شرایط اخذ سیب سلامت از ۰ تا ۱۰۰
امتیاز شما به این مطلب ؟

توليد كننده گرامي در حال حاضر مجموعه اريكه خدمات مشاوره و انجام سيب سلامت را ارائه نميدهد
لطفا جهت دريافت مشاوره تماس نگيريد

آیا شرایط سیب سلامت برای انواع محصولات را می‌دانید؟ اخذ سیب سلامت چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه تأثیری بر مخاطب شما خواهد گذاشت؟ همه این موارد بله تفصیل در مقاله آورده شده است. بنابراین با ما همراه باشید تا با صفر تا صد شرایط اخذ سیب سلامت آشنا شوید.

 شرایط اخذ سیب سلامت برای انواع محصولات چیست؟

همان‌طورکه گفته شد سیب سلامت در واقع بازگوکننده این موضوع است که محصولاتی که این نشان را دریافت می‌کنند از کیفیت و استانداردهای جهانی برخوردار هستند. از آن‌جایی که شرایط اخذ سیب سلامت برای انواع کالاها متفاوت است می‌خواهیم بررسی کنیم چه محصولاتی این نشان را می‌توانند دریافت کنند:

  • محصولاتی که دارای پروانه ساخت باشند.
  • فاکتورهای تعیین شده از سازمان غذا و دارو را رعایت کرده باشند.
  • از مواد طبیعی تا جایی که می‌توانند استفاده کنند.
  • مصرف نمک کمتر
  • تا جایی که می‌توانند افزودنی‌های شیمیایی را حذف کنند.
  • مواد خطرناکی مانند اسیدهای چرب ترانس و از این قبیل در محصولات خوراکی استفاده نشود.

بنابراین هرچه تولیدکننده یک محصول خوراکی به فکر سلامت افراد جامعه باشد و محصولی سالم‌تر تولید کند، شرایط اخذ سیب سلامت را دارا خواهد بود.

نشان سیب سلامت

نشان سیب سلامت

شرایط دریافت رتبه بهداشتی سیب سلامت

رتبه بهداشتی یک سیب سلامت
این رتبه به واحدهای صنفی تعلق خواهد گرفت که پس از بازرسی امتیازی بین 70 تا 79.999 را دریافت کنند.
رتبه بهداشتی دو سیب سلامت
واحدهایی که پس از بازرسی امتیازی بین 80 تا 89.999 را دریافت کنند، مشمول این رتبه بهداشتی خواهند شد.رتبه بهداشتی سه سیب سلامت
این رتبه بهداشتی نیز به واحدهایی داده می‌شود که بعد از بازرسی امتیازی بین 90 تا 100 دریافت کنند.

رتبه بهداشتی در انتظار دریافت سیب سلامت
همان‌طور که مشخص است این رتبه بهداشتی مخصوص به واحدهای صنفی است که در سامانه بازرسی ثبت شده است، اما هنوز مورد بازرسی قرار نگرفته‌اند.
رتبه بهداشتی در حالت تعلیق
رتبه بهداشتی در حالت تعلیق به واحدهایی گفته می‌شود که در بازرسی انجام شده امتیازی که برای شرایط اخذ سیب سلامت لازم است را دریافت نکرده‌اند. پرونده آنها در مرکز بهداشت در حال بررسی است ولی به مراکز قضایی تحویل داده نشده است.

 سؤالات مهم در شرایط اخذ سیب سلامت

یکی از بندهایی که امتیاز آن جزو شرایط اخذ سیب سلامت است، امتیازی است که واحد صنفی از پاسخ به سوالات بحرانی و غیربحرانی دریافت خواهد کرد.

سوالات غیربحرانی شامل یک امتیازی، دو امتیازی و سه امتیازی است. سوالات غیربحرانی یک امتیازی عبارتند از:

  1. آیا کارکنان در این محل مکانی برای نگهداری وسایل شخصی خود دارند؟
  2. آیا در این واحد راهنمای شستشوی دست نصب شده است؟
  3. آیا میز، صندلی، پرده‌ها و وسایل مورد استفاده در این واحد سالم و پاکیزه است؟
  4.  آیا این محل از جعبه کمک‌های اولیه با تجهیزات کامل برخوردار است؟
  5. آیا تلفن رسیدگی به شکایات بهداشتی در محل نصب و در مقابل دید مشتری است؟
  6. اگر واحد صنفی دارای مواد خام و مواد فرآوری شده می‌باشد، آیا جداسازی این دو ماده صورت گرفته است؟

سوالات غیربحرانی دو امتیازی شامل موارد زیر است:

  1.  آیا سرویس بهداشتی کارکنان از استانداردهای لازم برخوردار است؟
  2. اگر واحد صنفی دارای اتاق استراحت است، آیا این مکان از محیط تولید مجزا است؟
  3. در مکان‌هایی که افراد متفرقه نباید رفت‌وآمد داشته باشند.
  4. در آماده‌سازی و تولید مواد غذایی آیا این نکته رعایت می‌شود؟

بقیه سوالات غیربحرانی مشمول سه امتیاز خواهند شد.

نحوه دریافت کد بهداشتی سیب سلامت چگونه است؟

درواقع شرایط اخذ سیب سلامت چندان پیچیده نیست ولی مراحلی باید در این راستا طی شود تا بتوانید آن را دریافت کنید. یکی از این مراحل دریافت کد بهداشتی است. در مرحله اول باید از وزارت صمت و یا از سازمان جهاد کشاورزی مجوز تأسیس سازمان خود را دریافت کنید. سپس  پروانه بهره‌‌برداری را از مرکزی که مجوز تأسیس گرفته‌اید دریافت نمایید.

