های دیگر مواجه نشود.

درآمدهای معاف از مالیات کدام هستند؟

قانون مالیات مستقیم از 14 بخش مختلف در رابطه با اشخاص حقوقی و حقیقی که معاف از مالیات هستند؛ تشکیل می‌شود. در ادامه با چکیده‌ای از مواد قانونی مرتبط با درآمدهای معاف از مالیات آشنا خواهیم شد.

درآمد معاف از مالیات

درآمد معاف از مالیات

فعالیت‌های تولیدی و معدنی

در ماده 132 قانون مالیاتی کشور، اولین مورد معافیت مالیاتی نام برده شده است. با توجه به ماده 132 درآمدهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی، خدمات بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری شامل مالیات نمی‌شوند. موارد فوق، جزو درآمدهای معاف از مالیات هستند. این قانون مناسب کسب‌وکارهایی است که پس از تصویب این قانون شروع به کار کرده‌اند.

فعالیت این مراجع به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت ده سال معاف از مالیات هستند. این معافیت از مالیات در راستای کمک به توسعه و پیشرفت این تولیدی‌های مختلف تصویب شده است.

بخش‌های کشاورزی، روستایی و عشایری

طبق ماده 133 قانون مالیات مستفیم تمامی درآمدهای صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، کارگری، صیادان، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه آن‌ها جزو درآمدهای معاف از مالیات هستند.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره ثبت شرکت تعاونی و ثبت شرکت تعاونی چند منظوره به صفحه های لینک شده مراجعه کنید.

فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و ورزشی

درآمدهای معاف از مالیات همچون درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتقاعی، آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته است. همچنین درآمدهای باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی که دارای مجوز سازمان تربیت بدنی هستند؛ شامل حال پرداخت مالیات نمی‌شوند.

فعالیت‌های معاف از مالیات

فعالیت‌های معاف از مالیات

بیمه عمر

با توجه به موارد عنوان شده در ماده 136 قانون مالیات، مبالغ پرداختی بابت انواع بیمه‌های عمر و زندگی از طرف مؤسسات بیمه شامل پرداخت مالیات نیستند.

بورس

یکی از مهم‌ترین بخش‌های امور مالیاتی، درآمدهای معاف از مالیات در حوزه فعالیت بورس هستند. طبق ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم، ده درصد از مالیات بر درآمد به دست آمده از فروش کالاهای پذیرفته شده در بازار بورس و همچنین ده درصد از مالیات بردرآمد شرکت‌هایی که سهام خود را برای معامله در بورس‌های خارجی و داخلی ارائه می‌دهند؛ معالف از پرداخت مالیات هستند.

فرش و صنایع دستی

درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی بر اساس ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف هستند.

بخش‌های صادراتی

می‌توان گفت امور مالیاتی در بخش صادراتی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به ماده 141 قانون، 100درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولاتی همچون بخش کشاوری شامل مالیات با نرخ صفر هستند و جزو درآمدهای معاف از مالیات محسوب می‌شوند. همچنین 20 درصد از درآمد به دست آمده از صادرات مواد خام نیز مشمول مالیات با نرخ می‌گردند.

مواد قاونی مربوط به درآمدهای معاف از مالیات

با توجه به مواد 137، 138 و 145 درآمدها و فعالیت‌های مختلفی معاف از مالیات هستند. این درآمدهای معاف از مالیات شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه‌های درمانی
  • سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی
  • جوایز متعلق به اوراق قرضه بهادار دولتی، اسناد خزانه
  • سودپرداختی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارجی
  • سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز
  • سود متعلق به پس‌انداز کارمندان و کارگران و سپرده‌های مربوط به کسور بازنشستگی

همچنین تعدادی از مؤسسات و مراکز مختلف با توجه به دستور امام خمینی و مقام معظم رهبری شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند. بنابراین مؤسسات دولتی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، دفترهای تبلیغات اسلامی، مؤسسات پژوهی فرهنگی انقلاب اسلامی و بنیاد شهید، وزارتخانه‌ها و مراکز حوزه علمیه معاف از پرداخت مالیات هستند.

مواد قانونی درامد معاف از مالیات

مواد قانونی درآمد معاف از مالیات

جمع‌بندی

پرداخت وجه مالیات یکی از راه‌های کمک به دولت برای انجام بهتر امور اقتصادی است. آشنایی با قوانین مرتبط به مالیات، برای تمامی افراد کشور لازم بوده تا دچار سوءتفاهم نشوند. 14 ماده عنوان شده، درآمدهای معاف از مالیات را تعیین می‌کند.

قانون معافیت از مالیات تصویب شده توسط دولت یکی از روش‌های حمایتی برای کمک به افراد خاص است. آشنایی با قوانین و شرایط معافیت از مالیات یکی از موارد ضروری در حوزه کسب‌وکار بوده که به سؤالات و نگرانی‌های افراد در رابطه با مالیات پاسخ می‌دهد.

سوالات متداول

01 آیا خدمات بیمارستان‌ها جزو درآمدهای معاف از مالیات محسوب می‌شود؟
بله.
02 آیا صادارت محصولات کشاورزی جزو درآمدهای معاف از مالیات است؟
بله.
03 چرا دولت از گسترش درآمدهای معاف از مالیات جلوگیری می‌کند؟
تا با مشکلاتی اعم از کمبود بودجه، افزایش نرخ مالیات بر گروه‌های دیگر مواجه نشود.