🛑 4 مجوز فروشگاه اینترنتی که باید داشته باشید!
امتیاز شما به این مطلب ؟

مجوز فروشگاه اینترنتی برای احداث کسب و کار اینترنتی اهمیت زیادی دارد و نباید از آن غافل بود. در گذشته کسب و کارها فقط به فروش حضوری محدود می‌شدند، در حالی که چند سالی است با گسترده شدن فضای اینترنت کسب و کارهای اینترنتی رونق بسیار زیادی گرفته‌اند. راه اندازی یک فروشگاه به صورت حضوری دردسرهای زیادی از جمله از دست رفتن زمان در صف‌های گرفتن مجوز و… دارد؛ از طرفی نیز بازار آن بسیار محدود است و تعداد اندکی مشتری در روز به آن سر می‌زنند. لازم به ذکر است که برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری نیست و با استفاده از اینترنت می‌توانید به راحتی مجوز خود را دریافت کنید.

مجوز فروشگاه اینترنتی

کاربرد مجوز برای کسب و کار اینترنتی چیست؟

باید گفت که امکان احداث کسب و کار اینترنتی بدون مجوز نیز وجود دارد، اما در نظر داشته باشید که این کار خالی از ایراد نیست و ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوید. فرض کنید که مشتری قصد خرید از شما را دارد اما بر چه مبنایی باید به شما اعتماد کند؟ خود را در جایگاه مشتری قرار دهید؛ آیا حاضرید تا از یک فروشگاه فاقد مجوز، خرید کنید؟ مشتری با مشاهده مجوز فروشگاه اینترنتی اطمینان پیدا می‌کند که کسب و کار شما معتبر است و کلاهبرداری‌ای در کار نیست!  به این ترتیب مشخص می‌باشد که داشتن مجوز موجب می‌شود تا مشتری به شما اطمینان کند و در نهایت این امر به فروش بیشتر می‌انجامد.

البته در کنار این موارد باید اعتماد مشتری را نیز جلب کنید تا با خیالی راحت خرید خود را به پایان برساند در غیر این صورت ممکن است که وی از خرید خود پشیمان شود و آن را لغو کند؛ بنابراین ارائه خدمات مناسب در کنار مجوزهای لازم و ثبت برند کسب و کارتان به نام خود، در جذب مشتری تاثیر می‌گذارند.

برای شروع کسب و کار اینترنتی به چه مجوزی نیاز داریم؟

برای کسب و کارهای اینترنتی نیازی به گرفتن تمامی مجوزها ندارید، اما داشتن برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست و می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد! البته بعضی از محصولات برای فروش نیاز به مجوز دارند و باید حتما مجوزهای لازم برای فروش آنان را تهیه کنید. به صورت کلی برای تاسیس یک فروشگاه اینترنتی به مجوزهای زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

ای نماد ( نماد اعتماد الکترونیکی)

اصلی‌‍ترین مجوزی که در هنگام شروع کسب و کار اینترنتی باید تهیه کنید، نماد اعتماد الکترونیک است. اکثر مشتریان قبل از خرید به دنبال این نماد در صفحه سایت می‌گردند تا از معتبر بودن فروشگاه اطمینان حاصل کنند. در نظر داشته باشید که اگر این نماد در سایت وجود نداشته باشد، تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست می‌دهید؛ چراکه آن‌ها از خرید خود پشیمان خواهند شد و این برای کسب و کار شما به هیچ عنوان خوب نیست. برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی ای نماد باید به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت) مراجعه کنید و مراحل کار را پی بگیرید.

در ابتدا با استفاده از یک نماد موقت می‌توانید کار خود را شروع کرده و پس از مدتی با ارائه مدارک کامل‌تر و پیشرفت در این حوزه، نمادهای دائم تک ستاره و دو ستاره را دریافت کنید.