بعد از این مرحله شما باید مجوز تأسیس و بهره‌برداری را از سازمان غذا و دارو نیز بگیرید. همچنین بعد از طی این مراحل شما باید در سازمان غذا و دارو برند و نام تجاری خود را ثبت کرده و شخصی را به عنوان مسئول فنی که شرایط و ضوابط لازم را دارا باشد برای انجام کارها برگزینید.

شرایط اخذ سیب سلامت از لحاظ محیطی چگونه است؟

آیا شما جزو آن دسته از تولیدکنندگانی ‌هستید که قصد اخذ سیب سلامت برای محصولات غذایی خود را دارید، ولی نمی‌دانید چه شرایطی را باید رعایت کنید؟ با ما در این مبحث همراه باشید تا شرایط اخذ سیب سلامت را بررسی کنیم.
شرایط دریافت سیب سلامت برای هر تولیدکننده بسته به نوع کارگاه و کارخانه متفاوت است. به ‌طورکلی این نشان به محلی اختصاص داده می‌شود که کارگاه حدود 180 متر و کارخانه در حدود 200 متر متراژ داشته باشد. همچنین باید حدود 500 متر از مواد شیمایی موجود در محیط اطراف فاصله داشته باشند. با وجود این شرایط، تولیدی‌ها باید نکات زیر را رعایت کنند:

  1. از طرف وزارت بهداشت مجوز داشته باشند.
  2. کف و دیواره‌ها سرامیک باشد.
  3. تولیدی باید دارای قسمت اداری باشد.
  4. همان‌طور که بیان شد وجود اتاق استراحت برای کارگران، فاصله تولیدی از مواد شیمیایی و دور بودن مکان تولید از سرویس بهداشتی از جمله مواردی است که شرایط اخذ سیب سلامت را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
سیب سلامت

شرایط محیطی اخذ سیب سلامت

 

شرایط اخذ سیب سلامت بدون وکیل!

کسانی که متقاضی دریافت سیب سلامت هستند از دو طریق می‌توانند اقدام نمایند:

  1. توسط متقاضی
  2. توسط وکلای فعال برای ثبت شرکت‌های تجاری (در صورت نیاز مقاله ثبت شرکت را مطالعه کنید)

برای اخذ سیب سلامت، تولیدکنندگان هم می‌توانند خود اقدام به دریافت نشان نمایند و مراحل اداری و شرایط را طی کنند. همچنین می‌توانند از وکلای خود در شرکت استفاده نموده تا مراحل و شرایط اخذ سیب سلامت را بپیمایند. در هر صورت باید از شرایط محیطی و شرایط سلامت مواد غذایی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم برای دریافت این نشان برخوردار باشند.

شرایط اخذ سیب سلامت برای مشاغل خانگی؟

برای مشاغل خانگی شرایط اخذ سیب سلامت  مانند سایر مشاغل است. به این معنا که مشاغل خانگی نیز باید اقدام به ثبت برند نموده باشند. همچنین شرایطی که برای مکان تولیدی اعم از بهداشتی و امنیتی باید رعایت شود برای مشاغل خانگی نیز در نظر گرفته خواهد شد. به ‌طورکلی دریافت سیب سلامت یک یا دو ماه کاری زمان احتیاج دارد و مدت اعتبار آن دو سال است.

بعد از آن باید صاحبان کسب‌وکار برای تمدید آن اقدام نمایند.

اهداف سیب سلامتجدول سیب سلامت

 

 

با کمک استعلام از اصل یا تقلبی بودن کالا مطمئن شوید!

همان‌طور که گفته شد افرادی هستند که در این میان از نشان‌های تقلبی برای اصالت کالای خود استفاده می‌نمایند؛ اما سازمان دارو و غذا با ایجاد سایتی به نشانی Ttac.ir شرایط را برای افراد فراهم کرده تا بتوانند استعلام محصول مورد نظر خود را بگیرند. بنابراین از جمله مواردی که در شرایط اخذ سیب سلامت کاربرد دارد استعلام است. به این صورت که با کلیک بر روی لینک استعلام کد رهگیری، عدد 16 رقمی روی محصول را وارد کرده و پیام کنترل اصالت را دریافت نمایند.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد سازمان غذا و دارو برای ارتقای سطح سلامت جامعه نشان سیب سلامت را در نظر گرفته است و تولیدکنندگانی که شرایط اخذ سیب سلامت را دارا هستند باید برای دریافت این نشان اقدام نمایند. در نظر داشته باشید محصولاتی که از این نشان برخورداراند از نظر کیفیت و سلامت در بالاترین سطح قرار می‌گیرند و محصولات فاقد نشان سیب سلامت فقط از سطح کیفیتی کمتری برخوردار هستند.
همچنین مدت اعتبار سیب سلامت دو سال است و بعد از آن تولیدکنندگان باید برای تمدید نشان اقدام نمایند. ما سعی کردیم در این مقاله شما را با شرایط اخذ سیب سلامت  آشنا کنیم تا مصرف‌کنندگان در این زمینه از اطلاعات کافی برخوردار باشند.

 

 

 

سوالات متداول

01 مدت اعتبار سیب سلامت چقدر است؟
۲ سال