💯تمامی شرایط دریافت ایران کد در تهران
امتیاز شما به این مطلب ؟

در این مقاله قصد داریم به نحوه دریافت ایران کد در تهران بپردازیم. به استناد اصل 138 قانون جمهوری اسلامی ایران و ماده 97 قانون تجارت الکترونیکی که در سال 1382 تصویب شد، وزارت بازرگانی موظف به طبقه‌‌بندی کالاها و کدگذاری آن‌ها است. به این طبقه‌بندی کالاها و کد گذاری ایران کد گفته می‌شود. یعنی همان بارکدی که بر روی محصولات خریداری شده درج شده است.

براساس این اصل در صورت معرفی کالا به ایران کد، ابتدا اصالت و کیفیت آن مورد بررسی قرار گرفته و سپس به بررسی موارد تخصصی دیگری در آن کالا می‌پردازند. مهم‌ترین هدف راه‌اندازی ایران کد، جلوگیری از معضل قاچاق کالا است. در ادامه همراه ما باشید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری به دست آورید.

شرایط دریافت ایران کد در تهران

مهم‌ترین مدرک برای دریافت ایران کد در تهران، برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، ثبت برند است. در صورتی که این افراد شرکت تولیدی دارند باید پروانه بهره‌‌برداری داشته باشند. اگر هم پروانه بهره‌برداری ندارند و در حال دریافت آن هستند، ارائه جواز تأسیس (اخذ جواز تاسیس) کفایت می‌کند.
همچنین اگر واردکننده یا صادرکننده کالا هستند باید دارای کارت بازرگانی بوده و اگر تولیدی مواد غذایی، بهداشتی آرایشی و دارویی دارند، پروانه ساخت را باید ارائه دهند.

مزایای دریافت ایران کد در تهران

در این بخش به مزایای دریافت ایران کد در تهران اشاره می‌کنیم:

  • جلوگیری از سوءاستفاده و قاچاق کالا
  • شناسنامه‌دار کردن کالاهای باکیفیت
  • حمایت از تولیدات داخلی
  • امکان ارتباط با سیستم‌های کدینگ بین‌المللی
  •  امکان گسترش کسب‌وکار و بازاریابی آن
  • کاهش هزینه‌های توزیع، فروش و عملیات
  • معرفی و شناسایی منابع ساخت و توزیع کالا
  •  امکان ایجاد بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مديریت زنجيره تأمین کالا و خدمات
مزایای دریافت ایران کد

مراحل دریافت ایران کد

متقاضیان برای دریافت ایران کد باید از طریق سامانه ایران کد به نشانی irancode.ir اقدام کنند. پس از ورود به این سامانه باید از منوی بالای صفحه گزینه ورود به سیستم و سپس ایجاد درخواست عضویت جدید را انتخاب نمایند. در این صفحه باید اطلاعات فیلدهای نوع شخصیت، نوع فعالیت، انتخاب نماینده و عضویت در GS1 را پر کنند.

در مرحله بعد اطلاعات هویتی مدیر، اطلاعات حقوقی، آدرس‌ها، اطلاعات رابط پیگیری (رابط پیگیری شخصی است که از طرف متقاضی یا عضو، برای انجام و پیگیری امور مربوطه، به نمایندگی و مرکز معرفی می‌شود.)، تاریخچه، مجوزها و اطلاعات اظهاری محصول به دقت بالا تکمیل و مدارک لازم بارگزاری شوند.

در صورت ثبت و تأیید نهایی اطلاعات کد رهگیری به متقاضی داده می‌شود. با استفاده از این کد رهگیری قبل از نهایی شدن می‌توان اطلاعات را ویرایش، درخواست را رهگیری و اقدام به پرداخت پیش‌فاکتور کرد.

مدارک موردنیاز برای دریافت ایران کد در تهران

اشخاص حقیقی و حقوقی برای کالاهای خود می‌توانند نسبت به دریافت ایران کد اقدام کنند. این افراد برای ثبت نام در نظام ملی ایران کد باید به نشانی irancode.ir و برای دریافت بارکد داخلی و بین‌المللی به نشانی gsl.org مراجعه نمایند. مدارک موردنیاز اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت ایران کد در تهران به شرح زیر است:

