شرایط دریافت کد اقتصادی با جزئیات کامل✅
امتیاز شما به این مطلب ؟

هر شخص در ایران، چه حقوقی و یا حقیقی که فعالیت اقتصادی دارد، ملزم به پرداخت مالیات است و هر کس که مالیات می‌پردازد هم باید شرایط دریافت کد اقتصادی را داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟ چه مدارک و مراحلی برای دریافت آن لازم است؟ در این مقاله به تفصیل به این موضوع پرداخته‌ایم.

انجام چه فعالیت‌هایی ملزم به داشتن کد اقتصادی است؟

دلیل استفاده از کد اقتصادی بیشتر یک اجبار از طرف سازمان امور مالیاتی است تا یک قابلیت کارآمد. منظور آن است که هر فرد یا شرکت که قصد دارد، یک فعالیت مهم مالی در کشور انجام بدهد، باید توسط دولت شناخته شود این شناسایی به کمک کدهایی مانند شناسه ملی و یا کد اقتصادی انجام می‌گیرد. اگر شما قصد دارید فعالیت‌هایی از لیست زیر را انجام بدهید، ملزم به داشتن شرایط کد اقتصادی و در نتیجه دریافت کد اقتصادی هستید.

  • فعالیت در زمینه صادرات و واردات محصولات
  • ارائه خدمات به مشتریان، حداقل در حوزه استانی مانند یک مغازه
  • دریافت جواز و پروانه کسب در یک حرفه
  • استعلام کسورات مالیاتی یا کسورات بیمه
  • اخذ کارت بازرگانی
  • بستن قرارداد با شخص حقوقی یا حقیقی
  • و آزادسازی ضمانت‌نامه، برای مثال ضمانت‌نامه‌ای که برای حسن اجرای تعهدات گرفته می‌شود.
  • شرکت در مناقصه‌های دولتی
  • و…
کد اقتصادی

فعالیت در زمینه صادرات و واردات

داشتن شرایط دریافت کد اقتصادی چه مزیتی دارد؟

مهم‌ترین فایده استفاده از کد اقتصادی نظم به وجود آمده در فعالیت‌ها و شفافیت مالی برای مردم و مشتریان است. همین منظم بودن امور اقتصادی و مالیاتی تا حدی کمک می‌کند که آمار جرم‌هایی مانند قاچاق و پول‌شویی پایین‌تر بیایند. همه این موارد دلیل‌های خوبی برای پیگیری شرایط دریافت کد اقتصادی و نهایتاً اخذ آن است.

شرایط دریافت کد اقتصادی چیست؟

برای داشتن شرایط دریافت کد اقتصادی، باید شرکت خود را ثبت کرده باشید و بعد از انجام این امر از طریق سایت سازمان امور مالیاتی و یا مراجعه به اداره این سازمان کد خود را دریافت کنید. اگر بعد از ثبت شرکت تا ۶۰ روز کد خود را دریافت نکنید، دچار مشکل می‌شوید و انجام هر فعالیت مالی باعث دردسر در به‌دست‌آوردن اظهارنامه مالیاتی سالانه می‌گردد.

وقتی که به سایت و یا اداره مراجعه کردید، باید یک‌سری مدارک به همراه خود داشته باشید که ما سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره این مدارک را اعلام کنیم که در ادامه درباره آن می‌خوانیم.

دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

همانطور که گفتیم دریافت این کد باید از طریق مراجعه حضوری به اداره سازمان امور مالیاتی و یا از طریق مراجعه غیرحضوری به وبسایت این سازمان انجام شود. پیشنهاد ما به شما ثبت نام از طریق وب‌سایت است، چرا که زمان کمتری صرف می‌شود و نیازی به خارج شدن از منزل خود ندارید.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کد اقتصادی در جدول زیر آمده است.

مدارک دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

چه افراد حقوقی و چه حقیقی باید ثبت نام و پیگیری شرایط دریافت کد اقتصادی خود را با دقت انجام بدهند. برای اینکه تا جای ممکن از سهل‌انگاری و خطای انسانی جلوگیری شود. فعالیت‌های مالی و مالیاتی شما از مهم‌ترین سوابق شرک‌تان هستند که ضبط و ثبت می‌شوند،‌ یک اشتباه ساده در مدارک ممکن است چندین روز وقت شما را تلف کند.
حتماً بررسی کنید که همه مدارک خود را آماده کرده باشید و بعد برای ثبت نام اقدام کنید. این موضوع درباره مراجعه حضوری بسیار مهم است، چرا که مطمئناً رفت‌وآمد از خانه تا اداره کار منطقی‌ای نیست و بهتر است کل روند ثبت نام با یک بار مراجعه انجام شود.

نکات مهم شرایط دریافت کد اقتصادی

متوجه شدیم که دریافت این کد تا چه حد اهمیت دارد و به شما و امور مالی‌تان کمک می‌کند.  همچنین درباره شرایط دریافت کد اقتصادی هم مطالبی را مطالعه کردیم. بعد از ثبت شرکت حتماً تا مهلت ۶۰ روزه خود تمام نشده به دنبال دریافت این کد بروید؛ بسیار دیده شده‌اند کسانی که اصلاً از وجود چنین کدی با خبر نبوده‌اند و زمانی که خواستند یک انعقاد قرارداد را نهایی کنند، به مشکل خورده‌اند. درباب امنیت هم بگوییم که شماره اقتصادی خود را در اختیار هر کسی قرار ندهید؛ چرا که امکان سوءاستفاده مالیاتی از طریق آن وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی بر توضیح کامل مطالب پیرامون شرایط دریافت کد اقتصادی شد. چنان‌چه هنوز سؤالی برای‌تان مطرج است می‌توانید از راهنمایی مشاوران ما استفاده کنید تا به بهترین نحو مراحل این کار را انجام دهید..

سوالات متداول

01 آیا برای اخذ کارت بازرگانی ملزم به دریافت کد اقتصادی هستید؟
بله.
02 اگر بعد از ۶۰ روز از ثبت شرکت کد خود را دریافت نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟
گر بعد از ثبت شرکت تا ۶۰ روز کد خود را دریافت نکنید، دچار مشکل می‌شوید و انجام هر فعالیت مالی باعث دردسر در به‌دست‌آوردن اظهارنامه مالیاتی سالانه می‌گردد.