ای نماد

مجوز ساماندهی

این نماد از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تایید شدن محتوای وبسایت به متقاضیان اعطا می‌شود. متقاضیان دریافت این مجوز می‌توانند به سامانه Samandehi.ir مراجعه و نماد خود را دریافت کنند. لازم است بدانید که همه فروشنده‌ها برای شروع کسب و کار، ملزم به دریافت این مجوز نیستند، و تنها افرادی که محصولات صوتی و تصویری به فروش می‌رسانند باید برای دریافت این مجوز اقدام کنند. از مزیت‌هایی که این نماد دارد این است که در صورت بروز مشکلاتی همچون فیلترینگ، صاحب سایت را با ارسال یک پیامک آگاه می‌کند.

مجوز ساماندهی

مجوز رسانه دیجیتال

مجوز رسانه دیجیتال از جمله مجوزهایی است که تقریبا در همه سایت‌های فروش وجود دارد. به عبارت بهتر تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید قبل از شروع کار برای دریافت این مجوز فروشگاه اینترنتی اقدام کنند. برای هر نوع فعالیت دیجیتالی باید مجوزهای دیجیتال را دریافت کرد.

مجوز نظام صنفی رایانه ای

تمامی کسانی که کسب و کارهای اینترنتی دارند باید قبل از هر گونه فعالیت در زمینه‌های مختلف از جمله تولید، آموزش، فروش و… به نظام صنفی واقع در استان خود مراجعه کرده و مجوزهای لازم برای فعالیت در زمینه‌ رایانه را کسب کنند. البته این مورد شرایط خاصی را در بر می‌گیرد و تنها افرادی می‌توانند این مجوز را کسب کنند که در مقطع کارشناسی تحصیل کرده و مدرک لیسانس را داشته باشند. در این صورت می‌توانند مجوز مورد نیاز برای کسب و کار اینترنی خود را دریافت کند.

مجوز نظام صنفی رایانه ای

درگاه پرداخت اینترنتی (آنلاین)

در گذشته اغلب سایت‌ها مجوز لازم برای دریافت وجه از مشتری را نداشتند و این مسئله موجب شده بود که سودجویان و کلاهبرداران اطلاعات کارت مشتریان را دزدیده و از اموال ایشان سواستفاده کنند. خوشبختانه امروزه مردم نسبت این موارد آگاهی لازم را پیدا کرده‌اند و سازمان‌های مربوطه با ارائه مجوزهای رسمی در این زمینه، مانع از جولان دادن کلاه‌برداران شده‌اند. پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های فناوری مالی کشور حاصل شده و با به وجود آمدن درگاه‌های پرداخت امن و معتبر، دست سودجویان از جیب مردم کوتاه شده است.

مجوز فروشگاه اینترنتی چه کاربردی دارد؟

فروشگاه‌های اینترنتی نیز همانند فروشگاه‌های حضوری نیازمند مجوز هستند. به عبارتی مشتریان در صورتی به سایت شما اطمینان می‌کنند که مجوزهای معتبر ملی را در سایت مشاهده کرده باشند. مجوز فروشگاه اینترنتی که در هنگام شروع کسب و کار به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید عبارت‌اند از:

  •     ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی)
  •     مجوز ساماندهی
  •     مجوز رسانه دیجیتال
  •     مجوز نظام صنفی رایانه ای
  •     درگاه پرداخت اینترنتی

بنابراین در نظر داشته باشید که با دریافت مجوزهای لازم می‌توانید نظر مشتری را جلب کنید و فروش بیشتری داشته باشید.

سوالات متداول

01 اصلی‌‍ترین مجوزی که در هنگام شروع کسب و کار اینترنتی باید تهیه کنید، کدام است؟
ای نماد ( نماد اعتماد الکترونیکی)؛ اصلی‌‍ترین مجوزی که در هنگام شروع کسب و کار اینترنتی باید تهیه کنید
02 به منظور تایید شدن محتوای وبسایت به متقاضیان چه مجوزی اعطا می‌شود؟
مجوز ساماندهی از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به متقاضیان اعطا می‌شود.
03 مجوز فروشگاه اینترنتی که در هنگام شروع کسب و کار به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، شامل چه مجوزهایی می‌شود؟
  ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی)     مجوز ساماندهی     مجوز رسانه دیجیتال     مجوز نظام صنفی رایانه ای     درگاه پرداخت اینترنتی