راهنمای جامع سامانه ثبت نام کد اقتصادی
امتیاز شما به این مطلب ؟

کد اقتصادی کدی 12 رقمی است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی به آن نیاز دارند. سامانه ثبت نام کد اقتصادی، سایت سازمان امور مالیاتی است که با انجام دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی می‌توان کد را دریافت کرد. افراد پس از ثبت شرکت، دو ماه فرصت دارند تا این کد را دریافت کنند.

یعنی پس از دریافت فایل اصلی روزنامه رسمی باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام شود، در غیر این صورت از طرف اداره مالیات جریمه خواهند شد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با مراحل آن آشنا شوید.

مراحل دریافت کد از سامانه ثبت نام کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی از طریق سامانه امور مالیاتی کشور در دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی انجام می‌شود. به این نکته توجه کنید که دریافت شماره اقتصادی از سامانه ثبت نام کد اقتصادی، هزینه‌ای را شامل نمی‌شود، مگر آن‌که فرآیند ثبت نام را به ادارات خدمات ثبتی بسپارید. در مقاله هزینه دریافت کد اقتصادی این موضوع توضیح داده شده است.

 پیش ثبت نام در سامانه ثبت نام کد اقتصادی

ابتدا وارد سامانه مالیاتی به نشانی Tax.gov.ir شده و جهت انجام پیش ثبت نام نوع مؤدّی، شماره ملی یا شناسه ملی خود و کلمه امنیتی را وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات بر روی دکمه ورود به ثبت نام کلیک کرده تا فرآیند ثبت نام آغاز شود.

مشاهده لیست پرونده‌های الکترونیکی ثبت شده

در مرحله بعد لیستی از پرونده‌های الکترونیک مرتبط با شماره ملی نشان داده می‌شود، در غیر این صورت پیامی مبنی براینکه “شما هیچ ثبت نامی با شماره یا شناسه ملی خود نداشته و همچنین در شرکاء مؤدّیان دیگر نیز حضور ندارید. جهت ثبت نام جدید روی دکمه زیر کلیک نمایید” کلیک که جهت ادامه ثبت نام روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.

وارد کردن اطلاعات هویتی

در این مرحله در سامانه ثبت نام کد اقتصادی اطلاعاتی نظیر نوع ثبت نام، کد پستی، اقامتگاه کنونی، شماره همراه و کلمه امنیتی را وارد نمایید. سپس بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.

تکمیل فرم هویتی در سامانه ثبت نام کد اقتصادی

پس از ارسال اطلاعات کاربری وارد سامانه ثبت نام می‌شوید. در صفحه باز شده اطلاعاتی هویتی خود را باید به درستی وارد کنید. لازم به ذکر است تکمیل فیلدهای ستاره دار الزامی است. پس از تکمیل فرم اطلاعات هویتی در مراحل بعد باید فرم‌های اطلاعات اقامتگاه قانونی، اطلاعات مدیرعامل و اطلاعات حوزه فعالیت را تکمیل کنید.
پس از تکمیل موارد درخواستی در سامانه ثبت نام کد اقتصادی تمامی اطلاعات در یک صفحه نشان داده می‌شوند. با انتخاب گزینه تأیید و ثبت نهایی اطلاعات شما ثبت شده و جهت اعتبارسنجی، صدور نام کاربری و رمز عبور به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. به این نکته توجه کنید پس از انتخاب گزینه ثبت نهایی، اطلاعات شما غیرقابل ویرایش خواهد شد.

تکمیل اطلاعات در سامانه کد اقتصادی

تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت نام کد اقتصادی

دریافت کد رهگیری

پس از ثبت نهایی کد رهگیری برای شما ارسال شده تا در صورت عدم دریافت نام کاربری و رمز عبور از طریق آن پیگیری‌های لازم را انجام دهید. به طور معمول نام کاربری و رمز عبور در مدت زمان یک هفته کاری توسط پست به آدرسی که ثبت کردید، ارسال می‌شود. به طور کلی مدت زمان دریافت کد اقتصادی و تشکیل پرونده از زمان تحویل مدارک به مدت 3 الی 7 روز کاری است.