مدارک موردنیاز برای اشخاص حقوقی

  • ارائه آگهی ثبت شرکت
  • ارائه روزنامه رسمی (آخرین تغییرات)
  • ارائه پروانه بهره‌برداری توسط شرکت‌های تولیدی
  • ارائه جواز ساخت برای شرکت‌های تولید مواد غذایی، آرایشی بهداشتی و دارویی
  • اخذ کارت بازرگانی و ارائه آن برای واردکنندگان و صادرکنندگان
  • ارائه کارت ملی مدیر عامل
  • ارائه فیش واریزی پرداختی‌های ثبت نام به حساب مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (پیش‌فاکتور پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام به صورت فکس یا ایمیل برای متقاضی ارسال می‌گردد).
  • ارائه آگهی ثبت برند و علامت تجاری برای توزیع کنندگان کالا، در صورت استفاده از برند یا علامت ثبت نشده باید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری اقدام به ثبت برند خود کنند.

مدارک موردنیاز اشخاص حقیقی

  • ارائه پروانه کسب برای اعضای صنف‌ها
  • ارائه پروانه بهره‌برداری توسط تولیدکنندگان عضو وزارت صنایع
  • ارائه مدارک هویتی اعم از کارت ملی صاحب جواز کسب یا پروانه بهره‌برداری
  • ارائه آگهی ثبت برند و علامت تجاری برای توزیع کنندگان کالا، در صورت استفاده از برند یا علامت ثبت نشده باید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری اقدام به ثبت برند خود کنند.
  • ارائه پروانه ساحت برای تولیدکنندگان مواد غذایی، بهداشتی آرایشی و دارویی (توزیع‌کنندگان این اقلام باید رضایت خود را برای درج شماره پروانه ساخت بر روی بسته‌بندی محصولات اعلام کنند).
  • ارائه فیش واریزی پرداختی‌های ثبت نام به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (پیش فاکتور، پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام به صورت فکس یا ایمیل برای متقاضی ارسال می‌گردد).
  • ارائه کارت بازرگانی برای واردکنندگان و صادرکنندگان.
مدارک مورد نیاز ایران کد

بررسی اطلاعات توسط کارشناسان نمایندگی

پس از تکمیل مدارک و اطلاعات، درخواست دریافت ایران کد در تهران، توسط کارشناسان نمایندگی بررسی می‌شود. کارشناس مربوطه در صورت عدم وجود نقص در اطلاعات وارد شده، اطلاعات را برای تأیید نهایی و صدور کد عضویت یا ایران کد به سازمان ارسال می‌کند. پس از تأیید از طرف سازمان، نماینده باید از طریق شناسه رهگیری، پیش فاکتور را برای متقاضی ارسال کند. درنهایت پس از پرداخت هزینه‌های لازم کد به متقاضی ارائه می‌شود.

دریافت ایران کد به صورت حقوقی بهتر است یا حقیقی؟

به طور کلی پیشنهاد می‌شود متقاضیان، ایران کد را به نام شرکت یا به صورت حقوقی دریافت کنند. در صورتی که ایران کد به نام مدیرعامل شرکت باشد، ممکن است پس از تغییر مدیرعامل مشکلات حقوقی و سوءاستفاده‌ای برای محصولات شرکت ایجاد شود.

پس از دریافت ایران کد در تهران باید برای تمام محصولات، ایران کد تهیه کرده تا جزو شرکت‌های تولیدکننده محصولات متنوع قرار گیرند. در صورت وجود نمایندگی شرکت خارجی در ایران برای آن شرکت، متقاضی در صورتی می‌تواند برای محصولات خود ایران کد را دریافت کند که آن شرکت خارجی یک قرارداد رسمی در رابطه با اجازه فروش و بازاریابی با نماینده ایرانی ثبت کند.

دریافت ایران کد

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای کالاهای خود می‌توانند ایران کد دریافت کنند. دریافت ایران کد در تهران دارای مزایایی همچون حمایت از تولیدات داخلی، امکان ارتباط با سیستم‌های کدینگ بین‌المللی، امکان گسترش کسب‌وکار و بازاریابی آن و کاهش هزینه‌های توزیع، فروش و عملیات خواهد بود.

مراحل دریافت ایران کد از طریق سامانه ایران کد به نشانی irancode.ir با تکمیل اطلاعات و ارائه مدارک لازم انجام می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر سؤالات خود را در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید یا با ما تماس بگیرید. شما می‌توانید به صورت رایگان از مشاوره کارشناسان ما استفاده نمایید.

سوالات متداول

01 آیا ایران کد به جلوگیری از قاچاق کالا کمک می‌کند؟
بله.
02 مهم‌ترین مدرک برای دریافت ایران کد در تهران، برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی چیست؟
ثبت برند.