 ثبت نام الکترونیکی در سامانه ثبت نام کد اقتصادی

پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور دوباره وارد سامانه ثبت نام کد اقتصادی شده و اطلاعات را وارد کنید و بر روی دکمه ورود کلید نمایید. در این مرحله باید فیلدهای ستاره‌دار را تکمیل کنید. برای ویرایش اطلاعات نیز می‌توانید در لیست پایین صفحه گزینه انتخاب اطلاعات این سطر را انتخاب کرده تا اطلاعات مربوطه نشان داده شود. پس از نشان دادن می‌توانید تغییرات را اعمال و روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

تکمیل سایر فرم‌ها

پس از تکمیل فرم اطلاعات شعب در مراحل بعدی باید فرم‌های اطلاعات مدیران اصلی، اطلاعات مالیاتی، اطلاعات اقامتگاه قانونی، اطلاعات مالی و حساب‌های بانکی، اطلاعات فعالیت و اطلاعات مجوزها را وارد نمایید. درواقع اطلاعاتی مدیران از بخش پیش ثبت نام، ثبت شده و جهت ویرایش آن می‌توانید تغییرات لازم را اعمال کنید.
در صفحه اطلاعات مالیاتی نیز اطلاعات پرونده‌های مالیاتی را به تفکیک منبع مالیاتی در صورت وجود تکمیل نمایید.

فرم اطلاعات فعالیت

در فرم اطلاعات فعالیت، اطلاعاتی که در مرحله پیش ثبت نام وارد کردید نشان داده می‌شود، که در صورت ویرایش می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. همچنین در صورت وارد کردن فعالیت دیگر باید درصد آن را نیز وارد کنید.

تأیید نهایی اطلاعات

پس از تکمیل اطلاعات مجوزها، انتخاب گزینه تأیید و ثبت نهایی صفحه تأیید اطلاعات به شما نشان داده می‌شود که در صورت تغییر روی گزینه خیر کلید کنید. در غیر این صورت بله را انتخاب کرده تا اطلاعات شما به طور کامل در سامانه ثبت نام کد اقتصادی ثبت و به سازمان امور مالیاتی جهت بررسی و صدور کد اقتصادی ارسال شود.

ارائه مدارک و دریافت کد اقتصادی

در مدت زمان دو هفته اطلاعات وارد شده بررسی و در صورت صحت آن‌ها، باید به اداره مالیاتی مراجعه و مدارک لازم را اراثه دهید تا کارت و کد اقتصادی صادر و به آدرس شما ارسال شود. در صورت عدم دریافت کارت اقتصادی در زمان مقرر می‌توانید با استفاده از کد رهگیری این مورد را پیگیری نمایید.

دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

مدارک دریافت کد اقتصادی شامل موارد زیر است:

  • 2 نسخه کپی از اطلاعات هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • تکمیل فرم اطلاعات اعضا
  • تکمیل فرم اطلاعات و دفترچه مالیاتی برای اشخاص حقیقی
  • ارائه اصل و تصویر فیش بانکی
  • مجوز فعالیت یا سند محل فعالیت تجاری
  • اجاره‌نامه شرکت با هلوگرام و یا اجاره‌نامه تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی
  • قبوض برق و تلفن شرکت مطابق با کدپستی آن
  • سه قطعه عکس 3*2 به همراه پشت‌نویسی مشخصات شناسنامه

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  •  تقاضای کتبی کد اقصادی
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی و دو نسخه کپی از اصل مدارک هویتی(شناسنامه و کارت ملی)
  • آگهی تاسیس در روزنامه رسمی(آخرین تغیییرات شرکت)
  •  فیش بانکی
  • تکمیل فرم اطلاعات شرکت و دفترچه مالیاتی مخصوص اشخاص حقوقی
  • گواهی امضای صاحبان امضا
  • مهر شرکت
  • قبوض برق و تلفن شرکت مطابق با کدپستی آن
  • سند ملکی معتبر محل شرکت
  • اجاره‌نامه شرکت با هلوگرام و یا اجاره نامه تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی
  • معرفی‌نامه برای اداره مالیات مربوطه

جمع‌بندی

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی باید کد اقتصادی داشته باشند. درواقع از مهم‌ترین مزایای دریافت کد اقتصادی دوری از جرایم مالیاتی است. اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کد اقتصادی ثبت شده در سازمان مالیاتی کشور، دارای مزایایی هستند. این مزایا از قبیل بررسی راحت‌تر امور مالیاتی، محاسبه صحیح مالیات افراد در اداره مالیات و رقابت سالم در امور تجاری است.
برای دریافت کد اقتصادی می‌توانید از طریق سامانه ثبت نام کد اقتصادی به نشانی Tax.gov.ir اقدام نمایید. در این سامانه باید دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی را انجام دهید و با ارائه مدارک لازم به اداره مالیاتی کشور کد اقتصادی خود را دریافت کنید.

سامانه ثبت کد اقتصادی

سامانه نام ثبت کد اقتصادی

 

 

سوالات متداول

01 دریافت کد اقتصادی از سامانه امور مالیاتی در چند مرحله انجام می‌شود؟
دریافت کد اقتصادی از طریق سامانه امور مالیاتی کشور در دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی انجام می‌شود
02 آیا سند ملکی شرکت برای دریافت کد اقتصادی لازم است؟
بله